شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۳۵
کد خبر: ۵۶۲۰۱
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۹
واکنش ائمه جمعه سراسر کشور به اظهارات رئيس جمهور/
ائمه جماعات سراسر کشور با تاکيد بر اينکه دولت نبايد با فرافکني و شانه خالي کردن از نابساماني هاي بازار ارز، تحريم ها و ساير نهادهاي حکومتي را مقصر جلوه دهد؛ همدلي و همراهي ميان مسوولان و قواي سه گانه را تنها راه حل برون رفت از شرايط کنوني دانستند.

به گزارش شهر به نقل از مهر، مشکلات اخير اقتصادي و نابساماني ها بازار ارز محور اصلي خطبه هاي امروز نمازجمعه اين هفته سراسر کشور بود. در خطبه هاي امروز ائمه جماعات با تاکيد بر اينکه تحريم ها عامل اصلي مشکلات اقتصادي کشور نيست و تاکيد داشتند: برخي سوء تدابيرها و فرافکني مسوولين و هدم هماهنگي و همکاري ميان آنان اصلي ترين عامل گراني هاي اخير است.


در ادامه اين گزارش بخشي از خطبه هاي امروز را مرور مي‌کنيم:


امام جمعه تهران: مشکلات اقتصادي از سوء‌تدبير است


حجت الاسلام سيد احمد خاتمي خطيب نمازجمعه امروز تهران، با بيان اينکه دنياي استکبار رو به جنگ تمام عيار اقتصادي با ايران آورده است، گفت: نظام استکبار آن چه که مي خواستند در جنگ هشت ساله به دست بياورند و نتوانستند به دست بياورند مي خواهند در اين جنگ تحميلي اقتصادي به آن برسند.


خاتمي افزود: مردم در آن جنگ همه جانبه استکبار مقاومت کردند و پيوسته گفتند مي توانيم و اهل تسليم نيستيم و آن تجربه، تجربه امروز است و مردم با ايمان به وعده هاي خداوند اين فشارها را تحمل خواهند کرد چرا که ملت نشان داده در فشارها فرسوده نمي شود و زندگي در شرايط سخت را تجربه کرده بنابراين ملت ايران است که دشمنان را در اين جنگ فرسوده خواهد کرد.


خطيب نماز جمعه تهران سوء تدبيرها را دليل ديگر اين فشارهاي اقتصادي دانست و گفت: در اين سوء تدبيرها نبايد تنها يک قوه را مورد خطاب قرار داد، قواي سه گانه بايد دست به دست هم بدهند تا از فشارهاي زائد بر اين ملت بزرگ کاسته شود.


وي تنها راه حل برون رفت از اين شرايط اقتصادي را تعامل و همدلي مسئولان دانست.


خطيب جمعه اصفهان: رئيس جمهور مردم را هالو فرض نکند


حجت الاسلام طباطبائي نژاد امام جمعه اصفهان امام جمعه اصفهان با بيان اينکه وضعيت گراني‌ها افسارگسيخته شده است گفت: متاسفانه رئيس جمهور در مصاحبه خود با رسانه‌هاي گروهي در مورد گراني‌ها حرف‌هايي نامرتبط بيان کردند و اين مسئله باعث اعتصاب بازاريان شد.


وي گفت: به نظر من دليل اصلي اعتصاب بازاريان در تهران جواب هاي نامرتبط رئيس جمهور در خصوص گراني هاي افسار گيسخته در کشور بوده است چراکه رئيس جمهور در جواب خبرنگاران گراني ها را ازدولت ندانسته وظاهرا وي خيال مي کند که مردم مشتي نادان و "هالو" هستند.


امام جمعه اصفهان تصريح کرد: بايد بگويم اگر در بازي شطرنج مهره‌ها را درست نچيني باخته اي و در اقتصاد هم اگر مهره اقتصاد را درست سر جاي خود نگذاري به يقين مي‌بازي و اشتباهات دولت‌هاي قبلي هم همين مسئله بوده است و به نظر من اين مهره چيني‌هاي اقتصادي به ضرر اقتصاد بوده است.


وي خاطرنشان کرد: به نظر من درصد کمي از مشکلات اقتصادي و تورم به تحريم دشمنان مربوط است و دليل اصلي آن سياست هاي غلط اقتصادي است.


