شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۸
کد خبر: ۶۰۱۳۲
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۸
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در نشستي رسانه اي ضمن تشريح برنامه هاي اين سازمان در روزهاي پاياني سال شامل تجليل از ماندگاران بازار و اصناف، دهمين نمايشگاه ياد يار مهربان، جشنواره پرچم و دومين جشنواره مادران قصه‌گو اظهار داشت: ويژه برنامه فصل دل‌تکاني براي استقبال از نوروز در سطح پايتخت برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار مديريت شهري شهر امير خوراکيان در اين نشست، ويژه برنامه فصل دل‌تکاني را مهم‌ترين برنامه سازمان در آستانه نوروز عنوان کرد و گفت: اين برنامه با هدف گسترش فضائل اخلاقي همزمان با نوروز تدارک ديده شده که در پنج هفته پاياني سال با پنج موضوع شامل گذشت و مهرباني، پرهيز از جهل، انفاق، پاکيزگي و صله ارحام در روزهاي پنج شنبه و جمعه هر هفته برگزار مي‌شود.

وي در ارتباط با اين برنامه افزود: مهم‌ترين برنامه‌اي که ذيل فصل دل‌تکاني اجرا مي‌شود استقرار ايستگاه‌هاي فرهنگي در مراکز پر رفت و آمد مناطق 22 گانه تهران و در کنار مجموعه‌هاي تجاري و بازارهايي است که مردم در روزهاي پاياني سال به آن اماکن مراجعه مي‌کنند و در مجموع در طول 5 هفته 110 ايستگاه فرهنگي در اين مراکز در سرتاسر پايتخت به خدمات رساني خواهند پرداخت.

وي اضافه کرد: انواع خدمات فرهنگي شامل تشکيل خيابان هنر، پرده‌خواني، مسابقات حضوري، نمايشگاه‌هاي ميداني و انجام برنامه‌هاي مکمل از جمله مواردي است که براي اين پايگاه‌ها تدارک ديده‌ايم.

خوراکيان افزود: همچنين در اين پايگاه‌ها محصولات فرهنگي به تعداد 20 محصول شامل انواع پيکسل‌ها و محصولات مرتبط با گروه سني کودک و نوجوان، کتاب‌هاي برش خورده در فرم عمو نوروز، استيکرهايي جهت استفاده در اتوبوس‌ها و مترو، پازل‌هاي سه بعدي، قلک‌هاي ويژه کودکان و ...تدارک ديده شده است. محصولات فرهنگي کودکان توسط کورش علياني و محصولات کودکان توسط ناصر کشاورز تهيه شده است. همچنين دستورالعمل محتوايي نيز براي مجريان برنامه‌ها تدارک ديده‌‌ايم تا بتوانيم از نظر کيفي نيز اقدامات خود را ارتقاء دهيم.

رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تصريح کرد: علاوه بر اين محصولات، محصول نگار گذر شامل احاديث، جملات برگزيده و کاريکاتورهايي ذيل پنج موضوع ذکر شده متناسب با هر هفته تدارک ديده شده است. همچنين علاوه بر موارد ياد شده يک برنامه موسيقايي، برنامه شب شعر در فرهنگسراي انديشه، ويژه برنامه طنز و نمايش‌هاي عروسکي در قالب پنج موضوع تعريف شده برگزار مي‌شود.

اعطاي تنديس "  الکاسب حبيب الله" به برگزيدگان اصناف توسط شهردار پايتخت

خوراکيان در ادامه پيرامون ساير برنامه هاي سازمان گفت: امشب در مرکز همايش هاي بين المللي صدا و سيما سومين آيين تجليل از ماندگاران اصناف و بازار تجليل مي شود.  

وي تصريح کرد: يکي از موضوعات مد نظر سازمان رزق حلال است. در اين راستا در سه سال گذشته آيين تجليل از ماندگاران اصناف و بازار برگزار شد. امسال نيز اين برنامه با مشارکت گسترده تر بازاريان برگزار مي شود. در اين برنامه از تعداد 160 نفر از بازاريان تجليل و قدرداني و همچنين به 15 نفر از برگزيدگان با حضور دکتر قاليباف تنديس «الکاسب حبيب الله» از سوي شهردار تهران اعطا مي شود.

