جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۶
کد خبر: ۵۹۵۲۹
|
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲
قاليباف هنگام ارائه بودجه 92 شهرداري به شوراي اسلامي شهر :
شهردار تهران گفت: در سال هاي گذشته سهم درآمدهاي پايدار از کل بودجه حدود 15 درصد بود که امروز درآمدهاي پايدار به حدود 36 درصد افزايش يافته و در واقع دو برابر در اين حوزه رشد داشته ايم.

 به گزارش شهر، دکتر محمد باقر قاليباف در 524 جلسه شوراي شهر تهران  که در خصوص تقديم لايحه بودجه سال 92 برگزار شد با بيان اين مطلب اظهار کرد: در سال گذشته با کار کارشناسي خوبي که در خصوص بودجه سال 91 صورت گرفت شاهد آن بوديم که امسال عملکرد شهردراي چه در بعد اجرا و چه در بعد درآمد منطبق بر برنامه ها حرکت کرد و اين حاکي از آن است که نگاه واقع گرايانه و منطقي بر بودجه حاکم بوده است.

وي با بيان اينکه سعي کرده ايم با همين نگاه بودجه 92 را نيز ارائه دهيم گفت: همکاري هاي خوبي با کميسيون برنامه و بودجه شورا در خصوص بودجه سال 92 صورت گرفته است که اميدواريم بودجه مناسبي براي سال آينده به تصويب برسد.

وي تاکيد کرد: يکي از ويژگي هاي بودجه سال 92 اين است که، اساسا بودجه را در شهرداري به سمت بودجه عملياتي پيش برديم و بودجه ريزي را بر مبناي عملکرد تنظييم کرده ايم و اميد است بتوانيم بودجه اي را به تصويب برسانيم که مديريت شهري موفق شود بودجه داشته باشد که بر مبناي عملکرد عملياتي پيش برود و همه ابعاد آن محقق شود.

شهردار تهران  با بيان اينکه شرايط اقتصادي از ديگر نکات مهم و مورد توجه در بودجه سال 92 بوده است گفت: با توجه به شرايط اقتصادي صرفه جويي، الويت بندي ها، اهم و في الاهم کردن کارها، کاهش هزينه هاي جاري و توجه به مسائل ضروري از موضوعات بوده که در بودجه در نظر گرفته شده است.

قاليباف با بيان اينکه به دلايل مسائل اقتصادي مشکلاتي در کشور وجود دارد که در تهران نيز با آن مواجه هستيم گفت: علي رغم اين مشکلات خوشبختانه با چالش جدي در تهران مواجه نشديم نه اينکه مشکلي نداشته باشيم ولي چون برنامه ريزي ها دقيق بوده اتفاق و کاري غير قابل پيش بيني امروز در تهران نداريم و همه چيز در کنترل و مديريت است.

شهردار تهران با اشاره به پروژه بزرگراه صدر نيايش گفت: طبق زمان بندي در اين پروژه حدود 120 روز عقب هستيم و آن نيز به دليل مشکلات گشايش ال سي ها، خريد و ورود تجهيزات و همچنين ساخت تجهيزاتي که بايد از خارج از کشور صورت مي گرفته، بوده است. در واقع اين مشکلات در دست ما نيست اما باز با تلاش شبانه روزي و پيگيري جدي کارها توانسته ايم عقب افتادگي 120 روزه را به نصف کاهش دهيم.

وي تاکيد کرد: در شرايطي که در تحريم هستيم و مشکلات زيادي وجود دارد  ما مجدانه تلاش کرده ايم که از راه و هدفمان فاصله نگيريم و با تمام توان تلاش خود را ادامه دهيم که اگر چنين نبود اجراي چنين پروژه هايي کلا زير سئوال مي رفت و غير ممکن مي نمود.

قاليباف تصريح کرد: وقتي صرفه جويي در وقت مي کنيم حتما صرفه حويي در قيمت نيز شده است چنانچه وقتي زماني ميل گرد در هر کيلو 700 تومان بود و بعد به دو هزار و 200 تومان در کيلو رسيد حتما صرفه جويي در زمان به معناي صرفه جويي در قيمت ها نيز خواهد بود البته هرگز نبايد سرعت، کيفيت ، سلامت و صحت کارها را زير سئوال ببرد و هر سه بايد  با هم معني داشته باشند.

شهردار تهران با اشاره به اينکه ما اکنون در شرايط اقتصاد مقاومتي قرار داريم گفت: اقتصاد مقاومتي بدين معنا نيست که ما جلوي رشد و توسعه را بگيريم بلکه بايد صرفه جويي کنيم درست تصميم بگيريم و کيفيت و سلامت را در کارها پيگيري کنيم همچنين هزينه هاي جاري را کاهش دهيم.

