شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۹
کد خبر: ۵۶۶۲۲
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۹
شمقدري معتقد است كه عده‌اي 6 تا فيلم را تحريم كردند نگاه علمي به موضوعات ندارند و اين عكس‌العمل‌ها بي‌انصافي است.

به گزارش «شهر» و به نقل از ايسنا، رييس سازمان سينمايي با اشاره به شکل‌گيري مباحثي درباره‌ خيانت در سينماي ايران، گفت: اين قضيه از جشنواره فيلم فجر شروع شد که يکي از مديران دوره اصلاحات که در آن زمان از لحاظ سياسي در موضع خاصي بود اين بحث را شروع کرد و مطرح کرد که در اين جشنواره 15 فيلم با موضوع خيانت وجود دارد، در همان زمان ما بررسي کرديم و تا جايي که من خبر دارم حدود 9 فيلم بود و فقط ممکن بود در 2يا 3 تاي آن فيلم‌ها برداشت ما اين باشد که موضوع خيانت را رد نکرده است، البته تاييد هم نکرده بود اما در بقيه فيلم‌ها موضوع خيانت را صراحتا رد کرده بودند.

 


او ادامه داد: مي‌خواهم بگويم به دنبال اين صحبت‌ها بيشتر يک فضاي سياسي وجود داشت که متاسفانه به دنبال تسويه‌حساب‌هاي سياسي بودند، طبيعي است که با مطرح شدن اين بحث بخشي از جامعه و مجلس هم نگران مي‌شوند، چرا که آنها گمان مي‌کنند يک فيلمساز وقتي در يک فضاي عمومي و رسانه حرفي را مي‌زند،مبناي حقيقي و دقيقي داشته باشد و فکر نمي‌کنند که او به دنبال مسائل ديگري باشد.

 


شمقدري تصريح کرد: به دنبال مطرح کردن اين موضوعات بخشي از جامعه نگران مي‌شود و اين کار ما را زيادتر مي‌کند، چرا که ما دائما بايد در مجموعه‌هايي بنشينيم و موضوع را باز کنيم و توضيح دهيم که اينگونه نيست شايد 4 فيلم به خيانت پرداخته باشند تا باب عبرتي باشد براي خانواده‌ها و تجربه‌اي را پيش روي بيننده قرار دهد اما اصل موضوع خيانت را رد مي‌کند که اگر غير اين باشد دوستان ما در شوراي پروانه نمايش با فيلم ساز صحبت مي‌کنند و موضوع را اصلاح مي‌کنند.

 


او اظهار کرد: يکي از قوي‌ترين تئاترهايي که وجود دارد تئاتر هملت اثر شکسپير است که همه هم آن را تاييد مي‌کنند و آن را قبول دارند اما مبناي آن براساس خيانت است حتي موضوع خيانت به نوعي در اتللو هم وجود دارد. من نمي‌فهمم دوستان چرا مباحث را به طور علمي باز نمي‌کنند اگر موضوع خيانت مشکل دارد پس چرا تئاتر اتللو و هملت اينقدر مورد توجه همه هست حتي همين افرادي که به خاطر تسويه حساب‌هاي سياسي اين بازي را به راه انداخته‌اند هم نمي‌توانند اين دو تئاتر را رد کنند، پس بايد تعريف شود که اين موضوع کجا درست است و کجا نيست. اينکه فقط با يک تيتر عنوان کنيم فيلم خيانت و با اين عنوان فقط فضا را ملتهب و عده‌اي را نگران کنيم از انصاف و انسانيت به دور است ولي متاسفانه عده‌اي اين کار را مي‌کنند.

 


بر اساس اين گزارش، شمقدري در بخش ديگري از سخنانش گفت: اين يک سناريو بوده که عده‌اي را مامور کرده‌اند که يک کارهايي در اين راستا انجام دهند اما اتاق فرمان آنها فضا را به درستي رصد نکرده چرا که هنوز اين فيلم‌ها اکران نشده‌اند آنها مي‌گويند مردم اعتراض کرده‌اند.

 


او تصريح کرد: من به بخشي از جامعه مذهبي که نگران هستند حق مي‌دهم و برنامه‌ريزي خواهيم کرد که اعتراضات مردم در محاکم قضايي مطرح شود اما مردمي که شناسنامه دارند و مشخص هستند اعتراض کنند و اگر اعتراضشان نابجا بود خسارت بدهند. اين عناوين کلي موضوعي را حل نمي‌کند اين فرايندي است که در آينده بايد اينگونه بشود اگر ما سيستم نظارتي رابه شکلي که الان هست بخواهيم نگه داريم به نظر مي‌رسد خيلي پاسخگو نباشد، کم کم بايد سيستم‌هاي جديدي را جايگزين کنيم که هم مردم در صحنه باشند و هم فيلم ساز و تهيه کننده بيشتر به مسئله اجتماعي خودش توجه کند و يک مدير نخواهد پاسخگو باشد چرا که اين فيلم‌ها را که من نساخته‌ام.

