جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۹
کد خبر: ۵۹۲۹۶
|
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۳
جشنواره ملي عكس ايران با معرفي برگزيدگان در دو بخش مسابقه طبيعت زيباي ايران و طبيعت و توليد ملي روز گذشته ( 24 دي ماه ) كار خود را در موسسه فرهنگي و هنري صبا با برگزاري مراسم افتتاحيه آغاز كرد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومي جشنواره ملي عكس ايران، اين جشنواره كه حاصل انتخاب 120 عكس از ميان 3677عكس از 733 عكاس بود عصر روز گذشته با معرفي 9 برگزيده در دو بخش و همچنين رونمايي از كتاب جشنواره و افتتاح گالري عكس در تهران براي مدت 14 روز ادامه خواهد داشت.

 

دبير دومين جشواره ملي عكس ايران در ابتداي سخنانش با اشاره به پيشينه عكاسي در انجمن سينماي جوانان ايران گفت: همانطور كه مي دانيم انجمن هرگز از آموزش فارغ نبوده و متاسفانه يك وقفه اي در دوره هاي آموزشي آن افتاد كه سعي مي كنيم با همكاري شما و اساتيد آن را جبران كنيم.

 

ميرزاخاني با اشاره به جشنواره هاي منطقه اي سينماي جوان گفت: در انجمن ، مقوله عكس از جشنواره هاي منطقه اي جدا نشد و در حاشيه جشنواره هاي منطقه اي همواره جشنواره عكس داشته ايم و ان شا ا.. به زودي با برگزاري چهل و نهمين دوره جشنواره منطقه اي سينماي جوان شاهد برگزاري مستقل اين بخش همچنان خواهيم بود.

 

دبير جشنواره، دليل انتخاب موضوع اين جشنواره را به دليل جامعه گسترده اي كه با اين موضوع سروكار دارند ابراز كرد و ادامه داد: موضوع عكاسي طبيعت قشر بزرگي را تحت پوشش قرار مي دهد. سينماگران و عكاساني كه دوست دارند از زيبايي ايران لحظاتي را ثبت كنند. اتخاب اين حوزه با عنوان يك زبان گويا از زيبايي هاي كشورمان با همفكري كه با اهالي آن شد اتفاق ميموني بود كه سال گذشته 124 عكس انتخاب و در يك كتاب فاخر منشر شد.

 

ميرزاخاني به ارائه مجموعه عكسهاي منتخب جشنواره در فستيوال هاي خارجي و بازارهاي بين المللي به عنواني يك كالاي فرهنگي فاخراشاره كرد و گفت: اكثر فستيوال هاي خارجي فيلم مستند و كوتاه از اين كتاب بهره مند شد. من خودم به بيش از 40 مدير جشنواره، فيلمساز و تهيه كننده در جشنواره ها و بازارها كتاب را هديه كردم كه موجب دگرگوني تصور ذهني از ايران شد .

 

مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران به تبليغات منفي از كشور ايران و جهان سومي ناميدن آن در كشورهاي خارجي اشاره كرد و گفت: عكس به عنوان يك رسانه و حوزه عام اثر گذار در يك لحظه توانست واقعا اثرات جدي در ايران شناسي انجام دهد و من تلاش كردم مسئولين محترم ميراث فرهنگي و گردشگردي در اين برنامه در كنار شما باشند و متاسفانه جاي اين عزيزان خالي است و اگر زيبايي ايران از طريق اين مديا در اختيار توريست ها و علاقه مندان قرار بگيرد بسيار تاثيرگذار خواهد بود .

 

وي همچنين مردم ايران را مردمي با ذوق و علاقه به سفر خواند و گفت: قطعا ديدن اين عكسها موجب برنامه ريزي براي سفرهاي آتي ما هم خواهد بود.

 

دبير جشنواره ملي عكس ايران به برنامه ريزي انجام شده در زمينه عكاسي در انجمن طي دوره جديد فعاليت آن اشاره كرد و گفت: در طرح درس هاي بلند مدت فيلمسازي ؛ عكاسي به عنوان يك پايه در فيلمسازي گنجانده شده زيرا عكاسي براي قاب بندي، زيباشناسي، تفسير و عمق ميدان و دگوپاژ ضروري است و لذا ما از اين مقوله غفلت نكرديم و در دوره هاي فيلمسازي عكس را به عنوان يك درس مهم در ترم يك گنجانده ايم و توانسته ايم با اين متد جديد عده زيادي را آموزش دهيم.

