جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۵
کد خبر: ۵۳۳۷۳
|
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶
آخرين باري که خودتان مفهوم گراني را به وضوح حس کرديد چه زماني بود و به هنگام خريد چه کالايي؟ اين سوال به ظاهر کوتاه و ساده اي بود که چهارشنبه گذشته نمايندگان در راهروهاي مجلس با آن روبه رو شدند و واکنش آنها به اين سوال؛ جالب و تامل برانگيز بود. چه آنکه آنها وکلاي ملتند و لاجرم بايد چاره انديش حل اين معضل در جامعه باشند و چاره انديشي هم نيازمند درک درست از آن است.

خبرآنلاين: چند ماهي است که به هرکجا پا مي گذاري صحبت از يک موضوع است؛ «گراني». داخل تاکسي، محل کار، ‌مسجد، مجلس، هيات دولت، جلسات سران قوا و خلاصه همه جا صحبت از گراني‌ است. گراني به همه چيز رسيده، از نيازهاي روزمره مردم چون نان، گوشت، شير، ميوه و ... تا کم اهميت ترين کالاهايي که در سوپر مارکت ها يافت مي شود. در حاليکه برخي دولتمردان رشد نرخ کالاها را چندان زياد نمي دانند، چشم اميد مردم بعد از دولتمردان به نمايندگان خود در خانه ملت دوخته شده است که پيش از حادتر شدن اوضاع چاره اي اساسي براي اين معضل بينديشند.

 

حل مشکلات اقتصادي، جلوگيري از افزايش نرخ تورم و رفع بيکاري سرآمد شعارهاي انتخاباتي اکثريت قريب به اتفاق کانديداهاي نمايندگي مجلس نهم بود و حال که 286 نفر از آنها به قوه قانونگذاري راه يافته اند شايد اولين انتظاري که از آنها مي رود، تلاش در جهت حل اين مشکلات اساسي و متوقف کردن آنها در همين مرحله است.

 

ظهر چهارشنبه به واسطه سخنان رئيس مجلس در صحن علني مبني بر اينکه در جلسه سران سه قوه موضوع گراني ها مورد بررسي قرار گرفته و مجلس براي مقابله با آن آماده همکاري با دولت است، از نمايندگان پرسيديم «آيا شخصا گراني ها را حس کرده اند؟ يا نماينده بودن آنها را مصون از درک اين معضل کرده است؟»

 

نمايندگان در پاسخ نشان دادند که همچون مردم عادي از گراني هاي اخير گله مند هستند، يکي از افزايش قيمت پنير که صبح همان روز هنگام خريد از سوپر مارکت متوجه افزايش آن شده بود گله مي کرد و ديگري از افزايش چند برابري قيمت آب پرتقال! نماينده اي هم براي نشان دادن عمق فاجعه گراني به فروش کليه يک دانشجو براي پرداخت شهريه دانشگاه اشاره کرد. البته افزايش اجاره بهاي مسکن شاه بيت پاسخ اکثر نمايندگان بود.

 

در جدول زير راهکارهاي 21 نفر از نمايندگان مردم در مجلس براي مقابله با گراني و همچنين آخرين باري که گراني را احساس کرده اند آمده است:

 

