شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۴۰
کد خبر: ۵۷۴۹۹
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
آلبوم «ساقي سرمست» در موزه امام علي(ع) رونمايي شد
محمد اصفهاني در مراسم رونمايي از آلبوم «ساقي سرمست»، محمدعلي کريمخاني مداح اهل بيت(ع) را به دليل ورودش به عرصه موسيقي، پارتيزان آواز ايراني ناميد.

به گزارش خبرنگار شهر، امير خوراکيان رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در اين مراسم که شامگاه دوشنبه 22 آبان در موزه امام علي(ع) برگزار شد، اظهار داشت: حضور در اين محفل که به‌نوعي محفل پيوند دين و هنر محسوب مي‌شود، فرصت مغتنمي است. اين که از ظرفيت بي‌نظير، گسترده و عميق معارف ديني در هنر بهره گرفته مي‌شود، و به زيبايي و ظرافت‌ها و لطافت‌ها و ارزش‌هاي معارف ديني به تاثيرگذارترين و ارزشمندترين شکل پرداخته مي‌شود، اين محفل را بسيار شيرين و وجدآور مي‌کند.
وي با اشاره به اين‌که در دوران معاونتش در بخش فرهنگي آستان قدس رضوي، همکاري با هنرمنداني چون آريا عظيمي‌نژاد را در ساخت آثار فرهنگي و هنري براي امام رضا(ع) تجربه کرده است، گفت: در آن دوران بسيار دلواپس و نگران بودم؛ زيرا به هر حال به اين آساني نمي‌توان به حريم امام رضا(ع) وارد شد. ولي چند تن از هنرمندان ما را در اين حوزه بسيار ياري کردند و آن همکاري براي من، سرآغاز مسير تازه‌اي در پيوند بين هنر و معارف ديني شد.

خوراکيان ادامه داد: ساخت نماهنگ «در اين قطعه از بهشت» که موسيقي آن نيز کاري از اريا عظيمي نژاد بود، در آن دوران به ما جرات اين را داد که در فضاي ديني کارهاي هنري ارزشمندي انجام شود.

وي با اشاره به نتيجه همکاري با محمد اصفهاني، محمدعلي کريمخاني و آريا عظيمي‌نژاد، تصريح کرد: اين هنرمندان و ديگر عزيزاني کمک کردند تا کارهاي ماندگاري انجام شود. از اين روست که در چند سال اخير ايام ميلاد امام رضا(ع) با اين توليدات فاخر و ارزشمند، رنگ و بوي خاصي دارد.
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تاکيد کرد: با تمام وجود اميدوارم همراهي، محبت و اخلاص در ارتباط با موضوعات مختلف ديني و فرهنگي که تداوم يابد؛ زيرا نيازمنديم که هنرمندان دست ما را بگيرند و به کار ما روح و هويت و برکت دهد و منشا توليد آثاري شوند که هم براي هنر، هم براي هنرمندان اين عرصه و هم براي مخاطبان اين آثار سبب تعالي و درخشش باشد؛ زيرا کاري که در عرصه موسيقي براي دين انجام مي‌شود، پيش از هر چيز به خود موسيقي قداست و اعتبار مي‌بخشد.
وي ادامه داد: همچنين هنرمندان اين عرصه در واقع توفيق خلق اثر هنري ديني را مي‌يابند و به نحوي انتخاب مي‌شوند و شايستگي‌شان سبب مي‌شود چنين فرصتي به آن‌ها داده شود. همچنين تاثير تعالي‌بخش چنين آثاري بر مخاطبان اين است که با برقراري ارتباط و درک پيام آن، سرنوشت و زندگي‌‌شان تغيير مي‌کند.

خوراکيان گفت: اميدوارم همراهي بيشتر اين هنرمندان سبب کسب افتخارات بيشتر در عرصه هنر ديني شود تا آثاري ارزشمند به انسانيت تقديم و در جهت تکامل و تعالي انسان ارائه شود.

سيدعباس سجادي مدير موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نيز در اين مراسم گفت: يکي از دغدغه‌هاي جدي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، توليد آثار شاخص در زمينه‌ نغمه‌هاي آييني و ديني است. بر اساس سياست‌هاي اين سازمان چند سال پيش نيز توفيق توليد آلبوم ارجمند «پرده عشاق» را داشتيم که شامل نغمه‌هاي عاشورايي 28 مداح درگذشته و صاحب‌نام تهران بود که بالغ بر 20 برنامه راديويي و تلويزيوني بر اساس همين آلبوم ساخته شد و همچنان ادامه دارد.

وي ادامه داد: رصد کردن آثار عاشورايي هنرمندان شايسته و هنرمنداني که در اين راه کارکشته‌اند، يکي ديگر از سياست‌هاي ما بود که خوشبختانه با آهنگسازي هنرمند خوب و خوش‌سليقه روزگار ما، آريا عظيمي‌نژاد، که به‌حق مي‌توان گفت از سنين جواني به مقام استادي در توليد نغمه‌هاي ارجمند رسيده‌اند، آثاري را از زمزمه‌هاي دلنشين و ماندگار محمدعلي کريمخاني، که انصافا از زبدگان و برگزيدگان نغمه‌هاي عاشورايي هستند، در آلبومي به نام «ساقي سرمست» گردآورديم تا بتوانيم تقديم حضور علاقمندان به نغمه‌هاي ديني و عاشورايي کنيم.


