جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۹
کد خبر: ۵۶۱۲۸
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۶
آتش‏نشاني هيچ اختيار قانوني براي اقدامات پيشگيرانه ندارد/
مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران گفت: متاسفانه آتش نشاني با وجود رضايت مردم، همچون نيروي انتظامي يا وزارت بهداشت مجوز و اختيار براي حضور در اماکن پر خطر و متوقف کردن آنها ندارد.

به گزارش خبرنگار مديريت شهري «شهر»، سيد رضا خوش زاد که به مناسبت روز آتش نشان در چهارصد و نود و پنجمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران حضور يافته بود گفت: رويکرد سازمان آتش نشاني در گذشته مقابله اي بوده است بدين معني که با به صدا درآمدن زنگ ايستگاه نيروهاي اعزام مي شدند اما سوال اينجاست چه کسي مسئول امور پيشگيرانه در مهار آتش و حوادث قابل پيش بيني است؟ ما هيچ اختيار قانوني براي رسيدگي به تخلفاتي که منجر به حريق و امثالهم مي شود نداريم.

خوش زاد عنوان کرد: در صورتي که به سامانه 1818 مراجعه کنيد مي بينيد که 227 درصد رضايتمندي مردم از سازمان آتش نشاني وجود دارد و اين عدد باعث شده است که سازمان آتش نشاني رتبه اول رضايتمندي را در بين سازمان هاي شهرداري داشته باشد. عدد رضايتمندي در 6 ماهه اول سال 91 رشد 69 درصدي داشته است و همچنين 36 درصد کاهش نارضايتي و شکايات را داشته ايم.

 

وي افزود: در صدد هستيم لايحه افزايش ايمني را به شوراي شهر تقديم کنيم تا بتوانيم با تصويب آن امکانات و تجهيزات به روز را به منظور خدمات رساني بهتر داشته باشيم.

خوش زاد در رابطه با مجوز ايمني ساختمان ها تصريح کرد: در گذشته ساختمان هاي زير 6 طبقه در تهران مجوز ايمني دريافت نمي کردند اما هم اکنون تمامي ساختمان ها در تهران بايد مجوز ايمني دريافت کنند.

مديرعامل سازمان آتش نشاني تهران با بيان اين که لايحه نظارت بر شرکت هاي خدمات ايمني بايد جدي گرفته شود گفت: مثلا در مورد وضعيت برق بازار تهران در صورتي که مشکلي ايجاد کند مسئول کيست؟ اين موارد بايد رسيدگي شود تا منجر به فاجعه نگردد.

خوش زاد ادامه داد: سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران تا کنون 37 شهيد و 120 جانباز داشته است .اين تعداد بيانگر ويژگي هايي است که پرسنل آتش نشان دارند شامل ايثار، فداکاري، توان جسمي و سلامت روح و روان براي شرکت در عمليات ها.

وي افزود: نيروهاي ما که ايثارگري و از جان گذشتگي جزئي از ماموريت روزانه آنها است انتظار دارند که امتيازات جانبازان و شهدا را همانند نيروهاي ناجا داشته باشند.

مديرعامل سازمان آتش نشاني تهران در مورد وضعيت مسکن پرسنل آتش نشان گفت: در صدد هستيم زمين هايي که در کنار ايستگاه هاي آتش نشاني وجود دارد را به پرسنل آتش نشان اختصاص دهيم تا هم در زمينه مسکن بتوانيم امکاناتي را براي آتش نشان ها در نظر بگيريم و هم اين که بتوانيم در مواقع خطر به سرعت حضور پرسنل را تامين کنيم.

وي در ادامه با بيان اين که يکي از بحث هاي مورد توجه در سازمان جوان گرايي است گفت: آنچه مهم است سطح اعتماد بدنه سازمان با مديران در حال افزايش است و اقدام هايي براي ارتقاء توان عملياتي نيرو ها صورت گرفته است از جمله اين که در حال حاضر 95 ايستگاه فعال داريم که 6 ايستگاه در هفته جاري به افتتاح مي رسد. نهايتا تا انتهاي اسفند 91 تعداد ايستگاه هاي ما به 107 ايستگاه مي رسد و در صورتي که زمين هاي مورد نياز براي احداث ايستگاه توسط شهرداران مناطق تامين شود تا سال 92 تعداد اين ايستگاه ها به 120 ايستگاه مي رسد.

وي گفت: به منظور توسعه خودروها و تجهيزات آتش نشاني قرار است 120 دستگاه از بهترين خودروها وارد ايستگاه ها شود که هم اکنون 19 خودرو جديد وارد شد است و تا پايان سال 110 خودرو نيز وارد مي شود.

