جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۹
کد خبر: ۵۹۱۳۸
|
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۹
گفته‌ها و ناگفته‌هاي جشنواره عمار از زبان کارشناسان/
بسياري از اهالي فرهنگ جشنواره عمار را آغازي اميدبخش مي‌دانند؛ اما قرار نيست اين جشنواره وظايفي را که مديران منفعل فرهنگي زمين گذاشته‌اند، يک تنه به دوش بکشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي شهر، دومين جشنواره‌ مردمي فيلم عمار با معرفي برگزيدگان بخش مسابقه به کار خود پايان داد. اين جشنواره به همت سازمان مردم‌ نهاد «دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي» برگزار شد و توانست با شرکت 300 فيلم کوتاه، بلند، مستند، داستاني و پويانمايي، نسبت به نخستين دوره‌ پيشرفت چشمگيري داشته باشد. بسياري از اهالي فرهنگ و هنر اين جشنواره را شروعي اميدبخش براي فيلم‌سازان جوان مي‌دانند.

 

جاي عمار خالي بود

لاله افتخاري، عضو کميسيون فرهنگي مجلس، در مقايسه اين جشنواره با فيلم فجر گفته است: برگزاري جشنواره عمار، به منظور جبران کم‌کاري جشنواره فيلم فجر در توليد آثاري با اهداف و ارزش‌هاي انقلاب ضروري است. جشنواره فجر، با نام فجر، خيلي بيگانه است؛ به طوري که باعث شده وزير ارشاد را مورد انتقاد قرار دهم. در جشنواره فجر مسئله‌ دفاع مقدس، جانبازان‌، سرداران و خانواده‌هاي شهدا، آن گونه به تصوير کشيده شد که مورد پسند دشمنان است.

 

وي معتقد است: جشنواره فجر در اين مدت، از مسير اصلي خود منحرف شده است. حجاب و عفاف، احکام اسلامي، روحانيت، نيروي انتظامي و بسيج از جمله مفاهيمي هستند که در جشنواره فجر مورد بي‌مهري و اهانت قرار گرفته است. ارزش‌ها و دستاوردهاي انقلاب هيچ‌گاه در جايگاه‌ اصلي خود جلوه نکرده‌اند. در اين مدت جاي جشنواره عمار خيلي خالي بود.

 

جشنواره عمار راهي براي سوژه‌يابي سينماست

سيد‌عليرضا سجادپور، مديرکل اداره ارزشيابي و نظارت معاونت سينمايي وزارت ارشاد، گفته است جشنواره عمار با اينکه جشنواره‌اي دو ساله است؛ بيش از دو سال از خود رشد نشان داده و برخي محصولات آن در دو حوزه به ما اميد مي‌دهد؛ نخست پيدا کردن استعدادهاي تازه‌اي که در آينده نزديک استعدادهاي سينماي ايران خواهند شد و دوم يافتن محصولات و سوژه‌هايي که مي‌توانند خميرمايه محصولات بلند سينمايي شوند.

 

به اعتقاد وي برخي از آثار بخش انيميشن با موضوعات کوچک‌شان مي‌توانند موضوع يک محصول فاخر شوند و با بازيابي هويت ملي و ايجاد اميد در نسل جوان و نوجوان به حفظ ارزش‌ها کمک کنند.

 

عمار متفاوت از ديگر جشنواره‌هاست

شفيع آقامحمديان، مديرعامل مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي نيز درباره دومين جشنواره عمار گفته است: سينماگراني که در عمار ديدم، مي‌توانند حرکتي نو در سطح سينماي کشور به لحاظ محتوا به وجود بياورند. يک سينماگر هستم و دوست دارم ببينم دوستان جوان در جشنواره عمار چه کار کرده‌اند. تا آنجايي که مي‌دانم برنامه‌هايي که دوستان ترتيب دادند و فيلم‌هاي جشنواره متفاوت از ديگر جشنواره‌هاست.

 

عمار، طلوع دوباره‌اي بر غروب ظلماني سينماي افسرده

علي عبدي معتقد است دومين جشنواره عمار نيز همچون سال گذشته در غربت و مظلوميت برگزار شد. وي مي‌گويد: اما اين غربت ظاهري مانع از آن نمي‌شود که جشنواره عمار را يکي از بزرگترين تحولات هنري – فرهنگي انقلاب اسلامي در سال‌هاي پس از فتنه 88 ندانيم. جشنواره‌اي که در متن و بطن خود مي‌تواند آينده «سينماي انقلاب اسلامي» (و نه سينماي ايران!) را رقم بزند و طلوع دوباره‌اي بر غروب ظلماني سينماي افسرده و بيمار امروز ايران باشد.