وي ادامه داد: در بودجه سال 92 ، 19 درصد هزينه هاي جاري شهردراي 18 درصد از بودجه براي هزينه هاي نگهداشت (هزينه هاي نگهداشت پل عها راه ها آسفالت و ...) پيش بيني شده اين در حالي است که 63 درصد بودجه تمرکز به برنامه هاي زيربنايي عمراني و توسعه اي دارد.

قاليباف با بيان اينکه امروز در مديريت شهري توفيق يافته ايم که بودجه کاملا هدفمند و معني دار داشته باشيم گفت: نمي خواهيم که بودجه شهرداري را با ساير بودجه ها در کشور مقايسه کنيم اما بررسي بودجه شهردراي نشان مي دهد که رويکرد درست و صحيحي را پيش رو گرفته ايم .

وي ادامه داد: تلاش شده تا هزينه هاي جاري را علي رغم افزايش قيمت اين هزينه ها مانند آب برق و ... در حد ممکن کاهش دهيم.

شهردار تهران با تاکيد بر اينکه بايد به تلاش هاي ما افزوده شود، گفت: در بعضي از مسائل شهرداري به تنهايي نمي تواند کاري انجام دهد و بايد اصلاح ساختار صورت گيرد چونانچه زماني شهروندان معترض بودند که جدول ها غير استاندارد است و بعد از يک سال دچار آسيب مي شود اما امروز ديگر در تهران جدول غير استانداردي نمي بينيم در مقابل اين موضوع از سوي شهروندان مطرح مي شود کعه چرا جايي را آسفالت مي کنيد و دو روز بعد دوباره مي کنيد حتي در بزرگراهي مانند شهيد ياسيني بعد از 7 کماه مجبور به انسداد يکي از خط هاي عبوري شديم تا لوله گاز از آنجا عبور يابد مردم اين را از چشم شهرداري مي بينند و ما پاسخي نداريم به آنها بدهيم چرا که اين موضوع ناشي از نبود و خلل مدير يت يکپارچه شهري است که تنها با اصلاح ساختار محقق مي شود و در بخشي از صرفه جويي ها نيز ما به اصلاح ساختار نياز داريم.

وي با تاکيد بر  اينکه توجه به درآمد هاي پايدار شهرداري نيز از مهمترين موضوعات در اين مجموعه است، گفت: در سال هاي گذشته سهم درآمدهاي پايدار از کل بودجه حدود 15 درصد بود که خوشبختانه امروز درآمدهاي پايدار به حدود 36 درصد افزايش يافته و در واقع دو برابر در اين حوزه رشد داشته ايم.

شهردار تهران تصر يح کرد: البته هنوز به عدد قابل قبول و دفاع نرسيده ايم و بايد به نقطه اي برسيم که 60 تا 65 درصد از بودجه درآمدهاي پايدار باشد با اين وجود 36 درصد از بودجه که امروز درآمد پايدار است بيش از کل بودجه نقدي سال 84 که ما کار خود را در شهرداري آغاز کرده ايم محسوب مي شود.

قاليباف در ادامه با بيان اينکه وقتي که ما امروز گزارش تفريغ بودجه سال 88 را مي بينيم حتي با سال 87 و 86 قابل قياس نيست و تفريغ بودجه قطعا با دهه 70 قابل قياس نيست، چرا که در آن زمان شايد اصلا تفريغ بودجه اي صورت نمي گرفت که قابل حسابرسي باشد. اما امروز در انضباط مالي و شفافيت و اينکه خارج از برنامه کاري انجام ندهيم به شرايط خوبي رسيده ايم چونانچه وقتي بودجه سال 88 را مي بينيم انحراف بودجه دو دهم درصد است که واقعا عدد قابل توجهي نيست .اين در حالي است که ما در ديوان محاسبات مي بينيم که برخي از انحراف بودجه ها چقدر زياد است اين در حالي است که شهرداري با مشکلات غير قابل پيش بيني مواجه است ولي در بحث شفافيت مالي کارنامه شهرداري کارنامه بسيار روشني است و مجموعه هاي نظارتي بر شفافيت مالي شهرداري تاييد دارند. امروز خوشبختانه با حمايت شورا توانسته ايم گام هاي جدي و اساسي به سمت شرايط مطلوب برداريم و درحوزه مالي از شرايط بد به شرايط خوب رسيديم که اميد است به سمت مطلوب پيش برويم.


قاليباف با بيان اين که مناطق محروم در اوليت قرار داده شده است، گفت: من مدعي هستم که اين کار انجام شده و با عدد و رقم در همه بخش هاي شهرداري و در انتخاب پروژه ها هم در اجرا و هم در تاثيرگذاري و وزن ريالي پروژه هامشخص است.

