جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۳
کد خبر: ۵۵۳۸۸
|
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۷
گفت‌و‌گوي«شهر» با يک بازيگر سينما و تلويزيون/
قاسم زارع معتقد است که نبايد ژانر ويژه اي براي فيلم‏ هاي دفاع مقدس در نظر گرفت و فيلم هاي اين حوزه بايد در جشنواره هايي مانند فجر در کنار ديگر فيلم ها قضاوت شود.

قاسم زارع بازيگر سينما و تلويزيون، در رابطه با شيوه پرداخت فيلمسازان سينماي ايران در عرصه دفاع مقدس و مقاومت، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگي «شهر»، گفت: سينماي ما بعد از گذشت 25 سال از جنگ هنوز در حال‌و‌هواي جنگ به سر مي‌برد و به يك سري عناصر ظاهري اتفاقات جنگ مي‌پردازد. اين درحالي‌ست كه فيلم‌هاي جنگي كه در دنيا ساخته مي‌شود از جمله جنگ جهاني اول و دوم و غيره، به يك سري موضوعاتي مي‌پردازد كه به كليت ماجراي جنگ توجه دارد.

 

زارع در رابطه با نوع پرداخت به سينماي جنگ در ايران و هدف‌ از ساختن فيلم‌ها در رابطه با جنگ ، گفت: در واقع ما بايد ببينيم كه از سينماي خود در رابطه با جنگ 8 ساله‌مان چه انتظاري داريم و از چه زاويه‌اي مي‌خواهيم به اين مقوله نگاه كنيم؟، در ابتدا بايد بگويم كه من خط‌كشي‌هايي كه ژانر جنگي را از انواع ديگر سينماي ايران جدا مي‌كنند و به طور جداگانه جشنواره برايش برگزار مي‌كنند قبول ندارم. به دليل اينكه اين هم يك نوع از ژانرهاي ديگر سينماست و سينماي ايران همانطور كه به مقوله‌ها و ژانرهاي سينمايي ديگر در جشنواره فجر مي‌پردازد، ژانر جنگي را هم در همان جشنواره فجر بگنجاند تا بهتر ديده شود. در كل جشنواره‌هاي از جمله جشنواره كودك، مقاومت و غيره را بطور جداگانه نمي‌پسندم.

 

وي ادامه داد: معتقدم جنگ جزيي از سينماي كلي ماست فارغ از اينكه وظيفه ماست كه به بهترين شكل فيلم‌هايي در زمينه جنگ هشت سال عرضه كنيم و در مقاطع مختلف به جنگ تن به تن، ايثارگري، دفاع و شجاعت سربازان بپردازيم. اما در مقاطعي ديگر كه بايد نگاهمان را به بعد از جنگ معطوف كنيم، به ناگفته‌هاي جنگ بايد توجه كنيم. در واقع نه تنها درباره رمز و راز جنگ بلكه به جانبازها و معلولين اين نبرد و كسانيكه سرمايه‌هاي جنگ بودند، سلحشوري‌هاي آنها و دفاعي كه از ارزش‌ها و سرزمين‌شان داشتند. در واقع بايد به اين زاويه بپردازيم و مشكلات و مسايلي كه در حال حاضر گريبان‌گير آنها، خانواده‌هايشان و جامعه شده است را در فيلمسازي عرصه دفاع مقدس مدنظر قرار دهيم.

 

بازيگر «آژانس شيشه‌اي» با اشاره به اينكه اگر امروز ما نفس مي‌كشيم و مردم در آرامش و آسايش زندگي مي‌كنند، روزگار مي‌گذرانند، مديون ايثارگري‌هاي جوانان غيور آن موقعيت‌هاي استثنايي هستيم، گفت: از مردم زياد نمي‌توان توقع داشت چون آنها در هر زمينه‌اي وظيفه خود را انجام داده‌اند و در هر سختي و مشقت با كم‌و‌كاستي زندگي مي‌گذرانند اما سخن ما با مسوولين است كه بايد به مقوله تصوير كردن دفاع مقدس به نحو احسن توجه جدي داشته باشند و اين جشنواره دفاع مقدس تلنگري به مسوولين است؛ در حقيقت اگر در حال حاضر پشت ميزي نشستند و داراي مقامي هستند، دستور مي‌دهند و بودجه‌اي در دست دارند؛ بخاطر ايثارگري، جنب‌و‌جوش و ازخودگذشتگي جوانان و نوجواناني است كه جان در كف براي ارزش‌ها رفتند و اگر آنها نبودند الان همين مسوولين پشت اين ميزها با اين بودجه‌ها نبودند بنابراين بايد اين بودجه‌ها براي يادآوري شهيدان عزيز، جانبازان، خانواده‌هاي آنها از طريق ساختن فيلم‌هايي، صرف شود.

 

اين بازيگر سينما و تلويزيون در رابطه با پرداختن به موضوعات خاص و تبعات سال‌هاي دفاع مقدس، گفت: همچنين بايد به موضوعاتي از جمله مسايلي كه در حال حاضر خانواده‌هاي مردان دفاع مقدس و بطور كلي جامعه ما بعد از سال‌ها هنوز درگير اتفاقات جنگ هستند، ارجحيت دارد كه فيلم‌هايي با اين موضوعيت ساخته شود.

