جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۹
کد خبر: ۵۸۸۰۴
|
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۶
طلايي درنشست "ميراث داران و ميراث خواران انقلاب اسلامي" /
رئيس کميسيون فرهنگي ، اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران گفت : حاصل نگاه هاي روشنفکري غير ديني کاهش جامعه اصيل و روستايي به 30 درصد و افزايش 38 درصدي طلاق در 5 سال اول زندگي است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران مرتضي طلايي در نشست "ميراث داران و ميراث خواران انقلاب اسلامي" همراه با نقد و بررسي کتاب آموزه هاي سياسي قيام عاشورا و حماسه 9 دي که در باشگاه دانشجويان دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: از نگاه من ميراث داران کساني هستند که خودشان را براي اهداف متعالي انقلاب مي خواهند و ميراث خواران کساني هستند که اهداف متعالي و انقلاب را براي خودشان مي خواهند .


وي با بيان اينکه حماسه 9 دي حماسه اي نبود که براي اولين بار در کشور روي دهد و ما در تاريخ پيشينه هاي فراواني همانند 9 دي داشته ايم و بدون شک در آينده نيز چنين حماسه هايي را در صحنه هاي گوناگون خواهيم داشت، خاطرنشان کرد: ما از انقلابي سخن مي گوييم که ريشه در حوزه هاي ديني و فرهنگ عاشورا دارد و فلسفه وجودي آن فراهم کردن شرايطي است تا انسان بتواند سير تکاملي خود را طي کند.


طلايي ادامه داد : از اين منظر حماسه 9 دي در واقع تجلي اراده حق و ظهور و بروز تمام قد حق در مقابل جريان باطل است .


رييس کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر با خاطرنشان کردن اين مطلب که از بدو پيروزي انقلاب اسلامي ما شاهد جريان هاي گوناگوني بوديم که در مقابل انقلاب ما قرار داشتند، بيان کرد : عموما اين جريانات رويکردشان مقابله با اسلام ناب محمدي بوده است .


عضو شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينکه عموما در بزنگاه هاي تاريخي و نهضت هاي صد سال اخير در کشورمان مانند مشروطه خواهي و يا نهضت جنگل اين روشنفکران بودند که اين جريانات را به انحراف کشاندند، افزود : حتي در زمان پيامبر، رويداد غدير و مسئله جانشيني نيز بحث قدرت طلبي و نقش خواص بود که اسلام را با مشکل روبه رو کرد و امامت که حق حضرت علي (ع) بود به بهانه هاي واهي از ايشان گرفته شد .


وي با تاکيد اينکه نبود شناخت و دانايي و بصيرت در خواص جامعه و جريان روشنفکري که مباني ديني در آن ديده نشده، موجب مشکلات جامعه مي شود، عنوان کرد: محصول اين نگاه ها بود که امروز جامعه اصيل و روستايي ما به 30 درصد کاهش رسيده و جمعيت مصرف کننده شهرها افزايش يافته و متاسفانه طلاق در نسل معاصر در 5 سال اول زندگي به مرز 38 درصد رسيده است .


عضو شوراي شهر تاکيد کرد : اتفاقي که در 9 دي افتاد اين بود که مردم خودشان قهرمان تاريخ خودشان شدند . مردم يک حماسه خلق کردند و خود آغاز گر لبيک گويي بودند . اين ها کليد واژه هاي برجسته 9 دي است.


وي با اشاره به اينکه ما در سال 78 نيز مانند سال 88 اعتراضاتي را شاهد بوديم که آن زمان نيز توسط خود مردم جلوي آن حوادث گرفته شد، گفت : اما اين بار در 9 دي مردم به دليل اهانت هايي که به باورهايشان شده بود و هتک حرمت روز عاشورا غيرت ديني اشان را جريحه دار کرد و به ميدان آمدند.


عضو شوراي شهر با اشاره به فرموده مقام معظم رهبري مبني بر اينکه دانشگاه ها بايد کرسي آزاد انديشي داشته باشند و انتظار رهبري از دانشجويان اين است که پديد آورنده بصيرت در جامعه باشند، عنوان کرد : از اين منظر حماسه 9 دي استمرار ولايت مداري است .


وي با تاکيد اينکه شاخص هاي حماسه 9 دي، ولايت مداري، فعال بودن و به روز بودن در مسائل جامعه ، اميدوار بودن، بصيرت و دانايي بوده است، افزود : عمق فرهنگ عاشورايي در وجود مردم در حماسه 9 دي تجلي پيدا کرد . محرم دو بال دارد يک بال عشق و محبت به امام حسين که با سوگواري در اين ايام به انجام مي رسد و بال ديگر آن معرفت است که در حماسه 9 دي مردم به واسطه اين معرفت حضور يافتند . اين حرکت يک حرکت صد در صد خود جوش بود که در تمام نقاط کشور به يکباره همچون معجزه اي روي داد.


طلايي در بخش ديگري از سخنانش با مطرح کردن اين سئوال که آيا مي توانيم تضمين کنيم که در آينده انقلاب ما مجددا دچار عارضه اي نخواهد شد ، تصريح کرد: بر آورد من اين است که بايد منتظر آن باشيم چرا که ميراث خواران انقلاب دست بردار نيستند. بلکه اين بار پيچيده تر و عميق تر براي مصادر انقلاب به ميدان مي آيند .


وي افزود : آن ها بر اين باور بودند که اين انقلاب در محرم به پيروزي رسيد و در عاشورا به اوج خود دست يافت پس از اين محرم مي توانيم براي مقاصد خود بهره جوييم در حاليکه غافل از اين بودند که مردم ما حواسشان جمع است .


عضو شوراي شهر تاکيد کرد: امروز جوان دانشجوي مسلمان و ولايت مدار ما بايد براي انتقال فرهنگ عاشورا و 9 دي در جامعه با توجه به شرايط محيطي و زماني خود بکوشد .


رئيس کميسيون فرهنگي شوراي شهر با اشاره به جملاتي از آيت الله بهجت مبني بر اينکه " ما آمده ايم زندگي کنيم تا قيمت پيدا کنيم نه اينکه با هر قيمتي زندگي کنيم" ، اظهار کرد: امروز انقلاب ما بر 3 اساس اصول، ساختارها و رفتارها و عملکردها امتداد يافته است که در بحث اصول و ساختارهاي آن حرفي نيست اما بايد در موضوع عملکرد مسئولين نقد وجود داشته باشد که اين مهم نيز بايد در دانشگاه ها به انجام رسد و براي موضوع گفتمان دهه چهارم که گفتمان پيشرفت در جامعه است نشست ها، همايش ها و فراخوان هاي لازم به انجام رسد . ما نيز در کميسيون فرهنگي شوراي شهر پشتيباني لازم را از اين برنامه هاي دانشجويي به طور قطع به عمل مي آوريم چرا که اين اقدام را اداي دين خود به انقلاب اسلامي مي دانيم.

نظر شما