شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۸
کد خبر: ۵۸۰۸۲
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۵
پديده اينورژن مثل بي‌مهري به حمل و نقل عمومي استمرار دارد/
اين روزها پديده اينورژن يا وارونگي دما در شرايطي به عنوان ميهمان ناخوانده پايتخت، در اين کلان شهر جا خوش کرده و مردم را مورد بي مهري قرار داده که شهروندان تهراني ماه‌ها بلکه سال‌هاست به دليل عدم پرداخت مطالبات قانوني حمل و نقل عمومي که بر کاهش آلودگي هوا تأثير مستقيم دارد، مورد بي توجهي مسئولان قرار گرفته‌اند.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران، سيد جعفر تشکري هاشمي  معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران با تأکيد بر اين که راهکارهاي کاهش ترافيک به صورت مستقيم در بهبود کيفيت هوا موثر است، گفت: هر گونه تصميم‌گيري براي کاهش آلاينده‌هاي هوا مي‌بايست با دسترسي به اطلاعات مستند، منسجم و در عين حال قابل اطمينان در زمينه چگونگي وضعيت آلودگي هوا انجام شود.

وي افزود: بررسي دقيق و محلي آلودگي هوا از طريق ايستگاه‌هاي سنجش آلاينده‌ها در نقاط مختلف شهر تهران، از جمله راهکارهايي است که به منظور اندازه‌گيري استاندارد آلودگي هوا و پرهيز از غير واقعي جلوه دادن ميزان آلاينده‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي با اشاره به اين که اطلاعات غير واقعي در خصوص آلودگي هوا باعث عدم امکان تصميم‌گيري‌هاي صحيح و کارشناسي به منظور کاهش آلاينده‌ها مي‌شود، اظهار کرد: استانداردهاي روزانه بيانگر کيفيت واقعي هوا نيست بلکه مي‌بايست براي اين کار استانداردهاي سالانه نيز مورد استفاده قرار گيرند.

معاون شهردار تهران با بيان اين که شرکت کنترل کيفيت هواي تهران براي اولين بار به انجام اين کار اقدام کرده ، تصريح کرد: اين شرکت با بررسي داده‌هاي جمع‌آوري شده از 20 ايستگاه سنجش آلودگي هوا در 20 نقطه شهر تهران براي نخستين بار گزارشي را تحت عنوان «گزارش کيفيت هواي تهران در سال 90» تهيه و منتشر کرده است.

وي با اعلام اين که در گذشته منو اکسيد کربن مهم‌ترين آلاينده هواي تهران بود، اضافه کرد: گزارش مذکور نشان ‌دهنده اين  است که در حال حاضر مهم‌ترين آلاينده هواي تهران، ذرات معلق است که در دو اندازه کمتر از ده ميکرون و کمتر از دو و نيم ميکرون مورد اندازه‌گيري قرار مي‌گيرد.

تشکري هاشمي در مورد نتايج اندازه‌گيري آزبست موجود در هواي تهران طي سال 90 نيز گفت: اين ميزان در مرکز شهر و محورهاي پر ترافيک افزايش پيدا کرده و در خصوص وجود اين آلاينده در هواي تهران به ويژه در محدوده مرکزي شهر، از وضعيت استاندارد فاصله داشته است.

وي با تأکيد بر اندازه‌گيري و پايش هواي تهران در سال 90 از طريق ايستگاه‌هاي فعال سنجش آلودگي هوا افزود: در اين ايستگاه‌ها هر پنج آلاينده اصلي هوا شامل منو اکسيد کربن، دي اکسيد نيتروژن، دي اکسيد گوگرد، ذرات معلق و اُزن اندازه‌گيري مي‌شوند و علاوه بر اين، در برخي ايستگاه‌ها گروهي از ترکيبات آلي فرار نيز مورد سنجش قرار مي‌گيرند.

 

معاون شهردار تهران با اشاره به اين که هر چند توسعه صنعتي و پيشرفت فن‌آوري، دست‌آوردهاي متنوع و مختلفي را براي انسان‌ها و زندگي بهتر آن‌ها به ارمغان آورده، اظهار کرد: پديده آلودگي هوا نيز يکي از ره‌آوردهاي زندگي ماشيني است که با افزايش جمعيت، گسترش شهرنشيني و ازدياد مصرف سوخت‌هاي فسيلي، روز به روز بر شدت آن افزوده مي‌شود.

وي با بيان اين که امروزه نه تنها در تهران بلکه در بسياري از شهرهاي بزرگ دنيا به ويژه در کشورهاي در حال توسعه، انواع آلاينده‌ها از طريق وسايل نقليه موتوري، صنايع و منابع تجاري و خانگي در هواي شهرها تخليه مي‌شوند، تصريح کرد: غلظت بسياري از اين آلاينده‌ها در ساعات مختلف شبانه‌روز در تهران بسيار بالاتر از حد استاندارد است. 

تشکري هاشمي با تأکيد بر اين که به منظور رسيدن به وضعيت مطلوب کيفيت هوا، راهکارهاي کاهش و کنترل آلاينده‌ها مي‌بايست بيش از پيش مورد توجه و پيگيري قرار گيرد، اعلام کرد: توجه به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي و پيگيري اعتبارات مورد نياز به منظور تحقق اين مهم، شاه بيت برنامه‌هاي کاهش آلودگي هوا و بهبود کيفيت وضعيت هواست.

معاون شهردار تهران در پايان خاطرنشان کرد: هر چند پديده‌اي مانند اينورژن ممکن است چند روزي به عنوان ميهمان ناخوانده پايتخت باعث آزار شهروندان شود اما موضوعي که در تمام ايام سال آن‌ها را مورد آزار قرار مي‌دهد، بي توجهي مسئولان نسبت به سلامت ايشان از طريق عدم توجه به حمل و نقل عمومي و نيز عدم پرداخت مطالبات قانوني مردم تهران در اين حوزه است.

نظر شما