پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۶
کد خبر: ۵۳۲۵۶
|
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۷
دبير انجمن بهداشت روان جامعه در گفت‏وگو با «شهر»:
هيجان از ويژگي‌هاي شخصيتي سنين جواني و نوجواني است که در صورت نبود پاسخ مناسب و عدم تخليه موجب رفتارهاي ناهنجار مانند تخريب اموال عمومي، بروز حرکات نمايشي خطرناک خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «شهر» هر شهري براي سلامت شهروندانش نياز به مکان‌هايي مانند شهربازي، سينماهاي چند بعدي و ... دارد تا با تخليه هيجانات و انرژي شهروندان از آسيب‌هاي انباشت انرژي جلوگيري کند و بستر سلامت روحي رواني را مهيا کند.

  

دکتر ناصر قاسم‌زاده دبير انجمن حمايت از سلامت و بهداشت روان جامعه درباره طبيعي بودن حس هيجان به خبرنگار «شهر» گفت: به استقبال هيجان و تنش رفتن در سنين خاصي جزء ويژگي انسان‌ها مي‌تواند باشد. در کودکي، نوجواني و جواني کنجکاوي و پرانرژي بودن خودش را در قالب استقبال از خطر، ريسک‌پذيري نشان مي‌دهد.

 

وي افزود: جو رقابتي نيز وجود دارد که يک نوع ابراز وجود کردن است و براي بالا بردن اعتماد به نفس در قالب استقبال از هيجان قرار مي‌گيرد.

 

قاسم‌زاده در پاسخ به اين پرسش که نبود امکانات براي پاسخ به اين احساس چه آسيب‌هايي را ممکن است به همراه داشته باشد گفت: 70 درصد جامعه ما را جوانان تشکيل مي‌دهند که جمعيتي بالغ بر 40 ميليون نفر هستند در نتيجه در برنامه‌ريزي‌هاي کلان کشور بايد به نيازهاي عاطفي، هيجاني اين گروه توجه ويژه داشت. سيستم بهداشت اجتماعي فرهنگي جامعه بايد مکان‌هايي را براي بيرون‌ريزي اين هيجانات در نظر بگيرد.

 

دبير انجمن حمايت از سلامت و بهداشت جامعه افزود: اگر به هيجانات پاسخ داده نشود با انباشت اين انرژي ممکن است رفتارهايي ونداليستي مانند شکستن شيشه‌هاي اتوبوس پس از يک مسابقه فوتبال و يا تخريب اموال در سطح جامعه روبه‌رو شويم و درصد کمتري از افراد نيز ممکن است دچار آسيب‌هاي اجتماعي و بزه شوند.

 

قاسم‌زاده با تاکيد بر نقش شهرداري گفت: درتمام دنيا شهرداري‌ها وظيفه دارند امکاناتي مانند پارک‌ها و باشگاه‌ها را لحاظ کنند که در آن با توجه به سن و سال مخاطبان برون ريزي اين هيجانات تسهيل شود. همچنين شهربازي‌هايي که استانداردهاي روز را داشته باشند نيز مي‌تواند چنين کارکردي داشته باشد. بايد توجه داشت که براي چنين محيط‌هاي مانند شهربازي نياز به بازبيني و بازرسي‌هاي دوره‌اي الزامي است و بايد همواره نسبت به ايمني اين محيط‌ها حساس بود.

 

وي در مورد رفتارهاي خطرناک در سطح جامعه مانند کورس گذاشتن خودروها در شهر گفت: وقتي در جامعه فضاهايي براي تخليه درست هيجان به وجود نمي‌آوريم انباشت انرژي مي‌تواند به نحو مختلفي خودش را نشان دهد. به عنوان مثال با گسترش امکانات و احداث مجموعه‌هايي براي مسابقات اتومبيل‌راني و تسهيل اين امر براي جوانان مي‌توان از رفتارهايي مانند کورس گذاشتن خودروها در سطح شهر جلوگيري کرد.

 

قاسم‌زاده در پاسخ به تاثير محيط شهري و فضاي کلانشهرها بر هيجانات شهروندان گفت: سبک زندگي بسيار موثر است. زندگي شهري اسباب و آلات خودش را مي‌طلبد و نيازمند والدين آگاه و توانمند است و در اغلب موارد خانواده به دليل مشکلات مالي و درگيري‌هاي زندگي شهري توانايي توجه کافي به فرزندان را ندارند.

وي افزود: همچنين بازي نقش مهمي در پرورش انسان دارد. بازي‌ها هويت ما را شکل مي‌دهند که کميت و کيفيت بازي‌ها در سنين پايين بيشتر است. امکان بازي‌هاي جهشي در شهرهاي کوچک و روستا بيشتر است اما در شهرهاي بزرگ هيجانات و خشم‌ها بيشتر انباشته مي‌شود.

 

قاسم‌زاده در پاسخ به اين پرسش که در مقابل افرادي که با رفتارهايي براي خود و ديگران ايجاد خطر مي‌کنند چه برخوردي بايد کرد گفت: جامعه يکسان نيست و آسيب‌هاي جسمي و روحي در آن اجتناب ناپذير است و بايد به اين افراد به عنوان معلول نگاه کرد. بهترين کار فرهنگ سازي براي مراقبت از خود و عدم آسيب زدن به ديگران است. به عنوان مثال تبليغاتي که به تازگي صدا و سيما براي تنها نگذاشتن فرزندان حتي در کنار رايانه انجام مي‌دهد بسيار مفيد است هرچند ميتوانستيم زودتر اين کار را انجام دهيم اما باز هم ديرنشده و جنس اين کارها رفتارسازي است و وظيفه نهادهاي دولتي است.

 

قاسم‌زاده  تاکيد کرد: بايد با آسيب‌شناسي اوقات فراغت، سنين جواني، نوجواني براي آن‌ها برنامه ريزي دقيق کرد.

 

در همين زمينه بخوانيد:

تهران شهر بي‌شهربازي

نظر شما