پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۱۱
کد خبر: ۵۵۱۶۵
|
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۲
انتشار کتابي درباره فرقه اسماعيليه، پرده از اسرار و زواياي اين فرقه در دنياي امروز بر مي دارد.

به گزارش شهر و به نقل از فارس، کمتر پيش مي‌آيد کتابي در حوزه تاريخ معاصر آن هم در حيطه‌اي که به نظر مي‌رسد افراد کمي درگير آن بخش از تاريخ باشند، وارد بازار کتاب شود و حتي آنهايي که معمولا سرو کاري با کتاب‌هاي تاريخي ندارند، را هم درگير کند و به دنبال خودش بکشاند.

اما اخيرا کتابي در حوزه تاريخ معاصر وارد بازار کتاب شده است که حتي اگر اهل تاريخ هم نباشيد، اين کتاب را پس از دسترسي به آن کنار نخواهيد گذاشت!

کتاب «اسماعيليان آقاخان» را سيدمحسن موسوي گرمارودي نوشته و انتشارات اميرکبير آن را منتشر کرده است اما اولين تورق اين کتاب مصادف است با خواندن آن و پيگير شدن ديگر کتاب‌هاي اين نويسنده.

کتاب اسماعيليان آقاخان که تنها خلاصه‌اي از تاريخ معاصر اين فرقه است، نشان مي‌دهد که فعاليت‌هاي اين فرقه مربوط به اقليتي در دنياي مسلمان نمي‌شود، بلکه مجموعه‌اي از ارتباطات سياسي در دنياي معاصر ما روايت مي‌کند که رسانه‌هاي غربي  آن را به عنوان نمادي از شيعيان و مسلمانان نشان مي‌دهند. جزء ثروتمندترين خاندان‌ها در دنيا محسوب مي‌شوند و رسانه‌هاي داخلي ما (در بهترين حالت) با جهلي که نسبت به اين فرقه و گروه دارند، «آقاخان، آقاخان» سر داده و از مسابقه‌هاي اسب دواني اين خاندان و جايزه معماري آنها خبر مي‌زنند و داد سخن سر مي‌دهند!

شما وقتي اين کتاب را باز مي‌کنيد، حتي اگر حوصله خواندن نداشته باشيد با انبوهي از عکس‌هايي مواجه مي‌شويد که شما را به سمت کتاب مي‌کشانند،‌ از روابط با مشهورترين زنان سينماي هاليوود در قرن گذشته گرفته تا سفرهاي اين خاندان به کشورهاي عربي و دل دادن‌ها و قلوه گرفتن‌هايشان با حکومت پهلوي و تصوير امامان اسماعيلي در روي جلدهاي مجله‌هاي تايم و لايف!

 

آقاخان و فرح پهلوي در عروسي زهرا آقاخان

 

شما اين کتاب را زمين نخواهيد گذاشت چون اگر خيلي هم کتاب‌خوان باشيد اطلاعات شما درباره اسماعيليان به کتاب خداوندگار الموت محدود مي‌شود و شناخت شما از رهبران اسماعيليه به حسن صباح مي‌رسد ولي از آن نمي‌گذرد.

 

*چه قدر از فرقه اسماعيليه مي‌دانيد؟

آنچه عموما درباره اسماعيليان مي‌دانند اين است که اسماعيليه فرقه‌اي است که در قرن دوم هجري از شيعه اماميه جدا شد. از آنجايي که امام صادق(ع) به اسماعيل فرزند بزرگش محبت بسيار داشت، عده‌اي از شيعيان گمان بردند که او پس از ايشان به امامت خواهد رسيد، اما او 5 سال قبل از شهادت امام صادق(ع) وفات يافت.

با وجود اين جمعي قبول مرگ اسماعيل سرباز زدند و او را غايب و همان مهدي موعود پنداشتند. امامان اسماعيلي تا قرن سوم پنهان و مستور بودن و به اصطلاح اسماعيليان دوره «ستر» را مي‌گذراندند. اسماعيليان در قرن سوم قيام کردند و دولتي اسماعيلي را به رهبري عبيد‌الله(عبدالله) مهدي که با چهل نسل با اسماعيل مي‌رسيد، در مغرب و مصر تشکيل دادند. در ايران هم پيروي از اين گروه در زمان حسن صباح اوج گرفت و بعد از آن دوباره به محاق رفت و کمتر کسي در تاريخ معاصر ما به سراغ اين فرقه رفت که چه شدند و چه کردند. اما موسوي گرمارودي در جديدترين کتابش به سراغ اين موضوع رفته و سراغ آنها را گرفته تا براي خوانندگان کتابش مشخص کند که اسماعيليان نزاري بعد از حسن صباح چه شدند.

 

*چهل سال بعد از حسن صباح قيامت شد!

