جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۷
کد خبر: ۵۴۳۲۱
|
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۷
رييس مركز تحقيقات سرطان ايران گفت :شايع ترين سرطان در ايران سرطان معده است. سرطان به عنوان سومين علت مرگ ومير پس از بيماري قلبي و عروقي و حوادث در ايران شناخته شده است .

به گزارش گروه اجتماعي «شهر» و به نقل از ايرنا، دكتر محمد اسماعيل اكبري افزود: سرطان يك بيماري قابل پيشگيري و علاج است .

 

وي اظهار داشت : 40 درصد از سرطان ها قابل پيشگيري هستند و 40 درصد ديگر از سرطان ها قابل معالجه اند و با 20 درصد ديگر سرطان ها مي توان زندگي كرد .

 

اكبري خاطر نشان كرد : سالانه حدود 85 هزار مورد جديد سرطان در ايران شناسايي مي شود كه شايعترين سرطان در مردان معده و در زنان ايراني سينه محسوب مي شود.

 

به گفته وي سرطان معده ، مثانه ،پروستات ، روده ، ركتوم ، خون ، غددلنفاوي ، چشم ، مغز در مردان ايراني به ترتيب به عنوان 10 سرطان شايع محسوب مي شود.

 

اكبري خاطر نشان كرد : در زنان سرطان سينه ،روده ،ركتوم ، معده ، مري ، خون ، تيروئيد ، تخمدان ،ريه ، و سرطان دهانه رحم نيز به عنوان 10 سرطان شايع در اين گروه وجود دارد .

 

رييس مركز تحقيقات سرطان ايران اظهار داشت : سرطان معده قابل پيشگيري است به طوري كه رفتار غذايي و طرز پخت نامناسب در ميان خانواده هاي ايراني زمينه سرطان معده را بروز مي دهد.

 

وي گفت : كشورهاي شرقي الگوي غذايي شبيه به هم دارند و سرطان معده نيز در اين كشورها مانند هم است در كشور ژاپن غربالگري سرطان معده اجرا شده است و اين در حالي است كه اين غربالگري در كشورهاي ديگر اتفاق نيفتاده است . در كشورهاي آمريكا و اروپا سرطان معده خوب پيشگيري شده است و در حال حاضر اين نوع سرطان در اين كشورها بسيار كم است .

 

اكبري با بيان اينكه نقش دولت ها در امر پيشگيري و غربالگري سرطان از اهميت ويژه اي برخوردار است اظهار داشت : اجراي برنامه هاي غربالگري از سوي دستگاه هاي دولتي بايد كاملا استاندارد باشد و غربالگري مساله اي حاكميتي است .

 

وي گفت : سازمان هاي بيمه گر براي غربالگري و پيشگيري و اجراي طرح اعتبارهايي را اختصاص مي دهند كه اين مقدار كافي نيست و دولت ها بايد دراين امر دخالت داشته باشند .

 

رييس مركز تحقيقات سرطان ايران گفت :سرطان در ايران سومين عامل مرگ و مير و در استانهاي اصفهان و يزد به عنوان دومين عامل مرگ و مير محسوب مي شود.

نظر شما