جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۹
کد خبر: ۵۷۳۸۱
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۷
شهردار تهران گفت: وحدت حول محور ولايت، فرهنگ جهادي و شهادت رمز پيروزي و تداوم انقلاب اسلامي بوده و کانون اصلي اين موضوعات و حفظ و گسترش آن ها مساجد است.

به گزارش «شهر» و به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، دکتر محمد باقر قاليباف با حضور در گردهمايي بزرگ مسئولان، امنا و ذاکران هيئات هاي مذهبي جنوب شرق استان تهران ، با عنوان «عاشورا ؛ امتداد غدير و رسالت پاکي ها» که در مسجد علي بن الحسين (ع) برگزار شد ضمن بيان اين مطلب اظهارکرد: خوشحالم که در آستانه محرم در جمع افرادي هستم که علم امام حسين(ع) را بر دوش مي گذارند و رسالت خود را در قبال نبي اکرم(ص) و پيام عاشورا، بعد از گذشت بيش از هزار و چند صد سال انجام مي دهند.

 

وي به عنوان اين مراسم عاشورا ؛ امتداد غدير و رسالت پاکي ها  اشاره کرد و افزود: اگر کمي دقت کنيم مي‌بينيم که اين خط سير زندگي ماست و همه بايد از آن درس بگيريم . حال که پرچم اسلام بعد از هزار و چند صد سال دوباره در کشور ايران بلند شده ، اولين درس از عاشورا اين است که اجازه ندهيم دوباره عاشورا تکرار شود . هرچند که آقا فرمودند " اگر روزي در انقلاب به جايي برسيم که بين صلح امام حسن (ع) و قيام امام حسين (ع) يکي را انتخاب کنيم حتما قيام را انتخاب خواهيم کرد." البته شکي در آن نيست ولي امروز وظيفه داريم وقتي در اين مقطع هستيم ، دست بيعت از ولايت برنداريم.

 

شهردار تهران اظهار کرد: اگر مسلمانان بعد از غدير در کنار امام و ولي شان محکم ايستاده بودند و به وظايفشان عمل کرده و کوتاهي نداشتند، حتما حادثه عاشورا رخ نمي داد که با اين مظلوميت، اهل بيت (ع) را به شهادت رسانده و به اسارت ببرند. وقتي درک درستي از غدير و بعثت نبود اين اتفاق افتاد.

 

وي با اشاره به سخن پامبر اکرم (ص) که فرمودند "مبعوث نشدم مگر براي اخلاق " اظهار داشت : اين مهم ترين رسالت است اما وقتي اخلاق رفت ، به اسلام و غدير بي توجهي شد و عاشورا پيش آمد . بايد بفهميم در چه مقطعي از تاريخ هستيم و منزلت خود را حفظ کرده و تشخيص موضع دهيم که چه بايد بکنيم . کار در خور شان و به جا انجام دهيم . کار خوب در زمان و مکان خودش مهم است که انجام شود .

 

وحدتي که حول ولايت نباشد تفرقه است

  

قاليباف افزود: اگر در جامعه امروز و مقطع کنوني بناست انقلاب را پيش ببريم بايد به سه نکته توجه کنيم که اولين آنها وحدت است . توحيد کلمه و کلمه توحيد . امروز آن قدر بحث هاي سياسي عنوان مي شود و بنا ندارم اين مکان معنوي را به سياست آلوده کنم ، اما وحدتي موضوعيت دارد که حول ولايت شکل بگيرد . هر وحدتي هر چقدر هم بزرگ ، اگر به دور از ولايت باشد تفرقه است.

 

وي در ادامه گفت: مساله دوم بحث جهاد و روحيه جهادي است . اگر ملتي روحيه جهادي اش را از دست بدهد ، محکوم به نابودي است. مساله سوم فرهنگ و روحيه ايثارگري است . به تعبيري ديگر بعد از وحدت ، فرهنگ جهادي و شهادت دو عامل مهم براي پيشبرد انقلاب است. در جامعه اي مبتني بر فرهنگ اسلامي اگر دو عنصر جهاد و شهادت را از ما بگيرند محکوم به زوال و ذلت هستيم.

 

شهردار تهران با بيان اينکه خداوند به مسلمين اجازه داده در راه اسلام جان و مال و فرزند و آبروي خود را بدهند ، تصريح کرد : اما خداوند به هيچ عنوان اجازه نداده مسلمانان عزت خود را بفروشند . اگر کسي دست از فرهنگ وحدت ، جهاد و شهادت بردارد بايد عزت خود را داده و ذلت بپذيرد . امام حسين (ع) و عاشورا به ما اين درس را دادند که هرگز ذلت نپذيريم.

