جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۴
کد خبر: ۵۴۷۷۵
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۵
گزارش «شهر» از وضعيت امدادرساني به مناطق زلزله زده/
زلزله‌زدگاني که داغدار عزيزانشان هستند با نگراني از در پيش بودن روزهاي سرد چشم انتظار سرعت در امداد رساني و اسکان دائم هستند.

به گزارش گروه اجتماعي «شهر» پس از وقوع زمين لرزه 6 ريشتري آذربايجان شرقي تا کنون 220 پس لرزه در منطقه آذربايجان شرقي داشته‌ايم. برخي از اين پس لرزه‌ها بسيار شديد بوده و به 5 ريشتر هم رسيده است. در اين حادثه 300 روستا  تا 60 درصد تخريب شده و وسعت اين زلزله 10 هزار هکتار بوده است. خلاصه اقدامات انجام شده و وضعيت اين مناطق به شرح زير است.

 

اتمام عمليات‌ آواربرداري

مسئول روابط عمومي مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي آذربايجان‌شرقي گفت: پراكنده بودن روستاها كار آواربرداري را كمي سخت‌ كرده بود، اما به دليل اين كه عمده ساختمان‌هاي منطقه يك طبقه بودند عمليات‌ آواربرداري در تمام مناطق هم‌اكنون به اتمام رسيده است.

حسينقلي‌زاده در خصوص نيازهايي كه در خصوص اقلام ضروري براي زلزله‌زدگان وجود دارد نيز خاطرنشان كرد: خوشبختانه در بحث موادغذايي كمبودي مشاهده نشد اما در امر وسايل بهداشتي نظير شوينده‌ها و تجهيزات روشنايي و گرمايشي نياز بيشتري احساس مي‌شود.


اسکان موقت 54 هزار نفر، اسکان دائم تا 2 ماه آينده

رئيس سازمان مديريت بحران کشور، حسن قدمي گفت: هم اکنون امداد و نجات به پايان رسيده و اسکان موقت آغاز شده که در اين مدت حدود 54 هزار نفر از زلزله زدگان اسکان موقت داده شده‌اند.

 

وي افزود: قبل از فصل سرما اسکان دائم زلزله زدگان را بايد انجام دهيم. دولت مصمم است تا ظرف مدت دو ماه به جاي اسکان موقت اسکان دائم زلزله زدگان را انجام دهد. بنياد مسکن هم کار خود را آغاز کرده و 9300 واحد مسکوني کار شناسايي آن تمام شده و با اتمام تمامي شناسايي ها به زودي ساخت مسکن آغاز مي شود.

 

قدمي در مورد خانه هاي نيمه ويران هم گفت: به اعتقاد ما تمامي ساختمانها بايد تخريب و نوسازي شود.

 

دولت با تصويب احداث 20 هزار واحد مسکوني و اعطاي وام مسکن 12 ميليوني و وام بلاعوض 4 ميليوني اميد دوباره براي مردم ايجاد کرده است.

 

 

انتقال 1320 نفر به بيمارستان

در اين زلزله 1320 نفر به بيمارستان منتقل شده که 520 نفر هنوز بستري هستند

 

در حال حاضر بعد از امداد و نجات و اسکان اضطراري جمع آوري وسايل مردم از زير آوار و راه اندازي منابع انرژي اعم از برق و گاز به سرعت انجام شده است. اکنون نيروهاي امداد رسان در مرحله نصب سرويس‌هاي بهداشتي، استقرار حمام‌هاي سيار و سمپاشي هستند.

 

معاينه جسمي و رواني زلزله زدگان

 

رئيس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: سبدهاي غذايي يک ماهه براي خانواده ها تهيه شده که همراه با بسته هاي دارويي براي بيماران آماده شده است. از روز چهارشنبه پزشکان امدادگر به تمامي چادرها سر زده و معاينات جسمي و رواني زلزله زدگان را انجام مي دهند.

 

1200 واحد خون به مناطق زلزله ارسال شد

مصطفي پريدار معاون توسعه و مديريت نيروي انساني سازمان انتقال خون کشور از ارسال هزار و 200 واحد خون از استان تهران و استانهاي اطراف به مناطق زلزله زده خبر داد.

