شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۵
کد خبر: ۶۰۰۸۱
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۰:۱۱
گزارش شهر از بازتاب نصايح رهبري براي مقامات/
بيانات مهم مقام معظم رهبري درباره وقايع اخير موجب شد تا مقامات بار ديگر تبعيت خود را از فرمايشات ولي‌فقيه اعلام کنند؛ اما به نظر مي رسد در اين راستا بايستي عملکردها بيشتر تجلي داشته باشد.

به گزارش گروه اجتماعي شهر، حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با هزاران نفر از علما، مسئولان و قشرهاي مختلف مردم آذربايجان استيضاح وزير کار را غلط خواندند و فرمودند: ‌استيضاح بايد فايده‌اي داشته باشد اما چند ماه مانده به پايان کار دولت،‌ استيضاح يک وزير آن هم به خاطر مسئله‌اي که مربوط به وزير نيست، ‌چه علت و فايده‌اي دارد. 

 

رهبر انقلاب افزودند: متأسفانه رئيس يک قوه به استناد يک اتهام ثابت و حتي مطرح نشده در دادگاه، دو قوه ديگر يعني مجلس و قوه قضاييه را متهم ساخت که کاري بد، ‌غلط، نامناسب،‌ خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف اخلاق بود.

   

از اين‌رو تعدادي از مقامات که مورد خطاب رهبر انقلاب بودند، با تشکر از نصايح مطرح شده، سخنان ايشان را فصل‌الخطاب دانسته و بر تبعيت از فرمايشات ولي فقيه تأکيد کرده‌اند.

استيضاح اخير و حاشيه‌هاي آن موضوع جديدي نيست؛ پيش از اين نيز شاهد اين دست دعواها و بداخلاقي‌ها در عرصه سياست بوده‌ايم.


و البته در کمال تاسف، اين نخستين باري نيست که رهبر انقلاب در زمينه حساسيت اين روزها و لزوم همدلي مسئولان و وحدت در سال جاري تاکيد کرده‌‌اند؛ با اين وجود بازهم ديده مي‌شود که اگرچه برخي از مسئولان در حرف تبعيت خود را از رهبري قاطعانه مطرح مي‌کنند و در اين خصوص بيانيه صادر مي‌کنند؛ اما با گذشت زمان از يک تشنج در فاصله چند ماه به استقبال نسخه‌هاي جديدي از بداخلاقي‌هاي سياسي مي‌روند.
 
اميدواريم در اين مورد اخير واکنش مسئولان به بيانات و رهنمودهاي مقام معظم رهبري تنها در حد حرف نمانده و در رفتارهاي آن‌ها نيز انعکاس يابد. 


بخش‌هاي از صحبت‌هاي رييس دو قوه، نمايندگان مجلس و اعضاي مجلس خبرگان درباره سخنان اخير رهبري در ذيل آمده است:
  
 

علي لاريجاني
رييس قوه مقننه
بيانات بليغ حضرتعالي از هر جهت راهگشا و اميد آفرين براي ملت عزيز بود. حقير لازم مي‌دانم از تذکرات خيرخواهانه و منصفانه حضرتعالي در مورد رفتار قوا سپاسگذاري نمايم و آنچه از تذکرات به رعايت مصالح کشور توسط اين بنده اشارت داشتيد با جان و دل پذيرا و آن را نصب العين کار خويش قرار خواهم داد و مطمئن هستم نمايندگان استيضاح کننده و قاطبه نمايندگان اندرزهاي مشفقانه حضرتعالي را مبناي عمل خويش قرار خواهند داد و اين نگاه بلند، بار ديگر عظمت و شوکت جايگاه تاثيرگذار ولايت فقيه را در نظام مقدس جمهوري اسلامي  نشان مي‌دهد.
صادق لاريجاني
رئيس قوه قضاييه
با سپاس بيکران به آستان مقدس حضرت احديت که نعمت ولايت را بر اين امت ارزاني داشته و آنگاه که پاره‌اي سوء تدبيرها و گاه هواجس نفساني در مسير حرکت انقلاب مشکلاتي را فرا مي‌نهد، اين حبل المتين الهي کشتي انقلاب اسلامي را به ساحل نجات رهنمون مي‌شود. اينجانب بر خود لازم مي‌دانم از سوي خود و خانواده بزرگ دستگاه قضايي از بيانات ناصحانه و ارزشمند حضرت مستطاب عالي در جمع مردم شريف آذربايجان شرقي تشکر مي‌کنم و اعلام مي‌کنم، در مسير اجراي توصيه‌ها و تذکرات مشفقانه حضرت عالي همچون گذشته گام هاي استوار بر خواهيم داشت.
محمود احمدي نژاد
رييس قوه مجريه
عطف به بيانات حضرتعالي در روز شنبه 91.11.28 به استحضار مي‌رساند که اينجانب و همکارانم در دولت تا آخرين لحظات مسئوليت دلبسته به ارزش‌هاي انقلاب اسلامي کمر بسته خدمت به کشور و مردم خواهيم بود و اطمينان مي‌دهم که همه تلاش ما به عنوان خادمان ملت، در مسير اعتلاي کشور و رفع مشکلات کشور خواهد بود و کوچکترين قدمي برخلاف مصالح کشور بر نخواهيم داشت.

