شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۷
کد خبر: ۵۶۵۷۴
|
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۶
حرف‌هاي مجيد مجيدي در اجلاس بين‌المللي استانبول تركيه تاثيرگذارتر از يك سياستمدار بود.

به گزارش «شهر» وبه نقل از فارس، ديپلماسي مشاهير به معناي استفاده از افراد چهره براي انتقال سياست‌ها، سال‌هاي سال است که در غرب مورد استفاده قرار مي‌گيرد. آنجلينا جولي، جورج کلوني، لئوناردو دي‌کاپريو، مت ديمون،‌ شان پن و بسياري ديگر از سينماگران هاليوودي در مقاطع مختلف با حضور در مناطق مختلف دنيا حامل پيا‌م‌ها و سياست‌هاي کشورشان بودند.

 

روز گذشته در اين راستا اتفاق جالب و نادري افتاد. «مجيد مجيدي» - کارگردان برجسته سينماي ايران - با حضور در اجلاس بين‌المللي استانبول ترکيه سخنراني مفصلي درخصوص بحث عدالت انجام داد و با ارائه مصداق‌هاي فراواني چون «نگهداري 300 کلاهک هسته‌اي در انبارهاي اسرائيل»، «احترام به عقايد همجنس‌گرايان و بي‌توجهي به توهين به پيامبر»، «کشتار مردم بحرين و صحبت درباره سوريه»، «توجه به آزادي مذهب تنها در ايران» و ... نسبت به تبعيض‌هاي فراوان غرب در قبال ايران و برخي کشورها اعتراض کرد.

 

صحبت‌هاي مجيدي که با بازتاب‌هاي گسترده‌اي در رسانه‌هاي مختلف روبه‌رو شد، نشان داد حرف‌هاي يک هنرمند - که البته براي دلخوشي کسي حرف نمي‌زند و اعتقادات خود را بيان مي‌کند - به مراتب تاثيرگذارتر از سخنراني‌هاي چندساعته بسياري از سياستمداران است. 

 

ممکن است يک سياستمدار چهره هم متن صحبت‌هاي مجيدي را قرائت کند اما اينکه اين حرف‌ها از دهان چه کسي بيرون مي‌آيد، نکته‌اي است که بسياري از مسئولان ما از آن غافل‌اند و هنوز اهميت ديپلماسي مشاهير را به درستي درک نکرده‌اند.

 

البته جداي از غفلت مسئولان و تصميم‌گيرندگان عرصه فرهنگ و سياست، بسياري از هنرمندان ما هم آن‌قدر غرق فضاي روشنفکري و اپوزيسيون‌نمايي شدند که حاضر نيستند قدمي کوچک براي کشورشان بردارند.

 

مجيدي با صحبت‌هاي روز گذشته‌اش نشان داد هنرمندان ايراني هم مي‌توانند در فضاهايي اين‌چنين موثر باشند، البته اگر کسي بخواهد...

نظر شما