 

شناسايي 40 کودک يتيم و تک سرپرست

شناسايي 40 كودك يتيم و تك‌سرپرست زلزله‌زده، ارسال ويلچر و تجهيزات كمك توانبخشي براي معلولان آسيب‌ديده و اعزام 32 تيم مددكاري و روانشناسي به مناطق زلزله‌زده استان آذربايجان شرقي خبر داد. رييس سازمان بهزيستي در ادامه با اشاره به پذيرش عموم مردم در مناطق آسيب ديده از سوي مراكز و مجتمع‌هاي سازمان بهزيستي براي رفع مشكلات، عنوان كرد: اقدامات اصلي در سازمان بهزيستي كه از روز پنجم آغاز شد شامل مداخلات رواني و ارتقاي سطح امنيت روان آسيب ديدگان و دادغ ديدگان بود كه با اعزام 16 تيم روانشناسي و مددكاري ديگر پيگيري شد.  
ئيس سازمان بهزيستي همچنين با اشاره به شناسايي كودكان بي‌سرپرست و تك‌پرست، عنوان كرد: تاكنون 15 كودك يتيم كه دو سرپرست خود را از دست داده‌اند و 25 كودك كه در اين حادثه تك سرپرست شدند شناسايي و ساماندهي شده‌اند. اين کودکان در وهله اول به فاميل درجه يک و در وهله دوم تحت پوشش مراکز نگهداري و شبه خانواده‌هاي تحت پوشش سازمان سپرده‌ خواهند شد.  

برپايي مهدکودک موقت

معاون اجتماعي سازمان بهزيستي کشور گفت: در سه منطقه «هريس»، «ورزقان»، «اهر» سه مهد کودک موقت در چادر ايجاد شده است تا از طريق برنامه‌ها، بهداشت رواني کودکان حفظ و استرس و اضطراب از آنها دور شود.

 

آمار رسمي کشته‌ها

 

 

مديرکل پزشکي قانوني آذربايجان شرقي گفت: آخرين آمار رسمي کشته‌هاي زلزله تاکنون همان 169 نفري است که ديروز اعلام شد و طي 24 ساعت گذشته جسد جديدي نداشتيم فقط آمار افرادي که مردم بدون جواز دفن کرده‌اند به اين ميزان اضافه مي‌شود که در مجموع زير 300 نفر خواهد بود.

 

 

مدير کل پزشکي قانوني آذربايجان شرقي ادامه داد: علت اينکه برخي مردم و خانواده‌ها اجساد خود را در برخي روستاها خودشان بدون جواز دفن خاکسپاري کرده‌اند در مواقعي دور از دسترس بودن آنها و بسته شدن راههاي روستايي بوده است. البته اين روستاها نيز معمولاً جمعيت پاييني دارند و تصور نمي‌کنيم آمار اين نوع اجساد خيلي زياد باشد.

 

 

تخريب 12 هزار خانه

استاندار آذربايجان‌شرقي گفت: 12 هزار واحد مسکوني در اثر زلزله در مناطق استان بين 20 تا 100 درصد تخريب شده‌اند.

 

 

صدها راس دام تلف شد

معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي از تلف شدن صدها راس دام سبک و سنگين بر اثر زلزله در شهرستان‌هاي اهر، ورزقان و هريس خبر داد.

 

مهندس غفور عبدالهي با بيان اينکه تهيه برآورد کلي از زيرآوارماندن صدها راس گوسفند، بز، بره، بزغاله و گاو توسط سه اکيپ اعزام شده به مناطق زلزله زده در دست تهيه است.

 

 

عبدالهي با بيان اينکه بسياري از دام‌ها بعلت غيرقابل درمان بودن در حال ذبح شدن هستند، ادامه داد: پس از بازرسي كارشناسان، لاشه‌ها جمع آوري و دفن بهداشتي شده و محل آوار ضدعفوني مي‌شود.

