شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۰
کد خبر: ۵۳۶۷۵
|
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۶
مدير پروژه باغ کتاب تهران در گفت‏وگو با«شهر»:
مدير پروژه باغ کتاب تهران ر رابطه با پروژه باغ کتاب تهران که يکي از پروژه هاي مهم شهرداري در حوزه کتاب است به 2 موضوع مهم در زمينه محتواي اجرا و سيستم شهرسازي اين پروژه اشاره کرد و گفت: فضاي سبز گسترده اين پروژه با آب هاي هرز تپه هاي عباس آباد متناسب با سيستم بازيافت آبياري مي شود و با اتمام پروژه، اين مجموعه مي تواند به عنوان پاتوق ناشران عمل مي کند.

علي اکبر اشعري مدير پروژه باغ کتاب تهران  در گفت و گو با خبرنگار«شهر» ضمن بيان اين مطلب گفت: ما محدوده خاصي را براي مجتمع کردن ناشران در نظر نگرفته ايم اما هر صنفي در حوزه چاپ و نشر که فکر مي کند توانمندي اداره فعاليت خود را در مجموعه باغ کتاب دارد مي تواند درخواست بدهد و ما درخواست آنها را بررسي مي کنيم.

 

وي بيان کرد: در حال حاضر 2 مجموعه اقدام به اين امر کرده اند، يکي تامين کنندگان کتب خارجي و ديگري انجمن ناشران فرهنگي کودکان و نوجوانان که طرح خود را ارائه داده اند و ما نيز در حال تدوين استاندارد هاي خود هستيم تا بتوانيم طرح آنها را بررسي کنيم.

 

در واقع شکل حضور ناشران در باغ کتاب همانند نمايشگاه کتاب نيست بلکه به اين صورت است که شبيه به يک پاتوق براي ناشران نويسندگان و مخاطبان عمل مي کند.

کاشت نمونه‏هاي گياهي؛ پاييز 91 

وي با اشاره به اين امر که نفس کشيدن در تهران سخت شده در مورد سيستم آبياري تپه هاي عباس آباد گفت: در مجموعه باغ کتاب 56 هزار متر مربع به فضاي سبز اختصاص داده شده و اين مقدار جداي از 25 هزار متر مربعي است که به فضاي سبز در نظر گرفته شده بر روي بام ساختمان باغ کتاب اختصاص داده مي شود. براي آبياري اين مقدار فضاي سبز از آب هرز موجود در تپه هاي عباس آباد استفاده مي شود که نوعي بازيافت آب محسوب مي شود.

 

اشعري در رابطه با ضرورت توسعه فضاي سبز در منطقه گفت:در تهران بايد از يک سو به توسعه فضاي سبز پرداخت و از سوي ديگر بايد بناهاي جديدي که ساخته مي شوند در طراحي خود، فضاي سبز را در نظر بگيرند.

 

وي در رابطه با تجهيز فضاي سبز اين پروژه گفت: برنامه اين است که پاييز امسال کاشت نمونه هاي گياهي در محدوده فضاي سبز اين مجموعه آغاز مي شود.

 

ايده شکل‏گيري پروژه

 

مدير پروژه باغ کتاب تهران بيان کرد: برگزاري نمايشگاه بين المللي کتاب در مصلي بزرگ تهران اين ايده را مطرح کرد که چرا تنها يک هفته در سال به ما بايد اين فرصت را بدهد که اجتماع ناشرين داخلي و خارجي را داشته باشيم؟ در حالي که مي توانيم مکاني را تدارک ببينيم که در تمام سال مردم، با فراغ بال به مکاني چون نمايشگاه کتاب دسترسي داشته باشند. اين ايده تبديل به طرح شد و در سال 1386 در قسمت غربي کتابخانه ملي براي اجراي اين طرح در نظر گرفته شد.

 

 

 

 

دسته‏بندي موضوعي‏ست

اشعري گفت: دسته بندي کتاب ها در باغ کتاب به شکل موضوعي است. به طور کل ما 16 طبقه بندي از کتاب ها همراه با يک طبقه بندي خاص کودکان و نوجوانان داريم. اين مزيت باغ کتاب موجب مي شود مردم در کمترين زمان ممکن به موضوعات مورد علاقه خود از ميان کتاب ها دسترسي داشته باشند.

 

 

 

 

درمان بيماري‏ها با کتاب

 

وي در رابطه با کلينيک کتاب درماني موجود در اين پروژه گفت: کتاب درماني امري بين رشته اي است که از ديد روانشناسان در بهبود بيماري هاي مي تواند موثر باشد.در اين مجموعه يک کلينيک کتاب درماني در نظر گرفته شده که از جزئيات آن مطلع نيستم زيرا تيم روانشناسي مربوط به اين امر به طور اختصاصي در حال مطالعه و کار بر روي اين امر است.

 

 

اشعري با بيان اينکه متاسفانه هنوز استاندارد هاي نشر کتاب در کشور تدوين نشده است، گفت: اخيرا وزارت فرهنگ و ارشاد پيشنهاد اين کار را داده است و موافقت اوليه پيرامون انجام اين موضوع صورت گرفته.اين که کتاب هاي موجود در بازار کتاب استانداردهايي را از قبيل طراحي، صفحه بندي، فهرست بندي، ارجاعات و ... را نداشته باشد زيبنده کشور ما نيست.

 

 

 

 

 

مدير پروژه باغ کتاب تهران گفت: از آنجايي که شهردار اصرار بر اتمام اين پروژه دارند قرار بر تکميل آن تا پايان سال است اما به اين دليل که تکميل ساختمان اين طرح به وارد کردن يک سري اقلام از خارج از کشور وابسته است نهايتا تا سال آينده اين پروژه به بهره برداري مي رسد.

نظر شما