تعريف امام جمعه مشهد از خيانت و نفاق در حل مشکلات اقتصادي


همچنين آيت الله احمد علم الهدي در خطبه هاي امروز نماز جمعه مشهد در مورد مشکلات اقتصادي اظهارداشت: سوداگران و سودجويان به بهانه افزايش نرخ ارز قيمت کالاهاي اساسي را افزايش مي دهند که در اين راستا مسئولان بايد به مشکلات معيشتي مردم و برخورد جدي با مفسدان اقتصادي بپردازد.

وي تاکيد کرد: انبار کالاهاي اساسي توسط سوداگران و سودجويان اقتصادي مصداق احتکار کالا است و همانند فساد اقتصادي به مصادره محکوم است.


علم‌الهدي در بخش ديگري از سخنان خود خطاب به مسئولان کشور گفت: مردم ايران مردمي ولايتمدار و ديني هستند و در مقابل تمام مشکلات تاکنون ايستاده‌اند و پس از اين نيز به راه خود ادامه خواهند داد اما شما به عنوان مسئول در برابر زندگي و معيشت اين مردم مسئوليت داريد.


عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: روزي که رأي گرفتيد و ادعا کرديد مي‌توانيد، آيا مي‌دانستيد اين کشور و مردم انقلابي هستند يا نه؟ اگر مي‌دانستيد که اين کشور و اين ملت انقلابي هستند و در برابر استکبار در حال مقابله و ايستادگي هستند پس بايد آماده مقابله با هرگونه مشکل و بحراني که استکبار براي اين ملت ايجاد مي‌کند، باشيد.


امام جمعه مشهد ادامه داد: اگر مي‌دانستيد که نمي‌توانيد در مقابل اين مشکلات و بحران‌ها ايستادگي کنيد اما، به مردم گفتيد که مي‌توانيد، بي‌شک در حق مردم خيانت کرده‌ايد و در اين ارتباط نيز اگر مي‌توانيد کاري انجام دهيد و آن را انجام نمي‌دهيد و وارد عرصه نمي‌شويد، حکم منافق داريد.


وي در خطبه‌هاي امروز نمازجمعه مشهد خاطرنشان کرد: مردم فرافکني هيچ يک از مسئولان را قبول نمي‌کنند، چرا که اين ملت خاطره‌اي تلخ از فرافکني مسئولان دارد.


خطيب نمازجمعه خرم آباد: اگر متوليان اهل تدبير بودند قيمت کالاها انقدر بالا نمي رفت


حجت الاسلام ميرعمادي نماينده ولي فقيه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به برخي علل گرانيها در کشور گفت: اينکه برخي عنوان مي کنند اين گرانيها ناشي از تحريم ها و عدم رابطه با آمريکا است تصوري غلط بوده و موجب مي شود که ساير علل و عوامل ناديده گرفته شود.


نماينده ولي فقيه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد يکي از علل گراني در کشور را عدم هماهنگي و اعمال مديريت نامناسب نسبت به تنظيم بازار کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه در اين زمينه مديريت و هماهنگي مناسبي صورت نگرفته است.


حجت الاسلام ميرعمادي با تاکيد بر اينکه متوليان سياست گذاري اقتصادي کشور که اهل تدبير و تدبر بودند بايد سياست درستي را اتخاذ مي کردند افزود: بايد هماهنگي لازم صورت مي گرفت تا يک شبه قيمت کالاها اين قدر بالا نرود.


امام جمعه قم: بخشي از گراني‌ها مربوط به استبداد راي مسوولان است


بر همين اساس آيت الله رضا استادي در خطبه هاي اين هفته نماز جمعه قم که در شبستان امام خميني(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به مشکلات مهم کشور از جمله گراني، اظهار داشت: گراني‌ها به طبقه ضعيف جامعه فشار آورده و براي آنها مشکلات زيادي ايجاد کرده است.


وي ادامه داد: افراد، گروه‌ها و شخصيت‌هايي در اين زمينه دخالت دارند که تمام آنها بايد تقوا را رعايت کنند تا از اين گرفتاري ها نجات پيدا کنيم.


وي بخش ديگري از گراني‌ها را مربوط به بي تدبيري و مديريت ناقص در کشور دانست و افزود: فشارهايي غير از فشار تحريم‌ها به خاطر مديريت بد و بي تدبيري باعث گرفتاري مردم شد و تقواي مديران ايجاب مي‌کند که اين مشکلات را برطرف کنند.