 

قاليباف با طرح اين پرسش که در نظام اسلامي چگونه بايد اين سه عامل را حفظ کرد اظهار داشت: اين گونه درک مي‌کنم که رمز پيروزي انقلاب و تدوام آن ، وحدت ، جهاد و شهادت و کانون اصلي آن مساجد است و اگر از مساجد فاصله بگيريم محکوم به شکست خواهيم بود.

 

وي افزود : روزهاي اول انقلاب شايد برخي اشتباه کردند ، فکر کرديم چون نظام اسلامي شده است بايد همه کارها را به دست بگيريم و يک دفعه مساجد را رها کرديم . حرف امام (ره) را درک نکرديم که گفتند "از فانتوم دشمن نترسيد ، از خالي بودن مساجد بترسيد" ، اين سخن دقيقي است.

 

شهردار تهران با بيان اينکه مثال خود را از شهرداري تهران مي زنم که تعبير سياسي از حرفم نشود تصريح کرد : متاسفانه امروز ارزيابي ها اين گونه است که اگر بخواهيم در نظام اسلامي بگوييم مثلا قاليباف در شهرداري خوب کار کرده يا نه مي بينيم که مترو ، بزرگراه ، پل ، فضاي سبز و.. ايجاد کرده است يا نه . اگر اين اقدامات را انجام داده هم مردم و هم مسولان مي گويند خوب است اما اين ارزيابي غلط است . وجه مميزه نظام اسلامي با مکاتب انسان ساز در همين جاست . خوب حرکت کردن در بعد مادي زندگي لازم است اما کافي نيست و همه چيز نيست.

 

وي افزود : ميزان عملکرد در نظام اسلامي به ميزان صلاحيت ، اخلاقيات و تربيت اسلامي شهروندان آن شهر و جامعه برمي گردد . اگر دين داري در جامعه افزايش يابد ، ربا از بين برود ، دروغ کم شود ، دزدي برچيده شود و آبروي مسلمان ريخته نشود در اين صورت مديران نظام اسلامي از صدر تا ذيل خوب عمل کرده اند . پس بايد توجه کنيم ميزان ارزيابي ما نسبت به مديران جامعه اسلامي چيست.

 

قاليباف به اولين روزهاي حضور خود در شهرداري تهران و ملاقات با يکي از علماي بزرگوار اشاره کرد و گفت: از وي خواستم توصيه و سفارشي درابتداي اين راه براي من داشته باشند که نکته مهمي گفت. وي گفت فلاني اگر به خوبي به مردم خدمات ندهي بايد آن دنيا جواب بدهي اما فقط نبايد به ابعاد مادي زندگي مردم توجه کني ، بدان تو مسئول دين مردم نيز هستي.

وي ادامه داد: لذا مهم ترين وظيفه اي که امروز در نظام اسلامي وجود دارد اين است که انسان درست تحويل جامعه بدهيم . مردم بايد بتوانند زندگي خوب مادي داشته باشند و دور از استرس و با آرامش به زندگي معنوي و عبادات خود نيز بپردازند نه اينکه شرايط به گونه اي شود که هم از دنيا بمانند و هم از آخرت . فرهنگ امام حسين(ع) ، فرهنگ شهدا ، و خواسته امام (ره) و مقام معظم رهبري نيز همين است.

 

شهردار تهران در ادامه سخنان خود به اهميت امر به معروف و نهي از منکر اشاره کرد و گفت : دراهميت اين مساله همين بس که امام حسين(ع) براي تحقق اين موضوع اين حرکت عظيم را انجام دادند . اگر روح امر به معروف و نهي از منکر نباشد ، ديگر احکام اسلامي نيز بر زمين مي ماند . اما بايد بدانيم جايش کجاست و چکونه بايد به آن عمل کنيم .

 

وي خاطرنشان ساخت : اگر لازم باشد تذکر لساني نيز بايد داد اما اگر احساس کنيم تنها بايد تذکرلساني بدهيم اشتباه کرده ايم . مانند اين است که جايي مي خواهند خاک بردارند يک نفر با دستش خاک را برمي دارد و توانش اين قدر است اما اگر من قاليباف مي توانم با لودر اين کار را انجام دهم شرط عقل نيست که با دستم خاک را بردارم . اين شرط عقل و منطبق با فرهنگ امام حسين (ع) نيست.

