پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۵
کد خبر: ۶۰۴۵۹
|
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۹
در نخستين شب «فصل دل تکاني با اهالي شعر و موسيقي»
نخستين شب «فصل دل تکاني با اهالي شعر و موسيقي» با شعرخواني محمدعلي شيرازي و حسين اسرافيلي و اجراي موسيقي تاجيکي دولتمند خال اف برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، اين مراسم که شامگاه دوشنبه 14 اسفند در فرهنگسراي انديشه برگزار شد، پس از تلاوت کلام الله مجيد و سرود جمهوري اسلامي ايران، با شعرخواني فريبا يوسفي و حسين اسرافيلي همراه بود.


در ادامه اين مراسم سيدقاسم ناظمي معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، با سپاس از حضور ميهمانان و تبريک ايام نوروز، اظهار داشت: هدف از برگزاري ويژه برنامه «فصل دل تکاني» در فضاهاي فرهنگي و عمومي تهران اين است که در پايان سال، فضاي شهر مناسب تنفس فرهنگي باشد و در حد بضاعت سازمان، شهروندان بتوانند در کنار بهره مندي از ادب، هنر و شعر، با برجستگان اين حوزه ها بيشتر آشنا شوند.


وي افزود: معاونت هنري سازمان نيز با همين رويکرد، برنامه هايي را براي حضور فرهيختگان و برجستگان اين حوزه ها تدارک ديده و تلاش شده سليقه هاي مختلف در آن لحاظ شود تا بتوانيم از ادبيات که پيشينه ديرينه اي در بسط اخلاق مداري دارد، بهره ببريم و بتوانيم جامعه مطلوبي را پيش رو داشته باشيم.

 

فاصله گرفتن از گنجينه هاي ادبي، جامعه را به بي اخلاقي کشانده است

معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تاکيد کرد: امروز جامعه ما به شدت به اخلاق مداري و انسانيت محوري نيازمند است و تاريخ ما نشان داده که يکي از حوزه هايي که به جد به اخلاق پرداخته و بر جامعه تاثيرگذار بوده، ادبيات است.


وي با اشاره به اين که بسياري از پيشينيان ما با ادبيات کهن به ويژه آثاري چون بوستان و گلستان مانوس بوده اند، گفت: امروز فاصله گرفتن از اين گنجينه هاي ارزشمند، جامعه را به سمت بي اخلاقي و رفتار نامناسب در جامعه سوق داده و اميدواريم برگزاري اين جلسات مردم را بيش از پيش با توليکنندگان آثار فرهنگي انس دهد و بستر مناسبي را براي حضور مردم فراهم کند و اتفاقاتي از اين دست در شهر ما بسيار و بسيار باشد.


پس از سخنان ناظمي و شعرخواني وي، نماهنگي ساخته بزرگمهر حسين پور براي حاضران پخش شد. شعرخواني سعيد بيابانکي شاعر طنزپرداز، امير ارجيني ترانه سرا،  فاطمه راکعي شاعر پيشکسوت و خليل جوادي شاعر طنزپرداز نيز بخش بعدي اين مراسم بود و پس از آن، دولتمند خال اف خواننده صاحب نام تاجيکي و دارشان آناند نوازنده هندي تبار طبلا، قطعاتي از موسيقي تاجيکستان را با اشعاري از مولانا، خليل الله خليلي و سيدعباس سجادي اجرا کردند.

 

قلب خانه خداست و بايد پاکيزه باشد

اين مراسم با سخنراني حجت الاسلام زائري با موضوع «فصل دل تکاني» ادامه يافت. وي با اشاره به عنوان ويژه برنامه «فصل دل تکاني» اظهار داشت: اين تعبير زيبا اشاره دارد به اين که همه ما پذيرفته ايم و باور داريم که دل، خانه است.


وي ادامه داد: در بسياري از احاديث و روايات از پيامبر(ص) و ائمه معصومين(ع)، وقتي سخن از دل است، اين تعبير تکرار مي شود که قلب خانه و مسکن خداست و خداوند در زمين ظرف هايي دارد که آن ظرف ها دلهاي مردمان اند.


حجت الاسلام زائري افزود: اين يعني قلب هم گرد و غبار ميگيرد و آلوده ميشود. فلب هم کهنه ميشود، قلب هم گاهي شلوغ مي شود و آرامش براي سکونت به انسان نمي دهد و نياز به تکاندن دارد. از امام علي(ع) نقل شده است که دل هاي خود را از درد کينه پاک کنيد، کينه بيماري مسري است.


وي گفت: گرچه در روزگاري که عوامل مختلف به جاي گسترش مهرباني ها و دوستي ها، کينه ها را ميپراکند و ما را به سمت کينه ورزيدن هدايت ميکند، سخن گفتن از زدودن کينه، خلاف رايج و کاري دشوار است. 

اين کارشناس فرهنگي در ادامه اظهار داشت: پيامبر اسلام(ص) در حديثي ميفرمايند «دل ها زنگار ميگيرد و جلا دادن آن به سه چيز است؛ ياد مرگ، تلاوت قرآن و استغفار». اين بدان معناست که هر که هستي و هر ادعايي داري، دلت از آهن قوي تر نيست و چيزي هم بي اثرتر و نرم تر از آب وجود ندارد، با اين حال اين آب بي اثر، کم کم و آرام آرام سبب زنگار گرفتن آهن مي شود.


شعرخواني افشين يدالهي، رسول يونان، محمدعلي شيرازي و رضا رفيع، بخش ديگري از اين مراسم بود و پس از آن، دولتمند خال اف و دارشان آناند، مجددا قطعاتي از موسيقي تاجيکستان را با پيانو، طبلا و دمبره (تنبور تاجيکي) اجرا کردند. 


دومين شب ويژه برنامه «فصل دل تکاني با اهالي شعر و موسيقي» که روز سه شنبه 15 اسفند ساعت 18 در فرهنگسراي انديشه برگزار مي شود، با شعرخواني اکبر آزاد، اهورا ايمان، مفتون اميني، ساعد باقري، نادر ختايي، محمد سلماني، حميدرضا شکارسري، افشين علاء، ناصر فيض، نيلوفر لاري پور و اميد مهدي نژاد، اجراي موسيقي ماني رهنما و بامداد فلاحتي و سخنراني سيداحمد وکيليان با موضوع «پيک هاي نوروزي» همراه خواهد بود.

نظر شما