يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۹
کد خبر: ۵۹۶۵۲
|
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۴
معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اعلام خبر افتتاح مجموعه زباله سوز آرادکوه ارديبهشت ماه گفت: با آغاز به کار تصفيه خانه شيرابه آرادکوه، زنجيره کار در آرادکوه تکميل مي شود.

به گزارش خبرنگار مديريت شهري شهر، مجتبي عبداللهي در افتتاح آزمايشي تصفيه خانه شيرابه پسماند در مجتمع آراد کوه که صبح امروز با حضور معاون خدمات شهري شهرداري تهران و رئيس دانشکده محيط زيست دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: اين تصفيه خانه 1400 متر مکعب توان تصفيه شيرابه دارد و توانايي تصفيه خانه به اندازه اي است که امکان تصفيه پساب توليد شده توسط کارخانه هاي محدوده کهريزک را دارد، کل شيرابه موجود طي 18 ماه تصفيه خواهد شد.

 

معاون خدمات شهري شهرداري تهران افزود: با آغاز به کار اين تصفيه خانه زنجيره کار در آرادکوه تکميل مي شود آب تصفيه شده در اين تصفيه خانه براي آبياري فضاي سبز مجموعه آرادکوه استفاده مي شود و تفاله باقي مانده از شيرابه نيز تحت عنوان کود استفاده مي شود.

 

وي تصريح کرد: مجموعه آرادکوه مجموعه زباله سوز را در ارديبهشت ماه افتتاح مي کند. با افتتاح اين مجموعه3 مگاوات برق از طريق سوزاندن زباله توليد مي شود که قابليت افزايش به 5 مگاوات برق را نيز دارد .


عبداللهي در ادامه با اشاره به راه اندازي سيستم توليد برق از زباله در منطقه 4 افزود : در اين مجموعه که برق به روش هاضم (دايجستر)، از گاز متان توليد شده از زباله هاي انباشته الکتريسيته توليد مي کنيم. با اين روش 2 مگاوات برق توليد مي شود که توانايي توليد افزايش به 6 مگاوات برق را نيز دارد . ضمن اين که مجموعه آبعلي ظرفيت احداث کارخانه توليد برق از ز باله خشک را دارد که در صورت احداث اين مجموعه نيز 8 تا 10 مگاوات برق توليد خواهد کرد.

 

در ادامه محمد فياض، مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تصريح کرد: اين مجموعه در زميني به مساحت 3 هکتار با 20 مخزن تصفيه و3 اتاق فرمان احداث شده است .

 

وي با بيان اين که فرآيند تصفيه شيرابه و عبور از تمامي مخازن طي 25 تا 30 روز به طول خواهد انجاميد خاطرنشان کرد: شيرابه موجود طي مراحلي وارد مخازن شده که در هرکدام از مخازن عمليات خاصي بر روي شيرابه صورت مي گيرد که در نهايت آب زلالي خارج مي شود که در آبياري فضاي سبز مورد کاربرد دارد.

 

فياض در توضيح فرآيند تصفيه اين شيرابه ها گفت: در اولين حوضچه اجسام درشت جدا شده و لخته‌گيري مي شود. سپس توسط 4 پمپ لجن‌کش شيرابه پمپ شده و در حوضچه ديگري تقسيم و دانه‌گيري مي‌شود.

 

اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: با بيان اينکه در حوضچه ديگري تقسيم بي‌هوازي صورت مي‌گيرد، حوضچه بي‌هوازي محلي است که در آن ديوارهايي قرار دارد و شيرابه به صورت مارپيچ در آن حرکت مي‌کند و در آن باکتري قرار مي‌گيرد.

 

مديرعامل سازمان مديريت پسماند گفت: باکتري بستر‌سازي مي‌شود و به سمت شيرابه حمله مي‌کند، مجدد اين شيرابه برگشت داده شده و در حوضچه ديگر مواد شيميايي به آن اضافه شده و آهک‌زني مي‌شود.

 

وي ادامه داد: سپس در حوضچه‌اي شيرابه ته‌نشين شده، اين شيرابه در لوله‌‌ايي به صورت فوراني بالا آمده و به بيرون مي‌ريزد و باعث مي‌شود آب شفاف‌تر در قسمت بالاتر قرار گرفته و آب کثيف‌تر پايين رود.

 

فياض افزود: با پاروهايي آب تميز را جمع کرده و وارد حوضچه هوازي مي‌کنيم.در حوضچه هوازي دمنده‌هاي بزرگ هوا توسط دستگاه‌هاي که سوراخ‌هاي آي شکل يکطرفه دارند ديفيوز مي شود يعني هوا در اين دستگاه ها دميده مي شود و به صورت حباب از کف به رو مي‌آيد.


مديرعامل سازمان مديريت پسماند با تاکيد بر اين موضوع که مخازن 12 هزار متر مربع ظرفيت دارند، گفت: دوباره فرايند ادامه دارد و آب در حوضچه‌اي کلر‌زني شده و شيرابه به حالت تصفيه که بي‌رنگ است در مي‌آيد.

 

فياض خاطر نشان کرد : مجموعه کهريزک هزار و 100 هکتار وسعت دارد که 230 هکتار آن به فضاي سبز تبديل شده که آب به دست آمده از اين تصفيه خانه دراين مجموعه به کار گرفته خواهد شد .

 

فياض تصريح کرد : طراحي حوضچه شيرابه توسط متخصصين داخلي انجام شده و حدود 8 ميليون تومان براي اين پروژه هزينه‌صرف شده است.

 

اين تصفيه خانه به طور آزمايشي افتتاح شده است و به عنوان پروژه اي مشارکتي با همکاري دانشگاه تهران طراحي و اجرا شد.

نظر شما