خوش زاد عنوان کرد: به منظور افزايش سرعت عمل 140 دستگاه موتور 250 و 750 خريداري شده است و ناوگان موتورسوار طي هفته آينده افتتاح مي شود. از اين ناوگان مي توان در رفع حريق هاي کوچک شهري که در بوستان ها، سطل هاي زباله و ... اتفاق مي افتد استفاده کرد. 60 درصد حريق هايي که در تهران اتفاق مي افتد از اين نوع است. 70 دستگاه سمند نيز وارد ايستگاه ها شده که به صورت عملياتي توسط روساي ايستگاه ها استفاده مي شود.

وي در رابطه با جذب نيروها گفت: امسال 330 نفر مجوز جذب داشته ايم که تعداد 30 نفر از نيروهاي متخصص با حداقل مدرک کارشناسي ارشد است. تا پايان سال 91 تعدا نيروهاي سازمان آتش نشاني تهران به 5 هزار نفر افزايش مي يابد.

وي با بيان اين که به منظور حفظ توان بدني نيروهاي توجه به توسعه ورزشگاه هاي مربوط به آتش نشاني بايد مورد توجه قرار بگيرد گفت: به منظور ارتقاء سطح آموزشي نيروها در صدد احداث يک مرکز بين المللي که به صورت کاربردي به آموزش هاي لازم در مورد آتش نشاني بپردازد هستيم. با توسعه اين مرکز آن را به دانشکده تبديل مي کنيم تا در مقاطع کارداني تا کارشناسي ارشد به پذيرش نيرو بپردازد. هم اکنون کارگاه هاي آموزشي خود را در اين مراکز فعال کرده ايم و با اقدامات وزارت علوم در صدد هستيم مميزي هيئت علمي را براي اين دانشکده بگيريم.

مديرعامل سازمان آتش نشاني تهران افزود: با بهره برداري از سامانه اطلاع رساني مجازي به صورت آن لاين به هر 95 ايستگاه ارتباط صوتي و تصويري داريم تا با اين اقدام سطح نظارت در سازمان افزايش يابد، از سوي ديگر اين سامانه به ارتقاء آموزش مجازي نيز کمک قابل توجهي مي کند.

وي با بيان اين که يکي از عوامل اثر گذار در پيش برد اصولي کارها در سازمان مشارکت مردمي است عنوان کرد: امسال 12 هزار آتش نشان داوطلب در مرکز ساماندهي مي شوند اما بايد بگويم با توجه به اين که شعار سازمان هر خانواده يک آتش نشان است سازمان و شهرداري به تنهايي از پس اين شعار بر نمي آيد زيرا اين بحث يک بحث کلان است. ما معتقديم هزينه هايي که براي پيشگيري مي پردازيم سرمايه گذاري است نه هزينه بنابراين در مهرماه 10 هزار خاموش کننده رايگان به خانواده ها داديم و قرار است تا پايان سال 100 هزار خاموش کننده به خانواده ها اهدا شود.

در اين راستا در صدد هستيم خانه هاي ايمني را توسعه دهيم در هفته آينده خانه ايمني 22 محله افتتاح مي شود و نهايتا تعداد اين مراکز به 374 محله توسعه مي يابد.

خوش زاد تصريح کرد: با توجه به ثابت بودن تجهيزات در سازمان نرخ تلفاتي ناشي از حريق درتهران روند رو به نزول داشته است به گونه اي که توانسته ايم مدت زمان حضور بر سر پروژه را از 4 دقيقه و 50 ثانيه در سال 89 به 4 دقيقه و 38 ثانيه در سال 91 برسانيم. در نرم هاي بين المللي اين عدد زير 5 دقيقه است و اين امر بيانگر اين است که سازمان علي رغم مشکلات ترافيکي شديد در تهران يک سازمان عملياتي است که نيروهاي آن توان آن را دارند ظرف مدت 40 ثانيه به محظ تماس از ايستگاه خارج شوند.

وي با تاکيد بر امر فرهنگ سازي عنوان کرد: روزانه ما 5 هزار تماس داريم که از اين عدد 380تماس صحت دارد و اين امر مي تواند در کاهش سرعت خدمات ما اثر گذار باشد. در 6 ماهه اول امسال تعداد تلفات ما تنها 3 نفر بوده است اين در حالي است که اين عدد در سال گذشته 12 نفر بوده است. اين عدد بيانگر سطح ريسک پذيري نيروهاي ما است. پيامد اين ويژکي حضور آتش نشان ها در سيلاب تهران است به گونه اي که در بيش از 80 درصد مهار سيلاب تهران توسط نيروهاي ما صورت گرفت.

همچنين در پايان، طرح اصلاحيه مصوبه مجوز تقسيط و چگونگي اخذ مطالبات شهرداري تهران که يک فوريت آن در چهارصد و هشتاد و نهمين جلسه شورا به تصويب رسيد، بررسي شد و راي گيري در مورد آن به جلسه بعد موکول شد.

نظر شما