جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۵
کد خبر: ۶۰۰۷۷
|
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۷
گزارش شهر از مراسم افتتاحيه نخستين نمايشگاه زندگي به سبک ايراني/
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: بدون اجماع تمام دستگاه‌هاي فرهنگي، الگوسازي در حوزه سبک زندگي امکانپذير نيست.

به گزارش خبرنگار فرهنگي شهر، امير خوراکيان رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در مراسم افتتاح نمايشگاه زندگي به سبک ايراني عصر شنبه در فرهنگسراي خاوران، با تاکيد بر اهميت و نقشي که سبک زندگي در سعادتمندي، تکامل و رشد انسان دارد، اظهار داشت: چند نکته در رابطه با سبک زندگي مهم است؛ از جمله مباني نظري، محتوا و دست مايه‌هايي که در حقيقت مرجع اصلي استخراج الگوهاي سبک زندگي است که در نظام فکري و فرهنگي کشور ما چيزي جز معارف ديني، اسلامي و شيعي نيست. خوراکيان ادامه داد: در اين قسمت مشکل و ضعف زيادي نداريم؛ زحمات زيادي در طول سال‌هاي اخير در حوزه‌هاي علميه، مراکز دانشگاهي و حوزه‌هاي پژوهشي کشيده شده است و دست مايه‌هاي گرانقدري در اين عرصه موجود است. بنابراين وضعيت ما در اين زمينه با 15 ـ 20 سال گذشته قابل قياس نيست. وي تنظيم و تدوين الگوهاي سبک زندگي را نکته ديگر اين مقوله عنوان کرد و گفت: بر مبناي اين معارف و مباني نظري در اين بخش کمتر کار شده يا تجربه‌هاي موفق در آن کم و بيش ناچيز بوده است. در واقع ما براي طراحي اين الگوها نيازمند تجربه‌ها و اقدام‌هاي زيادي هستيم.
 
رييس سازمان فرهنگي هنري ادامه داد: اگر در يک نگاه بخواهيم بگوييم بخش اول (مباني نظري) بيشتر مسئوليت بخش هاي علمي و کارشناسي را شامل مي شود، بخش دوم (تجربي) مي تواند مسئوليت و ماموريت دستگاه هاي فرهنگي مشابه سازمان فرهنگي هنري را شامل شود. خوراکيان به لزوم اجماع بر روي الگوهاي سبک زندگي تاکيد کرد و گفت: اگر الگوهايي مبتني بر معارف ديني طراحي و تدوين شود اما همه دستگاه ها، فرهيختگان و تاثيرگذاران در نهادينه سازي اين الگو در جامعه با هم اتفاق نظر نداشته باشند، پراکندگي در عرصه الگوهاي سبک زندگي به وجود مي آيد و به تنظيم سبک زندگي در جامعه کمک نخواهد کرد. وي در ادامه صحبت هاي خود به تقليد، ترويج، تمرين و تجربه الگوهاي سبک زندگي ايراني که بر روي آن اجماع صورت گرفته است اشاره کرد.

 

آموزش صرف موثر نيست
 
خوراکيان با بيان اينکه ما در اين عرصه نيازمند فعاليت هاي ميداني هستيم، افزود: ما نيازمند سعي و خطا و همچنين نيازمند ارتباط با مخاطب هستيم. در حوزه سبک زندگي تنها آموزش کارگر نيست؛ بايد بيان محتوايي، پيام ها، آموزش ها و داده هايي که به مخاطب ارائه مي شود، با تمرين ها و ما به ازاهاي اجرايي، عملي و ملموس همراه شود و در اختيار مخاطب قرار گيرد.

رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با بيان اينکه اگر در جايي سخن از سبک زندگي ايراني در حوزه تغذيه کرديم، بايد به موازات بحث هاي محتوايي پيام هاي آموزشي هم ارائه دهيم و بايد نمونه هاي قابل دسترس و الگوهاي قابل تجربه براي مخاطب وجود داشته باشد، گفت: همکاران براي برپايي اين نمايشگاه زحمات زيادي را در زماني کوتاه متقبل شدند بنابراين با تمام ضعف هاي احتمالي که اين نمايشگاه خواهد داشت اما براي ما شيرين است؛ از اين باب که قدم گذاشتيم در يک عرصه اي که تجربه نشده است، در واقع با اين نگاه است که اگر سخني در عرصه سبک زندگي در حوزه خانواده، ازدواج، تغذيه و غيره مي شود بتوانيم پيام هاي محتوايي را با نمونه هاي ملموس، اجرايي و قابل ارائه همراه کنيم. از اين جهت اين اتفاق براي ما ارزشمند است.