 

وي ادامه داد: درحوزه عكاسي شاخص هم ورود كرده ايم. طرح درس عكاسي پرتره هم آماده شده و به زودي به دفاتر انجمن در سراسر كشور مي رود و دعوت مي كنم كه از اين پتانسيل علاقه مندان استفاده كنند.

 

بانك اطلاعاتي عكاسان سراسر كشور از ديگر موارد اشاره شده توسط ميرزاخاني بود و در اين رابطه گفت: اساتيد زبده اي در دفاتر ما در حال تدريس هستند و در شاخه هاي ديگر هم فعاليت خواهيم كرد مثل طبيعت و خبري كه اين كار در حوزه آموزشي و فرهنگي انجمن در حال برنامه ريزي است.

 

ادامه بخش صحبتهاي مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران آمار آموزش آن بود. آموزش 650 عكاس در درون تكدرس سال 91 در 54 دفتر، آموزش 1150 نفر در 40 دفتر در ترم اول ورودي سال 91 آموزش بلند مدت فيلمسازي، آموزش 750 نفر در 40 دفتر در تكدرس عكاسي سال 90، همچنين ترم اول سال 90 – 91 در 40 دفتر آموزش 850 نفر در مجموع ، آموزش 2500 علاقه مند به عكاسي رقم چشمگيري است كه در اين مدت اتفاق افتاده است.

 

ميرزاخاني با تقدير از توجه ويژه رياست سازمان سينمايي به خانواده جوان و علاقه مند به عكاسي و همچنين هيئت داوران دوره اول و دوم جشنواره خبري ديگر را اعلام كرد.

 

بحث آخر اين مدير فرهنگي بيان اين مطلب بود كه به ياري خدا كانون عكس انجمن سينماي جوانان را در مركز سه استان به شكل نمونه راه اندازه شده كه با استقبال خوب و در خوري همراه بوده و انجمن در صدد است با راه اندازي كانون عكس در كليه دفاتر انجمن سينماي جوانان در مراكز استانها پايگاه محكم تري در دفاتر و شهرستانها براي اين هنر فراهم نمايد و با امكانات عكاسي آنالوك و ديجيتال گام موثرتري در اين حوزه ورسانه مستقل بردارد.

   

راه اندازي مجددعكاسي در انجمن و حركت پرشتاب و سرعت آن از ابتكارات مديريت انجمن در دوره اخير بود

 

جواد شمقدري گفت: برداشت من از عكاسي اين است كه عكس و عكاسي يكي از قرآني ترين هنرهاست زيرا به اين نوع فعاليت در قرآن تاكيد شده. در قرآن آمده كه چرا انسان نگاه نمي كند كه خدا شتر را چطور خلق كرده. نگاه كردن با تفكر و تامل و به دور از سطحي نگري كه آسمانها چطور برافراشته شده و زمين با تمام زيباييي هايش گسترش يافته چيزي است كه قرآن همه را به آن دعوت كرده است.

عكاس اين ماموريت را برعهده مي گيرد و ما كه در روزمردگي قرار گرفته ايم، در يك لحظه اين پيام قران را تكرار كنيم از طريق قابي كه عكاس ما گرفته به خلقت و آفرينش نگاه كنيم.

 

معاون وزير براي عكاسي ويژگي هايي قائل شد كه دو ويژگي مهم آن را ذكر كرد.

وي در ويژگي اول عكس گفت: در عكس هنرمند و عكاس خود را درون آن وارد نمي كند. هرچند عكس حاصل تجربه و توان خلاقانه و هنري عكاس است اما قابي است از واقعيت كه در اختيار قرار مي دهد و اثري است كه در مقابل چشم او در لحظه اي ايجاد شده و عكاس در لحظه آن را ثبت كرده و شكار كرده اما در عرصه تئاتر و موسيقي و سينما هنرمند خيال خود را و خلاقيتي از خود را همراه مي كند. حال آنكه عكاسي در لحظه رخ مي دهد و يك خيال در لحظه ايجاد مي شود و ما نمي توانيم در آن تاثيري بگذاريم.

 

شمقدري در تآثير گذاري عكس گفت: بارها از يك منظزه و يا دشت عبور كرده ايم ولي وقتي همان را در قاب عكس مي بينيم نظر ما را جلب مي كند پس بي واسطه ترين هنر است براي بيان يك روايت و يا يك موضوع.

