جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۶
کد خبر: ۵۶۱۳۹
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۱
حاشيه هاي نشست خبري رييس جمهور/
انتقاد رئيس جمهور از همه دستگاه هاي کشور حتي نهاد زير مجموعه خود مانند وزارت ارشاد، درخواست سوال از طرف روزنامه شرق، انتقاد رئيس جمهور از دو پيامک مربوط به دو خبرگزاري از جمله حاشيه هاي جالب نشست خبري رئيس جمهور با رسانه هاي داخلي و خارجي بود.

نشست خبري رئيس جمهور با خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي که در زماني بيش از 3 ساعت برگزار شد حاشيه هاي جالب و خواندني داشت که بخش دوم آن را مي خوانيد:

 

 

* نشست خبري رئيس جمهور بعد از ظهر روز سه شنبه ساعت 3:20 دقيقه آغاز شد و احمدي نژاد فقط به مدت 5 دقيقه در خصوص برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران و حضورش در مجمع عمومي سازمان ملل صحبت کرد و گفتگو در خصوص مسائل اقتصادي و مسائل روز را به پاسخش به سوالات خبرنگاران موکول کرد.

 

 

* در اين جلسه ممبيني معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و راهبردي رئيس جمهور، شريف‌زاده عضو کميته فرهنگي نهاد رياست جمهوري، والي زاده مديرعامل خبرگزاري ايسنا، بهداد معاون سياسي نهاد رياست جمهوري و فروزنده معاون پارلماني رئيس جمهور و همچنين ميرساجديني مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت در اين جلسه حضور داشتند.

 

 

* مجري نشست خبري امروز رئيس جمهور و خبرنگاران، حياتي گوينده بخش خبري صدا و سيما بود.

 

 

* شيخان رئيس مرکز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد رياست جمهوري براساس فهرستي که بدست داشت اسامي خبرنگاران را براي پرسيدن سوال‌ها تنظيم مي کرد که در اين ميان با درخواست سوال از طرف روزنامه شرق مواجه شد. اين در حالي است که روزنامه شرق هفته گذشته به دليل چاپ يک کاريکاتور توقيف شد.

 

 

* خبرنگار خبرگزاري ايسنا اولين خبرنگاري بود که فرصت کرد سوالش را مطرح کند هرچند که به دليل حضور والي زاده مديرعامل اين خبرگزاري انتخاب ايسنا با عنوان اولين پرسشگر دور از ذهن نبود و از سوي خبرنگاران پيش بيني شده بود.

 

 

* بنر استفاده شده در نشست خبري امروز که پشت سر احمدي نژاد قرار داشت تصويري از مسجد‌النبي را نشان مي داد که نام پيامبر اسلام(ص) نيز زير آن حک شده بود و گويا اين طرح پاسخي به اهانت‌هاي صورت گرفته در غرب به ساحت پيامبر گرامي اسلام(ص) است. همچنين در اين بنر به زبان عربي و فارسي جمله اي نوشته شده بود به اين شرح: «اليس الصبح بغريب»، «صبح و پيروزي نزديک است.»

 

 

* ساعت از 17 گذشته بود که احمدي نژاد خطاب به دست اندرکاران برگزاري نشست خبري از جمله شيخان سوال کرد جلسه تا چه زماني ادامه دارد، که بلافاصله حياتي مجري برنامه پاسخ داد: تا اذان مغرب به افق تهران.

 

 

* وقتي خبرنگار روزنامه ايران ورزشي به پشت تريبون آمد رئيس جمهور سوال وي را پيش بيني کرد. احمدي نژاد قبل از اينکه خبرنگار ورزشي رسانه دولت سوال خود را مطرح کند، گفت: که حتما مي خواهيد درباره استيضاح وزير ورزش و جوانان بپرسيد. البته سوال خبرنگار ايران ورزشي هم بيش از آنکه سوال باشد حمايت صريح از وزير ورزش در نشست خبري رياست جمهوري بود.

 

 

* وقتي خبرنگار مهر پشت تريبون قرار گرفت و خواست سوال خود را مطرح کند، رئيس جمهور به پيامکي که به گفته وي خبر از هجمه رئيس دولت به نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي داده بود، اشاره کرد و گفت که دوستانش پيامک خبرگزاري مهر را که همين الان ارسال شده براي وي آورده اند. رئيس جمهور از اين پيامک انتقاد کرد و گفت که از نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي انتقادي نکرده است.

