جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۸
کد خبر: ۵۹۲۵۹
|
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۵
آيت الله جعفر سبحاني، از مراجع عظام تقليد طي پيشنهادي خواستار برگزيني رئيس جمهور کشور از طريق نظام پارلماني شد و تاکيد کرد که صاحب نظران بهتر است در اين خصوص بررسي واظهارنظر کنند تا اگر هم به دليل ضيق وقت به اين دوره از انتخابات نرسيد، در انتخابات بعدي مبناي نظر قرار گيرد.

به گزارش شهر و به نقل از مهر، مشروح نظر آيت الله سبحاني در خصوص برگزيني نظام انتخابات پارلماني بدين شرح است:

 

اتحاد و يگانگي، رمز پيروزي ملت ها در تمام زمينه هاست، " وحدت کلمه" سبب مي شود که همه نيروها در يک جا متمرکز شود و بزرگترين آرزوها را جامه عمل بپوشاند.

ملت سرافراز ايران، در دوازدهم فروردين 1358، قريب به اتفاق به نظام جمهوري اسلامي راي مثبت داد و پس از تحمل ساليان درازي رنج و درد، بهترين نظام سياسي را پي ريزي کرد و در حقيقت معجزه قرن را در منطقه، در سايه " انسجام" پديد آورد.

قرآن مجيد، ملت هاي متفرق و پاره پاره را به سان کسي مي داند که در دل چاه قرار گرفته و مرگ و نابودي در کمين اوست، مگر اين که به "حبل الله وحدت" چنگ بزند و از اين تنگنا بيرون آيد.

" اتحاد ملت ايران" چيزي نيست که ارزان به دست آمده باشد بلکه در سايه ايثارگري هاي هزاران شهيد اين موهبت الهي به دست آمده و براي ديگر کشورهاي منطقه، اسوه و الگو قرار گرفته است.

انتخاب رئيس جمهور، از طريق راي مستقيم مردم، هر چند با قانون اساسي همسوست و خود نگارنده ، در تصويب اين قانون در خبرگان نخست، به آن راي مثبت داده است، ولي پيامدهاي ناگوار اين گزينش در شرايط کنوني، ملت را بر آن مي دارد که در آن تجديد نظر کنند، زيرا به روشني مي بينند که اجراي اين اصل به اين شيوه، مايه گسترش خصومت، به جاي رقابت شده است و زير بناي نظام اسلامي را که همان وحدت مردم است، تهديد مي کند. اين نوع تجديدنظر دور از واقعيت نيست و راهکار قانوني دارد و در گذشته هم در مورد برخي از مواد قانون اساسي تجديد نظر انجام گرفت و به راي ملت گذاشته شد.

پيامدهاي گزينش مستقيم رئيس جمهور، چيزي نيست که بر کسي پوشيده باشد زيرا:

اولا: نيروهاي سياسي به دو گروه تقسيم شده اند و هر يک مي کوشند بخشي از ملت را به سوي خود بکشانند و طبعا وحدت کلمه ملت با اين شيوه دچار آسيب فراوان مي سازند.

ثانيا: هنگام تبليغات انتخاباتي، آنچنان اسراف و زياده روي رخ مي دهد که ميلياردها ثروت ملت ايران، به کاغذ و مقوا و سپس به زباله تبديل مي شود.

ثالثا: اين نوع گزينش سبب مي شود که برخي از اين گروه ها، اصول اخلاقي را ناديده گرفته و شخصيت هاي برجسته کشور را تخريب و متهم سازند و از همين طريق، دشمني که در کمين است، از اين راه بهره سياسي را برده و ملت را نسبت به نظام بدبين مي سازد.

رابعا: هنوز که قريب ششش ماه به موعد انتخابات مانده است، بحث و گفتگو در اين موضوع رسانه ها و مطبوعات و رسانه ها و افکار عمومي کشور را هدف گرفته و به جاي پرداختن به مسائل لازم و حياتي، به همين موضوع مي پردازند، خصوصا در ماههاي نزديک به ايام انتخابات، غالبا وزارتخانه ها و ادارات بزرگ، فعاليت هاي خود را کم کرده و همگي متوجه اين هستند که چه کسي برگزيده مي شود، و ضرر چنين کم کاري و رها کردن امور لازم بر کسي پوشيده نيست.

اينها يک رشته پيامدهاي ناگوار است که اين نوع گزينش دارد و پيامدهاي ديگري نيز دارد که از بيان آنها صرف نظر مي کنم.

در اين شرايط پيشنهاد مي شود که رئيس جمهور کشور، از طريق مجلس و نمايندگان ملت برگزيده شود، زيرا مجلس خانه ملت است و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، منتخبان ملت مي باشند و گزينش آنها به يک معني گزينش مردم است و از اين طريق مشکل بزرگ پنجمي که دامنگير وضع سياسي ماست، مرتفع مي گردد. گاهي مشاهده مي شود که يک نوع دوگانگي ميان مجلس و رياست جمهوري وجود دارد و مسلما اين نوع دوگانگي به زيان همگان است ولي گزينش رئيس جمهور از طريق پارلمان، اين مشکل را نيز برطرف مي کند.

اين جانب اين پيشنهاد را در اختيار مطبوعات و رسانه ها قرار مي دهم و از علاقه مندان و صاحب نظران درخواست مي کنم که به نقد اين نظريه اثباتا و نفيا بپردازند، شايد آنچه صلاح ملت ايران و کشور عزيز ما باشد، رخ دهد و اگر در اين دوره به خاطر ضيق وقت قابل اجرا نباشد، براي دوره هاي بعد، مي تواند کارآمد و سودمند باشد.

نظر شما