چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۵

به گزارش خبرنگار «شهر»، براي آگاهي مخاطبان از مضامين نمايش‌هاي در حال اجراي سالن‌هاي تئاتر تهران خلاصه اين نمايش‌ها ارايه مي‌شود



  • آنتوان و مسافر كوچولو

در اين نمايش «آنتوان» و «شازده كوچولو» به عنوان دو قهرمان حضور دارند و نگاه نمايش به لحظه آخري است كه هواپيماي «آنتوان» سقوط مي‌كند. اين نمايش با نگاهي انسان‌دوستانه به هستي و رابطه انسان و خداو مرگ مي‌پردازد و البته در اين اثر، فضاي جنگ و كشتار هم ترسيم شده و در اين ديدگاه، اين نمايش با فكر و انديشه جممگ و كشتار انسان‌ها مخالف است.

اين نمايش به زندگي و آثار آنتوان دو سنت اگزوپري نويسنده داستان شازده كوچولو است كه درآن بين شخصيت اصلي آنتوان و شخصيت مسافر يا شازده كوچولو هستند.


 

  • به دهكده جهاني خوش آمدي پينوكيو

 

پينوکيو از فرشته مهربان مي خواهد او را به انسان تبديل کند اما پدر ژپتو با او به شدت مخالف است.


 

  • كلمات و مرد

  

موضوع كلي نمايش به تنهايي انسان در زندگي خود ارتباط دارد. اين نمايش بي‌كلام با پرداختن به انزواي مدرن و مواجه اش با چالش‌هاي دروني و مواجه اش با چالش‌هاي دروني و مواجه با خويشتن، تلاش دارد بر ايجاد ارتباطي موثر با مخاطبان روي صحنه ايجاد شود بنابراين اينگونه نيست كه چشم به مخاطب خاص داشته باشيم.

اين نمايش تاكنون در كشورهاي ليتواني، ايتاليا، آلمان، فرانسه و امريكا حضور داشته است و در اين اجراها با استقبال خوبي از سوي تماشاگران روبرو شده است.


   

  • خرس

 

موضوع اصلي نمايش«خرس» اين است كه همه آدم‌ها زمين مي‌خورند ولي چاله هركس متفاوت است و اين كه آدم‌ها آنگونه كه نشان مي‌دهند نيستند؛ موضوع فرعي نمايش است. شيوه كارگرداني نمايش نيز تلاش در جهت ارايه بازي‌هاي دروني و قابل باور است.


 

  • گورگير

   

اين نمايش قصه هفت پيکر نظامي است . اين نمايش برگرفته از داستان بهرام گور در هفت گنبد است که در هر گنبد حقايقي از زندگي بر او آشکار مي شود .

نمايش «گورگير» ته مايه دراماتيك دارد و داراي ارزش هايي است كه باعث مي‌شود اين اثر نمايشي جزو نمايش‌هاي ديني، اسلامي و ايراني محسوب مي‌شود. در بخش‌هايي از اين نمايش ويژگي‌هايي كه باعث غرور ملي مي‌شود، وجود دارد و در بخش‌هاي ديگر ارزش‌هاي ايراني، اسلامي و ديني نمايش برگرفته از معماري ساساني، اسلامي و ايراني است تا تماشاگر ارتباط بهتري با نمايش، كه مربوط به دوره‌هاي گذشته است، برقرار كند.


 

  • عشق من بهداد

 

اگه يكي كه عاشق حامد بهداد است راهش را بكشد بيايد كافه ترياي تئاتر شهر چه مي‌شود؟ حتما يك گوش مفت گير مي آورد براي حرف زدن و از حامد گفتن. حالا كسي كه اين حرفها را مي شنود چه كار مي‌كند؟


 

  • شيوه صحيح استفاده از دستگاه

  

اين نمايش با نگاهي متفاوت و امروزي به نمايشنامه «هملت» شكسپير اجرا مي‌شود و از نظر متن و تكنيك اجرايي تجربه‌اي جديد است. اين نمايش يك اثر مونولوگ است كه هر تماشاگر فقط 5 دقيقه از كار را مي‌بيند و چون تماشاگران به صورت مجزا كار را مي‌بينند، تعداد تماشاگران در هر اجرا محدود است. در اين نمايش تماشاگر در كار دخيل است و حتي به نوعي كارگرداني مي‌كند و بازيگران به صورت شيفتي عوض مي‌شوند چون كل نمايش حدود چهار ساعت است و هر ساعت يك بازيگر عوض مي‌شود.


 

  • مستر پريزيدنت

 

اين نمايش روايت‌گر داستان يك سرباز امريكايي از جنگ برگشته است كه چيزهاي زيادي را در زندگي و جنگ از دست داده است و حالا از رييس جمهور مي‌خوهد به مطالباتش پاسخ دهد.


 

  • حساب پرداخت نمي‌شه

 

اين نمايش روايت اهالي مجله‌اي است كه از گراني يك فروشگاه به تنگ مي‌آيند و سر خود اجناس را به قيمت دلخواه خود به خانه‌هايشان مي‌آورند و ...


 

  • چي شد من مار خوردم؟

  

اگر بفهمي که تو هم يک جايي در زندگي مار خورده اي چه مي کني؟ اين نمايش عاطفه هاي دست خورده اما خنده آور مردي است که زمان و موقعيت ساخته شده زندگي، او را وا مي دارد مار بخورد، شايد افعي شود...

