جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۶
کد خبر: ۵۶۹۹۶
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۰
شمقدري گفت: جشنواره فيلم رشد نيم قرن را پشت سر گذشته و به عنوان عقبه تاريخي ايران اسلامي قابل احترام است.

به گزارش «شهر» و به نقل از ستاد خبري چهل و دومين جشنواره بين المللي فيلم رشد، سينما فلسطين روز گذشته پذيراي مراسم گشايش چهل و دومين جشنواره بين المللي فيلم رشد بود تا با حضور مسوولان آموزش و پروش و بخش سينمايي کشور شاهد آغاز به کار دوره اي ديگر از بزرگترين رويداد علمي و هنري در حوزه فيلم هاي آموزشي و تربيتي باشد.

 

جواد شمقدري معاون سينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم، با اشاره به آنکه جشنواره فيلم رشد پنجمين جشنواره اي است که طي 50 روز اخير برگزار مي شود، گفت: اين نشان دهنده عقبه فرهنگي ايران اسلامي و توانمندي فيلمسازان ايراني است.

  

وي با اشاره به قدمت 50 ساله جشنواره فيلم رشد ياد آور شد: فيلم زبان تاريخي ماست و هر کشوري که مي خواهد تاريخ ماندگاري داشته باشد، از ابزار فيلم استفاده مي کند و جشنواره اي که 42 دوره يا نيم قرن را پشت سر گذشته باشد به عنوان عقبه تاريخي ايران اسلامي قابل احترام است.

 

معاون سينمايي با اشاره به سرانه پايين کتابخواني در کشور خاطرنشان کرد: دوست داران فرهنگ بايد جهاد کتابخواني را در کشور راه بي اندازند و با ايجاد خوراک مناسب براي فيلم ها به موفق بودن آثار توليد شده توسط کارگردان ها و تهيه کننده ها بپردازند.

 

وي آموزش و پررش را يکي از ارگان هايي دانست که مي تواند حلقه مفقوده پژوهش را احياء کند و تأکيد کرد: آثار موفق از ذهن هاي خلاق توليد مي شود اما اين ذهن خلاق به تنهايي کافي نيست و اگر به لايه هاي پنهان آن نفوذ کنيم شاهد خواهيم بود که پژوهش و سيعي در آن حوزه شده است.

  

اين مقام مسئول در حوزه سينمايي افزود: هنگامي که مي خواهيم براي اولين بار در هر حوزه گام برداريم احتمال خطا و لغزش وجود دارد و عده اي آماده هستند که با بزرگنمايي، از اين لغزش ابزاري براي بازي هدفمند استفاده کنند اما نبايد از اين لغزش ها ترسيد و بايد به هدف فکر کرد.

  

معاون سينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به توليد فيلم هاي منتقدانه با حمايت اين معاونت گفت: در هر مسير توليد فيلم هاي انتقادي موافق و مخالفاني وجود دارد و فيلمساز مي تواند در کنار نقد و چالش راه نجات و سعادت را بيابد.

 

وي با يادآوري به اين موضوع که فيلم هاي آموزشي فيلم هايي هستند که مهارتي را به فرد مي آموزند تصريح کرد يکي از مهمترين مهارت هايي که کشور ما به آن نياز دارد مهارت زندگي است، مسئله اي که فيلمسازان داخلي از آن غافل شده اند و گوي و ميدان را به ديگران داده اند.

 

شمقدري با اشاره به منويات مقام معظم رهبري(مدظله العالي) در مورد آموزش و تهيه و تدوين کتب آموزش مهرت هاي زندگي گفت: در حال حاضر بيشتر کتابهايي که در حوزه آموزش مهارت هاي زندگي، موفقيت، شادماني و.... است توسط کشورهاي ديگر توليد مي شوند و با فرهنگ اسلامي ما همخواني ندارند پس يکي از وظايف شما توليد آثاري است که سبک زندگي اسلامي را به نمايش مي کشد.

 

معاون سينماي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح کرد: رزمندگان ما در 8 سال دفاع مقدس به واسته صبر، شکيبايي و مقاومت پيروز شدند و اين يکي از ابزار هايي است که به واسطه آن مي توان زندگي موفقي داشت.

 

وي تدبير، مديريت و قناعت را از ديگر ويژگي هايي دانست که فيلمساز ايراني بايد به تصوير بکشد و افزود: امروز روز عيد قربان است. روز ايثار و گذشت. واژگاني آشنا در دوران دفاع مقدس که جانبازان وسايل مورد نياز خود را به مستحق تر از خود مي دادند.

جواد شمقدي خاطر نشان ساخت: تلاش، سخت کوشي،نشاط و اميد از ديگر ويژگي هاي زندگي اسلامي است که وظيفه مسلمان فيلمساز است به آن توجه کند.

 

وي خطاب به مسئولين جشنواره گفت: صرفاً در حوزه کسب مهارت ها بسنده نکنيد و با توليد آثار موفق در حوزه کودک و نوجوان براي اصلاح سبک زندگي تلاش کنيد.

 

بنابر اين گزارش، با آغاز فعاليت چهل و دومين جشنواره بين المللي فيلم رشد، دو سينماي فلسطين و صحرا به طور همزمان فيلمهاي اين جشنواره را تا 12 آبان ماه سال جاري به نمايش خواهند گذاشت. لازم به ذکر است در کنار دو سينماي فوق، 120 مدرسه ومرکز آموزشي در تهران نيز پذيراي اکران فيلم هاي جشنواره رشد خواهند بود.



نظر شما