وي افزود: کارهاي مهم تري در اين حوزه در نظر داريم و همکاران هم در کارهاي فکري و نظري در تلاشند و ان شاء الله در نهايت اين تجربه و تمرين بتواند ما را در اين مسير به تکامل برساند و کارها و اقدام هاي بعدي هم از نظر کيفي و محتوايي زيباتر، جذاب تر و مرتب تر ارائه شود و هم از نظر الگوهاي رفتاري، مهارتي و مابه ازاي انچه که در زندگي شهروندان اجرايي و عملي باشد بتواند گام هاي ارزشمندي بردارد.

خوراکيان از همه افرادي که براي برپايي اين نمايشگاه همکاري کرده اند تشکر کرد و همچنين به کتابي که مبناي کار اصلي قرار داده شده است اشاره کرد و گفت: عوامل تلاش کرده اند قدم اول را هر چند در زمان کوتاه ولي با ايجاد شرايط بهتر بردارند، از مردم هم تشکر مي کنم و اميد به فضل پروردگار که ما را در اين مسير مهم هدايت کند تا بتوانيم به ابتکار ها، نوآوري هاي ارزشمند و نتايج خوب برسيم تا در نهايت کارهاي بعدي را هم ارائه کنيم.
 
شاخص هاي سبک زندگي برگرفته از فرمايشات مقام معظم رهبري
 
ميثمي دبير نخستين نمايشگاه زندگي به سبک ايراني در فرهنگسراي خاوران در رابطه با اهداف اصلي اين نمايشگاه، اظهار داشت: هدف اصلي ما اين است که مقوله سبک زندگي به کنار خانواده هاي ايراني اسلامي ورود پيدا کند. خوشبختانه مدتي است که موسسات و گروه هاي فعال پژوهش در عرصه هاي مختلف سبک زندگي فعاليت مي کنند و مطالعات و تحقيقاتي بسيار خوبي را نيز دارند و آن را در اختيار رسانه ها و علاقه مند ان قرار مي دهند. در هر صورت نياز داشتيم که يک حلقه واسطي بين نياز مردم و توليدات آنها ايجاد شود.

وي ادامه داد: بنابراين اين نمايشگاه را ترتيب داديم که پاسخگوي نيازهاي مردم در سبک زندگي باشد و در اين نمايشگاه شاخص هاي سبک زندگي را از فرمايشات مقام معظم رهبري استخراج نموديم. اين مقوله نياز به اين داشت که مردم بتوانند نيازهاي روز خود را در دوره گذار با استفاده از توليدات فعلي تامين کنند.

وي فايده ديگر اين نمايشگاه را دل گرم شدن افرادي دانست که در اين عرصه کار و محصول توليد کرده اند و در ادامه گفت: محصول توليد کنندگان مي تواند پاسخگوي نياز مردم هم باشد و در اين ميان مي توانند توليدات خود را روز به روز بهتر نمايند و در نهايت اقتصادشان رونق پيدا کند. اميدواريم شاهد اين باشيم که تمام ايرانيان از الگوهاي سبک زندگي ايراني اسلامي پيروي کنند و نکته بسيار مهم هم اين است که تمامي فعالان اين عرصه مي توانستند با هم آشنايي پيدا کرده و از موازي کاري در برخي از حوزه ها جلوگيري نمايند.

 

حاشيه هاي مراسم سبک زندگي ايراني
 
بر اساس اين گزارش، در حاشيه مراسم افتتاحيه اولين نمايشگاه زندگي به سبک ايراني اسلامي گروه قوم کردي پايکوبي و موسيقي سنتي گرماي خاصي به اين مراسم داد و با استقبال زياد حاضران روبرو شد. همچنين ورزش سنتي زورخانه اي هم با اجراي گروه مربوطه به اجرا درآمد و بعد از آن شاهد پايکوبي قوم ديگر ايراني ـ خراساني ها ـ بوديم که بسيار قابل توجه بود.

در ادامه هم امير خوراکيان رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از غرفه هاي مختلف اين نمايشگاه بازديد نمود.

نظر شما