يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۰۹
کد خبر: ۵۷۰۹۰
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۰
معاون خدمات شهري شهرداري تهران از بهره‌برداري کارخانه تبديل زباله به انرژي برق در ماه آينده خبر داد.

به گزارش خبرنگار مديريت شهري «شهر»، مجتبي عبدالهي معاون خدمات شهري شهرداري تهران امروز _8آبان در مراسم بهره برداري از پروژه هاي سازمان مديريت پسماند درباره خطوط پردازش جديد مجتمع آرادکوه و سايت شماره 2 هوادهي که امروز به بهره‌برداري رسيد، توضيح داد: براي احداث اين مجموعه که شامل دو خط پردازش، يک سايت هوادهي 20 هکتاري، دو دستگاه جرثقيل کامپکتور و نيز سه دستگاه Tap Turn (همزن) براي هوادهي زباله‌هاي تر، مجموعا 22 ميليارد تومان هزينه شده است.
 

وي افزود: هوادهي زباله هاي تر که پيش از اين 8 ماه به طول مي انجاميد با استفاده از اين دستگاه ها به 2 ماه کاهش مي يابد.

 
عبدالهي با اشاره به اين که 70 درصد از زباله هاي تهران تر است، عنوان کرد: اين زباله ها تبديل به کمپوست شده و به عنوان کود در فعاليت هاي کشاورزي استفاده مي شود.

 
وي يادآور شد: با بهره‌برداري از خطوط جديد پردازش زباله، ديگر هيچ زباله‌اي در کهريزک به صورت مستقيم دفن نخواهد شد.

 
وي تصريح کرد: 2 کارخانه زباله سوز براي تبديل زباله به انرژي برق هم اکنون در حال ساخت است که يکي از اين کارخانه ها در منطقه 4 قرار دارد و يک ماه تا 45 روز آينده به بهره برداري مي رسد. کارخانه ديگري نيز در مرکز پسماند آراد کوه کهريزک قرار دارد و تا دهه فجر آماده بهره برداري مي شود.

 
درباره برنامه شهرداري تهران براي کوه زباله کهريزک که مربوط به دفن غيربهداشتي زباله در سنوات گذشته است، توضيح داد: نمي‌توانيم براي زباله‌هايي که در سال‌هاي گذشته دفن شده‌ است، برنامه‌اي داشته‌ باشيم، بلکه تنها مي‌توانيم ظرفيت خطوط پردازش را افزايش دهيم که اين کار با برنامه‌ريزي صورت گرفته، به سرانجام رسيده است.

 
معاون شهردار تهران همچنين درباره سرنوشت زباله‌هاي بيمارستاني، توضيح داد: برابر قانون، مسئوليت زباله‌هاي بيمارستاني با توليدکنندگان آن است. بنابراين بايد اين زباله‌ها توسط بيمارستان سوزانده شود، اما هم‌اکنون شهرداري در اين حوزه فعال است.

 
عبداللهي ادامه داد: زباله‌هاي بيمارستاني با دستگاه‌هاي اتوکلاو هيدروکلاو در داخل بيمارستان بي‌خطر و سپس توسط سازمان مديريت پسماند دفع مي‌شود .

 
هم اکنون براي حل مشکل دفع زباله هاي بيمارستاني با مسوولان وزارت بهداشت در حال مذاکره هستيم تا تکليف آن قطعي شود. معاون خدمات شهري در ادامه از کارگران ايراني براي مشارکت در نظافت، رفت و روب و نگهداشت شهر دعوت به همکاري کرد و گفت: هم اکنون براي افزايش رفاه و منزلت اجتماعي کارگران حوزه خدمات شهري حقوقشان را افزايش داده ايم. پيش از اين حقوق اين کارگران بر اساس حداقل قانون کار 300 هزار و 30 هزارتومان بود اما اکنون حقوق اين کارگران به 970 هزار تومان افزايش يافته که با کسر بيمه، ماليات و حق الزحمه پيمانکار، خالص دريافتي 710 هزار تومان مي شود.  
معاون شهردار تهران از بي‌توجهي به حجم بالاي توليد زباله در تهران گلايه کرد و گفت: 2 ميليون خانواده در شهر تهران زندگي مي‌کنند که اگر هر خانوار روزانه يک کيلوگرم کمتر زباله توليد کنند، 30 درصد حجم زباله‌هاي توليدي روزانه در شهر تهران معادل 2 ميليون تن، کاهش مي‌يابد.
 

عبداللهي همچنين به توسعه فضاي سبز در مجتمع کهريزک اشاره کرد و گفت: 1200 هکتار از 250 هکتار اراضي کهريزک به فضاي سبز تبديل شده و اين روند ادامه خواهد يافت.



نظر شما