 

دوم هنر عكاسي بدور از چار چوب ها ما را در مقابل عكسي قرار مي دهد كه موجب مي شود ما به يك كشف جديد برسيم. سينما جادو مي كند و يا موسيقي عالمي است كه انسان را وارد لحظه مي كند اما هنر عكاسي اجازه مي دهد خودمان به كشف و واكاوي موضوع بپردازيم كه در عكاسي جلوه مي كند.

 

شمقدري به تاثير عكس در انسان اشاره كرد و گفت: گاهي يك عكس قدرت نفوذ و اثرات ناخودآگاهي دارد كه در يك لحظه مي تواند به ما يك انرژي و يك شعفي را وارد نمايد.

 

ادامه صحبت هاي شمقدري به جدا شدن ماموريت عكاسي از حوزه معاونت سينمايي بود كه در اين رابطه گفت:در يك مقطعي ماموريت عكاسي از معاونت سينمايي جدا شد و به معاونت ديگري رفت حالا درست بود يا نه وارد نمي شويم اما باعث شد كه حداقل به نظر برسد كه افتي به وجود آمد.

 

وي با شاره به ابتكارات مديريتي ميرزاخاني گفت: آقاي ميرزاخاني مطرح كرد كه عكاسي را بار ديگر حداقل در انجمن احيا كنيم و اين ابتكار ايشان بود همانند ابتكارهاي ديگري كه در دوره مديريت ايشان ايجاد شد و من موافقت كردم و حاصل كار با شتاب خوب به نقطه بسيار خوبي رسيده و اين مجموعه عكس در سفرهاي خارجي كه همراه بردم آن قدر متقاضي داشت كه من خوشنود شدم و طبيعت زيباي ايران و هنر خلاقه عكاسان سراسر كشور موجب عكسهاي بسيار زيبايي شد و در قاب بسيار خوب چشم هر ناظري را به تحسين واداشته و مشتاق ديدار آن كرد . اميدواريم اين هنر در عرصه هاي ديگر در انجمن گسترش يابد همانند عكاسي اجتماعي و ... .

 

شمقدري موضوع طبيعت ايران را نقطه شروع بسيار خوبي دانست و گفت: بايد اين موضوع ادامه يابد كه با همت و راهنمايي اساتيد ادامه خواهد داشت اما آداب ، فرهنگ و سنني كه ما داريم مي تواند ثبت شود و براي آيندگان به يادگار بماند كه در حال نابودي است و گسترش شهرها و ارتباطات و راه ها موجب آن شده و عكاس مي تواند عناصر فرهنگي ما را در زواياي مختلف زندگي اجتماعي قومي وقبيله اي ثبت كند و در اينترنت عرضه شود و همگان آن را ببينند بسيار با ارزش است . زيرا عكس يك زبان گويا و بين المللي است و مي تواند براي همه مورد استفاده قرار بگيرد .

 

شمقدري ضمن تاكيد بر ادامه داشتن اين حركت گفت: اميدوارم اين جشنواره بدون وقفه برگزار شود و هنر عكاسي هنري جاودان است و بايد در تمامي عرصه ها از آن بهره مند شويم.

 

در بخش بعدي اين مراسم رونمايي از كتاب جشنواره توسط رياست سازمان سينمايي، دبير جشنواره و همچنين علي قلمسياه نماينده هيئت داوران انجام شد و كتاب و صفحاتي از آن به حاضران نشان داده شد. در اين زمان ميرزاخاني اعلام كرد به زودي تقويم روميزي حاصل اين عكسها نيز منتشر خواهد شد و ادامه داد: بايد براي شما هنرمندان عكاس برنامه ريزي هاي جدي انجام شود و ما به سهم خود اين كار را خواهيم كرد.

 

پس از اجراي موسيقي سنتي دف، ني و تنبك كه به مناسبت ورود به ماه ربع الاول برنامه ريزي شده بود علي قلمسياه رئيس هيئت داوران براي قرائت بيانيه دعوت شد.

 

وي قبل از قرائت بيانيه داوران به تلاش تاثيرگذار انجمن سينماي جوانان ايران طي دو سال اخير از منظر عكاسي اشاره كرد و گفت: انجمن سينماي جوانان ايران رفتاري بسيار محترم و با ارزش را نسبت به خيلي از بخشها ايجاد كرد و بلافاصله بعد از برنامه ده روز با عكاسان شاهد برنامه اي هستيم كه اصلا تصور نمي كردم بعد از يك دوره در سال گذشته ادامه يابد و آن هم در همان زمان دقيقي كه در مراسم سال گذشته از سوي دبير جشنواره يعني 24 دي ماه سال 91 اعلام شده بود و اين يك نظم بي سابقه است كه بايد به عنوان يك فرآيند ارزشمند مديريتي به آن نگاه كرد.

