جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۱۹
کد خبر: ۵۹۴۸۷
|
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۳
گزارش شهر از ضوابط شرکت در جشنواره‌هاي شمسه/3
بخش قرآني شمسه، يکي از جشنواره‌هاي 12گانه شمسه، جشنواره جامع شهري شهرداري تهران است که عنوان آن از ترکيب چهار واژه شهروند، محله، سرمايه اجتماعي و هويت تشکيل شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، يک از شاخه‌هاي تخصصي جشنواره‌هاي دوازده‌گانه شمسه، جشنواره قرآني شمسه است. جشنواره قرآن و زندگي شمسه بر آن است که با نهادينه کردن فرهنگ حيات‌بخش قرآن کريم در جامعه شهري و تبيين و ارائه روش نوين برپايي نظام شهروندي مبتني بر آموزه‌هاي قرآني و اعمال مديريت قرآني، الگويي جديد و متفاوت براي همه شئون زندگي شهروندان ارائه کند.
دبير اين جشنواره غلامرضا احمدي است و داوري آن را حسين ندرلو، خانم کاتب و جمعي از استادان علوم قرآني و قراء برتر کشور بر عهده دارند. زمان ارسال آثار براي اين جشنواره تا 25 دي‌ماه 91 است.


بخش‌‌ها

اين دوره از جشنواره قرآني شمسه در سه بخش اصلي، جنبي و ويژه برگزار مي‌شود. مخاطبان بخش اصلي دومين جشنواره قرآني شمسه، عموم شهروندان ساکن مناطق 22گانه تهران‌اند. مسابقات اين بخش در دو مقطع سني 7 تا 16 سال(جوان و نوجوان) و بالاي 16 سال ويژه برادران و خواهران برگزار مي‌شود؛ به‌جز رشته اذان که ويژه برادران و در دو بخش بالاي 55 سال(فرهيختگان) و زير 55 سال برگزار مي‌شود.

مخاطبان بخش جنبي اين جشنواره نيز جامعه معلولان (نابينايان، معلولان جسمي و حرکتي و ..) هستند. مسابقات اين بخش تفکيک سني نداشته و ويژه برادران و خواهران برگزار مي‌شود. مخاطبان اين بخش در صورت تمايل مي‌توانند در بخش اصلي جشنواره شرکت کنند اما فقط مجاز به شرکت در يکي از بخش‌هاي اصلي يا جنبي هستند. مخاطبان بخش ويژه جشنواره قرآني شمسه نيز همه کودکان زير هفت سال اعم از دختران و پسران برگزار مي‌شود.


رشته‌هاي جشنواره قرآني شمسه

اين جشنواره شامل رشته‌هاي «قرائت تحقيق، قرائت ترتيل و حفظ قرآن کريم»، «اذان»، «دل‌نوشته» و «تحقيق و پژوهش» است. قرائت تحقيق، قرائت ترتيل و حفظ قرآن کريم در دو بخش مجزا براي آقايان و بانوان برگزار مي‌شود. متسابقين مجاز به شرکت در يکي از دو رشته قرائت تحقيق و قرائت ترتيل و نيز مجاز به شرکت در يکي از رشته‌هاي حفظ هستند. همچنين در رشته اذان، لوح فشرده شامل اذان‌هاي منتخب جهان اسلام و نيز مختصري از زندگينامه صوتي استاد موذن‌زاده اردبيلي تحويل متسابقين مي‌شود. رشته اذان مختص برادران است و شرکت‌کنندگان در اين رشته بايد يکي از اذان‌هاي موجود در لوح فشرده آموزشي يا اذان‌ةايي که از طريق صدا و سيما پخش مي‌شود را براي شرکت در مسابقه آماده کنند. آثار شرکت‌کنندگان در رشته «دل‌نوشته» نيز بايد با محوريت «و تو اي رسول رحمت ...» باشد و متسابقين بايد آثار خود را در فرم‌هاي مشخصي که تحويل مي‌شود، مرقوم کرده و به سراي محله يا ستاد منطقه‌اي تحويل دهند.

