پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۸
کد خبر: ۵۸۷۴۴
|
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۸
همشهري معماري ويژه پاييز منتشر شد/
شماره بيستم همشهري معماري ويژه پاييز 91 با مطالبي متنوع در حوزه معماري و شهرسازي، به‌تازگي منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، فصلنامه معماري و شهرسازي گروه مجلات همشهري که در هر شماره در دو بخش منتشر مي‌شود، در شماره ويژه پاييز به مباحث متنوعي پرداخته است که از آن جمله مي‌توان به فضاي سبز دره بزرگراه مدرس، راه‌هاي امن براي رسيدن به مدرسه، معماري در کنار رود، فستيوال جهاني معماري 2012 در سنگاپور، کيفيت فضا در معماري، ميراث معماري معاصر و معماري در سيزدهمين دوسالانه ونيز اشاره کرد.

همشهري معماري همچنين در اين شماره به پروژه ساختمان اداري «پي‌يرويو» در استان «ارو» فرانسه پرداخته که اثري با طرحي درخت‌گونه از زاها حديد، معمار مشهور عراقي‌الاصل، است. آراز مهراني در گزارشش درباره اين ساختمان نوشته است: «پي‌يرويو ساختماني آينده‌نگرانه باهندسه‌اي منحصربه‌فرد دارد؛ هندسه‌اي که با ترکيب لايه‌هاي بتني سفيد رنگ و شيشه‌هاي سبز يادآور ترکيبي درخت‌گونه شبيه «درخت دانش» است؛ درختي که به‌صورت افقي روي زمين قرار گرفته است.»

بخشي ديگر از فصلنامه پاييز همشهري معماري، به افتتاح دومين سازه معاصر و بخش هنرهاي اسلامي موزه لوور اختصاص دارد. آيدا ميرشاهي در مطلبي با عنوان «پلي ميان جهان اسلام و دنياي غرب» به بررسي طرح اجراشده بليني وريچيوتي در بخش هنر اسلامي موزه لوور پرداخته و مخاطب را با جوانب مختلف اين طرح، آشنا مي‌کند.

ميرشاهي در بخشي از اين مطلب نوشته است: «بناي بخش اسلامي با هيئت فوتوريستي و در عين حال شرقي خود، شکل يک چادر در باد، يا نوعي خيمه را القا مي‌کند که در هوا معلق است و با زمين هيچ تماسي ندارد. عدم تماس و شناور بودن در فضا، تعلق بنا به جناح ويسکونتي که در آن قرار گرفته را نفي مي‌کند.» اين کارشناس ارشد فلسفه هنر همچنين در مطلبي ديگر با عنوان «جايي براي سکونت روح» به بررسي نقش فلسفه فکري زومتر در اثر حمام آبگرم والز پرداخته است.

«خانه چهل خشت اروميه» نوشته عليرضا مشهدي‌ميرزا، «تناقض و همگوني» نوشته ليدا الماسيان و شاهين حيدري، «مرگ يک اثر جوان» نوشته مهدي بخش زاده از ديگر مطالب درج شده در اين شماره همشهري معماري‌‌اند.

در اين شماره همچنين گزارشي از مسابقه بورس تهران و داوري آن با عنوان «کالبدي براي بورس تهران» و در ادامه آن، مطالبي درباره سه طرح‌ برگزيده اين مسابقه با عنوان «بازگويي عمودي بازار سنتي» نوشته افشين فرزين و آلخاندرو آراونا، «بادگيرها مي‌چرخند» نوشته هادي تهراني و سام تهرانچي و «باغ تخت» نوشته نسرين سراجي و مهدي بخشي‌زاده منتشر شده است.

پرونده همشهري معماري در شماره پاييزي آن نيز به تام مين اختصاص دارد و حاوي مطالبي چون «درس‌گفتاري از تام مين/معماري پيوستار و عظمت تکنيکي»، «نگاهي به چند اثر تام مين/به دنبال تماميتي پيوسته»، «تحليلي بر جانمايه معماري تام مين/معماري يکپارچه»، «در جستجوي عوامل موثر در شکل‌گيري هويت معماري مين/تغليظ مفهومي و راديکاليسم ساختاري»، «گزارش روزنامه کرنل ديلي سان از چهار اثر تام مين/ديالکتيک ايده و ساخت» و «درباره ساختمان دانشگاه کوپر يونيون نيويورک/فتح پارادايم پيچيدگي با ساخت يک زيست ماشين شهري» است.

بخش معماري ايراني اين نشريه نيز به مجموعه ورزشي آزادي پرداخته است و در بخش معماري جهان مطالبي را درباره معماري و شهرسازي در سوريه و طرح پيشنهادي گردشگاه آبي رودخانه شرقي منهتن مي‌خوانيم. گفت‌ؤگو با بهرام شکوهيان درباره زندگي معمارانه‌اش و تصاويري از اسکيس‌هاي اين معمار، بخش‌هاي گفت‌وگو و اسکيس اين فصلنامه را پوشش مي‌دهد و بخش تهرانشهر معماري همشهري نيز به باغ موزه دفاع مقدس تهران اختصاص دارد.

شماره 20 فصلنامه همشهري معماري ويژ پاييز 91 در 184 صفحه گلاسه رنگي و مصور در قطع خشتي بزرگ منتشر شده است و با قيمت 5000 تومان عرضه مي‌شود.

نظر شما