شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۴
کد خبر: ۵۵۴۳۷
|
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۵
تهاجم رسانه‌اي غرب عليه کشورمان، ابعاد گسترده و متکثري يافته و هر روز نيز چهره جديدي به خود مي‌گيرد.

 به گزارش شهر و به نقل از نداي انقلاب، تهاجم رسانه‌اي غرب عليه کشورمان، ابعاد گسترده و متکثري يافته و هر روز نيز چهره جديدي به خود مي‌گيرد. يكي از شيوه‌هاي هجوم به مرزهاي فرهنگي کشورمان و تخريب وجهه ايران در سطح افکار عمومي جهان، توليد بازي‌هاي رايانه‌اي ضدايراني و ضداسلامي است. به ويژه اينکه استفاده از اين ابزار سرگرم‌کننده بين جوانان و نوجوانان فراگير است. بسياري از اين بازي‌ها در كنار محتوياتي چون فساد اخلاقي، خشونت و خرافات، ماهيتي ضد ايراني دارند. اين بازي‌ها در نخستين گام سعي دارند ديد منفي نسبت به ايران در ذهن مخاطب خود ايجاد كنند.

موج اصلي آغاز اين حركت را مي‌توان از حدود ?? سال پيش دانست. از زماني كه بازي «serious sam» توليد شد؛ اين بازي ايران را سرزميني پر از جادو و موجودات اهريمني نشان مي‌دهد كه سام شجاع با آن‌ها مي‌جنگد. بازي مذکور آغازي جدي بود براي تخريب ايران در عرصه بازي‌هاي رايانه‌اي كه در سال‌هاي بعد موج جديدتر آن همراه با تخريب اسلام شكل گرفت. نمايش مكان‌هاي مصور به نقوش اسلامي، استفاده از مكان‌هاي مذهبي مسلمانان مانند مسجد و... از جمله نمادهاي به كار رفته در گرافيك اين بازي‌ها است. در اين بازي‌ها نشان داده مي‌شود كه يكي از محل‌هاي تجمع تروريست‌ها و عمدتا تك تيراندازها بالاي مناره‌هاي مساجد است. استفاده از صداي عربي و فارسي براي بيان زبان تروريست‌ها ، استفاده از صداي پس زمينه مانند صداي صلوات و پخش آيات قرآن و... همه نشانه‌هايي است كه در اين گونه بازي‌ها وجود دارد تا به مخاطب خود القا كنند كه دشمن اصلي آنان مسلمانان هستند. جالب اينجاست كه اين بازي‌ها امروزه به آساني در اختيار جواناني است كه خود ايراني هستند و در بازي‌ها به عنوان سرباز آمريكايي عليه ايران و مسلمانان مي‌جنگند!

يكي از نمونه‌هاي اصلي اين موضوع را مي‌توان در بازي «black hawkdown:team sabre delta force » مشاهده كرد كه در آن بازيگر در منطقه خليج فارس و جزيره خارك با نيروهاي ايراني مي‌جنگد. نكته قابل تأمل اين است كه در اين بازي نيروهاي ايراني خشونت طلب نشان داده مي‌شوند، اما در مقابل نيروهاي آمريكايي را قدرتمند نشان مي‌دهد تا در مخاطب القا كند كه هر چند ايراني‌ها تروريست هستند، اما آمريكا توان مقابله با آن‌ها را دارد. موضوعي كه در بازي iGi? نيز تكرار شده و در آنجا هم در مراحل مختلف به تخريب ايرانيان و به ويژه مسلمانان پرداخته است. به‌گونه‌اي كه در بعضي از قسمت‌هاي آن، به طور دايم صداي بي‌سيم فارسي يا اذان به گوش مي‌رسد و در همان حال هجوم نيروهاي تروريستي اتفاق مي‌افتد.

اما نكته جالب توجه اينجاست كه از سال ???? به بعد موج جديدي از بازي‌هاي آنلاين و قابل دانلود در اينترنت راه اندازي شد كه كاملا حاكي از يك حركت سازمان يافته بودند. در اين بازي‌ها كاربران از سراسر دنيا به صورت آنلاين در آن شركت مي‌كردند و به تمام آن‌ها ماموريت داده مي‌شد كه يكي از كشورهاي مسلمان مخالف غرب كه از نظر آن‌ها تروريست هستند را مورد هدف قرار دهند و آن را نابود كنند. از جمله در بازي استراتژ«يك ژنرال» كه در آن به صورت شگفت آوري درباره قدرت كشورهاي غربي اغراق شده بود. يكي از بازي‌هاي خبرساز آنلاين، «پاكسازي نژاد مسلمانان» بود كه يك بازي كاملا مغرضانه و توهين‌آميز است كه درآن يك سرباز آمريكايي به تنهايي در مقابل مسلمانان و مقدسات آن‌ها مي‌ايستد و همه را نابود مي‌كند. اين بازي آنقدر مغرضانه ترسيم شده كه سخنگوي شوراي مسلمانان بريتانيا آن را محكوم كرد و خواستار تحريم آن از سوي مسلمانان شد.