شرکت‌کنندگان در رشته «تحقيق و پژوهش» نيز بايد يکي از موضوعات مطرحه را انتخاب کرده و آثار خود را حداکثر در 12 تا 15 صفحه برگه A4 تنظيم کنند. مقالات ارائه‌شه حتي الامکان بايد از ويژگي‌هايي چون ارائه مطالب و نظرات جديد، رعايت اسلوب نگارش و پرهيز از تکرارهاي غيرضروري برخوردار باشد. همچنين ذکر دقيق منابع وماخذ و بيان مستندات، زيبايي خط و نحوه تهيه مقاله (صفحه‌آرايي، ويرايش و تجليد)، تنظيم مناسب (عنوان، فهرست، مقدمه، متن و نتيجه‌گيري) و سليس و روان بودن مطالب و موضوعات، ضروري و داراي امتياز است.


موضوعات

احترام به حقوق شهروندان از منظر قرآن و احاديث، تاثير خدمت‌رساني در فرد و اجتماع از منظر قرآن و روايات و اثرات آشنايي با معارف اسلامي در جلوگيري از آسيب‌هاي اجتماعي از موضوعات تعيين‌شده براي اين جشنواره است. در رشته وبلاگ‌نويسي نيز شرکت‌کنندگان بايد اقدام به ساخت وبلاگي با يکي از موضوعات مرتبط با قرآن کريم کرده و آدرس وبلاگ ساخته شده را به ستاد منطقه‌اي يا به صندوق الکترونيکي weblog.shamse@iran.ir اعلام کنند. همچنين در رشته داستان‌گويي، شرکت‌کنندگان (کودکان) بايد يکي از داستان‌هاي قرآني را به‌صورت صوتي يا تصويري ضبط کرده و در قالب لوح فشرده تحويل ستاد منطقه‌اي دهند. در رشته تواشيح و همخواني که در دو بخش مجزا براي آقايان و بانوان برگزار مي‌شود، داوطلبان بايد آثار خود با محوريت موضوع «پيامبر اکرم(ص)» را به‌صورت صوتي يا تصويري در قالب لوح فشرده با ذکر مشخصات کامل اثر شامل آهنگساز، شاعر، نام اعضاي گروه و متن کامل اثر ارائه کنند. هر گروه مجاز به ارسال يک اثر با مدت‌زمان 6 تا 8 دقيقه است.

بخش گروهي جشنواره قرآني شمسه

اين بخش از مسابقات در قالب گروه‌هاي قرآني در سطح تهران، به منظور بالا برئن مهارت‌هاي قرآني شهروندان در قالب اقدامات گروهي و ارائه شکل بديعي از فعاليت‌هاي قرآني موثر برگزار خواهد شد. در اين بخش دبيرخانه‌هاي هادي مناطق پس از برگزاري مسابقات شفاهي مرحله منطقه‌اي، اقدام به تشکيل گروه‌هاي قرآني منطقه‌اي (يک تيم برادران و يک تيم خواهران) متشکل از قاري قرآن بزرگسال، قاري نوجوان زير 12 سال، حافظ کل قرآن کريم، موذن بالاي 55 سال ويژه برادران، موذن زير 55 سال ويژه برادران، فردي مسلط به مفاهيم سوره حجرات و گروه همخواني و مديحه‌سرايي خواهد شد. پس از قرعه‌کشي و مشخص کردن جدول رقابت تيم‌هاي منطقه‌اي، دوره‌هاي آموزشي قرآني براي آماده‌سازي تيم‌هاي منتخب رگزار واهد شد. تيم داوري اين مسابقات متشکل از استادان تخصصي بوده و سوالات مطرح‌شده، در زمينه‌هاي تخصصي و عومي خواهد بود. همچنين يک دوره مسابقات ورزشي فيمابين تيم‌هاي منطقه‌اي برگزار خواهد شد.

