جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۲
کد خبر: ۵۹۵۷۵
|
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۴
گفت‌و‌گوي شهر با دبير جشنواره سرود و موسيقي شمسه/
دبير جشنواره سرود و موسيقي شمسه اين جشنواره راهي براي معرفي استعدادهاي محلي به جامعه موسيقي مي‌داند.

علي مرادخاني در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درباره جشنواره شمسه اظهار داشت: جشنواره شمسه براي مردمي است که مي خواهند کار فرهنگي کنند و در قالب يک شبکه اجتماعي يکديگر را بيابند تا بتوانند گسست‌هاي اجتماعي موجود در جامعه شهري کنوني را که مانع وحدت شهروندان و برنامه‌ريزي هاي مدني است، از طريق اقدامات فرهنگي رفع کنند.

وي ادامه داد: امسال شمسه داراي 12 رشته است. سرود و موسيقي يکي از اين رشته‌هاست که در مناسبات، ژانرها و ديدگاه‌هاي مختلف، با رعايت اصل سياست‌هاي مجموعه جشنواره‌هاي شمسه، رسالت خود را انجام مي‌دهد.


چشم‌انداز شمسه، معرفي استعدادها به جامعه فرهنگي‌ست

دبير جشنواره سرود و موسيقي شمسه تاکيد کرد: تلاش مي‌کنيم در اين بخش، افراد مستعد را انتخاب کنيم و با آوردن آنان در صحنه و معرفي به جامعه فرهنگي، کمک کنيم تا افراد در عرصه‌هاي مختلف يکديگر را بشناسند و با توجه به ديدگاه‌هاي متفاوت موجود، بتوانيم به يک همبستگي اساسي دست پيدا کنيم. مجموع اين‌ها، چشم‌اندازي است که جشنواره‌هاي شمسه و جشنواره سرود و موسيقي به‌عنوان زيرمجموعه آن، دنبال مي‌کند.

مرادخاني درباره بخش‌هاي مختلف جشنواره سرود و موسيقي شمسه گفت: بخش اصلي جشنواره که جنبه رقابتي دارد و گروه‌هاي موسيقي محله‌ها در بخش‌هاي زير مجموعه آن مي‌توانند به رقابت بپردازند، شامل موسيقي رديف دستگاهي (سنتي)، موسيقي مردمي و تلفيقي (برگرفته از موسيقي سنتي، پاپ، کلاسيک)، موسيقي کلاسيک (بين‌المللي) و موسيقي مقامي (آييني) است. همچنين بخش جنبي اين جشنواره غيررقابتي و ويژه تکنوازان، همنوازان و استعدادهاي شاخصي است که در عرصه موسيقي حرفي براي گفتن دارند.


ناگزيريم در تمام گرايش‌ها فعال باشيم

وي ادامه داد: جشنواره سرود و موسيقي شمسه ناگزير است در تمام گرايش‌هاي مختلف خود را نشان دهد؛ زيرا بسياري از جوانان ما لزوما موسيقي سنتي کار نکرده‌اند. از سوي ديگر جامعه شهري ما از گروه‌هاي سني خردسال، نوجوان، جوان، ميانسال و کهنسال تشکيل شده که بيشترين دغدغه ما حضور آنان است.

دبير جشنواره سرود و موسيقي شمسه افزود: حتي قشرهاي خاص جامعه مانند معلولان و برخي سازمان‌ها نيز براي حضور در اين جشنواره اعلام آمادگي کرده‌اند که اين امر نشان مي‌دهد عرصه براي عرض اندام اين استعدادها فراهم نشده است. اگر ما بتوانيم شرايطي را ايجاد کنيم که افراد مستعد بتوانند هنر خود را در قالب جامعه به مردم نشان دهند، زمينه براي حضور اجتماعي آنان فراهم خواهد شد.

وي خاطرنشان کرد: در واقع ما با توجه به ديدگاه‌هاي مختلف موسيقايي، بايد همه رشته‌ها را در نظر بگيريم تا بتوانيم اين عرصه را تمام و کمال در اختيار داشته باشيم؛ درحالي‌که اگر گزينشي کار کنيم و به‌عنوان مثال بگوييم امسال فقط موسيقي سنتي را ارزيابي مي‌کنيم، با ريزش زيادي از مخاطبان در سطح جامعه مواجه خواهيم شد که دور از اهداف ماست.


مهندسي معکوس در جشنواره شمسه

مرادخاني گفت: در جشنواره شمسه به‌نوعي مهندسي معکوس اتفاق مي‌افتد؛ يعني ما از حوزه موسيقي، افراد را شناسايي نمي‌کنيم؛ بلکه از حوزه اجتماعي وارد بخش موسيقي مي‌شويم. در ساير جشنواره‌هاي حرفه‌اي، ژانرهاي مختلف موسيقي را اعلام مي‌کنيم و موسيقي‌دانان با توجه به رشته خود، در قالب اين ژانرها جاي مي‌گيرند؛ اما در جشنواره شمسه مي‌گوييم اين‌جا حوزه اجتماعي است و مردم علاقه‌مند موسيقي و حتي افراد غيرحرفه‌اي مي‌توانند وارد شوند و ما در قالب‌هاي خودشان براي آنان تعيين بخش مي‌کنيم.

وي توضيح داد: يعني ما بايد قالب فضاهاي اجتماعي را در حوزه موسيقايي تعيين کنيم. اين تفاوت جشنواره شمسه با ساير جشنواره‌هاست که اتفاقا سختي کار هم از همين تفاوت نشأت مي‌گيرد.