نام نماينده حوزه انتخابيه آخرين باري که گراني را احساس کرديد؟ راهکار مقابله با گراني
علي اکبر آقايي مغانجوقي سلماس اجاره مسکن علي رغم تعزيراتي کردن آن زياد است مجلس مي تواند فضاي اقتصادي و مشکلات موجود را کنترل کند، قانون هدفمندي يارانه ها مشکلاتي را به وجود آورده است که مجلس مي تواند با تدبير مناسب و همراهي با دولت مشکلات را برطرف کند.
احمد اميرآبادي فراهاني قم هنگام خريد مرغ با افزايش ناگهاني قيمت آن مواجه شدم گراني هاي اخير به علت عدم هماهنگي ميان دو وزارتخانه تجارت و کشاورزي بوده است. با هماهنگ شدن وظايف اين دو وزارتخانه مي توان قيمت ها را کاهش داد؛ البته نظارت دقيق بر بازار نيز مي تواند قيمت ها را کاهش دهد.
محمدسعيد انصاري آبادان چه کالايي گران نشده است؟ افزايش قيمت نان بسيار قابل توجه است. گروه هايي از مجلس و دولت براي مهار گراني تشکيل شده است. با توجه به وضعيت گراني در کشور قطعا اگر سه قوه با هم متحد نباشند، نمي توان با گراني مقابله کرد.
مهرداد بائوج لاهوتي لنگرود روز گذشته از قيمت ميوه ها شوکه شدم تورم از اجراي غيرصحيح قانون هدفمند کردن يارانه ها به وجود آمده است؛ تنها راه کاهش قيمت ها و برون رفت از تورم کنوني، حمايت از توليد کننده است.
روح الله بيگي اردبيل، نمين و نير اخيرا به دنبال مسکن بودم ولي اجاره مسکن بسيار زياد است. اگر من به عنوان نماينده نتوانم با کمک هزينه مجلس مسکن اجاره کنم، مردم ساده چگونه مسکن اجاره کنند؟ موضوع گراني را دولت بايد با نظارت تمام عيار و مداوم برطرف کند؛ تورم بالا فشارهاي زيادي را به مردم وارد کرده است و سه قوه بايد در کنار هم به مردم کمک کنند. بسياري از مردم براي تامين ضروريات زندگي با مشکل رو به رو هستند. متاسفانه شرايط اقتصادي فشارهاي زيادي را به مردم وارد کرده است و يک دانشجو براي واريز شهريه، ناچار به فروش کليه خود شده است.
کمال الدين پيرمؤذن اردبيل، نمين و نير صبح امروز هنگام خريد پنير با بسترسازي هاي لازم از طريق مجلس همچون بررسي هاي دقيق کارشناسي در کميسيون هاي تخصصي و همچنين پيگيري اجراي دقيق قانون هدفمندي يارانه ها مي توان با گراني مقابله کرد.
حسن تاميني ليچايي رشت هنگام اجاره مسکن، گراني را بيشتر احساس کردم بخش هاي مختلف بايد با يکديگر هماهنگ باشند؛ هماهنگي ميان بخشي مي تواند نقش بسزايي در کاهش قيمت ها داشته باشد.
عبدالکريم حسين زاده نقده و اشنويه سال گذشته قيمت يک بطري آب پرتقال 1400 تومان بود اما چند روز پيش قيمت آن 3400 تومان شده بود. اين موضوع غير قابل تصور بود. هم اکنون سازوکار قانوني براي اصلاح قيمت ها در بازار نداريم و مجلس مي تواند با تدوين برنامه اقتصادي مناسب دولت را در اين زمينه ياري کند.
مويد حسيني صدر خوي و چايپاره روز گذشته از قيمت فرآورده هاي لبني شگفت زده شدم. مجلس مي تواند به طور اختصاصي و مجزا در بخش هاي مختلف نظرات کارشناسي و راهکارهاي مناسب را در اختيار دولت قرار دهد.
محمد دامادي ساري و مياندرود قيمت مرغ و نرخ بالاي مسکن. با حقوق هاي فعلي کسي خانه دار نمي شود. مسئولان بايد به گفته ها عمل کنند و از اين طريق مي توان مشکلات را برطرف کرد.
ناصر سوداني اهواز هنگام خريد دارو، گراني را احساس کردم. رابطه مالي دولت و مجلس بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه و قانون بودجه است. اگر دولت بخواهد لايحه اي را براي مشکل گراني تدوين کند، مجلس آماده همکاري است.
هادي شوشتري فاروج و قوچان در بخش مسکن گراني را احساس کردم. يکي از چالش هاي نظام در حوزه داخلي، مشکلات اقتصادي است و سه قوه بايد با همکاري هم اين مشل را برطرف کنند.
محمدقسيم عثماني بوکان صبح زمان پرداخت کرايه تاکسي گراني را احساس کردم. مجلس مي تواند با قانونگذاري در راستاي کاهش بهاي تمام شده کالاها و نظارت گسترده بر نحوه اجراي قوانين به کاهش قيمت ها کمک کند.
کمال
علي پور
قائم‌شهر، سوادکوه و جويبار قيمت اجاره مسکن و مايحتاج روزانه زندگي همچون مواد پروتئيني در موضوعات مختلف مجلس مي تواند ورود پيدا کند. به نظر مي رسد که در بحث نظارت، مجلس ورود جدي تري دارد، بايد کميسيون هاي مجلس در زمينه هاي اقتصادي فعال تر شوند.
جعفر قادري شيراز مواد مصرفي روزانه خانوار همچون مواد پروتئيني کميته اي از متخصصان اقتصادي تشکيل شده است و اين کميته با همکاري مجلس، مي تواند مشکل گراني را برطرف کند.
غلامرضا کاتب گرمسار با خريد مرغ و گوشت قرمز، گراني را کاملا احساس کردم در موضوع کنترل گراني، مجلس بايد نظارت بر اجراي قوانين را از جمله قانون هدفمندي يارانه ها داشته باشد. انضباط مالي و اداري و اجراي دقيق قانون مي تواند قيمت ها را کاهش دهد.
حسين گروسي شهريار و ملارد از عيد به بعد، رشد تورم زياد شده است و گراني به تمام کالاهاي اساسي از جمله مواد لبني رسيده است. رفع معضل گراني دغدغه نمايندگان مجلس است. مجلس مي تواند با نظرهاي کارشناسي به دولت در زمينه کنترل قيمت ها کمک کند.
احمدعلي مقيمي بهشهر،نکا و گلوگاه در گوشت قرمز، مرغ و مواد لبني گراني کاملا احساس مي شود. البته نبايد از گراني نان و سيب زميني که کيلويي 350 تومان شده است غافل شد. در حوزه قانونگذاري قطعا مجلس براي مهار گراني آماده است.
سيدناصر موسوي لارگاني فلاورجان هر روز گراني را احساس مي کنم. آخرين بار هنگام خريد مرغ بود. مجلس در زمينه اصلاح قانون مي تواند در زمينه اصلاح قيمت ها گام بردارد و دولت بايد قانون مصوب را به خوبي اجرا کند.
سيدمسعود ميرکاظمي تهران مواد غذايي موجود در سوپرمارکت ها به خصوص مواد لبني مي توان با جلسات مشترک ميان دولت و مجلس و بررسي راهکارهاي مناسب قيمت ها را کاهش داد.
سيدمهدي هاشمي تهران هفته گذشته هنگام خريد ميوه گراني را احساس کردم. مجلس بايد در حمايت از پيشنهادات دولت براي کنترل قيمت ها گام بردارد و نبايد مستقيم وارد عرصه شود. موضوع گراني ها هم اکنون اولويت دولت نيست و دولت بايد اين موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