 

از برخورد محترمانه انجمن با عكاسي و ارزشي كه براي آن قائل شد تشكر مي كنم و اميدوارم اين روند رو به رشد ادامه يابد وانضباط برگزاري اين جشنواره بسيار قابل توجه بود.

 

سپس به قرائت بيانيه هيئت داوران پرداخت:

بيانيه ي هيئت داوران دومين جشنواره ملي عكس ايران

بر اين اصل راسخ ايم، كه داوري عبور از پوسته هاي بيروني و رسوخ به درون هر موضوع قابل قضاوت است. آنچنان كه عبور از لايه هاي تعاريف و شناخت به درك و توصيف و تفسير منتهي شود و به ميزان و عيار وزين قضاوتي تبديل گردد كه نتيجه حاصل از آن محوري اساسي براي توسعه دانش و بينش مخاطبان آن گردد.

 

هيات داوران اين جشنواره با نگاهي به آنچه نتيجه ي اولين جشنواره ملي عكس با موضوع " طبيعت زيباي ايران" بود، بر اين اصل پاي فشردند كه اتفاق نظر در تعيين هدف دومين جشنواره و دركي كه از بيانيه و مفاد متن فراخوان دست داده است محصول انديشه و نگاه بيش از 670 نفر از جامعه عكاسان كشورمان را به دبيرخانه جشنواره در انجمن سينماي جوان رهنمود ساخته و در همين پايگاه اوليه محدوديت هاي خاص خود را نيز به همراه دارد. اگرچه بيانيه فراخوان دومين جشنواره: " توانمندي عكاس و نوآوري و كشف قاب شخصي و ورود به مفاهيم هنرمندانه از پديده هاي پيرامون را تشويق كرده است". لكن چارچوب اصلي "طبيعت زيباي ايران" به عنوان شناسنامه عكس در دومين جشنواره نيزمحور قرار گرفته است.

 

هيات داوران با عنايت به مفاهيم فراخوان و طبيعت زيباي ايران دست بازتري را براي كشف نگاه ناب و انتخاب قاب تاره تري از هنر عكاسي در دومين دوره جشنواره عكس ملي نسبت به دوره ي اول، ستون اصلي داوري خويش قرار داده اند.

 

هيات داوران با برازندگي، چالش هاي فرهنگي و هنري را با كشف رمز هم پوشاني ها ي معني دار به فرصت ها يي از داوري آگاهانه و احترام به آراي يك ديگر تبديل كرده و آن را توفيق بزرگي براي كار فرهنگي- هنري مشترك خود مي دانند.

 

هيات داوران، اين اعتقاد خود را رسانه اي مي سازد، كه طبيعت زيباي ايران با نگاه عكاسانه و خلاق مي تواند به هنر زيباي طبيعت ايران تبديل و ماندگارتر گردد.

 

هيات داوران بر اين باورند كه عكاسي بايد بتواند خود را از ساير هنرهاي تجسمي و نمايشي متمايز سازد و جايگاه عكس را در فرهنگ امروز كشورمان به عنوان رسانه برتر، امتياز و اعتبار بخشد ، و بر اين باورند هر اتفاق عكاسي در كشور بايد مورد استقبال قرار گرفته و با انتقاد آگاهانه علمي و هنري موجب رشد برازنده عكاسي ايران بشود.

 

هيات داوران از ميان بيش از 3800 قطعه عكس رسيده به دبيرخانه جشنواره جمعا 120 عكس به شرح 103 عكس در بخش اصلي و ويژه و تعداد 17 قطعه عكس از ميان آثاررسيده را براي بخش طبيعت و توليد ملي براي نمايشگاه و نشر دومين كتاب جشنواره ملي عكس ايران برگزيده اند و بدينوسيله مراتب قدرداني خود را از شركت كنندگان محترم در اين جشنواره ابرازمي دارند و آن را فرصت ارزنده اي براي آينده ي عكاسي كشورمان مي دانند.

