جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۹
کد خبر: ۵۸۴۴۲
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۵
گزارشي از جشن تولد يك پهنرمند تئاتر/
مرکز هنرهاي نمايشي حوزه هنري، طي برپايي محفلي، شصت‌وهشتمين سالگرد تولد محمود عزيزي؛ هنرمند پيشکسوت تئاتر را جشن گرفت و از خدمات ارزنده‌ تاجبخش فناييان، به عنوان يکي از هنرمندان نسل اولي تئاتر حوزه هنري تقدير کرد.

به گزارش و به نقل از روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي، اين محفل شب گذشته؛ 25آذرماه 1391؛ با حضور تني چند از هنرمندان و فرهيختگان برجسته‌ي تئاتر کشور در حوزه هنري برگزار شد. دکتر محمود عزيزي، دکتر تاجبخش فناييان، دکتر رحمت اميني، دکتر حسن دولت‌آبادي، دکتر سعيد اسدي، دکتر محمدحسين ناصربخت، دکتر محمدعلي خبري، دکتر حميدرضا افشار، امير دژاکام، مريم معترف، شکرخدا گودرزي، بهزاد صديقي، سيد جواد روشن و عليرضا خمسه از جمله مهمانان حاضر در اين محفل بودند.   

 

در ابتدا، حسن دولت‌آبادي؛ مسئول دفتر تئاتر کودک مرکز هنرهاي نمايشي حوزه هنري؛ ضمن خير مقدم به مهمانان، تولد دکتر محمود عزيزي را تبريک گفت و اظهار داشت: مرکز هنرهاي نمايشي حوزه هنري تصميم دارد هر چند وقت يکبار با برگزاري محفلي دوستانه، هنرمندان تئاتر را گرد هم آورد تا در اين گردهمايي، علاوه بر تجديد خاطرات، هم‌انديشي‌هاي دوستانه‌اي هم انجام شود. اين محفل به بهانه‌ي جشن تولد دکتر عزيزي و به جهت تقدير از دکتر فناييان به عنوان هنرمندي که از اولين بنيانگذاران تئاتر حوزه هنري بوده برپا شده است.  

 

در ادامه محمود عزيزي ضمن تشکر از مرکز هنرهاي نمايشي حوزه هنري گفت: سال‌ها قبل در زير زمين همين ساختمان حوزه هنري خيلي هنرمندان براي کار تئاتر جمع مي‌شدند كه برخي از همان هنرمندان امشب اين‌جا حاضر هستند و البته جاي خيلي‌ها هم خالي ست. تشكر مي‌كنم از حوزه هنري كه شرايطي را فراهم کرد تا ديداري تازه شود.  

 

وي افزود: اميدوارم فعاليت تئاتر، در هر جايي و با هر نامي همچنان مستمر و پويا و پابرجا باشد چراكه ثمرات كار تئاتر قابل مقايسه با هيچ فعاليتي نيست. به قول آقاي فناييان همه مشاغل، عشاقاني دارد و عشق ما نيز تئاتر است. خيلي‌ها سعي دارند با تيربار اين عشق را بزنند اما ما همچنان سپر به‌دست، در مقابل آماج مخالفان عشق، مي‌ايستيم.

 

سپس رحمت اميني؛ رييس مرکز هنرهاي نمايشي حوزه هنري؛ با خوشامدگويي به هنرمندان و مهمانان ضمن بيان گزارشي از عملکرد مرکز تحت مسئوليت خود، اظهار داشت: فرصت برگزاري اين محفل دوستانه، توسط مركز محافل و جشنواره‌هاي حوزه هنري ايجاد شد تا با دوستان تئاتري دور هم جمع شويم و ديداري تازه كنيم تا فقط ديدارهاي ما به مراسم‌ رسمي و اداري ختم نشود. از اين رو انتظار ندارم در اين جلسه، بحث‌هاي جدي‌اي صورت گيرد اما در دل همين بحث‌هاي خودماني هم مي‌شود بسيار از تجربه‌ها ياد گرفت و آموخت.  