 


شمقدري اذعان داشت: اينکه فيلم‌هاي زيادي با مضمون خيانت ساخته مي‌شوند صرفا يک جنجال رسانه‌اي است چرا که بدترين فيلمي که در باب خيانت ساخته شده است در 7 يا 8 سال پيش بود که مادري به دخترش خيانت مي‌کرد ولي صداي هيچ کس در نمي‌آمد. اينکه چه کساني و با چه اهدافي پشت قضيه هستند کاملا مشخص است فکر مي‌کنم بهتر باشد بيشتر از اين ذهن مردم را مکدر نکنيم و از يک حدي فراتر نرويم، عده‌اي دوست دارند بحران سازي و التهاب آفريني کنند، شايد نقش دولت در يک جاهايي اين باشد که سکوت کرده و تحمل کند اما بالاخره يک جايي بحث‌ها مطرح شده و بازخواني خواهد شد.

 


او در پاسخ به اين سؤال که آيا شما با مطرح کردن موضوع خيانت در سينما موافق هستيد يا نه ؟ گفت: اگر من خودم بخواهم فيلم بسازم «طوفان شن» و يا فيلم امام(ره) را مي سازم، اما نمي توانم فيلم سازان را مجبور کنم که فيلم خاصي را بسازند.

 


رئيس سازمان سينمايي در همين راستا افزود: همه فيلم‌هايي که اين موضوع را داشته‌اند خيانت را رد کرده‌اند و فقط يک فيلم در اين رابطه سکوت کرده بود که ما آن فيلم‌ساز را توبيخ کرديم چرا که کسي حق ندارد حتي در اين باره سکوت کند و فيلم بايد به گونه‌اي براي مخاطب عبرت انگيز باشد. هر کسي ممکن است در زندگي‌اش با اين موضوع مواجه شود يکي از وظايف فيلم ساز اين است که جنبه عبرت آميز آن را براي مخاطب باز کند و در يک فضاي علمي و تحقيقي منتقدين و دلسوزان اجتماعي نکات مختلف آن را بيان کنند.

 


شمقدري که در برنامه‌ي آپارات راديو جوان سخن مي‌گفت، در پاسخ به کارشناس برنامه که اگر اين فيلم‌ها مشکل محتوايي داشته‌اند، چگونه مجوز گرفته‌اند اظهار کرد: آسيب شناسي اين مسئله بسيار طولاني است اما من به چند مورد اشاره مي‌کنم. اولا اينکه فرايند فيلم سازي در ايران استاندارد ندارد چرا که اصل فيلم‌نامه ارائه داده نمي‌شود و در مرحله توليد چيز ديگري ساخته مي‌شود و در يک دوره‌اي حتي مي‌گفتند فقط جلد فيلم نامه هست و متن کاملا تغيير داده شده است پس ما نمي‌توانيم در مرحله پروانه ساخت يک اثر نظر دهيم لذا ما مرحله پروانه نمايش را هم داريم که در اين مرحله 9 نفر از کارشناسان با تجربه و مورد اعتماد نظام و دغدغه‌مند، اصلاحات را روي فيلم‌ها اعمال کرده و در نهايت فيلم اصلاح شده بيرون مي‌آيد حتي در دوره ما بعضي از فيلم‌ها را اکران محدود مي‌کنيم، اين فرايندي است که شکل مي‌گيرد، اينکه فيلم‌ساز چه دغدغه‌اي دارد و به چه مسائلي توجه دارد يا نه، بحث ديگري است.

 


رييس سازمان سينمايي افزود: ما معتقديم که در شکل عالي فيلم سازان ما بايد جز بزرگترين نخبگان فرهنگي کشور باشند حتي من مي‌گويم بايد از مجتهدين باشد اما واقعيت اين است که فيلم سازان ما مانند ساير مردم و از سطوح و طيف‌هاي مختلف سوادي هستند و هر کدام درکي از مسائل اجتماعي و تحليل خاص خودشان رادارند.

 


او تصريح کرد: اين چارچوبي است که به ما ارائه داده شده است و بر مبناي آن شوراها نظر مي‌دهند و فيلم نمايش داده مي‌شود تا به اين لحظه ما حتي در يک مورد هم از قانون تخطي نداشته‌ايم. نمي‌توان فيلمي ساخت که همه موافق آن باشند اما قانون تکليف را نهايي کرده و حرف آخر را شوراي 9 نفره مي‌زنند که همه آنها با حکم وزير آمده‌اند به نوعي نظر اين افراد فصل الخطاب است به هر روي آنها هم ممکن است اشتباه کنند، اگر قانون اشکال دارد بايد تصحيح بشود اما مباحث اکران و پروانه ساخت تاکنون مطابق قانون بوده است.

نظر شما