 

اگر درد امام حسين(ع) داريم و شيعه امام جعفر صادق (ع) هستيم ، دروغ نگوييم

 

قاليباف افزود : به قرائت نماز توجه مي کنيم ، به جهت قبله توجه مي کنيم ، مستحبات نماز را به جا مي آوريم و به ارکان نماز نيز دقت مي کنيم که به درستي انجام شود اما وقتي لباسمان حرام است کدام رکن و قرائت را داريم درست به جا مي آوريم ؟! منکري وجود دارد که به روند تبديل شده است.

وي ادامه داد: اگر جامعه اي اساسش بر ربا گذاشته شد و به اين سمت رفت آن وقت عزاداري امام حسين(ع) چه تاثيري دارد ؟! حالا مدام گريه کنيم و بر سر و سينه بزنيم براي چه ؟! آيا در مسجد خدا نشستن و غيبت برادر خود را کردن منکر نيست ؟! وقتي مال حرام از حلقوم کسي پايين رود ، اثر وضعي اش اين است که بچه اش منحرف مي شود و اگر او را به زور هم پاي منبر ببرد حرفي به دلش نمي نشيند . امروز در نظام اسلامي کاري که در حوزه امر به معروف و نهي از منکر من شهردار بايد انجام دهم متفاوت از يک شهروند است .

 

شهردر تهران تاکيد کرد : ما هم شور حسيني مي خواهيم و هم شعور حسيني . هم فرهنگ حسيني و هم درک درست از دين مي خواهيم . البته اين طور نشود که به شعائر توجه نکنيم.

 

وي افزود: با گل بر سر و پاي برهنه زير علم و کتل از امام حسين (ع) اقامه عزا مي‌کنيم اما نه با مال حرام. زير علم امام غيبت نکنيم که امام هر قدر هم کريم باشد اين عزاداري را نمي پذيرد. اگر درد امام حسين (ع) داريم دروغ نگوييم. اگر شيعه امام جعفر صادق |(ع) هستيم دروغ نگوييم . اينها امر به معروف و نهي از منکر است.

 

وي افزود : خانواده شهيدي را از مناطق فقير نشين به من معرفي کردند که خودشان دوماه نتوانسته بودند گوشت مصرف کنند اما براي برگزاري يادواره شهداي محله شان ، مقداري گوشت خريده و آن را براي پخت غذا به مراسم اهدا کرده بودند ، اين ارزشمند است . اين فرهنگ امام حسين(ع) است نه اينکه کسي با پول نزول 10 گوسفند بر زمين مي زند ، ما اين ها را نمي خواهيم ، اين ما را به جايي نمي رساند. ما بعضي اوقات مسير را گم مي کنيم .

 

قاليباف با اشاره به حضور روز قبل خود در ميان خانواده هاي 2500 شهيد سادات در بهشت زهرا(س) اظهار کرد : به پدران اين شهدا گفتم شما بچه هايتان را با نان حلال و زحمت کشي بزرگ کرده و درست تربيت کرده‌ايد . شما فرزندتان را طوري تربيت کرده ايد که وقتي در عمليات والفجر يک ، رزمنده اي روي زمين افتاده بود و پايش را روي مين از دست داده و پشتش سوخته بود و مي خواستيم او را ببريم نگذاشت و گفت به من دست نزنيد ، معبر همين است برويد و مراقب باشيد پايتان روي مين نرود . اين مي شود شور و شعور حسيني . اگر شور به تنهايي باشد ، فرد داغ مي شود اما پخته نمي شود و نمي تواند تحمل کند .

 

در آغاز ماه محرم ، کلنگ احداث 85 مسجد بر زمين زده مي شود

 

شهردار تهران تصريح کرد : مکتب امام حسين (ع) مکتب مصيبت نيست . مکتب اطاعت ، مکتب وحدت حول ولايت و مکتب حفظ و عزت جامعه است . مکتب حفظ روحيه جهاد و شهادت است که جز در مساجد در جايي ديگر اين نسخه پيدا نمي شود.

 

وي به برگزاري نمايشگاه عطر سيب اشاره کرد و گفت : برگزاري اين نمايشگاه وظيفه است و هيچ منتي بر مردم نيست. امسال نيز با توجه به مشکلات اقتصادي سعي کرديم توجه بيشتري به اين نمايشگاه بکنيم . هرچند که يقين دارم اين ها يک درصد هزينه هاي برگزاري هيات هاي عزاداري نيز نمي شود و فقط از اين باب است که به فرهنگ حسيني کمک کرده باشيم.