عضو جامعه مدرسين حوزه تأکيد کرد: تقواي مديران ايجاب مي کند که مسئولان استبداد به رأي نداشته باشند و نگويند هر چه من و گروه من مي‌گويد درست است. مسئولان ما اگر متقي هستند بايد دور هم بنشينند و اين مشکلات را برطرف کنند.


امام جمعه گناباد : قيمت واقعي ارز 700 تومان است


حجت الاسلام محمدرجايي امام جمعه گناباد در گردهمايي روحانيون مستقر و هجرت شهرستان گناباد که در محل اداره تبليغات اسلامي اين شهرستان برگزار شد، با اشاره به برخي از گزارش هاي ارائه شده به مجلس شوراي اسلامي گفت: در شرايطي که کشور نيازمند ارز است ولي برخي از سوء استفاده گران نزديک به 25 ميليارد دلار در منازل خود انبارکرده اند و نيروي انتظامي اعلام کرده که در گزارش سرقتهاي منازل، دلار نيز در ليست اموال مسروقه قرار گرفته است.


وي تصريح کرد: يکي از مهمترين عوامل گراني هاي اخير و بخصوص ارز جو رواني است که بوجود آمده است.


نماينده مردم گناباد و بجستان در مجلس شوراي اسلامي گفت: قيمت واقعي دلار 700 تومان است و بقيه آنچه گفته مي شود جو رواني است که در اثر برخي فشارها و سوء تدبيرها ممکن است بوجود آمده باشد.


امام جمعه زنجان: برخي ها هنرشان اين است که به دنبال مقصر بگردند/مسوولان فرافکني نکنند


حجت الاسلام علي خاتمي در خطبه هاي نماز جمعه زنجان با اشاره به مشکلات اقتصادي گفت: برخي هنرشان اين است که به دنبال مقصر مي گردند و به جالي اصلاح وضعيت سعي مي کنند همديگر را در بوجود آمدن وضعيت موجود مقصر معرفي مي کنند.


وي با اشاره به تاکيد ويژه مقام معظم رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي افزود: دستيابي به اهداف اقتصاد مقاومتي،‌ نيازمند برنامه ريزي و عزم و اراده همگاني براي سازندگي در کشور است.


حجت الاسلام علي خاتمي افزود: آقا، اقتصاد مقاومتي برنامه ريزي، طرح و برنامه و اراده و عزم مي خواهد و نمي توان با خانه نشيني و دنبال مقصر گشتن اقتصاد مقاومتي را اجرا کرد.


نماينده ولي فقيه و امام جمعه زنجان با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در خصوص وضعيت جامعه گفت: نبايد ريشه و علت اصلي همه مشکلات اقتصادي کشور را آمريکا و کشورهاي غربي و تحريم ها دانست و بايد دليل آن را در تنبلي ها و کوتاهي هاي موجود در کشور جستجو کرد.


حجت الاسلام خاتمي با تاکيد بر لزوم هوشياري همه آحاد جامعه و مسئولان در مقابل شرايط موجود کشور گفت: الان ديگر جاي دنبال مقصر گشتن و فرافکني کردن نيست بلکه بايد هوشيارانه در مقابل مشکلات برنامه ريزي جامعه و کامل داشته باشيم.

 

امام جمعه ساري: دولت از نابساماني هاي بازار ارز شانه خالي نکند


حجت الاسلام محمد قاسمي ظهر جمعه در خطبه هاي نمازجمعه اين هفته ساري با اشاره به اينکه بازار ما با حرف هاي دشمن وارد ميدان نمي شوند، گفت: بازار ما قبل از انقلاب تحت پوشش مرجع مانند امام راحل بوده است.


امام جمعه موقت ساري با اشاره به اينکه دولت نبايد از نابساماني هاي بازار ارز و سکه شانه خالي کند، افزود: مردم مديران ناکارآمد را قبول ندارند.


وي گفت: بازار تهران و سراسر کشور ما پيرو رهبري و خون شهدا هستند و به دنبال ارزشهاي آنان هستند و مردم ما در مقابل تحريم ها محکم ايستاده اند و به دنبال حفظ ارزشها و آرمانهاي اين نظام هستند.


