پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۰۴
کد خبر: ۵۳۴۲۸
|
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۱
گفت‌وگوي «شهر» با عضو انجمن بين‌المللي رفتار متقابل
دکتر منصور بهرامي، عضو ارشد انجمن بين‌المللي رفتار متقابل با اشاره به اينکه محدوديت‌هاي رفتاري بيشتر، انباشت هيجان بيشتري را به همراه دارد، مي‌گويد: ريشه بسياري از اختلالات رواني در جامعه هيجانات سرکوب شده است. يک شهر با شهروندان سالم نيازمند مکان‏هايي براي تخليه هيجان است.

به گزارش خبرنگار «شهر»، هر شهري براي سلامت شهروندانش نياز به مکان‌هايي مانند شهربازي، بوستان‌ها، سينماهاي چند بعدي و ... دارد تا با تخليه هيجانات و انرژي شهروندان از آسيب‌هاي انباشت انرژي جلوگيري کند و بستر سلامت روحي رواني را مهيا کند.

 

دکتر منصور بهرامي عضو ارشد انجمن بين‌المللي تحليل رفتار در اين‌باره مي‌گويد: بر اساس ديدگاه تحليل رفتار متقابل «اريک برن» ساختار شخصيت در فرد از سه بخش تشکيل شده است. کودک، والد و بالغ.

کودک مجموعه هيجانات و احساسات است و شخصيت والد ارزش‌هاي ما، فرهنگ و سنت ما و مجموعه خوب و بد، بايدها و نبايدها را در بر مي‌گيرد. و بالغ معرف مجموعه اطلاعات و منطق هر انسان است.

 

تخليه هيجان سن، مکان و زمان ندارد

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در ادامه مي‌افزايد: هيجان در ارتباط با کودک درون است و در واقع وقتي مي‌خواهيم کودک درون خود را رها کنيم ترمزهاي ارزش روي عملکرد را بر مي‌داريم. تخليه هيجان سن و مکان و زمان ندارد و در هر شرايطي نياز به تخليه هيجان داريم. هر انساني نياز دارد گاهي خودش را از اين قيد و بندها رها کند.

 

اين روانشناس با تاکيد بر نياز شهر به مکان‌هايي براي تخليه هيجان مي‌گويد: در حالت عادي فرد نمي‌تواند فرياد بزند. اما هنگامي که در شهربازي قرار مي‌گيرد بدون اينکه زير سوال برود هيجان خودش را به صورت زياد تخليه مي‌کند. در مقابل رفتار ناهنجاري که جواني با موتورسيکلت کارهاي آکروباتيک انجام مي‌دهد نيز به نوعي هيجانات خود را تخليه مي‌کند. امروزه حتي در بعضي درمان‌ها نيز از بازي درماني استفاده مي‌کنيم.

 

به اعتقاد دکتر بهرامي هر جامعه‌اي نياز به تخليه هيجان دارد و مي‌گويد: در جامعه شهري سطح هيجانات ناشي از فشارهاي شغلي و حرفه‌اي و فشارها ارتباطي باعث مي‌شود که حالت دلزدگي و افسردگي در انسان به وجود آيد. ساخت پارک‌ها، مکان‌هاي ورزشي، شهربازي و مکان‌هايي که فرد در آن احساس آرامش مي‌کند و يا خيزشي در انسان به وجود مي‌آورد مي‌تواند از اين افسردگي جلوگيري کند.

 

محدوديت‌هاي رفتاري بيشتر انباشت هيجان بيشتر

اين استاد دانشگاه با اشاره به زندگي شهري مي‌گويد: هر جامعه‌اي چه روستايي چه شهري که درون آن محدوديت‌هاي رفتار بيشتر باشد نياز به تخليه هيجان نيز درآن بيشتر است.

 

 

هيجانات سرکوب شده ريشه بسياري از اختلالات رواني

 

دکتر بهرامي با بيان اينکه ريشه‌ي بسياري از اختلالات رواني جسمي هيجانات سرکوب شده است مي‌افزايد: در انسان‌ها واکنش‌هاي هيجاني متفاوت است. مجموعه رواني فيزيولوژي در افراد واکنش‌هاي متفاوتي را به همراه دارد. اين واکنش‌ها گاهي دير و عميق و گاهي زود بروز ميکنند.

 

وي مي‌افزايد: نظريه هيدروليکي انباشت انرژي هيجان زا هنگامي است که ناکامي و پرخاشگري تراکم پيدا کند که اين موضوع مشکل زا مي‌شود. نقش تخليه هيجان در خانواده، جامعه و در مسائل اقتصادي مثال سوپاپ زودپز است که عامل فشار درون آن را تخليه مي‌کند.

 

عضو ارشد انجمن بين‌المللي تحليل رفتار با اشاره به مفيد بودن مسابقه‌هاي ورزشي در تعديل هيجانات مي‌گويد: شيوه‌هاي زيادي براي تخليه هيجانات وجود دارد مانند ورزش، گردش پارک، بازي با آب، بادبادک هوا کردن، گلکاري، شهربازي، ماهيگيري که هيجانات را آرام تخليه مي‌کند.

 

بهرامي با اشاره به تفاوت رفتاري افراد مي‌گويد: بايد توجه داشت که در زمينه هيجانات افراد دو دسته‌اند. هيجان خواه بالا و هيجان خواه پايين. براي دسته نخست تخليه هيجاناتي بايد چاشني ترس را به همراه داشته باشد مانند چتر سواري.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي درباره آسيب‌هاي عدم تخليه هيجانات مي‌گويد: متاسفانه عده‌اي

به سمت مواد مخدر، الکل و قمار روي مي‌آورند تا به نوعي هيجانات را حود را بروز دهند.

 

آموزش از کودکي براي شاد بودن

وي مي‌افزايد: انسان ذاتا به دنبال کسب لذت و فرار از درد است. چنانچه لذت نباشد بيشتر به سمت ناکامي برود در خانواده و جامعه حالت دلمردگي در شخص به وجود مي‌آيد. اما نمي‌توان براي همه يک نسخه پيچيد.  افراد بايد از کودکي بايد يادبگيرند که روح شاد داشته باشند و در جامعه کودک درون خودشان را رها کنند.

 

هندوستان شادترين کشور دنيا

بهرامي در ادامه مي‌گويد: بر اساس بررسي محققان شادترين کشور دنيا هندوستان است براي اينکه انسان‌ها فارغ از محدوديت ها در کنار هم زندگي مي‌کنند. بايد از خانواده شروع کرد و محيط و بستر شادي را براي بچه‌ها مهيا کرد. مانند فراهم آوردن بستر ورزش و هنر که بچه‌ها با روحيه‌ي شاد بتوانند رشد بکنند.

 

منصور بهرامي عضور ارشد انجمن بين‌المللي در پاسخ به شيوه برخورد با ناهنجاري‌ها مي‌گويد: صحيح‌ترين رفتار در مقابل ناهنجاري‌ها شناسايي علت است. نمي‌شود صورت مساله را در جامعه پاک کرد. بلکه بايد با توجه به آسيب‌ها در ساخت و توسعه فضاهاي مورد نياز جامعه اقدام کرد. 

در حال حاضر جوانان ما در جامعه با توجه به آينده نامطمئن خود و نداشتن آينده کاري و ضعيف بودن هويت اجتماعي از وضعيت مطلوب فاصله زيادي دارند.

 

دراين‌باره بخوانيد:

تهران شهر بي‌شهربازي

هيجان تخليه نشود، ونداليسم پديدار مي‏شود 

نظر شما