دلبستگي و ارادت اينجانب و اعضاي محترم دولت به جنابعالي هميشگي است. دوام سلامت و توفيقات حضرتعالي را از ايزدمنان مسالت دارم.
آيت‌الله سيداحمد خاتمي اگر کسي پس از بيانات مقام معظم رهبري بداخلاقي کند مرتکب خلاف شرع شده‌ و در خلاف شرع همه چيز هست، همانطور که ‌رهبر معظم انقلاب نيز فرمودند اگر کسي تا انتخابات رياست‌ جمهوري التهاب‌آفريني کند، خيانت کرده است. البته خودي‌هاي نظام به اين امر توجه داشته و اطاعت مي‌کنند چرا که فرمايش حضرت آقا حق است لذا همه مسئولان بايد دقت کرده و کساني که مخاطب معظم‌له هستند مصلحت‌ نظام را در نظر بگيرند.
آيت‌الله عبدالمحمود عبداللهي
عضو مجلس خبرگان رهبري و قائم‌مقام جامعه مدرسين حوزه علميه قم
بايد رهنمودهاي مقام معظم رهبري فصل‌الخطاب باشد و موضع‌گيري‌هاي متقابل تبديل به همکاري‌ و رفاقت متقابل شود. صرف نظر از شرايط انتخابات، شرايط حساس مشکلات داخلي وحدت را مي‌طلبد؛ مسئولان رهنمودهاي مقام معظم رهبري را مدنظر قرار داده و عملاً عذرخواهي کنند. الگو قرار گرفتن دستورات ايشان با توجه به شرايطي که هست حتماً بايد صورت گيرد.
علاء‌الدين بروجردي
حادثه روز 22 بهمن در قم، افزود: با توجه به مراسمي
فرمايشات رهبر معظم انقلاب در عرصه‌هاي داخلي و خارجي حائز اهميت است و يکبار ديگر اهميت فرمايشات امام خميني (ره) را که مي‌فرمودند پشتيبان ولايت باشيد تا به کشور شما آسيب وارد نشود نشان داد. ايشان تأکيد کردند که اتهام رئيس يک قوه به رؤساي دو قوه ديگر خلاف شرع و تضييع حقوق مردم است، از اين رو مردم نيازمند آرامش رواني و اخلاقي در جامعه هستند. فرمايشات امروز رهبر معظم انقلاب  بايد نصب العين همه قوا قرار گيرد. ‌غلط بودن اصل استيضاح شيخ‌اسلامي يک امور نسبي است که در شرايط فعلي با توجه به نزديک بودن انتخابات و برنامه‌ريزي دشمن غلط بودن اين اقدام روشن مي‌شود. نمايندگان بايد به فرمايشات رهبر معظم انقلاب لبيک بگويند، همان‌طوري که رئيس مجلس شوراي اسلامي هم در نامه‌اي اقدام به اين کار کرده‌ است.
محمد حسين فرهنگي
 نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر
ايشان طي ماه‌هاي گذشته چندين بار اعلام کردند که توقع از مسئولان اين است حالا که رفتار دشمن شدت پيدا کرده، شما هم رفاقت‌ها را شدت دهيد. معظم‌له بارها تاکيد داشتند که شرايط فعلي کشور نياز به آرامش و برنامه‌ريزي هماهنگ براي مقابله با فشارهاي دشمنان دارد. به طور طبيعي معظم‌له هرگونه اقدام حاشيه‌اي که باعث آشفتگي کشور مي‌شود را مناسب با اوضاع جامعه نمي‌دانند. به طور مشخص از ابتدا تا امروز همواره معظم له در زمان‌هايي ورود پيدا کردند که حساسيت‌هايي در ارتباط با وضعيت کشور وجود داشته است.
الياس نادران
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي
