پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۱۶
کد خبر: ۵۶۲۸۹
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۹
گفت‌و‌گوي شهر با بازيگر «بغض»/
بازيگر «بغض» معتقد است كه براي ايفاي نقش بايد جان كند تا بازي خوبي ارايه داد.

مهران احمدي بازيگر فيبلم «بغض» در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگي «شهر»، در رابطه با بازي خود در اين فيلم، با اشاره ه به اينكه انتخاب من در اين فيلم به جسارت درميشيان و حبيب‌ رضايي برمي‌گردد، اظهار داشت: نقش عمو در متن فيلمنامه خيلي از من مسن‌تر بود. مي‌توانم بگويم كه اين انتخاب به خاطر سن و سال جوان عمو انتخاب ويژه‌اي شد به همين دليل هم از نقش كليشه‌اي رايج در تمام فيلم‌ها درآمد و به نوعي نقش خاص‌تري نسبت به فيلم‌هاي ديگري شد كه ديده‌ام. با توجه به اينها نقش جذاب و جديدي برايم بود و تا حالا هم چنين نقشي نداشتم بنابراين احساس كردم چيز جديدي از آن بيرون مي‌آيد و خروجي خوبي خواهد داشت.

 

احمدي در پاسخ به اين سوال مبني بر اينكه آيا امكان نداشت كه بيشتر به اين نقش پرداخته شود؟، گفت: در متن فيلمنامه هم براي نقش عمو فلاش‌بك‌هايي در زندگي او وجود داشت و در ابتدا هم قرار بود كه اين بخش جلوي دوربين برود اما به دلايل مختلف از فيلمبرداري حذف شد و اگر آن فلاش‌بك‌ها فيلمبرداري مي‌شد، تاثير بهتر و بيشتري بر خروجي فيلم مي‌گذاشت و نقش عمو هم پتانسيل بيشتر براي پرداختن به آن وجود داشت.

 

اين بازيگر سينما و تلويزيون در خصوص ارتباط برقرار كردن با نقش خود در اين فيلم، با اشاره به اينكه وظيفه هر بازيگري است كه روي نقش خود كار كند، گفت: هر كسي كه سينما و بازيگري برايش به طور جدي مطرح باشد، بايد روي نقشش كار كند و آن نقش را به منصه ظهور دربياورد. اين موضوع مراحل و تكنيك خاصي دارد البته بيشتر از اينكه تكنيك در اين عرصه مطرح باشد، بايد براي رسيدن به مقصد زحمت كشيد و همچنين اگر براي اين موضوع از اين اصطلاح استفاده كنم مبني بر اينكه «براي بازي بايد جان كند»، اغراق نكرده‌ام. آن حس و حالي كه نقش در خود دارد بايد به تماشاچي منتقل شود، مخاطب بتواند در آن نقش شركت كند و با آن ارتباط برقرار كند.

 

وي در اين ارتباط ادامه داد: بايد براي ارايه نقش مرارت كشيد، اين حرف من نيست، حرف همه بزرگاني است كه در اين عرصه فعاليت داشته‌اند و به اصطلاح چند پيراهن بيشتر پاره كرده‌اند. بنابراين سينما و بازيگري مكان خيلي لوكسي نيست بلكه جاي پرزحمت و كارگري است، در اينجا هنر آن است كه بتوان يك نقش قابل پذيرش و قانع‌كننده براي تماشاچي عرضه كرد.

 

بازيگر فيلم «بيست»، در خصوص مطالعه و بررسي نقش و محيطي كه كاراكتر با آن سروكار دارد، با اشاره به اينكه من يك هفته زودتر از گروه به تركيه سفر كردم، گفت: در بازار تركيه شايد صد كيلومتر راهپيمايي كردم. مسافتي را در بازار راه مي‌رفتم، به دليل اينكه بايد فرهنگ تركيه‌اي‌ها و مخصوصا بازارشا ن كه فرهنگ بخصوصي داشتند، را مي‌فهميدم. در حقيقت به عنوان توريست به آنجا نرفته بودم تا از زيبايي‌ها آنجا لذت ببرم. بلكه بايد تمام نكاتي كه براي نقش لازم و كاربردي بود،، از زير و بم بازار بيرون مي‌كشيدم و كشف مي‌كردم. در واقع اينكه آدم‌هاي آنجا از جمله بازاري‌ها و يا ايراني‌هاي مقيم تركيه چه ويژگي‌هايي دارند براي همين با همه آنها صحبت مي‌كردم تا شناختم كامل شود البته تا آنجايي كه زبان اجازه مي‌داد چون تركي زياد بلد نبودم.