نمايش «چي شد که من مار خوردم؟» که پيش تر در سي‌امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر نيز اجرا شده؛ اقتباس آزادي از نمايش «چي شد که من سگ خوردم؟» اثر يوگني گريشکاوتس نمايشنامه‌نويس معروف معاصر روس – معروف به چخوف معاصر – است.


  

  • چهره مرد هنرمند در جواني

 

اين نمايش از پنج فصل تشكيل شده و از كودكي تا بلوغ استيون، قهرمان نمايش را نشان مي‌دهد.



  

  • تلخك و سياه

  

اين نمايش بر اساس حاكمي به نام تاوالوس شكل گرفته است. پيشگويان سال‌هاي قبل پيش بيني كرده‌اند كه اگر خداوند به خديو دختري در دم كشته مي‌شود. او هم براي اينكه زنده بماند و بتواند سال‌هاي زياادي حكومت كند به نديمه‌ها دستور مي‌دهد هر وقت همسرش دختري به دنيا آورد، دختر را به دست جلاد بسپارند. جلاد دختران را يكي پس از ديگري مي‌كشد، تا اينكه پسرش اميرزاده چكاوك شبي جلاد را تعقيب مي‌كند و قبل از اينكه جلاد خواهرش بلورك را به قتل برساند، جلاد را مي‌كشد. 22 سال از اين زمان مي‌گذرد و دختر دور از چشم ديگران توسط غلام‌زاده كه سياه قصه است، بزرگ مي‌شود. تا اينكه پادشاه از زنده بودن دخترش مطلع مي‌شود و ... .



 

  • برمودا

 

يك گروهك تروريستي وابسته به القاعده قصد دارد تا در روز عاشورا طي يك برنامه عملياتي در حرم حضرت امام حسين (ع) بمب‌گذاري كنند. برنامه‌ريزي اين عمليات به عهده سميره است و همسر او (عمر سعيد) نيز مسووليت طراحي بمب را عهده‌دار است. سميره متوجه مي‌شود كه سازمان جاسوسي امريكا «سي‌آي‌اي» از برنامه و قصد آنها مطلع شده است. پس تصميم به عقب انداختن برنامه مي‌گيرد. اما عمر سعيد... .



 

  • وصيت پدري

  

اين نمايش كه معصرسازي شده يك داستان تاريخي است، داستان زندگي پنج پدر را روايت مي‌كند كه زندگي هر كدام آنها به نوعي با يكديگر گره خورده و بين اين داستان و اتفاقات زمان حضرت علي (ع) شبيه‌سازي صورت گرفته است.



 

  • گل سرخ

 

اين نمايش برداشتي آزاد از مجلس تعزيه حضرت قاسم (ع) است كه با نگاه تازه‌اي به شيوه نمايشي تعزيه و نشانه‌هاي نمايش شرقي به صحنه خواهد رفت.



 

  • نمايش‌هاي برنامه «جمعه جمعه» در فصل تابستان

 

اين نمايش‌ها كه سال گذشته در برنامه «پانزده نشين‌ها» اجرا مي‌شد، امسال در قالب برنامه «سيمرغ» و به همت واحد نمايش فرهنگسراي خاوران جمعه‌ها در سالن فرهنگ اين مجموعه اجرا مي‌شود.

«عموزنجير باف» 31شهريور، «هزار كوه» 10شهريور، «شغال خرسوار» 17شهريور و «موش و گربه» 24شهريور براي كودكان و نوجوانان تهراني به روي صحنه مي‌رود. تماشاي اين نمايش‌ها براي عموم شهروندان رايگان است.



  

  • كشتي 126

  

اين نمايش روايتي از زندگي حضرت يونس (ع) است. بطوريكه به گفته كارگردان اثر همه ما يونس هستيم و گرفتار در شكم نهنگي كه دنياست.



 

  • ساقي

 

اين نمايش با تكيه بر شيوه چند صدايي، روايتي قطعي دارد و به صورت قصه در قصه اجرا مي‌شود. نمايش ساقي به اين دليل شكل قصه در قصه اجرا مي‌شود كه اين شيوه، روش قصه‌گويي اصيل ايراني‌هاست. در واقع اين روش باعث مي‌شود، داستان هم از طول و هم از عرض به يك اندازه رشد كرده و پيش برود.



  

  • توبه نمي‌كنم

 

در اين نمايش كه به گفته كارگردان اثر با كلامي عامه‌پسندانه و امروزي روايت مي‌شود، داستان برهه‌اي از زندگي حضرت علي (ع) و آشنايي او با كودكان يتيمي در كوفه به تصوير كشيده مي‌شود.


  

  • آنم آرزوست

 

نمايش داستان جواني است به نام حشمت كه داراي معلوليت ذهني است را روايت مي‌كند كه آرزوي رفتن به مشهد را دارد اما به اشتباه سر از مسيري به سوي كربلا در مي‌آورد و ... .

در واقع اين نمايش رئاليستي كار شده است و طراحي صحنه‌ خاصي دارد، صحنه نمايش يك‌دست نيست و فضاي خاك و خاكريز استفاده شده كه داراي چند بعد است و به كمك نور فضاها از هم جدا مي‌شود.

نظر شما