وي عنوان کرد: اخلاق گرايي، ورود به کارهاي خير و دستگيري از نيازمندان، انصاف، مشکل گشايي، پاي بندي به مقررات صنفي، مشارکت در امر مديريت شهري و ... از جمله شاخص‌هاي انتخاب برگزيدگان اين رويداد است.

حضور شش هزار نفر در جشنواره مادران قصه گو

خوراکيان در ارتباط با دومين جشنواره مادران قصه‌گو پايتخت تصريح کرد: اين جشنواره با هدف ترويج فرهنگ مطالعه برگزار مي‌شود. در اين جشنواره بيش از شش هزار نفر از مادران از بهمن ماه با حضور در کلاس ها و کارگاه‌هاي آموزشي در دو سطح حضور يافته اند.

وي با بيان اين که در دومين دوره از اين جشنواره ميزان استقبال مادران 70 درصد افزايش يافته است، گفت: تعريف قصه، ضرورت قصه‌گويي، پيشينه قصه‌گويي در ايران، معيارهاي قصه خوب، انواع شيوه‌هاي بيان قصه از جمله موضوعاتي است که در اين کارگاه‌ها و کلاس‌ها مطرح است.

خوراکيان گفت: اختتاميه اين جشنواره پايان اسفند ماه در سالن ميلاد نمايشگاه بين المللي تهران با تجليل از پيشکسوتان قصه گويي برگزار مي‌شود.

نخستين نمايشگاه سبک زندگي ايراني اسلامي در فرهنگسراي خاوران

رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در بخش ديگري از سخنان خود  با تاکيد بر اهميت موضوع سبک زندگي گفت: برپايي نمايشگاه سبک زندگي ايراني اسلامي در فرهنگسراي خاوران با موضوعاتي چون نوع پوشش و مسکن، تفريحات، خط و زبان، رفتار رسانه‌اي و شهروندي و نيز کسب و کار از ديگر برنامه‌هاي اجرا شده سازمان در اسفند ماه است.

وي تصريح کرد: در اين نمايشگاه علاوه بر ارائه توليدات فرهنگي، برنامه‌هايي چون نمايش‌هاي ميداني برگزار مي‌شود. اين نمايشگاه از 27 بهمن ماه به مدت 10روز داير خواهد بود.

تقويت وحدت ملي در جشنواره پرچم

خوراکيان با تأکيد بر اهميت نقش پرچم در ايجاد وحدت ملي خاطرنشان کرد: اولين جشنواره پرچم با موضوعاتي چون پرچم نماد هويت ملي، پرچم نماد استقلال کشور، پرچم و همبستگي ملي، پرچم نماد مقاومت و پايداري، پرچم و هويت تاريخي کشور، پرچم و روابط بين المللي و ... در سه قالب پوستر، عکس و نقاشي برگزار مي شود. فراخوان اين برنامه تا تاريخ 3 خرداد ادامه دارد.

تجهيز رايگان کتابخانه‌هاي مدارس در نمايشگاه ياد يار مهربان

وي افزود: نمايشگاه ياد يار مهربان در دهمين سال خود با هدف توسعه فرهنگ مطالعه از 12 تا 18 اسفند ماه با حضور 560 ناشر برگزار مي‌شود.

خوراکيان تصريح کرد: در اين نمايشگاه عموم مردم مي توانند با تخفيف 25 درصدي کتاب خريداري کنند. همچنين  مدارس و مراکزي که در قالب اين برنامه تعريف شده اند مي‌توانند، از اين نمايشگاه با توجه به سقف اعتبار 30  ميليارد توماني که در اين بخش در نظر گرفته‌ايم به تجهيز کتابخانه‌هاي خود بپردازند.

وي اظهار داشت: امسال براي نخستين بار در مناطق جنگي 2 پايگاه فرهنگي و هنري را براي شهروندان تهراني که در قالب اردوهاي راهيان نور راهي اين مناطق مي‌شوند تدارک ديده‌ايم.

خوراکيان با بيان اين که با توجه به وضعيت اقتصادي حال حاضر کشور پيش بيني ما اين است که نسبت به سال‌هاي گذشته حجم بيشتري از شهروندان تهراني در ايام نوروز در شهر حضور دارند، گفت: براي پذيرايي از مسافران نوروزي و نيز پر کردن اوقات فراغت شهروندان تهراني در ايام نوروز برنامه‌هايي را داريم که متعاقبا اعلام خواهد شد.

نظر شما