پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۵۸
کد خبر: ۶۰۳۸۹
|
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۲
2300 هکتار جنگل کاري در 10 نقطه پايتخت در قالب طرح کمربند سبز تهران، همزمان با هفته منابع طبيعي، 16 اسفند به بهره برداري مي‌رسد.

به گزارش خبرنگار مديريت شهري شهر، علي محمد مختاري مدير عامل سازمان پارک ها و فضاي سبز تهران امروز در نشستي خبري با اعلام اين خبر افزود: غرس نهال در بوستان شهداي گمنام واقع در شمال شرقي تهران نيز توسط يکي از مسئولان نظام انجام خواهد شد.

 

وي به توزيع نهال در هفته درختکاري در تهران اشاره کرد و گفت: بيش از يک ميليون نهال در 123 بوستان واقع در 123 ناحيه شهر تهران به صورت رايگان در اختيار شهروندان قرار خواهد گرفت و همچنين دستورالعمل کاشت و نگهداري نهال ها نيز در اختيار شهروندان قرار مي گيرد.

 

 

کاشت 7ميليون نهال در تهران

 

مختاري با اشاره به کاشت 7ميليون نهال مثمر و غير مثمر که از سه ماه گذشته در پايتخت آغاز شده ، اظهار داشت: شهروندان استقبال خوبي از اين طرح داشتند به طوري که بيش از دو ميليون اصله نهال مثمر در منازل شهروندان توسط اکيپ هاي فضاي سبز کاشته شد.همچنين بخشي از اين نهال ها نيز در سطح معابر ، بوستان هاي تهران مورد استفاده قرار گرفت که تمام آنها گونه هاي ماندگار و سازگار با اقليم تهران است.

 

مدير عامل سازمان پارک ها و فضاي سبز شهر تهران افزود : حداقل سرانه بين المللي فضاي سبز 15 متر است که تا پايان سال جاري سرانه فضاي سبز شهر نيز به اين ميزان مي رسد و اين درحالي‌ست که در ابتداي فعاليت اين دوره مديريت شهري سرانه فضاي سبز شهر تهران 9 متر بود.

 

وي يادآور شد: در برخي مناطق که داراي بافت فشرده مسکوني هستند تلاش داريم سرانه فضاي سبز را افزايش دهيم که اين اقدام از طريق احداث پارک هاي محلي ، ايجاد فضاي سبز عمودي و توسعه فضاي سبز در محوطه مساجد و مدارس به انجام خواهد رسيد و ظرف چند سال اخير سرانه فضاي سبز در مناطق داراي بافت فشرده مسکوني دو تا سه متر افزايش يافته است.

 

مختاري تصريح کرد : طي روزهاي اخير بيشتر تماس هايي که با سامانه 137 برقرار شده درخواست شهروندان براي کاشت نهال در منازل آنان بوده است و همچنين اعلام شده که نهال در اختيار تمام مراکز از جمله مساجد و مدارس قرار داده شود.

 

 

چهره شهر در نوروز لاله گون مي شود

 

وي با بيان اين که در برخي مناطق تهران مساحت قابل توجهي از باغات براي استفاده شهروندان تحت تملک شهرداري در آمده است به افزايش بوستان هاي تهران اشاره کرد و گفت : هم اکنون تعداد بوستان هاي پايتخت به مرز 2هزار پارک رسيده است که اين بوستان ها شامل فرامنطقه اي ، منطقه اي و محلي است البته تملک زمين و احداث بوستان نيازمند اعتبار هنگفتي است که خوشبختانه مديريت شهري در اين سالها به منظور توسعه فضاي سبز اين هزينه را متقبل شده است.

   

مختاري با اشاره به اقدامات اين سازمان در طرح استقبال از نوروز نيز گفت : 5 ميليون پياز لاله در بوستان هاي بزرگ و حاشيه بزرگراه ها کاشته شده که چهره شهر را در ايام نوروز تغيير خواهد داد .

 

وي در ادامه به اسکان مسافران نوروزي در بوستان هاي پايتخت اشاره کرد و گفت : با توجه به افزايش هزينه اقامت در هتل ها براي نوروز 92 طرح گسترده اسکان مسافران را به اجرا در خواهيم آورد که بر اين اساس در بوستان هاي ورودي شهر تهران چادرهايي براي اقامات مسافران نوروزي برپا شده و همچنين تدابيري از جمله تهيه آب آشاميدني و اجاق سيار نيز در اين بوستان ها در نظر گرفته شده است.

 

 

احداث فضاي سبز در آزادگان و بزرگراه امام علي (ع) به طول 180 کيلومتر

 

مدير عامل سازمان پارک ها و فضاي سبز شهرداري تهران با بيان اين که سال 91 بيش از 700 پروژه در اين سازمان به اجرا درآمد که 123 مورد آن احداث بوستان هاي جديد بود اظهارداشت: اکنون احداث فضاي سبز بزرگراه آزادگان به طول 40 کيلومتر مسير رفت و برگشت در دست کار است که تا کنون 30 کيلومتر آن به انجام رسيده و تا بهره برداري کامل از اين بزرگراه عمليات احداث فضاي سبز به اتمام خواهد رسيد.