دبير جشنواره سرود و موسيقي شمسه درباره مراحل داوري در اين جشنواره گفت: داوري سرود و موسيقي شمسه داراي سه مرحله است. مرحله اول گزينش ابتدايي افراد با بهره‌گيري از فيلتر ساده‌اي است براي اين‌که مطمئن شويم مباحث اوليه را دريافت کرده باشند.

وي ادامه داد: در مرحله دوم گزينش منطقه‌اي انجام مي‌شود تا هم مناطق چگونگي اجراي اين برنامه‌ها را آموزش ببينند و هم گروه‌هاي سرود و موسيقي در فضاي کاري منطقه خود مورد ارزيابي قرار گيرند. مرحله سوم نيز گزينش فرامنطقه‌اي است که گروه‌هاي سرود و موسيقي در سطح شهر تهران از سوي بزرگان و اساتيد داوري مي‌شوند. در نهايت در مراسم اختتاميه نيز برگزيدگان سطح شهر تهران معرفي و تجليل مي‌شوند.


فعاليت مديران فرهنگي بايد انسجام يابد

مرادخاني اظهار داشت: خوشبختانه شهرداري اقدامات بسياري در بعد فرهنگي انجام داده و مديران فرهنگي مناطق تجربياتي دارند؛ اما به‌صورت پراکنده، و مهم‌ترين کاري که بايد انجام دهيم، انسجام اين اطلاعات است؛ زيرا ما بسياري از فعاليت‌ها را به‌صورت جزيره‌اي انجام داده‌ايم و اين فعاليت‌ها به هم متصل نشده‌اند تا نتيجه خوبي حاصل شود.

وي افزود: به‌عنوان نمونه قبلا برنامه‌هايي در قالب سامانه‌هاي نشاط در بوستان‌ها برپا مي‌شد که در بخشي از آن نيز موسيقي اجرا مي‌شد که ما مي‌توانيم به اين برنامه‌ها به‌عنوان زمينه‌اي براي ارتقاي فرهنگ و کيفيت زندگي مردم بنگريم و در آن موسيقي و ساير جنبه‌هاي فرهنگي را وارد کنيم.


شهرداري مي‌تواند در ساماندهي فعاليت‌هاي هنري گام‌هاي بلندي بردارد

دبير جشنواره سرود و موسيقي شمسه تاکيد کرد: شهرداري در ساماندهي اين فعاليت‌ها مي‌تواند گام‌هاي بزرگي بردارد و با انجام فعاليت در اين زمينه تاثيرگذار باشد. براي ساماندهي فعاليت‌هاي هنري گاه نياز به سالن مخصوص اجراي اپرا يا سالن مناسب براي اجراي صحنه‌اي براي شهري 17ميليون نفري داريم. در واقع وقتي با هدف سامان بخشيدن به اين‌گونه فعاليت‌ها و هدايت استعدادها در مسير صحيح گام برداريم، برگزاري جشنواره‌هايي مانند شمسه نيز ما را در دستيابي به اهدافمان ياري مي‌کند.

وي گفت: از آن‌جايي که در جشنواره سرود و موسيقي هيچ‌گونه گزينش حرفه‌اي انجام نمي‌شود، همه جوانان مي‌توانند در آن شرکت کنند. البته اين بدان معنا نيست که بخش سرود و موسيقي بدون شاخص اداره مي‌شود؛ بلکه حدود لازم را براي شاخص‌هاي آن قائل شده‌ايم و آن را به‌گونه‌اي رعايت مي‌کنيم که از حد اعتدال خارج نشود.

دبير جشنواره سرود و موسيقي شمسه خاطر نشان کرد: در عين حال جوانان ما مي‌توانند بر اساس استعدادهاي خود به سراهاي محلات مراجعه کنند و در آن‌جا انسجام يابند. از سوي ديگر ما نيز بايد فضايي براي تمرين و گردهم‌آيي اين عزيزان فراهم کنيم تا در کنار يکديگر به فعاليت‌هاي فرهنگي هنري بپردازند.


شمسه وظيفه مديريت فرهنگي تهران را سنگين مي‌کند

وي گفت: اين ما هستيم که بايد فضا و بستر را براي جوانان فراهم کنيم و معتقدم شمسه فرصت و آغاز خوبي براي اين اتفاق است. با برگزاري اين جشنواره بدون شک دبيران هادي جشنواره‌هاي 12گانه شمسه هر يک به الگو و مدلي براي چگونگي جذب افراد به مجموعه خود به دست مي‌آورند که در اين بخش، وظيفه مديريت کل فرهنگي شهر تهران سنگين مي‌شود؛ زيرا بايد مجموعه سراي محلات را کنار يکديگر قرار دهد و از اين الگوها به الگوي واحد براي مديريت کلان شهري دست يابد.


علي مرادخاني براي دومين سال متوالي دبير تخصصي جشنواره سرود و موسيقي شمسه است. وي در شهريورماه 1337 متولد شد و از سال 59 به عنوان مديرکل توليد فيلم و عکس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وارد حوزه مديريت فرهنگي کشور شد و تا سال 65 در حوزه سينما فعاليت داشت. مرادخاني در سال 69 وارد حوزه موسيقي شد و دوره 14 ساله مديريت وي، طولاني‌ترين دوران مديريت دفتر موسيقي است؛ دوراني که هنرمندان از آن به‌خوبي ياد مي‌کنند.

آبان‌ماه سال 88 با افتتاح موزه موسيقي همراه بود. علي مرادخاني كه بسياري او را موفق‌ترين مدير موسيقي پس از انقلاب مي‌دانند، مديريت اين نهاد مهم موسيقي را بر عهده دارد و در راه‌اندازي و تجهيز و افتتاح آن و دعوت از اهالي موسيقي و حضور چشمگير تمامي طيف‌هاي موسيقي نقشي جدي داشته است.


نظر شما