 

وي همچنين ادامه داد: جا دارد يادي کنم از دكتر كشن فلاح که جايشان بسيار خالي است. ايشان به دليل مشغله‌هايي که در دبيرخانه‌ي جشنواره‌ي تئاتر فجر داشتند، فرصت حضور پيدا نکردند اما تقريبا هر هفته با ايشان ديدار دارم و از راهنمايي‌ها و کمک‌هاي ايشان نهايت استفاده را مي‌برم.  

 

تاجبخش فناييان نيز ضمن تبريک تولد دکتر عزيزي طي سخناني گفت: خيلي خوشحالم كه شرف و مهرباني و شعور دكتر اميني و دوستانشان باعث برگزاري چنين محفلي شده است که به اقتضاي حرفه و جايگاه هنر، صرفا محفلي نيست كه فقط دست بزنيم و بخنديم. حتما يك برنامه‌ي متين‌تر و هدفمند‌تري را برپايه‌ي اين جشن تولد مي‌خواهيد ترتيب بدهيد كه اين خيلي خوب است.  

 

اين استاد پيشکسوت دانشگاه، همچنين داشتن دستور جلسه براي برپايي چنين جلساتي را مفيد دانست و خاطرنشان کرد: خوب است هميشه با دستور به چنين جلساتي بياييم. اگر بتوانيم دستور جلسات پيش‌رونده را طراحي كنيم- نه دستور جلسات تكراري كه 30 سال است تکرار مي‌شوند و نتيجه‌اي هم ندارند- آن وقت برپايي اين محافل بسيار مفيدتر خواهد بود. ضمن اين‌که قبل از آن بايد ببينيم چه چيز مي‌خواهيم تا براي آن استراتژي طراحي شود و به دنبال آن يك تاكتيك تعريف شود و نتيجه‌ي آن را به صورت مكتوب به دست همگان برسانيد. اگر بتوانيم كار را به جايي برسانيم كه بر اساس اين سياستگذاري‌ها، بتوان آينده را پي‌ريزي كرد آن وقت موفق بوده‌ايم. 

   

حميدرضا افشار نيز سپس رشته‌ي سخن را در دست گرفت و ضمن ابراز ارادت و احترام به آقايان عزيزي و فناييان، گفت: حضور تئاتر حوزه هنري يه عنوان مركزي آلترناتيوي- البته مثبت- در مقابل اداره كل هنرهاي نمايشي باعث ايجاد حس رقابت و نيز پيشرفت است که خوب است اين حس همواره وجود داشته باشد. از سوي ديگر، از قديم جواناني كه نمي‌توانستند از طريق اداره كل هنرهاي نمايشي جذب تئاتر شوند با همدلي و رفاقتي كه در حوزه هنري وجود داشت و دارد، ‌توانسته‌اند وارد بدنه‌ي تئاتر شوند. اين اتفاق، مزين امتنان است. اميدوارم اين حركت در حوزه‌ي پژوهش تئاتر هم اتفاق بي‌افتد.

   

شکرخدا گودرزي نيز با تبريک تولد دکتر عزيزي اظهار داشت: اگر حوزه هنري آن هدفمندي خود را براي تعيين جايگاه نمايش فارغ از صف‌بندي‌هاي سياسي به خوبي تعيين نمايد و سعي داشته باشد براي نمايش ايراني، ديدگاه تببين نمايد، دستاوردهاي ويژه‌تري خواهد داشت. اميدوارم اين محافل به تببين اين ديدگاه كمك نمايد.   

 

بودجه تئاتر ايران شرم‌آور است

  

همچنين امير دژاكام هم در ادامه نشست گفت: در هرجا باشيم و در هر نهاد و ارگاني، وقتي تئاتر کار مي‌کنيم يعني، با هم مرتبط هستيم و از هم تاثير مي‌گيريم. بياييد يك بار براي هميشه با اتحاد کامل، براي كمبود بودجه‌ي تئاتر، شديدا اعتراض كنيم. بودجه تئاتر ايران شرم آور است. بودجه يك فيلم سينمايي فاخر گاهي از اندازه كل بودجه‌ي تئاتر كشور بيشتر است. الان مهم‌ترين مسئله اين است كه در مقابل اين موضوع واكنش نشان دهيم.