تذکرات

آخرين مهلت ارسال اثار رشته‌هاي تواشيح و هم‌خواني، دل‌نوشته، تحقيق و پژوهش، وبلاگ‌نويسي و داستان‌گويي قرآني، 25 ديماه 91 بوده است. رشته‌هاي تواشيح و هم‌خوان، دل‌نوشته، تحقيق و پژوهش، وبلاگ‌نويسي و داستان‌گويي قرآني فقط در يک مرحله(نهايي) مورد ارزيابي و باقي رشته‌هاي جشنواره در دو مرحله منطقه‌اي و نهايي برگزار مي‌شود.

براي تشکيل گروه همخواني بزرگ دومين جشنواره قرآني شمسه، از هر منطقه 10 نفر از طريق فراخوان به عنوان اعضاي گروه همخواني منطقه انتخاب و توسط کادر فني دبيرخانه تخصصي جشنواره قرآني شمسه آموزش داده مي‌شود. در مراسم اختتاميه دومين جشنواره قرآني محلات تهران، برنامه همخواني همزمان اين گروه‌ها برگزار خواهد شد. ثبت‌نام شرکت‌کنندگان از طريق پرکردن فرم مشخصات ثبت‌نام حضوري در دفاتر مستقر در دبيخانه‌هاي هادي و سراهاي محله و يا پيش‌ثبت‌نام اينترنتي در سايت جشنواره شمسه مي‌تواند صورت گيرد.


جوايز

جوايز جشنواره نقاشي و تنديس شمسه در جشن تقدير منطقه‌اي، يک جايزه محلي شامل گواهي حضور و هديه فرهنگي در سطح مناطق 22گانه است. همچنين در بخش تخصصي، جايزه فني شامل لوح شايسته تقدير و هديه نقدي براي 150 نفر در سطح تهران خواهد بود. جايزه جشن پاياني نيز که ترکيبي از جايزه ساختاري و جايزه ويژه شهردار تهران است، شامل تنديس نفرات اول و نشان‌‌ها و الواح نفرات اول تا سوم هر رشته و جوايز نقدي خواهد بود.

درباره مجموعه جشنواره‌هاي شمسه

برگزارکنندگان مجموعه جشنواره‌هاي شمسه، هدف از برگزاري آن را ارائه خدمات تازه به شهروندان با رويکرد تبديل شهرداري از يک سازمان خدماتي به يک نهاد اجتماعي مي‌دانند.

در واقع شمسه، مجموعه‌اي از چند جشنواره در حوزه‌هايي چون، قرآن، خوشنويسي، سرود و موسيقي، کاريکاتور، فيلم، گرافيک، نهج‌البلاغه، نقاشي و تنديس، دعا و نيايش، شعر و ادب، نمايش و عکس است که در جهت ارتقاي کيفيت مادي و معنوي زندگي شهروندان و امکان مشارکت و حضور آگاهانه شهروندان در شبکه به هم پيوسته‌اي از ظرفيت‌هاي فرهنگي اجتماعي، تلاش مي‌کند. ايجاد حس تعلق در شهروندان نسبت به محل زندگي خود، فعال‌سازي فرهنگي شهروندان به منظور توانمندسازي و ارتقاي وضعيت معنوي و فرهنگي محله، بازشناسي ظرفيت‌هاي کالبدي، تاريخي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي در محله، جلب مشارکت آگاهانه شهروندان در اداره امور محله و شهر و انجام برنامه‌هاي توسعه و پيشرفت از اين طريق، شناسايي استعدادهاي نهفته شهروندان در بطن محلات، آگاهي از بازخورد فعاليت‌هاي شهرداري تهران در ميان شهروندان و بهره‌گيري از نتايج به دست آمده در ارتقاي تهران و مناسبات و مديريت شهري و نيز شناخت و تامين منابع فرهنگي براي اجراي ساير طرح‌ها و برنامه‌هاي شهرداري تهران، از ديگر اهداف برگزاري اين جشنواره عنوان شده است.


