دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۱
کد خبر: ۶۰۱۱۱
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۵
مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست از برخورد قاطع شهرداري با صنوف زباله سازخبر داد

به گزارش شهر،محمد هادي حيدرزاده امروز در نشست خبري با خبرنگاران گفت: تا پايان سال برخورد جدي با صنوف زباله ساز مانند اغذيه فروشي ها و ميوه فروشي ها صورت مي گيرد و از سال آينده اين صنوف به سه دسته طلايي ، نقره اي و برنز تقسيم مي شود تا بتوانند براي توليد زباله خود برنامه ريزي کنند.

 

رييس ستاد محيط زيست شهرداري تهران با اشاره به اقدامات ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهري در سال 91 اظهارداشت: امسال دبيرخانه ائمه مساجد شهر تهران راه اندازي شد و تا به امروز همه ائمه مساجد آموزش محيط زيست ديدند و هر منطقه يک رابط وجود دارد و استقبال خوبي در اين زمينه شده است که از همکاري دفتر حضرت آيت الله جوادي آملي نيز تشکر مي کنيم.

 

وي افزود : جشنواره محيط زيست نيز که با حضور 350 هزار نفر برگزار شد ، تا پايان سال در يکي از مناطق 16 يا 2 برگزار مي شود ، ضمن آن که خانه هاي محيط زيست نيز که هم اکنون در مناطق 6 و 2 وجود دارد تا پايان سال در مناطق ، 8، 20 و 16 نيز راه اندازي خواهد شد.

 

حيدرزاده با اشاره به 21 تيرماه به عنوان روز نمادين بدون نايلکس در تهران خاطر نشان کرد : به دليل ارزاني نايلکس، سرانه مصرف هر تهراني در هفته سه کيلو پلاستيک است که سعي داريم تا با ملي کردن اين روز از سال آينده فرهنگسازي در اين زمينه انجام دهيم که ابتدا اين کار در شهرداري و بعد در سطح شهر انجام خواهد شد.

 

مشاور شهردار تهران ادامه داد: کنفرانس بين المللي اکو شهر ، 16 اسفندماه در فرهنگسراي انديشه برگزار مي شود و اقدامات شهرداري ها با حضور مهمانان خارجي و داخلي مطرح مي شود.

 

وي افزود : همچنين مراسم ساعت زمين نيز همزمان با ساير شهرهاي عضو نت ورک ساعت زمين ، سوم فروردين برگزار مي شود که در اين مراسم لامپ هاي برج نيلاد ، ميدان آزادي و پل جواديه خاموش مي شود تا به اين وسيله همراهي در کاهش گازهاي گلخانه اي صورت گيرد.

 

حيدرزاده در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص کاهش جانوران موذي اظهار کرد : وجود موش به عنوان يکي ازجانوران موذي در همه جاي دنيا که آب ، غذا و پناهگاه وجود داشته باشد ، هست که در اين زمينه نواحي شهر به سه دسته آلوده ، خيلي آلوده و با آلودگي کم تقسيم شدند و هم اکنون 26 ناحيه که بيشترين صنوف آلوده ساز در آن بود ،در گروه بسيار آلوده وجود دارد.

 

مشاور شهردار تهران ، خاطر نشان کرد : همچنين تعيين صلاحيت پيمانکاران نيز براي اولين بار در خصوص شاخص هايي تعين شده در اين زمينه انجام شده است و 21 شرکت رتبه بندي شدند.

 

حيدرزاده افزود : موضوع نبود شبکه فاضلاب درتهران يکي از موضوعات مهم در اين راستاست و جزو 10 شهر برتر دنيا هستيم که شبکه فاضلاب نداريم و اين در حالي است که زماني موضوع شبکه فاضلاب تهران مطرح شد که هنوز کشورهايي مانند قطر و کويت استقلال نداشتند.

 

وي خاطر نشان کرد : نوع سمي که براي مبارزه با موش در تهران صورت مي گيرد، بهترين ، گران ترين و کم خطر ترين براي محيط زيست است اما وجود مواد غذايي براي موش ها از طريق زباله اين اثر را کم مي کند که دراين راستا تا پايان سال برخورد جدي با صنوف زباله ساز مانند اغذيه فروشي ها و ميوه فروشي ها صورت مي گيرد و هم اکنون نيز 4200 پرونده داراي راي بند 20 در تهران وجود دارد که شهرداري مي تواند براي رفع آلودگي اين مغازه ها را پلمپ کند.

