جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۰
کد خبر: ۶۰۳۶۵
|
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۷
رييس مجلس شوراي اسلامي در افتتاحيه نمايشگاه ياد يار مهربان:
لاريجاني گفت: وزير ارشاد تلاش خود را براي حل گراني و مشکلات نشر مي کند اما اين بخش و مطبوعات به يک حمايت جدي نياز دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي شهر، علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي، در مراسم افتتاحيه دهمين نمايشگاه کتاب ياد يار مهربان در باغ کتاب، با تشکر از تلاش هاي چند سال اخير شوراي شهر و شهردار تهران، اظهار داشت: چندي قبل باغ موزه دفاع مقدس هم در تهران با تلاش اين دوستان افتتاح شد که کاري بي نظير، ارزشمند و لايق مجاهدت هاي ملت ايران بود و شهردار تهران هم به خاطر مجاهدتي که خود داشته، انگيزه قابل توجهي را براي انجام اين کار داشته است.

 

لاريجاني با اشاره به مجموعه باغ کتاب تهران، گفت: اميدارم اين مجموعه يکي از تناقض هاي بزرگ تهران را سامان بدهد بويژه با توجه به زيربناي آن که مي توان برايش يک نقش بين المللي هم متصور بود که بسيار ستايش برانگيز است.

 

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: براي توسعه کشور راهي نيز جز اين نيست که دانايي را محور فعاليت هاي خود قرار دهيم. درست است که ما در ايران منابع قابل توجه ، نفت ، گاز و مواد معدني داريم و از نظر ژئوپلتيک هم موقعيتمان بسيار ممتاز است اما آنچه مي تواند شرايط ما را در منطقه تغيير دهد اين است که از اين بستر با نيروي انساني صحيح استفاده کنيم.

 

وي گفت: امروز در جهان هنگامي که از بحث توسعه سخن به ميان مي آيد توسعه دانايي محور مورد توجه قرار مي گيرد. بر همين اساس ما هم بايد نيروي انساني عالم متناسب با جهش هاي علمي مان تربيت کنيم.

 

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به مختصات اين نيروي انساني گفت: در گام اول نيروي انساني عالم در کشور بايد از نظر تخصصي برجسته باشد يعني نظام دانشگاهي و آموزش و پرورش با حرکت در مسير تکنولوژي ، خود را به روز کند و کيفيت آموزشي اش را براي تربيت اين نيروها بکار ببرد که بدون شک يکي از امور موثر در اين زمينه توسعه کتاب و کتابخواني است که با وجود گسترش ارتباطات جمعي چيزي نمي تواند جاي آن را بگيرد.

 

لاريجاني گفت: افرادي که مي خواهند در قافله پيشرفت دانايي محور کشور سهيم باشند بايد نشاط فکري داشته باشند . علما پيش از اين اذعان داشتند که انسان بايد براي يادگيري انبساط خاطر داشته باشند و با قبض ذهني نمي توان چيزي را آموخت و براي حرکت رو به جلو به نشاط علمي نياز داريم. مطالعه متنوع به افراد کمک مي کند تا ذهن آنها درگير و ورزيده شود و چابکي لازم براي برنامه ريزي را بدست آورد.

 

وي ادامه داد: يکي از مشکلات سياستمداران در دنياي امروز اين است که کتابخوان نيستند و براي اداره کشور هايشان ورزيدگي ذهني ندارند در حالي که يکي از ويژگي هاي مقام معظم رهبري اين است که ايشان فردي است فرهيخته، دانشمند و اهل مطالعه و به همين خاطر ذهنشان براي انجام چالش هاي مختلف آماده است.

 

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: سياستمدار بدون مطالعه ذهنش منجمد است. کار اجرايي صرف تراوشات ذهني را کم مي کند و به همين خاطر بايد در کشور نيروي انساني را تربيت کرد که بتواند علم را در ذهن خود پرورش دهد و اين تنها با کتابخواني حاصل مي شود؛ البته نمي گويم که اين کتابخواني يعني تداوم در خوانش رمان، چون کساني که زياد رمان مي خوانند چندان قادر به درک علوم عقلي و دقيقه نيستند اما کتابخواني در رشته هاي مختف ذهن را به تدريج دچار انفتاح مي کند.

 

لاريجاني همچنين با اشاره به آراء علامه طباطبايي و شهيد مطهري گفت: انسان داراي يک خصوصيات جوهري است که او را بالقوه مستعد يادگيري قرار داده است اما اين موضوع بستگي به اين دارد که چطور به اين موضوع توجه کنيم. انسان به ماهو موجودي چند ساحتي است .

 

وي افزود: برخي علم را دارند اما اخلاق ندارد در حالي که علم و معنويت و اخلاق دو بالي هستند که مي توانند موجب پرواز شايسته انسان شود. به همين خاطر توجه به امور معنوي که در کتاب نهفته است اهميت دارد . براي انساني که مي خواهد ترقي متوازن و پيشرفت اسلامي داشته باشد کتاب نقطه اي است کانوني که بايد مورد توجه ويژه قرار بگيرد.

 

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مشکلات جاري صنعت نشر به ويژه گراني کاغذ گفت: البته جناب آقاي حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تلاش خود را براي حل اين موضوع مي کند اما معتقدم اين بخش و مطبوعات به يک حمايت جدي نياز دارد . البته فکر مي کنم ما در پيشرفت، اگر دانايي را محور بگيريم بخش نشر مانند امروز اين قدر مظلوم واقع نمي شد.

 

لاريجاني گفت: امسال با تمام سختي هايي که براي حوزه نشر داشت، گذشت اما بايد براي سال آينده تمهيد درستي انديشيده شود تا کاغذ با قيمت مناسب در اختيار اهالي نشر قرار بگيرد.

 

وي با اشاره به لايحه بودجه سال 92 گفت: من البته هنوز لايحه بودجه را نديده ام و بايد ديد که در آن راجع به نشر چه تدبيري انديشيده شده است؛ البته ما در مجلس تلاش مي کنيم تا از جايي ديگر کمک بگيريم و به اين بخش بيافزاييم تا سال آينده حرکت بهتري در اين زمينه رخ دهد.

 

رييس مجلس شوراي اسلامي در پايان تاکيد کرد: در جريان تصويب لايحه بودجه سال آينده از کميسيون فرهنگي و تلفيق خواهد خواست تا براي جذب منابع مالي به منظور حمايت از صنعت نشر اقدام جدي انجام دهد.

  

نظر شما