 

قرار نيست عمار وظايف مديران منفعل فرهنگي را انجام دهد

وحيد جليلي، مسوول دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي، اما بر بي‌توجهي مسوولان فرهنگي و جريان روشنفکري حاکم بر فضاي سينما با اين جشنواره تکيه دارد و معتقد است: جشنواره عمار يک مثال نقض است براي تمام حرف‌هايي که تا به حال مي‌زده‌اند. مي‌گفتند بچه حزب‌اللهي که هنر ندارد. اصلاً در عرصه‌ سينما بچه حزب‌اللهي نداريم. حالا به يک‌باره 300 اثر بيايد، خوب تمام دروغ‌هايي که سعي مي‌کردند به مخاطبان بگويند، زير سوال مي‌رود. بنابراين انگيزه‌اي ندارند که اين جشنواره را پوشش جدي دهند.

 

وي افزود: عمار قرار نيست وظايفي را که مديران منفعل فرهنگي کشور زمين گذاشته‌اند، همه را يک تنه به دوش بکشد. اين جشنواره صرفا يک نشانه است، يک مثال است براي اينکه نشان دهد هنر انقلاب اسلامي عليرغم تلاش‌هاي جريان روشنفکري و علي‌رغم ناکارآمدي‌ها و ناهنجاري‌هايي که در مديريت فرهنگي جمهوري اسلامي وجود دارد، هنوز نمرده است. يعني با وجود همه‌ تلاش‌هايي که مديران منفعل و روشنفکري معاند براي نابود کردن جريان فيلم‌سازي اسلامي کرده‌اند و موفقيت‌هاي بزرگي هم به دست آورده‌اند، ولي نتوانسته‌اند چراغ هنر و سينماي انقلاب را خاموش کنند. جشنواره عمار هم باشد يا نباشد آن جريان وجود دارد. جشنواره عمار تلاش مي‌کند که در اين فضاي ظالمانه‌ رسانه ضريب دهي به مسائل فرهنگي کشور که در رسانه‌هاي دولتي و غيردولتي ما حاکم است، فضايي باز کند تا جرياني که در واقعيت حضور دارد، در فضاي مجازي و رسانه‌اي هم ديده شود.

  

اگر اين جشنواره هم دور خودش يک ديوار بکشد، پيشرفتي در کار نيست

ناصر هاشم زاده،‌ فيلمنامه‌نويس و يکي از داوران دومين جشنواره مردمي فيلم عمار نيز گفت: سينما را منحصر کرده‌ايم به يک عده خاص؛ عده‌اي خاص که خودشان براي خودشان جايزه مي‌دهند، کف مي‌زنند و جشن مي‌گيرند. بايد از اين فضا بيرون بياييم. برخي انحصارطلبي‌ها نيز در اين دوره‌ها ميان بچه مسلمان و غير مسلمان بوده که واقعا کار را خراب کرده است.

  

اين فيلمنامه‌نويس درباره چشم‌انداز اين جشنواره معتقد است: اگر اين جشنواره هم دور خودش يک ديوار بکشد، پيشرفتي در کار نيست. يکي از خصوصيات انقلاب ما اسلامي بودنش است. مدام مجال‌ها و فرصت‌هاي جديدي را ايجاد مي‌کند. گروهي هم که خودشان را به اين انقلاب وابسته مي‌دانند، بايد مجال پيدا کنند. بنابراين بايد اين مجال را بدهند؛ اما اگر محدود فکر کنند، محکوم خواهند بود براي ماندن در يک برهه‌ زماني. 

   

انقلاب ما حرف‌هاي ناگفته بسيار دارد

همچنين محمدصادق باطني، کارگردان، معتقد است: جشنواره عمار فرصتي نو براي بيان حرف‌هاي نويي است که در گفتمان جمهوري اسلامي نگفته مانده بود. شايد تنها بستري در ميان جشنواره‌هاي سينمايي است که فرصت حرف‌ زدن به بچه‌هاي انقلابي را مي‌دهد. ارزش هر فرد به اندازه حرف‌هاي نگفته‌اي است که دارد و انقلاب اسلامي نيز ارزشمند است؛ زيرا حرف‌هاي ناگفته‌ بسياري دارد.



نظر شما