جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۵
کد خبر: ۵۹۲۱۱
|
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۶
رييس ‌قوه‌قضاييه گفت:‌ رييس‌جمهور طبق قانون اساسي بايد مدبر، متدين و مدافع مذهب رسمي کشور بوده و تمام تلاش خود را براي اعتلاي کشور به کار گيرد.

به گزارش گروه اجتماعي شهر،‌ آيت‌الله آملي لاريجاني در جلسه مسوولان عالي قضايي با تسليت فرارسيدن سالروز رحلت پيامبر اسلام (ص) و شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع) به برگزاري انتخابات متعدد در کشور اشاره کرد و گفت:‌ انتخابات در تار و پود نظام مردم‌سالاري ديني ايران جاي دارد و شرکت پررنگ مردم در تمام انتخابات گذشته، انقلاب را بيمه کرده است و دشمنان نيز با شناخت همين موضوع در تلاش براي سلب اعتماد مردم از انتخابات هستند.

  

رييس قوه قضاييه توجه همه مسوولان و رسانه‌ها را به سخنان روز گذشته مقام معظم رهبري فراخواند و افزود: همان گونه که مقام معظم رهبري اعلام کردند همگان بايد حواسشان جمع باشد و کاري نکنند که مکمل تلاش دشمنان براي تضعيف حضور جدي مردم در انتخابات و توجه به حواشي و فرعيات شود.

 

وي با تاکيد بر اين که در انتخابات دو رکن «صلاحيت کانديداها و نظارت درست و تمام‌عيار دستگاه‌هاي ناظر» بسيار مهم است، گفت: انتخابات که در واقع نقطه روشن و اقتدار نظام اسلامي است نبايد با سخناني حتي از سر دلسوزي که ممکن است برداشت‌هاي نامناسبي از آن صورت گيرد، خدشه‌دار شود.

 

آملي لاريجاني با اشاره به شرايط لحاظ‌شده براي کانديداهاي رياست‌جمهوري و تاکيد بر اين‌که به صورت طبيعي و منطقي در هر دوره از ميان ثبت‌نام کنندگان تعداد زيادي رد صلاحيت مي‌شوند، گفت: باتوجه به عدم محدوديت در ثبت‌نام کانديداهاي رياست جمهوري، در هر دوره عده زيادي ثبت‌نام مي‌کنند که حتي برخي از آنها، سواد درست و حسابي نيز ندارند و طبيعي است که چنين افرادي رد‌صلاحيت مي‌شوند و اين رد‌صلاحيت‌ها کاملا معقول و منطقي است.

 

رييس قوه قضاييه با اشاره به اين‌که در برخي دوره‌ها عده‌اي تلاش کردند تعداد زيادي براي انتخابات ثبت‌نام کنند تا بعد بگويند عده زيادي از اين افراد ردصلاحيت شده‌اند، گفت:‌ بسياري از اين افراد نه سواد درست و حسابي داشته‌اند و نه کار اجرايي کرده‌ بودند و اين چه انتظاري است که گمان کنيم افرادي با چنين شرايط مي‌توانند رجال مذهبي و سياسي قلمداد شوند.

 

آملي لاريجاني افزود: طبيعي است که اداره کشور با اداره يک فرمانداري يا حتي يک وزارتخانه متفاوت است و رييس‌جمهور بايد بتواند بر تمام امور اجرايي نظارت کند و بلکه خود در امور اجرايي سهيم باشد و اگر چنين تواني در اداره کشور ندارد، نمي‌تواند قسم دروغ بخورد و بگويد همه استعداد و صلاحيت خويش را در راه ايفاي مسئوليت‌هايي که برعهده گرفته‌ام به کار مي‌گيرم و نمي‌تواند سوگند ياد کند که پاسدار مذهب رسمي کشور خواهد بود و بعد از انتخاب بگويد که با علماي ديني کاري ندارد؛ در حالي که اين علما و روحانيون هستند که خبرگان و متخصصان شناخت دين و پاسدار آن هستند.

 

وي با اشاره به اين‌که در اوايل انقلاب کساني در مقام رياست جمهوري قرار گرفتند و عليه علما و مرجعيت شيعه و ولايت فقيه جبهه‌گيري کردند که با هوشياري حضرت امام (ره) و مجلس از کار برکنار شدند، گفت: اگر به صلاحيت‌هايي که در قانون اساسي براي کانديداهاي رياست جمهوري و نحوه اجرا و نظارت بر انتخابات وجود دارد، توجه شود، قطعا انتخابات همچون گذشته به بهترين شکل برگزار خواهد شد و همانطور که مقام معظم رهبري فرمودند ما مطمئنيم که در اين نوبت هم همچون گذشته انتخاباتي سالم و پرشور خواهيم داشت.

 

آيت‌الله آملي لاريجاني «شوراي نگهبان» را مرجع بي‌بديل نظارت بر انتخابات دانست و اظهار کرد:‌ در قوانين موجود راهکارهاي مناسبي براي شناخت صلاحيت کانديداها وجود دارد و در کنار نظارت بي‌بديل شوراي نگهبان بر انتخابات،‌وظيفه هر دستگاه ديگري نيز به خوبي مشخص شده و اگر به همين قوانين عمل شود، انتخابات سالم برگزار مي‌شود.

 

رييس قوه قضاييه افزود: برخي‌ها ممکن است بخواهند از راه‌هاي غيرمعمول و غيرمعقول وارد صحنه انتخابات شوند که در آن صورت مسوولان قانوني انتخابات و البته مردم بابصيرت، آنها را سر جاي خود خواهند نشاند و همانطور که جريان فتنه را با بصيرت سر جاي خود نشاندند از اين به بعد نيز هرنوع جريان فتنه‌ و انحرافي را سر جاي خودشان مي‌نشانند.

 

آملي‌لاريجاني با اشاره به اين‌که از ابتداي انقلاب تاکنون در هر دوره، گروه‌ها و جرياناتي به دنبال ناسالم کردن فضاي انتخابات بودند، گفت: اکنون نيز اگر کساني گمان مي‌کنند مي‌توانند از راه‌هاي غيرمعقول و غيرمعمول و غيرقانوني کانديدايي را به نظام تحميل کنند، خواب و خيال‌شان تعبير نخواهد شد.

 

رييس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به قيام 19 دي‌ماه مردم قم گفت:‌ 19 دي‌ماه پاسخ مردم متدين ايران به توطئه‌هاي دشمنان و اهانت‌هاي رژيم طاغوت به مرجعيت شيعه بود تا به آنها بفهمانند که ارتباط مردم با مرجعيت شيعه و علما هيچ‌گاه تضعيف نخواهد شد.

 

آملي لاريجاني قيام 19 دي‌ماه را نشانه‌اي از اقتدار ديني مردم ايران در برابر طاغوت توصيف کرد و افزود: همان اقتدار ديني با زعامت مرحوم امام قدس‌الله نفسه الزکيه موجب پيروزي انقلاب اسلامي و استقرار نظامي شد که بر پايه اصول اسلامي در طول حيات پربرکت خود همواره مدافع مردم مظلوم دنيا بوده است.

 

رييس دستگاه قضايي تصريح کرد: نظام جمهوري اسلامي ايران به عنوان يک نظام مردم‌سالار ديني، حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد و به تعبير مقام معظم رهبري لازم است که اين حرف‌ها در دنيا مطرح شود.

 

در اين جلسه مسوولان عالي قضايي، پيش‌نويس آيين‌نامه اجرايي نحوه اداره و نظارت بر بازداشتگاه‌هاي انتظامي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

نظر شما