   

وي ادامه داد: در حقيقت، سينماي جنگ ما از مرحله پرداختن به توپ، تانك، كشت‌و‌كشتار گذشته است و در رابطه با اينها در سينماي سال‌هاي گذشته فعاليت‌هايي انجام شده است. بايد در حال حاضر به موضوعاتي پرداخت كه حق مسلم اين مردم و نسل الان است كه در واقع چه بر سر مردم زمان جنگ گذشته است و الان در چه حالي هستند، آن مردمي كه يك زماني با جنگ زندگي كردند.

 

زارع ادامه داد: بايد فيلم‌هايي ساخت و نشان داد كه اگر كسي نفس مي‌كشد و با آسودگي در روزهاي خود به دور از تشنج، كشت‌و‌كشتار و ناامني زندگي مي‌كنند، به خاطر دفاع مقدس آدم‌هاي بي‌شماري بودند كه در خون خود غلتيدند، كساني‌كه با از دست دادن بخشي از جسم‌شان تقدير بود كه بمانند از قصه آنهايي كه رفتند و از تصاوير زيباي فداكاري‌ها و ايثار‌هاي سرباز‌هاي ما بگويند، بسياري از اينها زندگي بسيار مشكلي دارند و يا خانواده‌هاي جانبازان و شهدا هنوز با حال‌و‌هواي جنگ و خاطره‌هاي آن زندگي مي‌كنند و عده اين آدم‌ها كم نيست.

 

بازيگر «مزرعه پدري» با اشاره به اينكه سينماي ژانر جنگي جز لاينفك كليت سينماي ايران است، گفت: در سينماي ما بايد موضوعاتي در رابطه با دفاع مقدس مطرح ‌شود كه كل دنيا بايد دفاع مقدس ما را ببيند و عبرت بگيرد. هشت سال با جنگ درگير بوديم، موضوعات و مسايلي داريم كه مي‌توانيم به صورت بسيار بكر و تازه به آنها بپردازيم. از جمله اين فيلم‌ها فيلم «فرزند خاك» است كه محمدعلي باشه‌آهنگر در آن به ناگفته‌هاي جنگ بيشتر مي‌پردازد.

  

زارع معتقد است: تمام دفاع مقدس و مقاومت هشت سال را مديون آزادسازي خرمشهر بوديم اما هنوز هم كه هنوز است، اين شهر مظلوم واقع شده است و فيلمي در خور و شأن حماسه اين شهر ساخته نشده است. از سال‌هاي پيشين تا امروز هر مسوولي بر سر كار آمده و پشت اين ميزها نشسته، قول‌ها و وعده‌هايي در رابطه با سروسامان دادن اين شهر داده و رفته است، همه آنها فقط در حد شعار بوده و هيچ اتفاقي در زمينه رسيدگي به خرمشهرنيفتاده است.

 

بازيگر «بوي پيراهن يوسف» با تاكيد بر اينكه الان وقت آن است كه به ناگفته‌هاي جنگ بيشتر پرداخته شود، افزود: سرآمد فيلم‌هاي جنگي فيلم «آژانس شيشه‌اي» است كه در اين فيلم بطور مستقيم صحبتي با جنگ ندارد و در واقع موضوع اين فيلم آدم‌هاي جنگ هستند كه بعد از گذشت سال‌ها از جنگ ، اين شخصيت‌ها مسايلي دارند و به شدت با آن درگيراند. «آژانس شيشه‌اي» حاتمي‌كيا از سرآمدترين فيلم‌هاي بعد از انقلاب اسلامي با آدم‌هاي جنگ سروكار دارد.

 

بر اساس اين گزارش، قاسم زارع در آخرين فيلمي كه در رابطه با آدم‌هاي جنگ بازي كرده است، «عصر باراني» از شرفي‌زاده است كه در جشنواره دفاع مقدس امسال نمايش داده خواهد شد. ‌

 

قاسم زارع متولد 1336 همدان، فارغ التحصيل مركز آموزش تئاتر اداره كل فرهنگ و هنر استان همدان است. وي تجربه كار در سينما را از سال 1367 با «صنوبرهاي سوزان» كاري از عباس شيخ بابايي شروع كرد.

  

او در فيلم‌هايي چون «بوي پيراهن يوسف»، «آژانس شيشه‌اي»، «موج مرده»، «آواز قو»، «مزرعه پدري»، «اخراجي‌ها»، «دموكراسي تو روز روشن»، «كارناوال مرگ»، «فرزند خاک» و غيره هنرنمايي كرده است. همچنين در نمايش‌هاي «آنگاه که ماه بالا مي‌آيد»، «رام کردن زن سرکش»، «اطاق آرزوها»، «ازدواج آقاي مي‌سي‌سي‌پي»، «پرنده سبز»، و غيره به ايفاي نقش پرداخته است. از مجموعه‌هاي تلويزيوني و تله فيلم‌هايي كه زارع در آنها حضور داشته است مي‌توان به «بچه‌هاي خيابان»، «ترانه باران»، «امام حسين (ع)»، «روزهاي مهرباني»، و غيره اشاره كرد.

نظر شما