 

وي افزود: اي کاش مي توانستم از پول خود به هيات ها کمک کنم اما عطر سيب با پول مردم شهر تهران راه‌اندازي شده و در واقع مردم تهران به هيات هاي مذهبي شهر کمک مي کنند.

 

قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود به توسعه مراکز ديني ، مساجد و حسينيه ها اشاره و اظهار کرد: اول وظيفه داريم جايي که مسجد ندارد مسجد ساخته و بعد حسينه بسازيم . در مناطق قديمي شهر تهران با 300 هزار سکنه 300 مسجد وجود دارد اما در برخي مناطق با 1 ميليون ساکن تنها 57 مسجد داريم . ما در توسعه و افزايش کالبدي مسجد هم کم مي گذاريم چه برسد به حضور در مساجد .

 

وي افزود : به نام 72 شهيد کربلا حداقل 72 زمين در مناطق بدون مسجد تملک کرده ايم و خوشبختانه با اقداماتي که صورت گرفت انشاالله روز اول محرم کلنگ احداث 85 مسجد به طور همزمان بر زمين زده مي شود ، در فضاي اين مساجد نيز خيمه هاي عزاداري توسط هيات ها برپا خواهد شد ، البته تاکيد مي کنم اين زمين ها در مناطقي است که کمبود مسجد داريم.

 

شهردار تهران در ادامه با اشاره به احداث پياده راه در ميدان امام حسين(ع) تا ميدان شهدا اظهار کرد: به جو سازي هايي که اين روزها انجام مي شود کاري ندارم ، ما مناطقي را نام گذاري مي کنيم اما بعد به خاطر مشکلات پيش آمده در اين نقاط خجالت مي کشيم نام آن مکان را به زبان بياوريم . من قصد توهين به ساکنان محدوده ميدان امام حسين(ع) را ندارم که البته از اصيل ترين و مذهبي ترين مردم تهران هستند . اين ميدان و مسائل پيرامون آن به هر چيزي شبيه است جز نام مبارک امام حسين(ع) . مردم قديمي آن جا مي دانند چه معضلاتي وجود دارد . من نيز خود در نيروي انتظامي بوده و مي دانم زير پوست شهر چه خبر است.

 

وي با بيان اين که از اشکالات تهران اين است که جايي براي تجمع يک جاي هيات هاي عزاداري در عاشورا وجود ندارد گفت: بازار تهران از گذشته دور مکاني براي هيات هاي عزاداري بوده است اما امروز اين کشش را ندارد به همين دليل ميدان امام حسين(ع) بهترين مکان براي اين تجمعات است. اجراي اين طرح در ميدان امام حسين(ع) منطبق با طرح تفضيلي و جامع بوده است . من هرگز حاضر نيستم براي امام حسين(ع) کاري خلاف قانون و عقل انجام دهم . امر به معروف يعني همين ، آن روزي که طرح را مي نويسيم اگر رويکرد ديني داشته باشد بايد به فکر شان نام امام حسين(ع) هم باشيم که بر اساس اين نام کارها را پيش ببريم.

 

قاليباف خاطر نشان کرد: کارهاي لازم در ميدان شهدا و ميدان امام حسين(ع) انجام شده تا هيات ها بتوانند در ماه محرم در اين مکان حضور يافته و علم امام حسين در اين جا بدرخشد . اين مکان به گونه اي طراحي شده که در طول سال نيز ميزبان مراسم هاي آئيني و مذهبي باشد ؛ نه تنها با سينه زني و شور بلکه همراه با شعور . دانش آموزان نيز مي توانند با حضور در اين مکان به خوبي با فرهنگ امام حسين(ع) آشنا شوند. اين شايد حداقل کاري باشد که در تهران در خصوص فرهنگ امام حسين(ع) مي توانيم انجام دهيم.

 

بر اساس اين گزارش ، حجت الاسلام نيک نژاد ، مديرکل تبليغات اسلامي استان تهران نيز در اين مراسم اظهار داشت : خوشبختانه شهردار تهران اهتمام ويژه اي به بحث مساجد ، حسينيه ها و تکايا داشته و حوزه فعاليت هاي ديني و توجه به فرهنگ ديني را تشکيل داده اند.

 

وي با اشاره به برگزاري نمايشگاه عطر سيب افزود : نمايشگاه امسال نسبت به سال هاي قبل از وضعيت بهتري برخوردار است . درشرايط اقتصادي موجود و تحريم ها نگراني براي برگزاري مراسم عزاداري و هيات ها وجود داشت اما با تدبير و اهتمام ايشان اين نمايشگاه به صورت گسترده تر برگزار شد .

 

نظر شما