جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۲
کد خبر: ۵۷۹۶۱
|
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۸
مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران با تهيه گزارشي تحت عنوان رنگ شهر بر تهيه «طرح جامع رنگ تهران» تاكيد كرد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، در اين گزارش از رنگ‌ها به عنوان زبان احساس شهروندان كه مي‌توانند باعث سرزندگي شهر شوند، نام برده شده و آمده است: رنگ‌ها از اركان مهم بيان هويت و خوانايي شهرها به شمار مي‌آيند. در اين ارتباط معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در خصوص عامل رنگ و نقش آن در ايجاد حس سرزندگي در شهر گفت: رنگ‌ها و به كارگيري مناسب آن‌ها به عنوان مظهري از پيوند بين انسان و محيط از ساده‌ترين و در عين حال موثرترين عوامل ايجاد شور و نشاط در جامعه محسوب مي‌شوند و در اين ميان رنگ‌هاي ترافيكي از اهميت ويژه‌اي برخوردارند.


رنگ‌ها هم بر سواره‌ها تاثير مي‌گذارند و هم بر پياده‌ها

 

جعفر تشكري هاشمي با اشاره به اين كه نمي‌توان رنگ يك شهر را پس از ساخت آن شهر بهبود بخشيد بلكه رنگ شهر بايد در زمان ساخت بناها و فضاهاي شهري برنامه‌ريزي و كنترل شود، اظهار كرد: تهران «شهري خاكستري» است و به منظور تقويت حس سرزندگي در شهر و شهروندان بايد به سمت «شهري رنگي» حركت كند.

 

وي با بيان اثرات رواني رنگ‌ها بر شهروندان، تصريح كرد: انتخاب رنگ بناها و عناصر فضاهاي شهري از جمله الِمان‌هاي ترافيكي، تاثير مستقيمي بر دل و جان هر بيننده اي و نيز بر روح و روان شهروندان بر جاي مي‌گذارد، چرا كه رنگ‌ها در جاي جاي شهر از جمله نماي ساختمان‌ها و ساير عناصر فضايي در شهر از جمله مبلمان شهري و امكانات و تجهيزات ترافيكي به كار مي‌روند.

 

معاون شهردار تهران با تاكيد بر تاثير حركت در ادراك رنگي از شهر، اعلام كرد: چه عابر پياده‌اي كه به آرامي در يك پياده‌رو قدم مي‌زند و چه راننده‌اي كه با سرعت بالا از يك بزرگراه عبور مي‌كند، هر دو تصاويري پي در پي از سيماي شهر را مي‌بينند كه به صورت متوالي پيش‌ روي آن‌ها قرار مي‌گيرد، هر چند سواره‌ها بسيار كمتر از پياده‌ها مي‌توانند جزييات مناظر شهري را درك نمايند. وي با تشبيه فضاي شهر به يك بوم نقاشي سه بُعدي، اضافه كرد: اين بوم عظيم همواره در حال حركت و رو به رشد است و به عبارتي همه افراد از سواره تا پياده هنگام حركت با سرعت‌هاي مختلف بنا بر نياز هر فضا بايد اين تداوم و پيوستگي را با تمام وجود حس كنند.


رنگ ها باعث سرزندگي شهر مي‌شوند

 

مهندس تشكري هاشمي با اشاره به اهميت ايجاد، حفظ و تقويت خوانايي و هويت تك تك عناصر شهري، اظهار كرد: رنگ از مهم‌ترين عناصري است كه مي‌تواند در تعريف فضا و خوانايي و فضاهاي شهري موثر بوده و از اغتشاش و از هم گسيختگي اين فضاها جلوگيري كرده و در هويت بخشي به شهر تاثير بگذارد.

وي با بيان اين كه تنوع رنگ‌ها فضا را متنوع و سرزنده مي‌كند، تصريح كرد: هر چه اين سرزندگي بيشتر باشد، حضور افراد در فضاهاي شهري و مشاركت جمعي آن‌ها در امور شهر بيشتر شده و در سلامت روحي و بهبود روحيه شهروندان تاثير مثبت بر جاي مي‌گذارد. معاون شهردار تهران با تاكيد بر اين كه حتي رنگ لباس عابران و رنگ بدنه خودروها نيز بر تعيين چهره رنگي شهر تاثيرگذارند، افزود: تركيب رنگ‌ها، شهر را خوانا، با هويت، سرزنده، شاد و زيبا مي‌كند و البته عناصر مختلفي در اين تركيب رنگي مي توانند موثر ‌باشند. اين مقام مسئول در پايان اين عناصر را به دو بخش طبيعي و مصنوعي تقسيم بندي و خاطرنشان كرد: عناصر طبيعي شامل رنگ پوشش گياهي و رنگ پوشش خاك و عناصر مصنوعي شامل بناهاي قديمي و جديد، عناصر متحرك شامل خودروها و آدم‌ها و عناصر ثابت شامل مبلمان شهري و الحاقات آن است، ضمن اين كه به اين عناصر کالبدي، عنصري غير كالبدي مانند نور را نيز بايد افزود.

 

تاكيد بر اقليم، فرهنگ و هويت محله‌اي در «طرح جامع رنگ»

بر اين اساس، در گزارش مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران با اعلام اين كه رنگ‌ها داراي خصوصيات اثربخشي در فضا مي‌‌باشند، آمده است: تاثير رنگ‌ها در درك فاصله، كمپوزيسيون رنگ‌ها و وزن اداراكي رنگ‌ها، سه عامل مهم در انتخاب رنگ است كه مي بايست در چهار سطح شهر يا منطقه، خيابان يا ميدان، بناهاي منفرد و نيز جزيياتي مانند در و پنجره و مبلمان شهري مورد توجه قرار گيرند. اين گزارش با بررسي اسلو (نروژ)، لندن (انگلستان) و تهران و مقايسه آن ها در زمينه تاثير رنگ‌ها در طراحي شهري هر يک از اين سه شهر، آورده است: عدم توجه به رنگ در طراحي شهري تهران با نا خوانايي، عدم هويت و كسالت فضايي همراه است و به عنوان نمونه در مسير بزرگراه ها تنها رنگ‌هايي كه به چشم مي‌آيند، رنگ خاکستري ساختمان‌ها و رنگ سبز فضاهايي است كه زير پوشش گياهي اند. گفتني است گزارش مذكور پس از شناخت عوامل موثر بر ادراك انسان از رنگ و عناصر رنگي شهرها، راهكارهايي را ارائه مي‌دهد كه مهم‌ترين آن‌ها تهيه «طرح جامع رنگ تهران» با توجه به موقعيت اقليمي، شرايط فرهنگي و هويت محله‌اي شهر تهران است كه منجر به جهت‌دهي و ديد كلان نسبت به موضوع رنگ مي‌گردد.

نظر شما