 

احمدي با اشاره به اينكه اين كنكاش‌ها در تركيه به من براي ارايه نقش كمك كرد، افزود: همه اينها روابط زير و بم بازار و روابط اجتماع را بايد در بطن نقش فرو مي‌ريختم تا بتوانم آن نقش را در كشور ديگر دربيابم و بازي كنم.

 

بازيگر فيلم «هيچ» در خصوص شباهت فيلم «بغض» با فيلمنامه‌اي خوانده بود و ذهنيتي از آن داشت، با بيان اينكه فيلم به فيلمنامه خيلي نزديك شده است ، گفت: به طور كلي مرحله اولي كه متن را مي‌خوانيم، بيشتر از كليت داستان در ذهن شكل مي‌گيرد تا به مرحله‌اي مي‌رسيم كه اين شناخت جزي‌ترمي‌شود از جمله شخصيت‌ها و پرسوناژها و غيره. بايد بگويم كه در اولين مرحله بايد آن كليت داستان ما را جذب كند كه اين اتفاق هم در «بغض» افتاد و كم كم با شخصيت‌ و نقش خودم و كاراكترهاي ديگر ارتباط برقرار كردم. در نهايت آن چيزي كه روي پرده مي‌بينم با آنچه كه در دورخواني‌ها و تمرين‌هاي خود با گروه و آقاي درميشيان داشتيم خيلي نزديك است. در واقع آنچه از فيلم تصور كرده بودم بر پرده نشسته است؛ از جمله اينكه از شخصيت عمو كه كثافت‌خانه‌اي باز كرده بود و يك شخصيت بي‌عار و لش بود. اما در كل نكته‌اي وجود دارد اينكه از مرحله پيش توليد يك فيلم تا روي پرده رفتنش، اتفاقات جزيي و ناخودآگاهي مي‌افتد كه به طور خاصي به توليد يك شخصيت منجر مي‌شود، اين مورد از دست من و ديگران خارج است، در لحظه اتفاق مي‌افتد و به پيشبرد كار كمك مي‌كند.

 

وي در خصوص نقش ساير بازيگران، گفت: دو بازيگر ديگر با توجه به تجربه‌اي كه با آنها داشتم، جزو بهترين بازيگران دوره اين نسل‌اند و يكي از انگيز‌ه هاي من براي حضور در اين فيلم، كنار هم بودن و به دليل شناخت و فهم دقيق اين بازيگران سينما و نقش‌هايشان بود. در كل آنها خيلي تلاش كردند كه نقش خوبي ارايه دهند و فكر مي‌كنم موفق هم شدند. چون ما از چند ماه قبل به تمرين و دورخواني شروع كرده بوديم و اين تلاش‌ها نتيجه داد.

 

مهران احمدي به تازگي در فيلم «آينه شمعدان» به تهيه‌كنندگي محمد كمال‌پور و كارگرداني بهرام بهراميان بازي مي‌كند. يك هفته است كه فيلمبرداري اين پروژه شروع شده است كه در آن رضا عطاران، نيوشا ضيغمي، پانته‌آ بهرام، مصطفي زماني، احمد مهران‌فر، محسن تنابنده و غيره ايفاي نقش مي‌كنند. اين فيلم يك طنز اجتماعي است.

 

همچنين مهران احمدي چندي پيش فيلم «از تهران تا بهشت» را كار كرد كه به تازگي فيلمبرداري آن به اتمام رسيده است.

نظر شما