 

هيات داوران به مناسبت فراخوان و برپايي نمايشگاه و اختصاص جوايز ارزنده و آنچه كه براثر اين اهتمام تبديل به چالش چاره ساز و پيش برنده فرهنگي شده و موجب ارتقاء سطح هنري عكاسي كشورمان به ويژه در ميان نسل جوان مي گردد، از انجمن سينماي جوانان تمجيد به عمل مي آورند و از جناب آقاي هاشم ميرزا خاني رئيس هيات مديره و مدير عامل انجمن سينماي جوانان ايران و دبير محترم اين جشنواره ملي و همكاران ارجمندشان صميمانه قدرداني مي نمايند.

 

علي قلمسياه- مسعود زنده روح كرماني- علي اصغر داود آبادي فراهاني- سعيد محمودي ازناوه- كيارنگ علايي

 

در ادامه اسامي برگزيدگان در دو بخش طبيعت زيباي ايران و طبيعت و توليد ملي به شرح ذيل اعلام شد:

 

در بخش طبيعت زيباي ايران

ديپلم افتخار"دومين جشنواره ملي عكس ايران" به همراه يك ميليون ريال جايزه نقدي اهدا مي شود به آقاي مهدي نورمحمدي از ايلام

ديپلم افتخار"دومين جشنواره ملي عكس ايران" به همراه يك ميليون ريال جايزه نقدي اهدا مي شود به آقاي ميعاد آخي از اهواز

ديپلم افتخار"دومين جشنواره ملي عكس ايران" به همراه يك ميليون ريال جايزه نقدي اهدا مي شود به آقاي ابراهيم باختري بناب از اصفهان

ديپلم افتخار در بخش استعداد جوان به همراه مبلغ پنج ميليون ريال در" دومين جشنواره ملي عكس ايران" اهدا مي شود به آقاي مهران ميرزايي از مشهد

ديپلم افتخار به عنوان نفر سوم به همراه مبلغ ده ميليون ريال در"دومين جشنواره ملي عكس ايران" اهدا مي شود به خانم سمانه نفيسي از اصفهان

ديپلم افتخار به عنوان نفر دوم به همراه مبلغ دوازده ميليون ريال در"دومين جشنواره ملي عكس ايران" اهدا مي شود به آقاي مهدي سعادت ازاروميه

ديپلم افتخار به عنوان نفر اول به همراه مبلغ پانزده ميليون ريال در دومين جشنواره ملي عكس ايران اهدا مي شود به آقاي جلال شمس آذران از تبريز

بخش ويژه – طبيعت و توليد ملي

ديپلم افتخار به عنوان نفر سوم در "دومين جشنواره ملي عكس ايران" در بخش ويژه طبيعت و توليد ملي به همراه مبلغ پنج ميليون ريال اهدا مي شود به آقاي مهدي سعادت از اروميه

ديپلم افتخار به عنوان نفر دوم در "دومين جشنواره ملي عكس ايران" در بخش ويژه طبيعت و توليد ملي به همراه مبلغ هفت ميليون ريال اهدا مي شود به آقاي امير مينابيان از بندرعباس

ديپلم افتخار به عنوان نفر اول در "دومين جشنواره ملي عكس ايران"در بخش ويژه طبيعت و توليد ملي به همراه مبلغ ده ميليون ريال اهدا مي شود به آقاي سيد مديار شجاعي فر از اهواز

در پيان مراسم كليپ عكسهاي برگزيده به نمايش در آمد و از سوي دبير جشنواره از هيئت داوران نيز تقدير به عمل آمد.

 

در اين مراسم علاوه بر مسئولين و مديران، عكاسان سرشناس كشور و همچنين خبرنگاران و عكاسان اصحاب رسانه و مطبوعات و عكاساني كه آثارشان در نمايشگاه بود و هنرمندان حاضر بودند.

 

جواد شمقدري رياست سازمان سينمايي و امورسمعي و بصري، سعيد رجبي فروتن، شفيع آقامحمديان، اسفنديار شهيدي، اسماعيل عباسي، فرزاد هاشمي، علي قلمسياه، علي اصغر داود آبادي فراهاني، سعيد محمودي ازناوه، مسعود زنده روح كرماني، محمود عبدالحسيني، حسين منزه، اميرعلي جواديان، محمود سالاري، محمد روح الامين، سعيد ربيعي، اميرحسين بيدمشكي پور، مجيد اكبرشاهي، مژگان زرگر، عاطقه حقيقي در اين مراسم حضور داشتند.

نظر شما