جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۹
کد خبر: ۵۸۵۸۰
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۵
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ديدار با وزير مبارزه با مواد مخدر افغانستان گفت: وضعيت مرزهاي ايران و افغانستان نسبت به مرزهاي پاکستان امن‌تر است به گونه‌اي كه 30 درصد ترانزيت مواد مخدر به ايران از كشور افغاستان و 70 درصد مابقي از پاكستان انجام مي‌شود.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ مصطفي محمدنجار در اين ديدار كه در محل دفتر مطالعات وزارت امور و در حاشيه ششمين اجلاس وزراي ابتکار سه‌جانبه برگزار شد، با بيان خبر فوق گفت: تردد قاچاقچيان به واسطه همکاري‌هاي مرزي دو كشور کاهش يافته‌ و فضا براي فعاليت آنان ناامن شده است اما لازم است تا هر دو طرف در جهت تقويت همکاري‌هاي مرزي تلاش بيشتري كنند.

 

دبيركل ستاد تاكيد كرد: همکاري‌هاي دو کشور بايد در جهت گسترش روابط دوجانبه و تقويت ساختارهاي همکاري چندجانبه به ويژه ابتکار سه جانبه تعميق پيدا کند.

 

محمدنجار گفت: با اينكه كشور افغانستان امسال بخشي از مزارع كشت خشخاش خود را امحا كرد اما هنوز هم فشار تهيديد مواد مخدر در كشور ايران است.

 

وي ادامه داد: دو كشور توافقات خوبي را در قالب همکاري‌هاي دوجانبه داشته‌اند و در راستاي اين توافقات که مربوط به سال 89 تاکنون است، همکاري‌ها به‌ويژه در زمينه‌هاي آموزشي از جمله آموزش پزشکان افغان در سه دوره و آموزش پليس‌هاي مبارزه با مواد مخدر افغانستان در دو نوبت به‌خوبي انجام شده و در مجموع همکاري‌هاي مرزي با انجام ملاقات‌هاي دوجانبه رضايت بخش است و در عين حال لازم است تا باز هم اين همكاري‌ها تقويت شوند.

 

اين مقام مسوول در ستاد افزود: بايد طوري عمل کنيم که هنگام خروج نيروهاي غربي از افغانستان در سال 2014، ساختارهاي همکاري ما بتواند جلوي هرگونه تهديد از ناحيه تروريست و افراطي‌گري را بگيرد، هر چند که ارزيابي ما از عملکرد نيروهاي غربي به رهبري آمريکا در افغانستان منفي است و اين نظر در اکثر محافل بين‌المللي مطرح و تاييد مي‌شود.

 

محمدنجار گفت: ايران وضعيت و تردد قاچاقچيان را در مسيرها با دقت‌ رصد مي‌کند و گزارش‌ها حاکي از افزايش فعاليت ترددها در استان‌هاي فراه و نيمروز است که بايد دولت افغانستان اقدامات لازم و موثري را در اين رابطه انجام دهد.

 

وي در پايان با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران هميشه در کنار دولت مرکزي افغانستان است،‌ خاطر نشان کرد: در ابعاد همکاري‌هاي امنيتي ميان دو کشور و در مبارزه با مواد مخدر اين کمک‌ها و همکاري‌ها بايد در هر حال تقويت شود.

 

افغانستان خواستار كمك از ايران براي معيشت جايگزين در منطقه فراه است

همچنين ضرار احمد مقبل عثماني وزير مبارزه با مواد مخدر افغانستان در اين ديدار از کاهش 45 درصدي توليد مواد مخدر در اين کشور در سال جاري خبر داد و گفت: کشور افغانستان در راستاي مبارزه با مواد مخدر بخشي از مزارع کشت خشخاش را منهدم کرد و بخش ديگري را نيز براي انهدام در دست برنامه‌ريزي دارد.

 

وي افزود: ‌در حال حاضر يک ميليون معتاد در کشور افغانستان وجود دارد که اميدواريم با کمک کشورهاي ديگر به ويژه ايران بتوانيم اين آمار را کاهش دهيم.

 

وزير مبارزه با مواد مخدر افغانستان در ادامه، خواستار کمک ايران به کشور افغانستان براي معيشت جايگزين در منطقه فراه شد و گفت: يکي از مهمترين مناطقي که در افغانستان محل تجمع مواد مخدر است منطقه گردجنگل است که آمادگي داريم با همکاري مشترک ايران، پاکستان و افغانستان، عمليات مشترک در آنجا صورت بگيرد، چرا كه مقادير قابل توجهي از مواد مخدر در آن منطقه وجود دارد.

 

مقبل با بيان اينکه افغانستان با تعداد زيادي از باندهاي مافياي قاچاق مواد مخدر برخورد کرده است، تصريح کرد: قانون جديدي در اين کشور تصويب شده که بر اساس آن، مزارعي که داراي کشت خشخاش هستند، توسط دولت افغانستان مصادره خواهند شد.

 

وي با بيان اينکه در حال حاضر افغانستان 25 پاسگاه را در آن کشور تجهيز کرده است، گفت: تعداد ديگري نيز در دست احداث داريم كه اميدواريم با همکاري‌ دو جانبه پاسگاه‌هاي ديگري را احداث كنيم.

 

مقبل در پايان با بيان اينکه افغانستان همچنان بر ادامه همکاري با ايران و عضويت در ابتکار سه جانبه تاکيد دارد، اظهار داشت: اين اجلاس مي‌تواند كمك خوبي در مبارزه و مقابله با مواد مخدر، ترك اعتياد معتادان افغاني، معيشت جايگزين و اقدامات آموزشي باشد.

نظر شما