يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۴۸
کد خبر: ۵۳۶۱۴
|
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۰
حميد سمندريان که از بيماري سرطان کبد رنج مي‌برد، حدود ساعت 9 صبح روز پنج‌شنبه 22 تيرماه در سن81سالگي در منزل خود درگذشت.

به گزارش «شهر»، حميد سمندريان که از بيماري سرطان کبد رنج مي‌برد، حدود ساعت 9صبح روز پنج‌شنبه 22 تيرماه در سن 81 سالگي در منزل خود درگذشت. اين اتفاق در حالي افتاد که همراهان و شاگردان هميشگي‌اش تصميم گرفته بودند براي بهتر شدن حال استادشان، بار ديگر اجراي نمايش «بازي استريندبرگ» را که او سال‌ها پيش به صحنه برده بود با همان بازيگران قبلي يعني هما روستا، رضا کيانيان و پيام دهکردي پاييز امسال به صحنه ببرند و حتي بخشي از تمرينات اوليه اين نمايش نيز در منزل شخصي او آغاز شده بود.


سمندريان که در تمام اين سال‌ها حسرت اجراي «زندگي گاليله» را با خود داشت، آخرين‌بار در سال 1389 سرگرم ترجمه و کار بر روي اين نمايشنامه معروف برتولت برشت بود و قصد داشت اواسط تيرماه همان سال گروه بازيگران اين نمايش را مشخص کند تا براساس توافقات انجام‌شده با شهرداري تهران، «گاليله» را از بهمن سال 1389تا ارديبهشت 1390در تماشاخانه ايرانشهر به صحنه ببرد، اما اين آرزو هرگز محقق نشد.



پيش اين معاونت اجتماعي شهرداري تهران با حضور محمدباقر قاليباف، شهردار تهران سال 88 خانه شماره دو ايرانشهر در خانه هنرمندان ايران به پاس يک عمر حضور هنري حميد سمندريان به نام اين چهره نامدار عرصههنر ايران نامگذاري کردند. همزمان با اين اتفاق نمايشگاهي از پوستر نمايش‌هاي سمندريان در طول سال‌ها کارگرداني نيز در خانه? هنرمندان برپا شد و آن‌طور که محمدباقر قاليباف گفت، قرار بر اين شد که تنديس اين هنرمند هم در «تماشاخانه سمندريان» نصب شود.

سمندريان کيست؟

حميد سمندريان در اردي‌بهشت سال 1310در تهران زاده شد. فعاليت تئاتريش را حين تحصيل در دوره متوسطه آغاز کرد. او در کلاس‌هاي تئاتر و هنرپيشگي حسين خيرخواه، شباويز و نصرت کريمي شرکت کرده‌است که زير نظر عبدالحسين نوشين اداره مي‌شد. سمندريان همچنين ويلون مي‌نواخت و از شاگردان محمود ذوالفنون، برادر بزرگتر جلال ذوالفنون بود.


وي پس از اتمام دوره دبيرستان به اروپا سفر کرد و در آلمان دوره مهندسي شوفاژ سانترال را در دانشگاه صنعتي برلين گذراند اما بعد از آن به کنسرواتور عالي موسيقي و هنرهاي نمايشي هامبورگ وارد شد. برخورد با تئاتر آن‌قدر برايش جذاب بود که مجالي براي موسيقي نمي‌گذاشت و به همين دليل براي هميشه از موسيقي خداحافظي کرد.


سمندريان طي شش سال به صورت آکادميک تحت آموزش ادوارد مارکس که يکي از استادان برجسته تئاتر بود اصول و مباني کارگرداني و بازيگري را آموخت و همزمان در آلمان به صورت حرفه‌اي مشغول به کار شد.


وي پس از پايان اين دوره به دعوت اداره  هنرهاي نمايشي دراماتيک اداره کل هنرهاي زيباي ايران به کشور برگشت و به‌سرعت نمايشنامه دوزخ يا در بسته اثر ژان پل سارتر را در تالار نوبنياد همين اداره به روي صحنه برد و فعاليت‌هاي خود را به شکل پيوسته در عرصه تئاتر ادامه داد. همچنين با همکاري مهدي فروغ به تأسيس هنرستان آزاد هنرهاي دراماتيک که وابسته به هنرهاي زيباي کل کشور بود دست زد.


پس از آن حميد سمندريان به دعوت مهندس هوشنگ، مهدي برکشلي و با همکاري مهدي نامدار دانشکده تئاتر دانشگاه تهران را بنيان گذاشتند و کار تدريس را بدون وقفه تا پايان عمر در دانشگاه‌هاي تهران و کليه دانشگاه‌هاي تئاتري ادامه داد.

نظر شما