 

حيدرزاده با بيان اين که سال آينده صنوف از نظر کيفيت رتبه بندي خواهند شد ، گفت: صنوف از سال آينده به سه دسته طلايي ، نقره اي و برنز تقسيم مي شود تا اين اصناف بتوانند براي توليد زباله خود برنامه ريزي کنند.

 

وي با بيان اين که مبارزه با موش هم اکنون در تهران 24 ساعته شده است ، اظهار کرد : اتلاف موش با تفنگ بادي سه ماه است که آغاز شده و بسيار اثر گذار بوده و تيراندازان حرفه اي بر اساس کانون ها ي شناسايي شده شب تا صبح اين کار را انجام مي دهند که اين اکيپ ها تا پايان سال از 10 نفر به 40 نفر مي رسد و سال آينده نيز اين تعداد افزايش مي يابد ، ضمن آن که در کنار هر تيرانداز کارگر خدمات شهري وجود دارد و همان موقع لاشه جمع آوري و آهک پاشي مي‌شود.

 

مشاور شهردار تهران تصريح کرد : طي دو ماه گذشته ، 2205 لاشه جمع آوري شده است و اين لاشه ها در کهريزک با الزامات محيط زيستي دفن مي شوند و يا بخشي از آن در زباله سوزهاي بيمارستاني از بين مي رود.

 

حيدرزاده از ارائه لايحه اي به شوراي شهر براي مبارزه با جانوارن موذي خبر داد و گفت : در اين لايحه ، سعي داريم تا شوراي شهر ، وزارت بهداشت ، سازمان محيط زيست ، شهرداري و آموزش و پرورش و گمرک همکاري داشته باشند و اين لايحه در حال تدوين است ، چراکه هم اکنون وزارت بهداشت کاملا منفعلانه برخورد مي کند و بايد همه اين سازمان ها ورود پيدا کنند.

 

وي خاطر نشان کرد : وضعيت مبارزه با موش نسبت به سال هاي گذشته به دليل مبارزه با تلفيقي و وضعيت رفت و روب شهر تهران بهتر شده است ، هرچند در بلوار کشاورز و خيابان ولي عصر به دليل وجود اصناف هنوز اين مشکل زياد است.

 

حيدرزاده در ادامه با اشاره به وضعيت مبارزه با سگ ها نيز گفت : طرح زنده گيري سگ ها شروع شده که اين شگ ها در سطح شهر کشته نمي شوند بلکه خفت گيري شده و در مکاني ، سگ هايي که ولگرد هستند يا داراي بيماري تلف و ساير سگ ها که دارا ي نژاد خوبي هستند در کمپي در کرج نگهداري مي شوند تا در جاي مناسب استفاده شوند و از شهريور ماه تا کنون نيز 2761 قلاده سگ زنده گيري شدند.

 

وي همچنين با بيان اين که در بحث بهينه سازي مصرف انرژي نيز ، شهرداري تهران کاملا پيشگام بوده ، گفت : تا کنون 47 شرکت در اين زمينه رتبه بندي شدند و همچنين شش پارک انرژي نيز راه اندازي شده که تا پايان سال به هشت پارک و تا پايان سال آينده به 20 پارک مي رسد و تعداد ايستگاه هاي اتوبوس نيز که انرژي خورشيدي نصرف مي کنند نيز تا پايان سال به 200 ايستگاه مي رسد.

 

وي افزود : هم اکنون 73 بوستان انرژي خورشيدي مي گيرند و همچنين آبگرمکن هاي خورشيدي مورد استفاده نيز که هم اکنون 181 مورد است به 250 مورد مي رسد .

 

حيدرزاده با اشاره به کاهش 21 درصدي مصرف انرژي در شهرداري گفت : تمام پروژه هاي عمراني شهرداري بر اساس مصوبه شوراي شهر ، ارزيابي زيست محيطي مي شود و 24 پروژه عمراني شهرداري نيز داراي مطالعات زيست محيطي هستند .

 

مشاور شهردار تهران همچنين ازطرح ائتلاف بزرگ هواي پاک خبر داد و گفت : با همه انتقادات به عملکرد دولت و طرح هاي خلق الساعه اي که وجود دارد ، طرح ائتلاف بزرگ هواي پاک مطرح شده که جلسه نهايي آن به زودي انجام مي شود تا از همه ظرفيت هاي نظام براي اين موضوع مهم استفاده شود و همه مسئولان مربوطه در اين زمينه اجماع کنند.

 

وي تصريح کرد : به نظر مي رسد موضوع آلودگي هوا که با جان مردم ارتباط دارد ، اولويت دولت نيست و با وجود همه مشکلاتي که وجود دارد ، دولت اولويت هاي ديگري دارد .

 

نظر شما