وي افزود: تهران پيش از اين دو قطبي بوده است و نه تنها شمال و جنوب بلکه غرب و شرق نيز وجود داشته است و همواره شمال و غرب از جنوب و شرق برخوردار تر بوده است اما امروز در هر بعدي که نگاه کنيم شرق و جنوب در اولويت قرار داشته است و در بودجه سال 92 نيز ده منطقه محروم و در اوليوت 40 درصد بودجه را به خود اختصاص داده اند که کم درآمدترين مناطق بوده اند.

قاليباف با تاکيد بر اين که فاصله شمال و جنوب  در اين دوره بسيار کمتر شده است اما هنوز جاي کار بسياري وجود دارد ، افزود : يکي از اعضاي هيات رئيسه مجلس که سه سال به عنوان سفير در يکي از کشورها بود ديروز در يکي از جلسات به من گفت که زماني که به تهران بازگشتم از تغييرات تهران بسيار متعجب شدم ؛ با اين وجود همچنان در جنوب شهر مشکلات جدي وجود دارد که بايد به آن رسيدگي شود.

شهردار تهران در ادامه اتمام پروژه هاي نيمه تمام را اولويت بودجه در سال آينده دانست و اظهار کرد: در برابر همکارانم مقاومت کردم تا پروژه جديدي نياورند و هرچه آوردند حذف کرديم و اصرار داشتم تا پروژه هاي نيمه تمام به پايان برسد، هرچند واقعا برخي پروژه ها حياتي و ضروري بود که اين پروژه ها را چنانچه اعضاي شورا بپذيرند انجام مي دهيم و در غير اين صورت اصراري بر آن نداريم، با اين وجود بعضي از پروژه ها نيزوجود دارد که براي اتمام مطالعات آن نيازمند کمک است و اين به معناي آن نيست که کار آن را آغاز کنيم.

وي در خصوص ديون شهرداري نيز گفت: اگر امروز شهرداري را با هر وزارتخانه اي قياس کنيم جزو سازمان هاي به روز در پرداخت پيمانکاران است و ما به اين موضوع حساس هستيم و من شخصا بر اين کار نظارت دارم و در جلسات آن حضور دارم و سيستمي اين پرداخت ها کنترل مي شود و در بودجه سال 92 نيز جزو اوليت ها قرار دارد.

قاليباف تصريح کرد: شهرداري پروژه هايي با طراز مالي بالاي 15 هزار ميليارد تومان انجام مي دهد و اين که صورت وضعيتي با رقم 15 درصدي در اين چرخش وجود داشته باشد کاملا طبيعي است اما امروز در اين حوزه به دقت کنترل داريم و در سال 91 نيز اين موضوع در اولويت قرار داشت که حقوق مردم مورد توجه باشد.

شهردار تهران افزود: در بحث تملک هايي مانند پروژه امام علي (ع) وضعيت هفت هزار ملک و 12 هزار نفر در کمتر از يک سال انجام شد و اين در حالي بود که بيشترين تغيير نرخ را در اين مدت داشتيم و تفاوت نرخ ارز از ارديبهشت تا امروز بسيار قابل توجه بود اما اعتراضات  در اين پروژه کمتر از يک درصد بود.

وي خاطرنشان کرد: همواره برخي گروه ها ، موسسات و سازمان ها  هستند که گاهي مدعي هستند که پارک ملت نيز از آن آنان است و از شهرداري طلبکار هستند که حتي در اين صورت نيز چنانچه حکم قضائي وجود داشته باشد شهرداري آن را پيگيري و پرداخت مي کند ، اما منظور از پرداخت ديون مربوط به زماني است که شهرداري ملکي را مي خرد و يا عزيزي با شهرداري قرارداد بسته و يا کاري کرده که جزو ديون شهرداري است.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به عدم پرداخت تعهدات دولت به شهرداري تهران نيز گفت: در اين رابطه بايد امسال دقت و تامل بيشتري صورت گيرد چراکه رديف هايي که دولت بر اساس قانون بايد به شهرداري پرداخت کند مشخص است مثلا در بخش مربوط به پرداخت يارانه ها تا امروز تنها 25 ميليارد تومان به شهرداري داده شده است با اين وجود آيا من مي توانم حمل و نقل عمومي را تعطيل کنم و يا اين که اتوبوسي نخرم به دليل اين که سهم 80 درصدي دولت مربوط به خريد اتوبوس پرداخت نشده و يا اين که در هزينه هاي جاري سهم 33 درصدي دولت و يا هزينه مربوط به مترو هنوز پرداخت نشده است؟

وي افزود: از کل بودجه عمراني تنها 42 ميليارد تومان پرداخت کرده اند که آن هم به حساب شهرداري واريز نشده و تنها برگه مربوط به آن را داده اند و پولش را به جايي که بايد ريختند ؛ آيا سهم شهرداري از بودجه عمراني کشور تنها 42 ميليارد تومان است؟

