شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۳۱
کد خبر: ۶۰۴۳۵
|
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴
رهبر معظم انقلاب در ديدار اعضاي شوراي عالي مرکز طراحي الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت:
اعضاي شوراي عالي مرکز طراحي الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت و انديشکده‌هاي مرتبط با آن صبح امروز (دوشنبه) با حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار کردند.

به گزارش شهر به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، در اين ديدار که جمعي از انديشمندان، نخبگان و اساتيد رشته هاي مختلف از دانشگاه و حوزه حضور داشتند، درخصوص مباحث علمي و تئوريک انجام گرفته براي طراحي مباني الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت، بحث و تبادل نظر شد.

 

رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار، طراحي الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت را کاري بسيار بزرگ، فاخر، بلندمدت و عميق خواندند و تأکيد کردند: لازمه تحقق الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت و رسوخ آن در ميان نخبگان، گفتمان سازي آن در جامعه است.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: طراحي الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت در واقع ارائه محصول انقلاب اسلامي و طراحي يک تمدن جديد و پيشرفته در همه عرصه ها بر مبناي تفکر و انديشه اسلام است، بنابراين افق کار بايد بلندمدت و همراه با افزايش عمق، ديده شود.

 

ايشان با اشاره به تحت تأثير بودن دنياي امروز از الگوي تمدن و پيشرفت غرب و تسلط تمدن غربي بر همه عرصه هاي زندگي، خاطرنشان کردند: در چنين شرايطي طراحي الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت نيازمند جرأت، شجاعت و انگيزه بسيار قوي است.

 

رهبر انقلاب اسلامي فکر و انديشه را روح اصلي اين حرکت دانستند و با اشاره به قابل اصلاح بودن هرگونه نقص يا اشکال احتمالي در اين فرآيند بلندمدت، افزودند: در اين حرکت بايد ضمن پرهيز از هرگونه شتاب زدگي، از تجربه هاي جديد و استعدادهاي جوان نيز استفاده شود تا موتور حرکت، هيچگاه خاموش نشود.

 

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به حضور دانشمندان جوان و پرانگيزه و با نشاط کشور در مراکز علمي پيشرفته همچون فناوريهاي نانو و هسته اي و همچنين مراکز صنايع دفاعي، تأکيد کردند: بايد به جوانها اعتماد کرد زيرا جوان و انگيزه و نشاط او تمام نشدني است. رهبر انقلاب، مباني اسلامي را اساس کار در طراحي الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت دانستند و خاطرنشان کردند: در تمام مراحل طراحي اين الگو بايد مباني اسلامي بصورت جامع و دقيق مد نظر قرار گيرد و در اين خصوص هيچ ملاحظه و رودربايستي هم نشود. ايشان استفاده از ظرفيت حوزه هاي علميه را در اين موضوع ضروري و لازم برشمردند و افزودند: بايد در طراحي الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت، بر چهار عرصه فکر، علم، معنويت و زندگي تکيه شود که در اين ميان موضوع «فکر» بنياني تر از بقيه عرصه ها است.

 

رهبر انقلاب اسلامي، تمدن غربي و مراحل شکل گيري، اوج و نهايتا آشکار شدن نشانه هاي انحطاط آن در زمان کنوني را نمونه ي عيني بمنظور بررسي اشکالات و نقايص يک تمدن، دانستند و خاطرنشان کردند: تمدن غربي بر پايه تفکر اومانيسم و نگاه به قدرت سياسي و سپس نگاه سرمايه محور، شکل گرفته است و بعد از دوران اوج خود، اکنون نشانه هاي تباهي و انحطاط آن نمايان شده که مهمترين آن، انحطاط جنسي و رواج بي بندوباريهاي اخلاقي و جنسي است.

 

حضرت آيت الله خامنه اي يکي ديگر از اشکالات اساسي تمدن غرب را، تعداد بسيار بالاي جنگ هاي ويران کننده در اروپا، در چند قرن اخير برشمردند و تأکيد کردند: بروز اشکالات و انحطاط ها در تمدن غرب، به دليل نبود معنويت بوده است. ايشان شرط اصلي ساختن يک تمدن پيشرفته و داراي کمترين اشکالات را، معنويت متکي بر دين اسلام دانستند و افزودند: معنويت ديني زمينه ساز شناخت استعدادها و بهره گيري مناسب از آنها و پيشرفت مطلوب در همه ابعاد و با کمترين آسيب خواهد بود.

 

رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه انجام اين کار بلندمدت و بسيار مهم و دقيق، نيازمند روحيه جهادي و اخلاص است، خاطرنشان کردند: گفتمان سازي شرط اصلي تحقق الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت است.

حضرت آيت الله خامنه اي، رسوخ اين الگو در فکر و جان نخبگان و سپس جوانان و آحاد مردم را منوط به گفتمان سازي دانستند و افزودند: بايد از طريق گفتمان سازي و بهره گيري از ديدگاههاي نخبگان و صاحب نظران، و با صبر و حوصله، الگويي فاخر، مستحکم و ارزشمند تدوين شود.

در ابتداي اين نشست آقاي دکتر صادق واعظ زاده رئيس مرکز الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت در سخناني با اشاره به روند شکل گيري مرکز الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت و 28 انديشکده مرتبط با آن، به اقدامات صورت گرفته براساس وظايف مصوب اين مرکز پرداخت.

دکتر واعظ زاده تعيين خطوط و زمينه هاي پژوهشي مورد نياز الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت، ايجاد هماهنگي ميان حلقه ها و کانون هاي تفکر و طراحي الگو در کشور، برگزاري نشست ها و کارگاه هاي علمي و دوره هاي تخصصي، برقراري ارتباط با شخصيت ها و مجامع علمي، استفاده از ظرفيت هاي ملي در جهت گفتمان سازي و ترويج الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت، بسترسازي براي حضور پرنشاط جوانان در عرصه تفکر و نظريه پردازي، طراحي و تدوين پيش نويس الگو مبتني بر ارزشها و اصول و ارزيابي و آسيب شناسي و آينده پژوهي در پيشرفت کشور را از مهمترين سرفصل هاي کار مرکز ملي الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت بيان کرد. همچنين در ادامه 6 نفر از اساتيد و صاحبنظران اين مرکز از جمله آقايان:

 

- حجت الاسلام و المسلمين دکتر سيدحسين ميرمعزي از انديشکده عدالت

- دکتر صالحي از انديشکده علم

- حجت الاسلام و المسلمين دکتر علي دوست از انديشکده فقه و حقوق اسلامي

- دکتر زاهدي وفا از انديشکده اقتصاد

- دکتر زالي از کارگروه کشاورزي

- دکتر ثبوتي از اساتيد دانشگاه

- خانم دکتر فرهمندپور از انديشکده خانواده

به طرح مباحث تخصصي مربوط به انديشکده هاي مرکز الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت پرداختند.

نظر شما