جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۴
کد خبر: ۵۷۲۵۸
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۷
هفته گذشته حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي‌عسگر در نشست خبري خود رسما به عربستان پيشنهاد کرد با توجه به ازدحام بسيار زياد در مسجدالحرام ساعاتي از روز زنان و مردان طواف کننده از يکديگر تفکيک شوند.

به گزارش شهر و به نقل از مشرق، اين پيشنهاد نماينده ولي‌فقيه در حج و زيارت بازتاب متفاوتي در رسانه‌ها داشت به‌گونه‌اي که برخي از کاربران شبکه‌هاي اجتماعي و سايت هاي خبري اين پيشنهاد را در تناقض با طواف خانه خدا و اصل يک‌رنگي و رهايي از هر امري مي دانستند که مسلمانان از يکديگر تفکيک کند.

بررسي‌هاي مشرق نشان مي‌دهد اگرچه برخي نظرات درباره اين پيشنهاد نماينده محترم ولي‌فقيه در حج و زيارت وجود دارد، اما حوادث تلخي که در سال‌هاي گذشته پيش‌آمده و کمتر رسانه‌اي شده‌است، راهي جز اين پيشنهاد باقي نگذاشته‌است.

عربستان سعودي با توجه به قرار گرفتن شريف‌ترين و مقدس‌ترين مکان‌هاي زيارتي مسلمانان در اين کشور، هرساله ميزبان ميليون ها مسلمان است که از غربي‌ترين تا شرقي‌ترين نقطه جهان به زيارت آن مي روند.اما متاسفانه تسلط تفکري عجيب بر بخش اصلي مديريت اين مکان هاي مقدس باعث شده است مشکلات عديده‌اي براي زائران پيش بيايد.

يکي از موارد بسيار عجيبي که فرقه وهابيت به آن اعتقاد دارند، موضوع «تلصيق» است. در اعتقاد وهابيون اگر مردي بدن زن نامحرم را در حين طواف لمس کند مستحق مجازات زندان و شلاق است.اين مجازات به تشخيص قاضي از سه تا شش ماه زندان و صد تا چهارصد ضربه شلاق است!

متاسفانه در سال هاي گذشته به علت ازدحام جمعيت بويژه در ايام تمتع، ماموران سلفي يا همان وهابيت با ادعاي اينکه از طريق دوربين به دقت طواف‌کنندگان را کنترل مي‌کنند، زائران زيادي را به جرم تلصيق بازداشت کرده‌اند.

به گفته بسياري از آگاهان هرسال صدها نفر از زائران که چندنفر ايراني نيز در بين آنان به چشم مي‌خورد به جرم تلصيق بازداشت و شلاق خورده‌اند.زجرآورتين قسمت ماجرا زماني است که متوجه شويم همه‌ي اين افراد با چه مشقتي و تحمل هزينه‌هاي مالي فراوان خود را از کشورهاي دوردست به اين مکان رسانده‌اند تا بتوانند اعمال عبادي خود را انجام دهند.

طبيعتا ازدحام جمعيت عامل اصلي بروز چنين مشکلي است و پيشنهاد نماينده ولي‌فقيه در امور حج و زيارت نوعي هشدار به مقامات سعودي است؛ بدين شکل که اگر واقعا لمس کردن بدن زنان توسط نامحرم تا اين اندازه براي مقامات ديني عربستان غيرقابل تحمل است که حاضر هستند هرسال صدها نفر از زائران را بازداشت و شلاق بزنند، چرا مشکل را به شکل ريشه‌اي حل نمي‌کنند؟

به نظر مي‌رسد اين پيشنهاد هيچ گاه از سوي مقامات ديني عربستان پذيرفته نشود، اما ابتکارعمل حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسگر در مطرح کردن آن، مفتيان سعودي را با چالش جدي مواجه کرده است؛ چالشي که پيش از اين از سوي هيچ‌يک از مقامات کشورهاي اسلامي بر آنان وارد نشده‌ بود و انتظار مي رود آنان نسبت به رفتار نابخردانه خود با زائران تجديد نظر کنند.


نظر شما