 

 

* خبرگزاري مهر در کنار سيستم اطلاع رساني پيامکي خود گروه پيامکي کوچکي از مديران خبرگزاري و برخي از مديران کشور دارد که برخي خبرهاي ويژه را بدون انتشار عمومي و به صورت محرمانه براي اين افراد ارسال مي کند. چند تن از مديران نهاد رياست جمهوري همه در اين فهرست قرار دارند. پيامک مهر هم اشاره به انتقاد رئيس جمهور از خبرگزاري فارس و وابسته خواندن اين خبرگزاري غيردولتي به نهاد نظامي و امنيتي بود. رئيس جمهور هم چنين به پيامکي که به گفته وي توسط اين خبرگزاري در روز تعطيل و درباره قيمت سکه و ارز ارسال شده بود انتقاد کرد.

 

 

* بخش دوم مواجهه رئيس جمهور با خبرنگار مهر هم خالي از جذابيت نبود. وقتي خبرنگار مهر به انتقاد رهبر انقلاب از عملکرد فرهنگي دولت در آخرين جلسه ديدار ايشان با هيئت دولت در شهريور امسال اشاره کرد، رئيس جمهور به عملکرد ساير دستگاه ها پرداخت و گفت که همه بايد دغدغه هاي رهبري را پيگيري کنند. وقتي خبرنگار مهر اصرار کرد که انتقاد رهبري از دولت چه بوده و مشخصا دولت چه اقدامي انجام داده است رئيس جمهور از همه دستگاه هاي فرهنگي کشور از جمله سازمان تبليغات انتقاد کرد و گفت او هم مانند رهبر انقلاب به وضعيت فرهنگي کشور انتقاد دارد. رئيس جمهور در اين بخش از پاسخ خود تقريبا به همه نهادها و سازمان هاي فرهنگي کشور انتقاد کرد. در انتها هم خبرنگار مهر از "سعه صدر" رئيس جمهور تشکر کرد.

 

 

* خبرنگار روزنامه گسترش صنعت وقتي پشت تريبون قرار گرفت درباره نظر رئيس جمهور دوباره رابطه با آمريکا و نظر دکتر ولايتي مشاور رهبر انقلاب پرسيد که احمدي نژاد گفت نظرش درباره رابطه با آمريکا با امام و رهبري يکي است و البته افراد در بيان نظراتشان آزادند.

 

 

خبرنگار گسترش صنعت که به نمايندگي از يک روزنامه تخصصي حوزه صنعت در پشت تريبون قرار گرفته بود با ادبياتي متفاوت از رئيس جمهور بابت حمايت از زرتشتيان و توجه وي به اقليت هاي مذهبي تشکر کرد.

 

 

خبرنگار اين روزنامه دولتي در بخشي از سخنان خود به انتقاد از وزير ارشاد در حوزه فرهنگ پرداخت .

 

 

* رئيس جمهور در اين نشست خبري از اشخاص، نهادها و دستگاه هاي زير انتقاد کرد، رئيس مجلس، قوه قضائيه، نهادهاي نظامي، مجلس شوراي اسلامي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، صدا و سيما، هيئت نظارت بر مطبوعات، سازمان تبليغات اسلامي، شهرداري تهران، خبرگزاري هاي مهر و فارس، برخي نهادهاي امنيتي و دستگاه هاي اطلاعاتي. انتقاد رئيس جمهور از تقريبا همه نهادها و سازمان هاي غيردولتي در حالي بود که احمدي نژاد در همين نشست چندبار به منتقدانش تاکيد کرد که شرايط فعلي کشور براي "تسويه حساب" مناسب نيست.

 

 

* رئيس جمهور در بخش ديگري از اين نشست گفت: "تنها مسئولي هستم که هيچ نگراني ندارم بين مردم بروم، چون هيچ کاري نکردم که به مردم فشار بيايد."

 

 

* حياتي مجري برنامه از خبرنگار خبرگزاري موج دعوت کرد تا پشت تريبون قرار گيرد و سوال خود را بپرسد، اما بجاي اين خبرنگار، خبرنگار ژاپني پشت تريبون قرار گرفت. پس از پرسش و پاسخ اين خبرنگار، حياتي گفت: جا دارد تبريک بگويم به اين خبرنگار زرنگ! ما اسمش را نخوانده بوديم و ايشان خودشان آمدند. احمدي نژاد هم با شنيدن اين توضيح با خنده گفت: ما گفتيم آزادي، اما نه تا اين حد.

 

 

* پس از آنکه ساعت از 17:30 گذشته و زمان نشست خبري به اذان مغرب نزديک شد، خبرنگاراني که هنوز سوالشان را نپرسيده بودند زمزمه هايي کردند که نشان مي داد نسبت به اين وضعيت شکايت دارند و رفته رفته اين زمزمه ها بلندتر شد تا اينکه احمدي نژاد متوجه انتقادات شد. يکي از اين خبرنگاران با صداي بلند گفت من اولين نفري بودم که اسمم را براي پرسيدن سوال نوشتم که احمدي نژاد گفت شما از رانت من استفاده کن!

نظر شما