پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۲
کد خبر: ۵۹۷۲۹
|
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۲۶
گزارش شهر از نشست پرسش و پاسخ فيلم قوي تن/
علي قوي تن در جلسه نشست نقد فيلم خود گفت: سال هاست که راه مان را در سينما گم کرديم.

به گزارش خبرنگار فرهنگي شهر، نشست پرسش و پاسخ فيلم «آفتاب، مهتاب و زمين» با حضور علي قوي تن (کارگردان)، شهاب نوروزيان (مدير فيمبرداري)، مهدي حسين وند (تدوين) و با اجراي محمدرضا شهيدي فرد برگزار شد.

  

علي قوي تن در اين نشست با اشاره به اينکه دوست دارم فيلم«آفتاب، مهتاب و زمين» بعد از «پرواز بادبادک ها» دومين فيلم من عنوان شود، گفت: دوست داشتم دوستان عوامل فيلم که چهار ماه براي اين فيلم زحمت کشيدند در برج ميلاد حضور داشتند و فيلمشان را مي ديدند اما يک دفعه ديروز متوجه شديم جدول اکران فيلم ها تغيير کرده و برگزار کنندگان حتي تلفني هم ما را در جريان اين تغيير قرار ندادند. براي عوامل فيلم که در شهرستان ساکن اند، هتل رزرو کرده بوديم و براي آنها بليت رفت و برگشت گرفته بوديم؛ اما در نهايت اين حضور آنها در برج ميلاد ميسر نشد.

 

قوي تن در رابطه با اينکه ممکن است اين نوع فيلم او مخاطب محدود داشته باشد، اظهار داشت: سال هاست که راهمان را در سينما گم کرده ايم. ترس از دست دادن گيشه بر همه سينماگران و مسوولين اين عرصه غالب شده است. حتي اهالي رسانه که پشتيبان فيلمسازان بودند نيز اين حرف را مي زنند مبني بر اينکه فکر نمي کنيد با اين نوع فيلمسازي، گيشه را از دست بدهيد؟! اما ما طبق رسالتي که داريم عمل مي کنيم و فيلم مان را مي سازيم.

 

وي ادامه داد: لباس که نمي خواهيم بفروشيم تا بخواهيم با مد جلو برويم؛ بنابراين نبايد چيزي که مي خواهيم عرضه کنيم مطابق خواسته بازار باشد. شايد اين وظيفه کساني باشد که براي کمپاني ها کار مي کنند و بايد به اين چيزها بينديشند. در نهايت من فيلمساز فارغ فضاي حاکم حرف خودم را بايد بزنم. در واقع سينما را از ساختن چنين فيلم هايي نترسانيم و بگذاريم هر کسي به هر شکل و زاويه اي که مي خواهد فيلمش را بسازد.

 

وي با بيان اينکه قرار نيست همه فيلم من را دوست داشته باشند؛ هر کس دوست داشته باشد مي رود فيلمم را مي بيند، افزود: بايد رسانه اي ها و مسوولين کمک کنند که فيلمسازها بتوانند آنچه مدنظرشان است، بسازند و سينما را گسترش دهند و فضاي اکران را باز کنند. در واقع مديران محيط را بسته نگه ندارند؛ به اين بهانه که فيلم فروش نمي کند و آن را اکران نکنند.

 

کارگردان فيلم «آفتاب، مهتاب و زمين» در رابطه با عدم استقبال مخاطبان از اين دست فيلم ها، با بيان اينکه اگر بخواهم بدانم که کدام مخاطب چه چيزي مي خواهد؟ ديگر آن فيلم فيلم من قوي تن نمي شود، گفت: راه خود را ادامه مي دهم البته دقت هم مي کنم که ايرادهاي گفته شده را در کارهاي آينده ام کم کنم.

 

وي در خصوص دليل بازي در فيلم مذکور علاوه بر کارگرداني، گفت: در عرصه سينما همه به سينما علاقه دارند. اصل موضوع اين است که بايد حمايت هاي مالي زيادي انجام شود و براي خودم هم کار سختي که هم بايد کار احساسي يعني بازي کنم و هم بايد کار کارگرداني انجام دهم. همه اينها به نداشتن پول بر مي گردد. در واقع اگر بخواهم يک بازيگر طراز اول بياورم بازي کند از عهده من فيلمساز مستقل برنمي آيد.

 

مهدي حسيني وند تدوين گر اين فيلم اظهار داشت: سعي کردم در طول کار به ذهنيت قوي تن نزديک شوم و اينکه نشان دهم فيلم چه چيزي مي خواهد بگويد و در راستاي آن حرکت کنم. در واقع در اين فيلم با مقوله نابازيگرها و قاب هايي که در اختياز فيلمبردار نيست مواجه هستيم. خيلي تلاش کردم که به مخاطب خود فکر کنم  تا فيلم ملموس تر و قابل فهم تر دربيايد.

 

قوي تن در پاسخ به  پرسش اينکه به دليل شباهت چهره اي زيادي که به سهراب سپهري دارد، آيا نمي خواهد فيلم اين شاعر را بسازد؟، اظهار داشت: زماني که از سهراب سپهري نام مي بريم با احتياط و احترام کامل اين کار انجام دهيم. البته از خيلي جاهاي خصوصي به من پيشنهاد ساختن اين فيلم را داده اند و گفتند که سرمايه گذاري مي کنند اما من گفتم که با سرمايه شخصي نمي توان اين شخصيت ملي و فراملي را به تصوير کشيد و بايد يک ارگان بزرگي از جمله صداوسيما، بنياد فارابي و يا وزارت ارشاد حامي و پشتيبان اين کار باشد تا يک فيلم به يادماندني از کار در بيايد. در واقع بايد  پروداکشن حسابي با تحقيقات خوب کار اغاز شود و با اين شرايط دوست دارم اين فيلم را بسازم اما بازهم با احتياط.

 

وي در پايان اظهار داشت: فيلم «آفتاب، مهتاب و زمين» را با سرمايه شخصي شروع کردم اما بعد از فيلمبرداري دچار کمبود بودجه شدم؛ طي نامي اي از شمقدري و عرفان منش درخواست هايي کردم و توافق هايي را هم کرده اند اما آنچه واقعيت دارد هنوز هيچ پولي دريافت نکرديم.  

 

نظر شما