جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۱
کد خبر: ۵۳۳۴۸
|
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۳
مدير مرکز هنرهاي نمايشي سازمان فرهنگي هنري شهرداري:
تئاتر خياباني يك گونه مردمي از هنر تئاتر است كه با فراهم شدن زمينه اجرا و گسترش آن مي‌تواند به فراگيري هرچه بيشتر تئاتر بيانجامد. هنر تئاتر لازمه زندگي است، تئاتر خياباني كه بيشتر در دسترس افراد است مي‌تواند در زندگي روزمره آدم‌ها رسوخ كند و آنها را به تفكر درباره مسايل اجتماعي وا دارد.

به گزارش خبرنگار «شهر»، شهرام كرمي مدير مرکز هنرهاي نمايشي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، سطح فعلي تئاتر خياباني ايران و جشنواره‌هاي آن را بسيار خوبي ارزيابي كرد و گفت: هنر تئاتر خياباني خيلي خوب معرفي شده، هنرمندان شايسته‌اي در اين زمينه مشغول كارند و فعاليت‌هاي گروه‌‌هاي خياباني در چند سال اخير بسيار شتاب گرفته است. فعاليت‌هاي گروه‌هاي خياباني مي‌تواند به رشد تئاتر ايران و جذب مخاطب كمك كند.



 

کرمي كمبود مخاطب را يکي از مشکلات امروز تئاتر دانست و گفت: يکي از دلايل بروز اين مساله تعداد کم سالن‌هاي تئاتر است، به همين دليل تعداد اندكي از افراد مي‌توانند از تئاتر بهره‌مند شوند.

 


 

اين نويسنده و كارگردان تئاتر ادامه داد: يكي از مشكلات ما در جذب مخاطب اين است كه نتوانستيم هنر تئاتر را فراگير كنيم و به عنوان نياز جامعه معرفي كنيم. تئاتر خياباني يك گونه ‌اي مردمي از هنر تئاتر است كه در هر مكان، بدون امكانات ويژه قابل اجراست. اجراي تئاتر خياباني مي‌تواند ضمن معرفي هنر تئاتر، به رابطه مخاطب با تئاتر هم كمك كند تا بتوانيم مخاطبان بيشتري داشته باشيم.

 


 

كرمي در خصوص سطح آثار و فعاليت‌هاي تئاتر خياباني حال حاضراظهار كرد: تئاتر خياباني هميشه پر مخاطب است؛ آثار خوب و با كيفيت با استقبال بسيار خوبي مواجه شده است و آثار بي كيفيت با استقبال كم. اين نشان مي‌دهد كه مردم به هنر تئاتر اهميت مي‌دهند و جمعيت انبوهي که براي تئاتر خياباني جمع مي‏شود هم مبين اين مطلب است. هنرمندان تئاتر هم از مسوولين مي‌خواهند از گروه‌هاي تئاتر حمايت كنند تا در طول سال اجراي تئاتر داشته باشند.



 

اين مدرس ادبيات نمايشي همچنين در رابطه با ژانر تئاتر خياباني گفت: اين نوع تئاتر در فضاي باز تعريف شده است تا در هر جاي شهر امكان اجرا وجود داشته باشد؛ از جمله مترو، ايستگاه اتوبوس، پارك‌ها، ادارات و سازمان‌هاي دولتي، سربازخانه‌ها، پاساژها، چهارراه‌ها، كارخانه، وغيره. به طور كلي تئاتر خياباني، هنر بسيار پيچيده اي‌ است و با شيوه‌هاي مختلفي اجرا مي‌شود.



 

كرمي در رابطه با سوژه‌هايي كه در تئاتر خياباني كار مي‌شود، گفت: نمي‌توانيم سوژه‌هاي مشخصي را مطرح كنيم. هنرمند در تئاتر خياباني بايد سراغ سوژه‌هاي برود كه مورد نياز جامعه‌اش است، گروه‌هاي كه به اين شيوه كار كرده‌اند موفق بوده‌اند. گروه‌هاي تئاتري كه ايده‌ها و مضامين خود را آگاهانه انتخاب مي‌كنند مي‌توانند به جامعه كمك كنند.




 

همچنين مدير مركز هنرهاي نمايشي سازمان فرهنگي هنري در خصوص سبك و شيوه‌هاي تئاتر خياباني گفت: اين هنر، شيوه و ويژگي‌هاي خاص خودش را دارد؛ در تئاتر خياباني همه چيز متكي به مشاركت مخاطب است. بنابراين كارگردان و بازيگر است كه متناسب با فضاي بيروني و واكنش مخاطب نمايش را در كنترل خود مي‌گيرد.



 

 

كرمي در خصوص خلط اجراهاي صحنه‌اي با خياباني گفت: گاهي ديده شده كه گروه‌هاي كم‌تجربه فكر مي‌كنند اجراهاي صحنه‌اي را هم مي‌توانند در تئاتر خياباني اجرا كنند. بازيگري و كارگرداني در اين عرصه متفاوت با عرصه تئاتر معمول است؛ مثلا بازيگر تئاتر خياباني قدرت جذب مخاطب را دارد و مشاركت مخاطب خيلي مهم است، بداهه گويي‌ها، قدرت بيان و خلاقيت از عناصر مهم براي موفقيت در كار تئاتر خياباني است.

در همين زمينه بخوانيد:

تئاتر خياباني حتي يك مصوبه در خانه تئاتر ندارد

نظر شما