جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۱
کد خبر: ۵۶۴۲۰
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۸
كرمي، نويسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با شهر:
شهرام كرمي معتقد است براي بهبود وضعيت تئاتر كودك بايد مجلس وارد کار شود و قانوني را براي اجبار نهادها به ساخت سالن تئاتر در تمامي شهرها وضع کند.

شهرام كرمي نويسنده و كارگردان تئاتر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگي «شهر»، در رابطه با وضعيت  تئاتر كودك، گفت: كم شدن فعاليت تئاتر كودك به نامتعادل بودن نسبت جمعيت كودكان كشور به ميزان سالن‌هاي تئاتر است، در واقع به مرور زمان جمعيت جامعه افزايش پيدا كرده و همچنين تعداد هنرمندان تئاتر كودك هم زياد شده اما براي اين مخاطبان و هنرمندان تدبيري انديشيده نشده است .

  

كرمي با اشاره به اينكه شكل و شيوه فعاليت و اجراي تئاتر كودك در حال حاضر تغيير پيدا كرده و فعاليت‌ها محدود به سالن‌هاي تئاتر نيست، گفت: الان از تعداد اجراها در سالن كم شده، اما تئاتر در مهدكودك‌ها و مراكز آموزشي ـ جهت آموزش به كودكان ـ بسيار گسترش يافته است. بنابراين اين فعاليت‌ها نشان مي‌دهد كه اقبال به تئاتر كودك از جانب مخاطبان خود بيشتر شده است.

 

مدير هنرهاي نمايشي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، در رابطه با نبود رونق در عرصه تئاتر كودك همانند دهه‌هاي گذشته، خاطر نشان كرد: براي بررسي اين موضوع بايد وضعيت تئاتر كودك الان را با سال‌هاي گذشته مقايسه كرد تا از اين طريق بتوان مسأْله را بررسي كرد؛ بنابراين بايد بدانيم كه چه ميزان مخاطب و چه ميزان نمايش اختصاصي در عرصه تئاتر كودك در سال‌هاي گذشته وجود داشته و در حال حاضر اين وضعيت به چه شكل است؟ با توجه به برآوردهايي در اين خصوص، مي‌توان گفت در شهرستان‌ها تئاتر كودك بيشتر شده درحاليكه در گذشته اينطور نبود.

 

كرمي در خصوص كمبود سالن‌هاي اختصاصي تئاتر كودك، با اشاره به اينكه كمبود سالن يكي از معضل‌هاي تئاتر كشور ماست، گفت: در خصوص سالن‌هاي تئاتر ويژه كودكان و نوجوانان با محدوديت بيشتري مواجه هستيم، در صورتيكه گروه سني كودكان بسيار اهميت دارند و اگر قرار است در زمينه ساخت سالن‌هاي تئاتر سرمايه‌گذاري صورت بگيرد بايد در خصوص كودكان باشد.

  

دبير جشنواره تئاتر كودك در همدان با اشاره به اينكه مسووليت برنامه‌ريزي در عرصه تئاتر كودك فقط به يك نهاد خاصي مربوط نمي‌شود بلكه نهادهاي مختلف در اين عرصه بايد شركت داشته باشند، گفت: همه نهادها براي بهتر شدن تئاتر كودك بايد همكاري داشته باشند تا نتيجه خوبي از اين همكاري‌ها به وجود آيد.

 

وي در اين خصوص افزود: در حقيقت الان مشخص نيست كه چه نهاد بخصوصي بايد مسوول ساخت و ساز سالن‌هاي ويژه تئاتر كودك باشد؟ در واقع آيا بايد فقط شهرداري در اين جهت اقدام كند؟ يا وزارت ارشاد قدم بردارد؟ ـ كه هميشه مشكل بودجه در اين سازمان وجود دارد ـ اگر وزارت ارشاد وظيفه‌اي در اين خصوص دارد بنابراين بايد پرسيد؛ در سال‌هاي اخير چند تا سالن توانسته بسازد؟!

 

كرمي با بيان پيشنهاد در اين زمينه مبني بر اينكه در مجلس شوراي اسلامي بايد قانوني وضع شود؛ در هر شهري يك تئاتر شهر ساخته شود، افزود: در تئاتر شهر هر شهرستاني سالن‌هاي اختصاصي براي كودكان در نظر گرفته شود. در اين شرايط مي‌توان اميد داشت، 20 ، 30 سال آينده اتفاق‌هاي بزرگي در عرصه تئاتر و تئاتر كودك بيفتد.

 

كرمي در خصوص كميت و كيفيت فعاليت‌هاي كانون پرورش فكري هنري كودكان و نوجوانان در طي سال‌هاي اخير، گفت: اين مركز به ميزان رشدي كه جمعيت كودكان داشته، فعاليت‌هاي كانون رشد نداشته است، به دليل اينكه كانون پرورش فكري هنري از همان ميزان بودجه سال‌هاي گذشته بهره‌مند است، در صورتيكه جمعيت كودكان و هنرمندان رو به افزايش بوده است. در واقع به ميزان گسترش مخاطبان و هنرمندان، اين مركز و فعاليت‌هاي تئاتري‌اش هم بايد گسترش پيدا مي‌كرد. البته بايد اين را هم گفت كهفعاليت‌هاي كانون به تئاتر محدود و محصور نمي‌شود بلكه به حوزه‌هاي چاپ كتاب، سينما، نقاشي و غيره ورود پيدا كرده است بنابراين طبيعتا بايد امكانات و ظفيت‌هاي اين حوزه‌ها بخصوص عرصه تئاتر اين مركز وسعت پيدا كند تا بتواند جوابگوي مخاطبان روزافزون خود باشد.

 

مدير هنرهاي نمايشي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، در خصوص اقدام‌هاي لازم براي بهتر شدن وضعيت عرصه تئاتر كودك، گفت: بايد پيشنهادهايي را براي بهبود اين شرايط ارايه داد كه از ضمانت اجرايي برخوردار باشند، در واقع بايد ديد چه ميزان بودجه و حمايت‌هاي لازم براي اين عرصه وجود دارد؟ همچنين هماهنگي نهادهاي مختلف را در اين عرصه لازم داريم، در واقع عدم هماهنگي نهادهاي فرهنگي هنري و فعاليت‌هاي موازي آنها باعث به وجود آمدن شرايط حال حاضر تئاتر كودك شده است، بنابراين هماهنگي در سطح كلان در زمينه بهبود وضعيت تئاتر كودك احساس مي‌شود تا اتفاق‌هاي خيلي خوبي براي تئاتر كودك بيفتد و شاهد شكوفايي آن باشيم.

نظر شما