* توضيح جدول: اسامي نمايندگان به ترتيب حروف الفبا آمده است.

 

هم اکنون 286 نماينده در نهمين مجلس شوراي اسلامي حضور دارند و نظرسنجي از ميان 21 نماينده گوياي واکنش 8 درصد کل نمايندگان است.

در جدول زير به صورت تفکيکي مشخص شده است که گراني در کدام کالاها -مسکن، مواد لبني، مواد پروتئيني و يا ساير موارد که شامل بخش هايي همچون نرخ کرايه تاکسي، نان و همچنين ميوه مي شود- بيشتر نمايندگان را متوجه اين موضوع کرده است:

 

مسکن مواد لبني مواد پروتئيني ساير موارد
علي اکبر آقايي مغانجوقي کمال الدين پيرموذن احمد اميرآبادي فراهاني محمدسعيد انصاري
روح الله بيگي مويد حسيني صدر جعفر قادري مهرداد بائوج لاهوتي
حسن تاميني ليچايي حسين گروسي غلامرضا کاتب عبدالکريم حسين زاده
محمد دامادي سيد مسعود ميرکاظمي احمدعلي مقيمي ناصر سوداني
هادي شوشتري - سيدناصر موسوي لارگاني محمدقسيم عثماني
کمال علي پور - - سيدمهدي هاشمي

نظر شما