 

وي در خصوص فضاي سبز بزرگراه امام علي (ع) گفت: طراحي خوبي براي مسير 50 کيلومتري رفت و برگشت اين بزرگراه انجام شده که طرحي در شان مقام حضرت علي (ع) است ، عمليات اجرايي فضاي سبز اين بزرگراه نيز از هفته پيش آغاز شده که نقش موثري در توسعه فضاي سبز شرق تهران ايفا خواهد کرد .

 

مختاري در خصوص آبياري فضاي سبز کمربند پيرامون شهر تهران نيز اظهارداشت: جنگلکاري هاي اطراف تهران به صورت قطره اي آبياري مي شوند و همچنين در طرح توسعه فضاي سبز دامنه جنوبي البرز تلاش داريم در دو نقطه مساله آبخيزداري را حل کنيم تا مشکلي در خصوص آبياري فضاي سبز اين قسمت نداشته باشيم .

 

مديرعامل سازمان پارک ها و فضاي سبز شهرداري تهران گفت: جلساتي با ارگان هاي مختلف برگزار مي کنيم تا بتوانيم در حريم تهران غرس نهال را انجام دهيم همچنين براي توسعه جنگلکاري تهران ، زمين هاي اوقاف را اجاره کرديم ، درامامزاده هاي اطراف تهران با هماهنگي اوقاف فضاي سبز ايجاد کرده ايم و همچنين طبق قانون سازمان جنگل ها و مراتع بايد براي توسعه فضاي سبز در کمربند سبز پيرامون شهر تهران فضا در اختيارمان قرار دهد.

 

وي در پاسخ به سوالي در خصوص هزينه تهيه و کاشت 7ميليون نهال در شهر تهران گفت: به دليل اين که تهيه اين نهال ها را از قبل برنامه ريزي کرده و با برخي نهالستان ها قرارداد بسته بوديم اين کار با هزينه کمتري انجام شد که اگر مي خواستيم اين کار را امروز انجام دهيم شايد مجبور به پرداخت 4برابري اين هزينه ها مي شديم ؛ هزينه کاشت 7ميليون نهال نيز در برابر نقشي که اين نهال ها در توليد اکسيژن و توسعه فضاي سبز دارد هزينه قابل توجهي نيست.

 

مختاري همچنين به بودجه سال 92 اين سازمان اشاره و گفت: بودجه سال آينده در بخش فضاي سبز 30 تا 40 درصد نسبت به سالجاري افزايش يافته است و شوراي شهر نيز اعتبار و بودجه نگهداشت پيشنهاد شده سازمان فضاي سبز را تصويب کرد و اعضاي شورا نيز اعتباري بيش از اعتبار پيشنهاد شده توسط سازمان را پيشنهاد دادند.

 

 

اجراي فضاي سبز عمودي بر ديواره‌ي 200 آپارتمان

 

وي در ادامه با اشاره به توسعه فضاي سبز عمودي در تهران اظهارداشت: تا کنون 200 ساختمان به صورت پايلوت در طرح ايجاد فضاي سبز عمودي قرار گرفته اند که البته در اين طرح بايد نوع اسکلت و مقاومت ساختمان مد نظر قرار گيرد و همچنين در اين طرح بايد از آب خام براي آبياري فضاي سبز استفاده کرد که به دليل دارا نبودن منازل از آب خام منازلي که در معابر اصلي قرار دارند از شبکه آب خام تهران استفاده مي کنند اما منازلي که در معابر فرعي قرار دارند آب خام مورد نيازشان توسط شرکت آب و فاضلاب تامين شود.

 

 

نقاط کور پارک‌ها شناسايي شده است

 

مختاري در پاسخ به خبرنگاري در خصوص اقدامات اين سازمان درخصوص کاهش آسيب هاي اجتماعي اظهارداشت: براي بوستان هاي جنگلي و فرامنطقه اي تهران همچون بوستان لويزان ، چيتگر و سرخه حصار از پليس پارک استفاده کرده ايم و همچنين کادر نگهباني بوستان ها نيز از سوي نيروي انتظامي به ما معرفي مي شود و ما نيز تلاش داريم تا بوستان ها را براي خانواده ها ايمن کنيم البته مبارزه با تجمع معتادان و اراذل اوباش نيز توسط نيروي انتظامي انجام مي شود.

 

وي افزود : در سال جاري نيز هرس درختان و درختچه ها را نيز در برنامه اصلي خود قرار داديم که اين کار در ارديبهشت و شهريور به انجام رسيد و نقاط کور پارک‌ها شناسايي شده و مشکلات آنها برطرف شد و همچنين روشنايي پارک ها نيز مورد بررسي قرار گرفت و مشکلات آنها نيز رفع شد تا بوستان ها را مکاني ايمن براي خانواده تبديل کند.

 

نظر شما