محورها

محورهاي مورد نظر در انتخاب و داوري آثار ارسالي به جشنواره‌هاي 12‌گانه شمسه شامل مواردي چون «محله و ميراث معنوي و فرهنگي» شامل همه سرمايه‌هاي اجتماعي-فرهنگي، ديني و مذهبي، تاريخي و ملي موجود در محله و آن‌چه که از دست رفته است، «محله و روابط اجتماعي» که موضوع آن بيان مراودات شهروندان در مقياس محله است، «خاطرات و وابستگي‌هاي محله‌اي» شامل عناصر تصويري، نشانه‌ها و يادگاري‌هايي که با ابار معنايي و معنوي ميان شهروندان و محله پيوند برقرار مي‌کنند و «محله، پيشرفت و توسعه پايدار» شامل جوانب متعدد موضوع توسعه پايدار در محله از گذشتهتا حال و آينده است.

مقررات عمومي شرکت در جشنواره‌هاي 12گانه شمسه

در تمامي بخش‌هاي 12‌گانه جشنواره شمسه، شرکت همه شهروندان آزاد است. شرکت در جشنواره داوطلبانه است و از شرکت‌کنندگان هيچ هزينه‌اي دريافت نمي‌شود. شرکت‌کنندگان در هريک از بخش‌هاي 12‌گانه جشنواره، بايد در محله محل سکونت اعلام شده خود، در جشنواره شرکت کنند. شرکت‌کنندگان در هريک از بخش‌ها، بايد محورهاي اعلام‌شده را مد نظر قرار دهند. شرکت در هر يک از بخش‌ها، تابع مقررات و قواعد جاري جمهوري اسلامي ايران است. شرکت‌کنندگان در بخش‌‌هايي که آثاري توليد کرده‌اند، مي‌توانند آثارشان را از طريق پست يا به‌صورت حضوري به دبيرخانه هادي مناطق شهرداري محل سکونت خود تحويل دهند.
فرم‌هاي ثبت‌نام يا آثاري که داراي اطلاعات درخواستي کامل نباشد، در داوري شرکت داده نخواهد شد. هيچ‌يک از آثار و اسناد ارسالي (به‌جز در بخش نقاشي و حجم) بازگردانده نخواهد شد و حق بهره‌برداري از اثار براي برگزارکننده در هر زمان محفوظ است. ارسال آثار و اسناد به دبيرخانه توسط شرکت‌کنندگان به منزله پذيرش کليه مواد اين آيين‌نامه و قبول رعايت آن است. به تمامي شرکت‌کنندگان گواهي شرکت در جشنواره داده مي‌شود. هر شرکت‌کننده در هريک از جشنواره‌ةاي 12گانه مي‌تواند در بخش‌هاي مختلف آن شرکت کند؛ اما تنها در يکي از بخش‌ها در صورت برنده شدن مي‌تواند برگزيده شود. ثبت‌نام شرکت‌کنندگان از طريق پرکردن فرم مشخصات ثبت‌نام حضوري در دفاتر مستقر در دبيرخانه‌هاي هادي و سراهاي محله و يا پيش‌ثبت‌نام اينترنتي در سايت جشنواره شمسه مي‌تواند صورت گيرد.



علاقمندان مي‌توانند از طريق معاونت‌هاي امور اجتماعي و فرهنگي مناطق 22گانه شهرداري تهران و همچنين تمامي سراهاي محله در محله‌اي که در آن ساکنند و يا پيش‌ثبت‌نام در سايت www.shamseh.ir در جشنواره شرکت کنند. دبيرخانه تخصصي جشواره قرآني شمسه در تهران، شهرک اکباتان، ابتداي فاز يک، بلوار شهيد نفيسي، جنب داروخانه شهيد سعيدلو واقع است.



نظر شما