خطيب جمعه کرمانشاه: دولت بايد مراقبت کند


آيت الله مصطفي علما در خطبه هاي نماز عبادي سياسي جمعه اين هفته کرمانشاه با ذکر آيات قرآن مجيد اصول سعادت را بيان کرد و گفت: ترس از خداوند يعني احساس مسئوليت در برابر تکليفي که پروردگار بر عهده ما گذاشته است و اين که ما خداوند را ناظر بر اعمال خود ببينيم.


آيت الله علما در خصوص گراني گفت: بايد متوجه بود و نگذاشت به مردم فشار بيايد.


وي ادامه داد: خبر نشده که يک جنس اينقدر گران شود، بايد قبل از گراني اجناس قيمت را مديريت کنيم و عمدتا دولت محترم بايد مديريت کند و مردم نيز بايد حمايت کنند.


وي در پايان گفت: اين روزها سايت ها بيکار ننشسته اند و ما بايد مراقب اعمال و رفتارمان باشيم، زيرا اين سايت ها، سايت هاي دشمن هستند، مردم امتحان خودشان را 33 سال پس داده اند و دولت بايد مراقبت بکند و ما هم بايد از دولت حمايت بکنيم.


خطيب جمعه قرچک: بي‌تدبيري و سوء مديريت در التهابات بازارنقش پررنگي داشته است


حجت الاسلام اسماعيلي امام چمعه اين هفته قرچک ، با اشاره به التهابات بازار ارز و طلا در روزهاي اخير اشاره کرد و يادآور شد: مقامات دول استکباري و رسانه‌هاي آنها سعي دارند اين التهابات را ناشي از تحريم و فشارهاي اقتصادي جلوه دهند.


امام جمعه قرچک اثر تحريم‌ها را در اين نوسانات شديد بازار بسيار پائين ارزيابي کرد و اضافه کرد: ملت ايران 33 سال است در تحريم به سر مي‌برد، ملت با تحريم زندگي کرده و به پيشرفت هم رسيده است.


وي تحريم‌ها را فرصتي براي ارتقا برشمرد و گفت: بي‌تدبيري و سوء مديريت در اين التهابات نقش پررنگي داشته است.


اسماعيلي در پايان عواملي چون عدم هماهنگي، عدم اعمال مديريت مناسب، عدم هماهنگي کامل بين قواي سه گانه در تنظيم بازار، واردات بي‌رويه کالاهاي غيرضروري و عدم توجه لازم به حمايت از توليد داخلي را از عوامل ايجاد التهاب در بازار دانست.


خطيب جمعه کرج: وضعيت اقتصادي امروز ناشي از ضعف مديريت است


حجت‌الاسلام محسن کازروني در خطبه‌هاي دوم نماز جمعه اين هفته ضمن دعوت خود و نمازگزاران به تقواي الهي به مشکلات اقتصادي و التهاب در بازار ارز و طلا اشاره کرد و گفت: اين شرايط به طور کامل ناشي از تحريم‌هاي دشمنان نيست، اگر چه اين تحريم‌ها و بدخواهي‌ها نيز بي‌تاثير نبوده است.


وي تصريح کرد: بخشي از وضعيت اقتصادي امروز کشور به دليل ضعف مديريت‌ها است و همه ما بايد تلاش کنيم تا مسئولان امر را براي رفع اين مشکلات ياري رسانيم.


نماينده مردم استان‌هاي تهران و البرز در مجلس خبرگان رهبري تاکيد کرد: به طور قطع حضور و استفاده از مديران با تجربه و کارآمد براي مقابله با وضعيت اقتصادي کشور لازم است و بايد از اين مديران که کار خود را بلد بوده و توانمند هستند براي خدمت به مردم استفاده کرد.


کازروني ادامه داد: در چنين شرايطي وحدت و همدلي تنها راه عبور از بحران است و همه بايد در کنار مسئولان با همدلي و همراهي براي مقابله با مشکلات تلاش کنيم.


وي تاکيد کرد: در اين شرايط ايجاد تنش نه تنها مشکلي را حل نخواهد کرد، بلکه بر حجم مشکلات مي‌افزايد.


وي گفت: به نظر من دليل اصلي اعتصاب بازاريان در تهران جواب هاي نامرتبط رئيس جمهور در خصوص گراني هاي افسار گيسخته در کشور بوده است چراکه رئيس جمهور در جواب خبرنگاران گراني ها را ازدولت ندانسته وظاهرا وي خيال مي کند که مردم مشتي نادان و "هالو" هستند.

نظر شما