در اين بين شركت‌هاي فرصت طلبي همچون «كوما گيم» از اين فرصت استفاده كرده و به توليد بازي‌هايي مي‌پردازند كه كاملا عقايد بخشي از مردم دنيا را ناديده مي‌گيرد و به آساني به آن‌ها توهين مي‌كند. يكي از نمونه‌هاي جديد بازي‌هاي توليد شده اين شركت بازي «كوما وار» است كه در آن مراحل بسيار زيادي از بازي در ايران و عراق سپري مي‌شود. در مراحل مربوط به ايران ، مخاطب بايد به عنوان يك سرباز آمريكايي نيروگاه بوشهر را تخريب و بعد لانه جاسوسي را آزاد كند و موضوع بسيار جالب عكس‌هاي امام خميني(ره) است كه روي ديوارها نشان داده مي‌شود. حتي در بازي‌هاي ديگري مانند سري جديد «دلتا فورس» كه درجريان بازي در مناطق جنوبي ايران مي‌گذرد نوع پوشش زنان بسيار شبيه به نوع پوشش اين مناطق است كه در آن هم ايرانيان را تروريست نشان مي‌دهد. اين درحالي است كه در سري بازي‌هاي بسيار مشهور «call of duty» دشمنان غرب از جمله مسلمانان بسيار خشن و بي‌روح به تصوير كشيده شده‌اند و سربازان غربي را افرادي نشان مي‌دهد كه براي نجات بشريت اين افراد خشن را مي‌كشند.

يكي از مواردي كه در بازي‌هاي رايانه‌اي ضد ايراني ديده مي‌شود، عقده‌گشايي آمريكايي‌ها براي شكست‌هايشان در مقابل ايران است. به عنوان مثال بازي «Iran)Hostage Rescue)» با موضوع نجات گروگان‌هاي آمريكايي در جريان تسخير لانه جاسوسي آن كشور است كه به مناسبت بيست و پنجمين سالگرد اين حادثه به بازار عرضه شده بود. اين بازي با تحريف اتفاقي كه منجر به شكست مفتضحانه آمريكا در طبس شد، آن را با پيروزي نيروي ويژه به اتمام مي‌رساند.

بازي «حمله به ايران» نيز از ديگر بازي‌هايي است كه حمله به تأسيسات هسته‌اي ايران را دستمايه كار خود قرار داده است. دراين به اره اين شركت بازي ساز ادعا كرده بود: «از آنجا كه ترديدي در زمينه اهداف واقعي ايران از غني سازي اورانيوم به منظور بدل شدن به دومين كشور اسلامي‌(پس از پاكستان) داراي بمب اتمي وجود ندارد و از سوي ديگر حمله نظامي گسترده و اشغال ايران مي‌تواند با توجه به در تيررس بودن منابع نفتي خاورميانه از سوي ايران به گسترده شدن دامنه جنگ در منطقه بينجامد، يك عمليات نظامي كوچك به منظور نابودي پايگاه هسته‌اي و فناوري ايران، بيشتر مي‌تواند مانع از دستيابي اين كشور به بمب اتمي شود.»(به نقل از منابع خبري)

نكته قابل تأمل، عدم تحمل رفتار متقابل از سوي غربي‌هاست. به طوري كه آن‌ها واكنش‌هايي غيرعقلاني نسبت به ساخت بازي‌هاي مشابه در ايران نشان دادند. مثلاً وقتي ايران بازي «ضد حمله» را درباره چگونگي بمب گذاري در يك نفتكش آمريكايي در خليج فارس و در دهانه تنگه هرمز ساخت غربي‌ها آن را نشانه علاقه ايران به جنگ معرفي كردند. درحالي كه اين بازي تنها پاسخي بود به جوسازي‌هاي آن‌ها در اين عرصه. واكنش‌هاي غرب در مقابل اين بازي به اينجا ختم نشد. به طوري كه تعدادي از اساتيد رشته ارتباطات و متخصص‌ بازي‌هاي رايانه‌اي در غرب به شبكه abc گفتند كه اين چيزي فراتر از يك بازي معمولي است. آن‌ها اينگونه بيان كردند كه «ما فكر مي‌كنيم اين بازي تنش بسياري را دامن خواهد زد، زيرا اين بازي در سطح جهاني در دسترس نوجوانان قرار خواهد گرفت و اهداف تروريستي را در بازي‌هاي رايانه‌اي جاي خواهد داد كه جاي نگراني جدي دارد.» جالب اين بود كه آن‌ها اين بازي ايراني را موجب بدآموزي معرفي كردند.

در پايان اين كه، كاركرد اصلي بازي‌هاي رايانه‌اي كسب مشروعيت جنگ براي غرب است. آن‌ها با اين بازي‌ها در ذهن نوجوان وجوانان يك كشور نفوذ كرده و به نوعي اهداف خود را در جنگ‌ها در ذهن آن‌ها توجيه مي‌كنند، اما آيا بايد دست روي دست گذاشت و منتظرماند تا اين بازي‌ها كه روزبه روز در بين جوانان ما در حال افزايش هستند، ايدئولوژي غربي را گسترش دهند و يا اينكه براي مبارزه با آن‌ها فكري كرد و از راه تقابل با آن‌ها وارد شد و بازي‌هايي را توليد كرد كه هم مورد توجه قشر جوان و نوجوان قرار گيرد و هم فرهنگساز باشد؟


نظر شما