پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۸
کد خبر: ۵۵۱۹۸
|
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳
معاون امور حقوقي شهردار تهران در جريان بررسي طرح ممنوعيت احداث ابنيه در عرصه بوستان‌ها در جلسه شوراي شهر از تخريب ساخت‌وساز غير مجاز در پارک ملت در صبح امروز خبرداد.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، در جريان چهارصد و هشتاد و هفتمين جلسه علني شوراي شهر تهران، اعضاي شورا به ساخت‌وسازهايي که در پارک‌ها صورت مي‌گيرد اعتراض و يک فوريت طرح ممنوعيت احداث ابنيه در عرصه بوستان‌ها و فضاهاي سبز شهر تهران را تصويب کردند.

 

خسرو دانشجو ، سخنگوي شوراي شهر تهران در اين جلسه و ضمن تصويب اين فوريت اظهار کرد: پارک‌ها و بوستان‌هاي شهر با هدفي ساخته مي‌شود اما بعضا استفاده‌هايي مغاير با هدف اصلي پارک‌ها از فضاي آن صورت مي‌گيرد.

 

دانشجو ادامه داد: به عنوان مثال در برخي موارد بخشي از فضاي پياده رو يا بوستان به جانبازان واگذار مي‌شود و بعدا مشخص مي‌شود که اين اقدام تخلف بوده است اما به دليل شان ويژه جانبازان با تخلف برخورد نمي‌شود.

 

وي با بيان اينکه اين تخلفات علاوه بر هزينه مالي، هزينه اجتماعي هم دارد، افزود: مسئولان شهرداري تهران نبايد در اين باره اغماض کنند.

 

در ادامه معصومه ابتکار ، رييس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران نيز گفت : ظاهرا بخشنامه‌هاي شهرداري در رابطه با جلوگيري از ساخت‌وساز در پارک‌ها و اشغال فضاي پياده روها کافي نبوده است.

 

وي خواستار تدوين ضوابط و استانداردهايي در موضوع ساخت ابنيه در بوستان‌ها شد و گفت: شهرداري بايد حتي براي ساخت سرويس بهداشتي هم ضوابط و استانداردهاي از پيش تعيين شده‌اي را تدوين کند.

 

ابتکار با اشاره به واگذاري پارک پرديسان به بخش خصوصي گفت: قرار بود مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست در جلسه امروز در اين باره توضيح دهند اما عليرغم دعوت قبلي در جلسه امروز حاضر نشده‌اند.

 

رييس شوراي شهر تهران نيز در ادامه در اين‌باره گفت : شورا از رييس سازمان حفاظت محيط زيست براي حضور در جلسه امروز و ارائه توضيحات درباره پارک پرديسان دعوت کرده بود اما به دليل سفر ايشان ، در جلسه امروز حاضر نشد و هفته آينده به اين موضوع رسيدگي خواهد شد.

 

همچنين دانشجو نيز با تاکيد بر اين که جلوگيري از ساخت و ساز در بوستان‌ها بايد با حساسيت بالايي پيگيري شود، گفت : تخريب باغات و پارک‌ها به دست کساني که آن را ايجاد مي‌کنند ، رخ نمي‌دهد و اگر شورا به سازمان پارک‌ها و فضاي سبز تذکر مي‌دهد، مراد اصلي مسئولان اين سازمان نيستند بلکه روي تذکر ما به مناطق شهرداري است.

 

به گفته وي تقريبا هيچ ساخت و سازي در مناطق بدون کسب مجوز از شهرداري منطقه صورت نمي‌گيرد و در شرايطي که اگر تل سيمان مقابل خانه يکي از اهالي باشد، مسئولان شهرداري آنرا پيگيري مي‌کنند، امکان ندارد که از ساخت و ساز در پارک‌ها بي اطلاع باشند.

 

وي با انتقاد از ساخت شهربازي‌هاي غير استاندارد در برخي بوستان‌ها افزود: در برخي از موارد نيز مجوز ساخت نمازخانه توسط شهرداري صادر مي‌شود اما در نهايت ساختمان احداث شده به اغذيه فروشي اختصاص مي‌يابد.

 

دانشجو تاکيد کرد: قطعا شهردار تهران با اين تخلفات مخالف است چرا که در قالب دو بخشنامه بر اين موضوع تاکيد کرده است اما برخي شهرداران مناطق تخلف مي‌کنند.

 

بر اساس اين گزارش ، در اين جلسه تقوي ، معاون امور حقوقي شهردار تهران هم در اين رابطه اظهار کرد: قطعا در قالب طرحي که يک فوريت آن در حال بررسي است ، بسياري از مسائل و مشکلات فعلي برطرف خواهد شد.

 

وي گفت: مشاور بر اساس استانداردها دستور ساخت نمازخانه را صادر مي‌کند اما اينکه اين فضا به محل کسب تبديل شود قطعا تخلف است و با آن برخورد خواهد شد.

 

وي به تخريب ساخت‌وساز غير مجاز در پارک ملت در صبح امروز اشاره کرد و گفت : شهرداري اين ساخت و ساز غير قانوني را با خاک يکسان کرد.

 

تقوي از شوراي شهر تقاضا کرد که ليست آدرس‌هاي دقيق فضاي سبز و پياده‌روهايي که بر خلاف مقررات اشغال شده است را به شهرداري تهران ارائه کند تا با اين موضوع به صورت ريشه‌اي برخورد شود.

 

معاون شهردار تهران با تاکيد بر حساسيت مديريت شهري به هر گونه تغيير و تحول در فضاي سبز گفت: يک گروه ضربت ويژه براي حراست و حفظ فضاي سبز ايجاد شده و قرار است که با موضوع ساخت‌وسازهاي غيرقانوني نيز برخورد کند تا به اين ترتيب از حجم اين قبيل تخلفات کاسته شود.

 

بر اين اساس ، در نهايت يک فوريت طرح ممنوعيت احداث ابنيه در عرصه بوستان‌ها و فضاهاي سبز شهر تهران به تصويب اعضاي شوراي شهر رسيد.

نظر شما