بنابراين تا زماني که کتاب اسماعيليان آقاخاني را در دست نگيريد از اعلام قيامت، درست چهل سال بعد از حسن صباح توسط رهبران اسماعيلي باخبر نخواهيد شد که حسن دوم در هفدهم رمضان 599 هجري در پاي قلعه الموت بر منبر رفت، چهار پرچم به رنگ‌هاي سرخ و سبز و زرد و سپيد کنار منبرش برافراشت و اعلام قيامت کرد و از پيروان خود خواست همراه با او بر سر خوان بنشينند و روزه خود را بشکنند و عيد قيامت را جشن بگيرند!

اين تاريخ با اين انحراف بزرگ فصل جديدي در تاريخ اسماعيليه باز مي‌کند و اين فرقه حيات خود را از آن پس و به گونه‌اي ديگر که امام براي امت خود تعيين مي‌کردند و امامت از پدر به پسر ارث مي‌رسيد ادامه پيدا کرد تا اينکه به حسنعلي شاه، آقاخان اول، مي‌رسيم که در اواخر دولت قاجار زندگي مي‌کرده و زندگي او هم ارتباط بسيار محکمي با تاريخ معاصر ما دارد. او ارتباط خوبي با قاجارها داشت، مدتي حاکم قم و محلات بود و بعد از آن حاکم کرمان شد.

 

*باز هم خباثت انگليسي‌ها

نقطه عطفي که در تاريخ اين فرقه به وجود آمد و آنها را به انگليسي‌ها ربط داد، به طوري که اين ارتباط تاکنون به قوت خودش باقي است، شورش حسنعلي شاه براي از دست ندادن حکومت کرمان است و انگليسي‌ها که در قرن نوزدهم بيش از پيش به دنبال تجزيه ايران بودند و چندين فرقه و امام براي ايرانيان بريدند و وقتي ديدند حتي علم کردن محمدعلي باب هم برايشان نتيجه ندارد، به سراغ حسنعلي شاه رفتند، از او حمايت کردند و پس از درگيري‌هايي او از ايران گريخت و به افغانستان و از آنجا به هند رفت و اين آغاز تاريخ اسماعيليان آقاخاني در دوران معاصر است.

تاريخي که همراه با مستمري دائم اين فرد و اعقابش از دولت انگلستان است و به مراسم سالانه وزن‌کشي آقاخان‌ها با طلا و بعد از آن الماس مي‌رسد! يعني آقاخان را به عنوان امام اسماعيليان وزن مي‌کنند و هم وزنش از پيروانش طلا و الماس مي‌گيرند!

 

وزن‌کشي آقاخان سوم با الماس

 

کتاب اسماعيليان آقاخان از تصاوير زنان هنرپيشه هاليوودي در قرن بيستم هم پر است. در اين خاندان پسر بعد از پدر با مشهورترين زنان هاليوودي ازدواج کرده و طلاق مي‌گرفتند و در دوران اخير پس از سال‌ها ارتباط با آنها گاها ازدواج کرده و پس از آن طلاق مي‌گرفتند!

همچنين اين فرقه به علت ثروت بسيار زياد و حمايت کشورهاي غربي از آنها ارتباطات گسترده با کشورهاي همسايه دارند.


 

آقاخان چهارم کنار نخست وزير پاکستان و رييس جمهور افغانستان

 


خواندن کتاب اسماعيليان آقاخاني از جهت ديگري هم مهم است که به ارتباطات فعلي آنها در زمان حاضر با سران کشورهاي غربي پي ببريم و از حمايت خاندان پهلوي‌ و ارتباطي که آنها هم اکنون با آنها در خارج از کشور دارند، بدانيم و مهم‌تر از آن بدانيم که رسانه‌هاي غربي اين خان‌ها و پرنسس‌هاي پي در پي آنان را به عنوان نمونه و الگويي امروزي شده از مسلمانان شيعه به دنيا معرفي مي‌کنند و برايشان کف مي‌زنند و برنامه‌ها و جوايزشان را پوشش خبري مي‌دهند و بعضي رسانه‌هاي ما هم....

 

آقاخان چهارم در ديدار با ديويد ميليبند وزير وقت امور خارجه انگليس 

 

 

آقاخان چهارم و هيلاري کلينتون وزير امور خارجه آمريکا

 

کتاب اسماعيليان آقاخاني که خلاصه‌اي خلاصه شده از تاريخ اين فرقه است 343 صفحه دارد که معرفي کامل آنها هم کتابي حجيم‌تر از اين مي‌طلبد و براي اهل تاريخ و اهل کتاب و حتي اهل سياست و اهل رسانه و حتي آنهايي که اهل هيچ چيزي نيستند و تنها به دنبال دانستن هستند، بسيار خواندني و جذاب خواهد بود.


نظر شما