فرمايشات رهبر معظم انقلاب هميشه فصل الخطاب است. سخنان ايشان هميشه بن بست‌شکني مي‌کند و حتما براي همه مسئولان نظام مطاع است. مسئولان بايد در جهت برنامه‌ريزي‌هاي کلي ايشان در راستاي خدمت رساني به مردم به خصوص در حوزه‌هاي معيشتي و اقتصادي با يکديگر همفکري کنند. ارديبهشت، زمان امضاي استيضاح تنها به دنبال انجام وظيفه بوديم. امروز هم فرمايشات رهبر معظم انقلاب مطاع است و اميدوارم بتوانيم در مسير طراحي‌هاي کلي ايشان براي هدايت کشور حرکت کنيم.
عوض حيدر‌پور شهر‌ضايي
نماينده مردم شهرضا و سميرم سفلي در مجلس شوراي اسلامي
فرمايشات رهبر معظم انقلاب هميشه براي مردم و مسئولان فصل‌الخطاب است و نمايندگان مجلس در رفتار‌هاي آينده خود فرمايشات مقام ولايت را نصب‌العين قرار خواهد داد. بر اساس فرمايش مقام ولايت، رويکرد و حرکت مجلس تا پايان دولت دهم بر مبناي اصل برادري و وحدت ميان مجموعه سه قوه خواهد بود. بنابراين نمايندگان مجلس و استيضاح‌کنندگان وزير با عنايت به فرمايشات رهبر معظم انقلاب اصل وحدت و همبستگي را به عنوان مهم‌ترين اصل مبناي روابط و رويکرد خود قرار مي‌دهند.
غلامرضا تاجگردون
نماينده مردم
گچساران و باشت در مجلس شوراي اسلامي
اگر نمايندگان مي‌دانستند استيضاح وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي منجر به پيدايش جورواني نامناسبي در جامعه خواهد شد قطعا از اين کار صرف‌نظر مي‌کردند. در هر صورت اطاعت از فرمايشات رهبري لازمه ولايت‌مداري است. در صورت رسيدن سخن يا پيامي از جانب رهبري در خصوص لغو استيضاح به طور قطع اين اقدام منتفي مي‌شد. پيروي از ولايت فقيه و حفظ آرامش جامعه بايد در دستور کار‌ها قرار بگيرد. فرمايشات منصفانه و حکيمانه رهبر فرزانه انقلاب بايد از سوي همه مسئولان عمل شود.
بهروز نعمتي
 عضو هيات رئيسه فراکسيون اصولگرايان رهروان ولايت مجلس
فرمايشات رهبري فصل‌الخطاب است. من به عنوان يکي از استيضاح‌کنندگان قبل از استيضاح وزير، از ديگران نظر رهبري را جويا شدم که گفتند ما نظر رهبرانقلاب را نگرفته‌ايم و در حال حاضر حرفي براي گفتن ندارم و اشتباه خود را مي‌پذيرم. اميدوارم معظم له و مردم هم اين توجيهات ما را بپذيرند که ما در زمان استيضاح بر مبناي داشته‌ها و اطلاعات خود مبادرت به اين کار کرديم. چنانکه اگر قبل از استيضاح وزير وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي، از ديدگاه‌هاي رهبر معظم انقلاب اطلاع پيدا مي‌کرديم قطعا و يقينا استيضاح را ملغي مي‌کرديم چرا که مطيع اوامر ايشان هستيم.
محمد باقري بنابي
عضو هيات رئيسه کميسيون فرهنگي مجلس
هر کدام از مخاطبان بايد به فرمايشات معظم له توجه کنند. ايرادي که نمايندگان براي استيضاح مطرح مي‌کردند مربوط به شيخ الاسلامي نبود، بنابراين بايد گفت اصل استيضاح، غلط بود. آقاي لاريجاني نقشي در آغاز و عملياتي شدن استيضاح وزيرکار نداشت. فرمايشات رهبر معظم انقلاب بايد سرلوحه کارمان قرار گيرد. مخاطب سخنان ايشان مشخص بود و لازم است هر کسي وظيفه خود را دريافت کرده و بر مطالب ديگران مانور ندهد.
   


نظر شما