قاليباف با تاکيد بر اين که اين پرداخت ها بايد بر اساس قانون صورت گيرد و عين قانون است، افزود: عوارض مربوط به سوخت بودجه اي نيست که هنوز تحقق نيفتاده باشد، مردم در  هر جاي کشور وقتي سوخت مي زنند پول آن را نقدي مي دهند و نه به تحريم ها ربطي دارد، نه به درآمدها و نه به ارز و ماليات، مردم تهران چه گناهي کردند که بايد پول سوخت را بدهند، آلودگي هوا را تحمل کنند و عوارض آن را ببينند، پول اين بخش به خزانه وارد شود اما قراني از آن به شهرداري تهران داده نشو ؛ اين بخش از درآمدهاي مستمر، قطعي و پايدار شهراري است و بودجه عمراني نيست که تحقق نيافته باشد.

قاليباف همچنين با اشاره به عمدم تحقق پرداخت سهم مربوط به رديف جرايم راهنمايي و رانندگي نيز گفت: در اين بخش نيز مردم پول را مي دهند و مجلس نيز قانون را تعيين کرده و محل جرم، به تفکيک پلاک و نقطه نيز در شبکه آي تي نيروي انتظامي وجود دارد اما سهم شهرداري داده نمي شود، قانون هست، پول هست، موجودي هست اما داده نمي شود و اگر بناست تا سال 92 نيز اين روند ادامه داشته باشد بگويند تا در رويکرد بودجه سال آينده تدبيري کنيم؛ اين قانون سال هاست که وجود دارد اما در 2 سال اخير اجرا نشده است.

شهردار تهران در ادامه بودجه نقد و غير نقد شهرداري تهران را 12 هزارو 700 ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: شش هزار و 150 ميليارد تومان بودجه نقدي و در بخش غير نقد نيز شش هزار و 600  ميليارد تومان پيش بيني شده است که به ترتيب 1300 ميليارد تومان در حوزه عمراني، 1200 ميليارد تومان در حوزه خدمات شهري، 2400 ميليارد تومان در حوزه حمل و نقل و مترو که در اولويت قرار دارد، 1450 ميليارد تومان در حوزه مناطق، 480 ميليارد تومان در بخش فرهنگي از توسعه کالبدي تا فعاليتهاي فرهنگي، 600 ميليارد تومان مربوط به واحدهاي مستق و غير مستق و متمرکز و همچنين 2400 ميليارد تومان مربوط به بخش مالي و اداري و جاري است.

به گفته شهردار تهران در مجموع بودجه سال 92، 19 درصد بودجه سهم هزينه هاي جاري، 18 درصد سهم نگهداشت و 63 درصد سهم هزنيه هاي عمراني و زير بنايي شهرداري است.

قاليباف در ادامه ضمن تشکر از حمايت هاي شوراي اسلامي شهر تهران و همکاران شهرداري گفت: نعمتي را که خدا مي دهد بايد شکر کرد و من در حضور همه خبرنگاران وظيفه خود مي دانم تا از اعضاي شورا که با همه گرايش هاي سياسي امروز در کنار هم قرار داريم و به مردم خدمت مي کنيم و سعي داريم تا مشکلات آنان را حل کنيم تشکر کنم.

وي افزود: اگر امروز وضعيت برنامه بو ودجه در شهرداري شفاف است که مي توان به روشني آن را توضيح داد به همت همه اعضاي شوراست و نتيجه اين شده است تا امروز با همه فراز و نشيب هايي که وجود دارد، مديريت شهر به خوبي انجام شود و از اين و از همه کساني که در اين زمينه بي نام و نشان تلاش مي کنند تشکر مي کنم.

شهردار تهران در ادامه از تدوين چشم انداز 5 ساله آتي شهرداري نيز خبر داد و گفت: تجربه خوبي در مديريت شهري و شوراي شهر وجود دارد و يکي از کارهايي که در برنامه است اين که بتوانيم يک برنامه 5 ساله براي شهر تهران از سال 93 تا 97 تعريف کنيم؛ اما اين به آن معني نيست که اين برنامه قطعي شود و به تصويب شورا برسد، بلکه مي خواهيم در سه ماهه اول سال چشم انداز 5 ساله آينده شهرداري در شهر تهران را با تجربه اين جمع تهيه و به عنوان سندي براي آيندگان آماده کنيم و هر طور که خواستند عمل کنند تا اين سند به عنوان دستاوردي و تجربه اي براي شهر بماند تا شهر به درستي در مسير خود حرکت کند.

بر اساس اين گزارش در جلسه امروز شوراي اسلامي شهر تهران پس از سخنان شهردار درباره بودجه 92 اعضاي شورا در حضور شهردار به ارائه نقطه نظراتشان در باره بودجه پرداختند و دکتر قاليباف تا پايان سخنان اعضا در جلسه شورا حضور داشت.


نظر شما