در ادامه مراسم، آريا عظيمي نژاد اظهار داشت: وقتي بحث حمد و ثنا پيش مي‌آيد، ناخودآگاه به دو فاکتور جبر و وابستگي فکر مي‌کنيم و هنگامي که کسي حمد و ثناي کسي يا چيزي را مي‌گويد، اين نکته به ذهن مي‌رسد که نکند او را مجبور کرده‌ند و وابستگي‌هايي سبب اين حمد و ثناست. ولي استاد کريمخاني حمد و ثنا را به‌گونه‌اي به من نشان دادند که فارغ از وابستگي‌ها و جبر بود.
وي ادامه داد: وابستگي‌هاي کريمخاني از جنس ديگري بود و بسيار خوشحالم که به کمک دوست خوبم، محمد اصفهاني، افتخار آشنايي با وي را يافتم و فرصتي شد که تجربياتي براي طي کردن راه طولاني‌اي که در پيش است، کسب کنم.



عظيمي‌نژاد تاکيد کرد: من چه شيعه بودم و چه نبودم، با شنيدن صداي محمدعلي کريمخاني، بدون شک به توليد و ساخت چنين آثاري افتخار و ممارست مي‌کردم. از خداوند مي‌خواهم اين توان را براي من و سلامتي و طول عمر را براي او به‌وجود آورد تا بتوانيم آثار بيشتري از اين دست را براي مردم توليد کنيم.



وي افزود: ما موسيقي تعزيه را که بر مبناي موسيقي رديفي آوازي‌مان بوده از دست داده‌ايم و متاسفانه هيچ جايگزيني براي آن پيدا نکرده‌ايم. شايد اين آلبوم و بسياري کارهاي ديگر در اين زمينه، بتواند ذره‌اي از اين جاي خالي را پر کند و موسيقي مداحي ما بر پايه ترانه‌هاي اين‌سو و آن‌سوي آب‌ها قرار نگيرد؛ زيرا خود داراي اصالت و ريشه‌ها‌يي است که بايد بتوانيم آن‌ها بشناسيم.
در اين مراسم همچنين محمد اصفهاني به سخنراني پرداخت. وي گفت: من با محمدعلي کريمخاني در سال 64 به صورت کاملا اتفاقي آشنا شدم و سال‌هاي بعد که در راديو با مرحوم صبحدل همراهي مي‌کردم، هميشه اين دغدغه را داشتم که به‌نحوي ايشان را فرياد بزنم؛ زيرا احساس مي‌کردم ايشان شناخته نشده‌‌اند و حس مي‌کردم او را کشف کرده‌ام.
اصفهاني اظهار داشت: قريحه و تواني الهي در وجود ايشان هست که در آن‌ دوره، که همچون امروز رديف‌هاي موسيقي را نمي‌شناختند، توانست کريمخاني را کريمخاني ‌کند. اکنون ايشان بسيار استادترند؛ ولي آن فر هنوز هم با ايشان است. صدايي دارند با وسعت و حجم عجيب و غريب و روحيه‌اي دارند خطرپذير و خطرکننده. استاد کريمخاني در حوزه آواز درواقع يک پارتيزان است که دل شير دارد و کارهايي مي‌کند که قلب آشنايان با موسيقي ايران و آواز را تسخير مي‌کند.
وي افزود: ايشان يک پديده استثنايي‌اند و تنها تاسف من از اين است که خودشان نيز کمي در معرفي خودشان به جامعه کوتاهي داشته‌اند و کمي براي شناختنشان دير شد؛ زيرا استاد کريمخاني به اين دليل که مداح هستند و مداحان از موسيقي ابا دارند، کمي از نزديک شدن به موسيقي نگران بودند.



اصفهاني همچنين تاکيد کرد: مقدسات را وجه‌المصالحه مسائل کوچک قرار ندهيم. امام حسين(ع) يک واقعيت است که متجاوز از هزار سال در عزا و شادي با اين مردم و حتي مردمي که مسلمان هم نيستند، همدل و همخانه است. سعي کنيم ساحت اين کارها را از ساحت کلي شان تنزل ندهيم. از کليات عدول نکنيم؛ زيرا اساسا شأن هنر، عدم عدول از کليات است. موضوعاتي چون راستي، صداقت و خوبي را به مسائلي تنزل ندهيم که تاريخ مصرف دارند.



اصفهاني سپس قطعه‌اي کوتاه با موضوع عاشورا به‌صورت زنده و بدون موسيقي براي حاضران اجرا کرد. در طول برنامه نيز قطعاتي از آلبوم «ساقي سرمست» براي حاضران پخش شد.



کريمخاني نيز در اين مراسم با اشاره به مراسم تشت‌گذاري ويژه آذري‌ها که قرار بود پس از اين مراسم در آن شرکت کند، گفت: گاه از خود مي‌پرسم آيا لياقت اين کارها را داشته‌اي؟ اما ارباب، واقعا بزرگ است. خداوند به احترام اباعبدالله(ع) عاقبت همه ما را ختم به خير کند.
وي سپس قطعه شعري در مدح امام حسين(ع) و همچنين چند سطري از مثنوي عباس سجادي درباره اباعبدالله(ع) را براي حاضران خواند و بر سخنان اصفهاني درباره امام حسين(ع) و شأن آن حضرت تاکيد کرد.
در پايان اين مراسم که مختاباد، محمد سلماني شاعر، اهورا ايمان ترانه‌سرا، سيد قاسم ناظمي معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، سيدعباس سجادي مدير موسيقي سازمان، امير عبدالحسيني مدير هنرهاي تجسمي سازمان و سرپرست موزه امام علي(ع) و جمعي از اهالي هنر و رسانه نيز در آن حضور داشتند، از آلبوم «ساقي سرمست» ‌رونمايي شد.

گزارش تصويري رونمايي از آلبوم عاشورايي«ساقي سرمست»

نظر شما