به گزارش شهر و به نقل از مهر، از فروردين ماه سالجاري با توافق دستگاههاي مختلف دولتي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت، شرکت ملي پالايش و پخش نفتي، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي کشور، طرح عرضه منطقه اي گازوئيل در 20 استان کشور آغاز شد.بر اين اساس سهميه روزانه گازوئيل خودروها در استانهاي سيستان و بلوچستان، زنجان، همدان، کردستان، خوزستان، بوشهر، آذربايجان غربي، خراسان جنوبي، خراسان رضوي، هرمزگان، کرمانشاه، کهکيلويه و بويراحمد، فارس، کرمان، چهارمحال و بختياري، اصفهان، يزد، لرستان و ايلام به طور منطقهاي عرضه مي شود.به عبارت ديگر، دولت با اجراي اين طرح قصد دارد علاوه بر مديريت مصرف گازوئيل در ناوگان حمل و نقل کشور، انحراف و قاچاق اين فرآورده نفتي را هم به حداقل کاهش دهد.در حال حاضر به طور متوسط روزانه 50 تا 55ميليون ليتر گازوئيل در ناوگان حمل و نقل کشور مصرف ميشود و اين در حالي است که در شرايط فعلي روزانه بيش از 2 برابر مصرف گازوئيل خودروها سوخت به ناوگان حمل و نقل اختصاص مي يابد.
آمارهاي غيررسمي حاکي از آن است که هم اکنون به طور متوسط روزانه حدود پنج ميليون ليتر گازوئيل اختصاص يافته به ناوگان حمل و نقل از طريق مبادي غيررسمي به خارج کشور قاچاق مي شود.سال گذشته اجراي فاز اول طرح عرضه منطقهاي سهميه گازوئيل به خودروها در 3 استان سيستان و بلوچستان، هرمزگان و کردستان منجر به کاهش 20 تا 25 درصدي مصرف اين فراورده نفتي شد و برآوردهاي دوت نشان ميدهد با اجراي اين طرح در 20 استان متوسط مصرف روزانه گازوئيل بين 5 تا 10 ميليون ليتر در ناوگان حمل و نقل کاهش يابد.با اين وجود مسئولان دولتي تاکيد ميکنند: با اجراي عرضه سهميه گازوئيل منطقهاي هيچگونه محدوديتي در تامين سوخت خودروهاي ديزلي به وجود نخواهد آمد و خودروها مطابق با ميزان پيمايش و کارکرد خود سهميه مورد نياز گازوئيل را دريافت ميکنند.
در همين حال، جليل سالاري مديرعامل شرکت ملي پخش فرآوردههاي نفتي پيشتر در گفتگو با مهر با بيان اينکه به زودي متناسب با تناژ و کلاس خودروهاي ديزلي، سهميههاي گازوئيل منطقي ميشود، گفته است: هم اکنون حدود 80 هزار دستگاه خودروي ديزلي در کشور وجود دارد، مطالعات انجام گرفته نشان ميدهد در شرايط فعلي سهميههاي خودروهاي ديزلي حدود 2 برابر مصرف واقعي اين خودروها است.
جمعآوري کارتهاي غيرمجاز گازوئيل آغاز شد
به گزارش مهر، با گذشت چند ماه از اجراي فاز دوم عرضه سهميه گازوئيل منطقه اي به خودروهاي ديزلي، حذف و غير فعالسازي کارتهاي هوشمند غير مجاز و اضافي خودروهاي ديزلي در دستور کار دستگاههاي دولتي قرار گرفته است.بر اين اساس به پايان رسيدن مراحل پايش و بررسي کارت هوشمند گازوئيل خودروهاي ديزلي در سراسر کشور حذف و غير فعالسازي تعدادي از کارتهاي هوشمند اضافي گازوئيل آغاز شده است.پيگيريهاي مهر حاکي از آن است که هم اکنون در برخي از استانهاي کشور با مشارکت شرکتهاي پخش فرآوردههاي نفتي استاني و تعزيرات حکومتي، کارگروه هايي به منظور اجراي طرح عرضه منطقه اي سهميه گازوئيل ، شناسايي و غيرفعالسازي کارتهاي سوخت غير مجاز و اضافي آغاز شده است.
با تحليل وضعيت تراکنش کارتهاي هوشمند گازوئيل خودروهاي ديزلي، استفاده از دوربينهاي مدار بسته برخي از جايگاهها، ميزان مصرف گازوئيل و پيمايش خودروهاي ديزلي مورد بررسي قرار گرفته است.از اين رو آن دسته از خودروهاي ديزلي که ميزان مصرف گازوئيل آنها با متوسط پيمايش تعيين شده مطابقت نداتشه باشد مشمول مجازات و جرايمي مي شوند و کارت سوخت اين خودروها به طور دائم و يا به صورت موقت غير فعال مي شود.
مصرف گازوئيل خودوهاي متخلف به عنوان مصرف سوخت خارج از شبکه محاسبه مي شود و رانندگان اين خودروها بايد ما به تفوت قيمت گازوئيل يارانهاي و آزاد را پرداخت کنند.در شرايط فعلي اجراي اين طرح فقط در برخي از استانهاي پر رفت و آمد همچون هرمزگان منجر به کاهش ? ميليون ليتري مصرف گازوئيل شده است ضمن آنکه در اين استان تاکنون حدود يکهزار کارت گازوئيل غيرمجاز سوزانده شده است.
در حال حاضر آمارهاي رسمي از سوي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي به عنوان متولي اجراي اين طرح درباره تعداد کارتهاي گازوئيل غير فعال شده، در اختيار رسانه ها قرار نگرفته است.اين در حالي است که تغيير کلاس و تعيين کلاس بندي کارتهاي هوشمند گازوئيل خودروهاي ديزلي طرح ديگري است که هم اکنون در دستور کار دولت قرار گرفته است.بر اين اساس، کارت هوشمند گازوئيل خودروها مطابق با کلاس موتور، تناژ و نوع خودروها تغيير خواهد کرد و در آينده سوخت اين خودروها مطابق با کلاس بندي جديد کارتها اختصاص مييابد.