جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۸
کد خبر: ۵۶۷۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵
حضور شهردار در مجلس درباره پياده راه ميدان امام حسين تا ميدان شهدا
نماينده مردم تهران به بيان جزيياتي از جلسه امروز نمايندگان تهران با محمد باقر قاليباف درباره پروژه پياده راه محدوده 17 شهريور پرداخت. وي توضيحات قاليباف را در اين باره پذيرفتني دانست و گفت: «با نگاه کلاني که درباره اين پروژه وجود دارد انتظار مي رود که انشالله آينده بسيار خوبي داشته باشد.»

به گزارش شهر به نقل از فرارو طرح پياده راه ميدان امام حسين تا ميدان شهدا يکي از طرح هاي اساسي شهرداري تهران در سال جاري است. اين طرح که قرار است به زودي به پايان برسد به مرحله بسيار مهم خود رسيده است که تا حدودي موجب افزايش بار ترافيکي محدوده خيابان 17 شهريور شده است. اين موضوع اعتراض برخي نمايندگان در چند روز را برانگيخت. محمد باقر قاليباف شهردار تهران امروز با حضور در مجمع نمايندگان تهران توضيحاتي درباره روند پروژه ارائه کرد.


لاله افتخاري نماينده مردم تهران در مجلس در گفتگو با فرارو درباره توضحيات شهردار تهران گفت: «امروز جلسه اي درباره پروژه پياده راه حد فاصل ميدان امام حسين (ع) تا ميدان شهدا با حضور آقاي دکتر قاليباف، مسئولين ناجا و نمايندگان مردم تهران در مجلس برگزار شد که توضيحاتي درباره اين پروژه داده شد.»

وي ادامه داد: «بخش قابل توجه اي از اين توضيحات پذيرفتني بود و از دغدغه ها، زحمات و برنامه ريزي هاي دست اندرکاران اين پروژه نشات مي گرفت که اين اقدامات را جهت حل مشکلات کلان انجام داده اند.»


وي افزود: «همچنين در اين جلسه مطرح شد که سعي شده است با اجراي اين پروژه اين منطقه به عنوان يک فضاي فرهنگي، ماندگار شود تا يادآور آن همه رشادت ها و ايثارگري هاي دوران انقلاب باشد.»


نماينده مردم تهران در مجلس گفت: «از سوي ديگر عنوان شد که اين طرح طي سال ها تحقيقات کليد خورده و در راستاي طرح جامع و کلان تهران مي باشد و با افتتاح آن مشکلات ترافيکي اين منطقه برطرف خواهد شد.»


افتخاري اظهار کرد: «طبق گفته مسئولين مربوطه اطلاع رساني درباره اين طرح صورت گرفته تا مشکلاتي براي مردم بوجود نيايد.»


وي در پايان تاکيد کرد: «با نگاه کلاني که درباره اين پروژه وجود دارد انتظار مي رود که انشالله آينده بسيار خوبي داشته باشد.»


پياده راه 17 شهريور به سه محدوده تقسيم شده است. محدوده کلان يا فراگير اين طرح شامل خيابان شيخ صفي، ميدان گرگان، خيابان شهيد فتاحي منش، شيخ الرئيس و... است که د رحدود 650 هکتار مي‌شود. محدوده بلافصل اين طرح( شامل 100 هکتار) تاثيري مستقيم بر اين محدوده شهري دارد. محدوده مداخله آن بخش از طرح است که در آن عمليات پياده راه سازي انجام مي شودودر حدود 41 هکتار مساحت دارد.


ميدان امام حسين به عنوان نقطه شروع پياده راه، دارا ي اهميت بسياري است. اين ميدان از طرفي به نام مبارک امام حسين(ع) مزين است و قرار است وي‍ژگي هاي يک پياده راه مذهبي را داشته باشد. از طرفي اين ميدان قرار است در ماه هاي عزاداري، محلي براي حضور هيات‌ها باشد. بنابراين طرح ميدان امام حسين به نوعي مبين فرهنگي ايراني اسلامي است و از طرف ديگر بايد المان هاي مذهبي را نيز داشته باشد. طرح يک شمسه در وسط ميدان و ديوارهاي شکسته در حاشيه ميدان به عنوان يک طرح پيشنهادي در حال حاضر مورد توجه قرار دارد، اما همچنان اين طرح در حال تکامل است.


حساسيت براي طراحي ميدان شهدا با توجه به سابقه تاريخي اين ميدان بسيار زياد بوده است. ازاين رو طرح‌هاي گوناگوني براي اين ميدان که انتهاي پياده راه 17 شهريور است، پيشنهاد شده است. طرح حاضر با توجه به فرآيند کل اين پروژه که به صورت طرح اجرا در دست کار است، به تدريج تکامل يافته و صورت نهايي آن ممکن است متغير باشد. در حال حاضر اين طرح براي ميدان شهدا پيشنهاد شده است.


به‌منظور بررسي و تحليل ويژگي‌هاي شهري محور 17شهريور و ميادين امام‌حسين و شهدا در ابتدا و انتهاي محور، بررسي و مطالعات در سه حوزه راهبردي (فراگير)، مؤثر (بلافصل) و محلي (مداخله) صورت گرفته است. حوزه راهبردي، محدوده‌اي است به وسعت حدود 650هکتار که از شمال به خيابان شيخ صفي و ميدان گرگان، از شرق به خيابان‌هاي شهيد فتاحي منش، شهيد علوي و شيخ‌الرئيس، از جنوب به امتداد شرقي زيرگذر اميرکبير و از غرب به خيابان مصطفي‌خميني و بزرگراه صياد شيرازي منتهي مي‌شود. در اين محدوده چشم‌انداز راهبردي براي تعيين نقش محور و ميادين واقع در ابتدا و انتهاي آن، متکي بر اسناد فرادست تدوين مي‌شود.


در حوزه بلافصل، بلوک‌هاي واقع در پيرامون خيابان 17شهريور، محدوده‌اي به مساحت تقريبي 100هکتار بررسي مي‌شوند. اين بررسي، سنجش وضعيت عمومي حوزه و ارزيابي اثرات حذف تردد سواره از محور در بافت پيراموني و تغييرات موردنياز در طرح‌هاي فرادست (تفصيلي) را شامل مي‌شود و در يک چارچوب کل‌نگر، برنامه کلي طراحي شهري مجموعه محور و دو ميدان در هماهنگي با بافت پيراموني تدوين مي‌شود.


در حوزه مداخله، براي پلاک‌هاي واقع در امتداد خيابان 17شهريور و دو ميدان امام‌حسين و شهدا، به مساحت تقريبي 41هکتار، مداخلات مستقيم و اقدامات اجرايي به‌منظور ساماندهي و ارتقاي کيفيت مجموعه و دستيابي به يکسري فضاي شهري مطلوب، تعريف شده و به اين ترتيب، تکليف همه پلاک‌ها و عرصه‌هاي واقع در آن روشن مي‌شود.

نظر شما