 

 

فروش اقلام امدادي به زلزله‌زدگان نداشته‌ايم

مسئول روابط عمومي مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي آذربايجان‌شرقي در خصوص برخي اظهارات مطرح شده پيرامون فروش اقلام امدادي از سوي سودجويان به زلزله‌زدگان گفت: البته مي‌توان گفت كه به دليل وسعت مناطق زلزله‌زده ممكن است توزيع اقلام امدادي در تمام مناطق يكسان نباشد اما مطمئن باشيد كه فروش اقلام نداشته‌ايم.

 

 

 

برخورد با پيمانکاران متقلب

 

استاندار آذربايجان شرقي اظهار داشت: روستائيان چون نتوانستند به درستي از تسهيلات مقاوم سازي مسکن روستايي استفاده کنند منجر به اين حادثه شده است. حال بايد از اين فرصت براي ايجاد سازه هاي مقاوم و مستحکم به درستي استفاده کنيم. ولي متاسفانه در اين ميان برخي از ساختمانهاي نوساز هم دچار تخريب شده که بايد بر اساس قانون با مهندسان ناظر و پيمانکاران آن برخورد شود.

 

 

پس‌لرزه‌ها طبيعي اند

پدر علم زلزله‌شناسي ايران با بيان اينکه پس لرزه‌هاي زلزله آذربايجان شرقي طبيعي است گفت: وقوع پس لرزه‌ها در مناطق زلزله زده اهر و ورزقان عادي بوده و گسل‌هاي ديگر را فعال نمي کند.

 

پس لرزه‌ها خسارتي نداشته‌اند

سخنگوي سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت : زلزله نسبتا قوي عصر امروز منطقه زلزله زده ورزقان خسارتي نداشت.

 

منطقه زلزله زده ورزقان و اهر ديروز نيز شاهد پس لرزه هاي بسياري بود به طوري که از صبح تا ساعت 18 و 32 دقيقه 30 پس لرزه با لاي 2.5 ريشتر درمنطقه رخ داد.

 

در حالي که پس از لرزه هاي امروز کمتر از 4 ريشتر قدرت داشت ساعت 18 و 32 دقيقه امروز زلزله اي به قدرت 5.3 ريشتر و در عمق شش کيلومتري زمين منطقه زلزله زده ورزقان را لرزاند که باعث وحشت و ترس اهالي شد.

 

 

 

نگراني زلزله زدگان از سرماي پيش رو

 

تبريزي ها و مسوولان امدادي كه در منطقه فعاليت دارند، معتقدند كه تا پيش از شروع سرماي پاييزي منطقه ، ضرورت دارد تبديل وضعيت اسكان اضطراري به اسكان موقت و اسكان موقت به اسكان دائمي در مناطق زلزله زده تمام شود.

 

نيروهايي كه شب گذشته از منطقه زلزله زده ورزقان وارد تبريز شده اند؛ گفتند كه شب شديدا سردي را سپري كرده اند.

 

همکاري دولت و مجلس براي اسکان زلزله‌زدگان قبل از فصل سرما

رييس مجلس بر همکاري دولت و مجلس در اسکان هرچه سريعتر زلزله زدگان آذربايجان تاکيد کرد و گفت: تلاش‌هاي اوليه براي نجات مصدومين و اسکان اضطراري توسط مردم، ستاد بحران و هلال احمر نسبتا به خوبي انجام گرفته و نقايص کمي مثل کمبود چادر و امکانات سرويس بهداشتي وجود داشت که در ستاد بحران بحث شد و قرار شد سريعتر مشکلات مرتفع شود.

 

وي مساله مهمتر را روشن تر کردن وضعيت اسکان مردم منطقه با توجه به فصل سرما دانست و اظهار داشت: اين موضوع دغدغه مهمي است و با توجه به نزديکي سرما در اين مناطق، ساماندهي مردم اين منطقه بايد سريعتر انجام شود. دولت تدابيري داشته است و اميدواريم کميسيون عمران نيز سريعتر گزارش خود را آماده کند تا پيگيري هاي لازم انجام شود. کميسيون بهداشت نيز بر عملکرد وزارت بهداشت نظارت کند که تا خدمات بهداشتي مستمرا در اختيار مردم قرار گيرد.

نظر شما