  

وي سپس افزود: نكته‌ي دوم اينکه تا وقتي تئاتر در همه‌ي فضاهاي شهري، اجرا نشود موفق نخواهيم بود. تئاتر بايد در تمام فضاها اجرا شود و بعد به سالن‌ها برود. متاسفانه تئاتر در محدوده سالن‌هاي تئاتر قرنطينه شده است. بايد از سالن‌ها بيرون بياييم تا همه تئاتر را بشناسند.  

 

ناصر بخت نيز در ادامه‌ي نشست پيشنهاد داد: خوب است در اين محافل صميمي، كارهايي را كه انجام داده‌ايم و يا در حال انجامش هستيم را بياوريم و از دوستان نظر و راهنمايي بگيريم. البته اگر محفل داراي دستور جلسه رسمي باشد بد نيست اما فكر مي‌كنم اگر اين فضاي صميمي را صميمي‌تر نگه داريم بهتر باشد.   

 

تئاتري بدون محور آموزش!

 

عليرضا خمسه؛ بازيگر قديمي و طناز تئاتر نيز طي سخناني عنوان داشت: در تئاتر ما محور آموزش جدي گرفته نمي‌شود. و چون جدي گرفته نمي‌شود به تبع آن با مشکلاتي در بدنه‌ي تئاتر مواجه مي‌شويم. سالها تلاش كرديم چيزي به اسم تئاتر كودكان در اين كشور جا بي‌اندازيم که نشد. اگر تئاتر از مهدكودك‌ها آغاز نشود و فقط آموزش تئاتر به دانشگاه‌ها منوط شود، اين روند، خيلي راه‌گشا نخواهد بود.

 

خمسه همچنين با يادآوري برگزاري جشنواره‌ي پانتوميم در دهه‌ي هفتاد در حوزه هنري، پيشنهاد داد اين جشنواره دوباره راه‌اندازي شود.  

مريم معترف؛ مدير خانه نمايش؛ نيز از کمبود سالن‌هاي تئاتر گلايه کرد و توصيه کرد براي ساخت سالن‌هاي جدي تئاتر، همت ويژه‌اي گمارده شود.   

 

جايگاه تئاتر امروي از بين رفته

 

در ادامه، محمدعلي خبري؛ مدير پژوهش هنر پژوهشكده‌ فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهي؛ در سخنان کوتاهي اظهار داشت: جايگاه تئاتر امروزه از بين رفته است. در حوزه‌ي آموزش و پرورش بايد توجه بيشتري به فرهنگ و هنر، به ويژه تئاتر شود. موضوع اينجاست که چون توجه لازم صورت نگرفته، تئاتر امروز ما دچار مشكلات شده است. به نظر من بايد كاركردهاي هنر را به دست خود هنر بدهيم تا بسياري از مشكلات حل شود.  

 

دكتر سعيد اسدي نيز بعد از تبريک تولد عزيزي در سخناني گفت: جامعه‌ي تئاتري بايد يك باز‌انديشي در مورد خودش داشته باشد. اين روزها خيلي مي‌بينيم كه فرهنگ منفعت‌طلبي در حال رسوخ است و نسل جوان فكر مي‌كند يك مسابقه‌ي ناجوانمردانه‌اي در بدست‌ آوردن همين مختصر امكانات وجود دارد. اين قضيه ما را به جنگ بدي كشانده است. متاسفانه با رفتار منفعت‌طلبانه‌ي برخي، اخلاق ناديده گرفته مي‌شود.  

 

در پايان سخنان مهمانان، محسن مومني شريف؛ رييس حوزه هنري؛ با حضور در جمع هنرمندان ضمن تبريک تولد عزيزي، هديه‌اي به رسم يادبود تقديم ايشان کرد و با اهداي لوح سپاس، از تاجبخش فناييان تقدير کرد.

نظر شما